Ander huis: huurkoopconstructie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 12:54

Aangezien er veel slimme mensen op bokt zitten (en vast ook ervaringsdeskundigen) hoor ik graag van jullie voordat ik naar een financieel adviseur stap. :)

Ik zit in de volgende situatie:

Ik heb een koophuis. (man en ik waren bij aankoop beiden in loondienst)
We zijn niet bewust op zoek naar een andere woning, maar nu is mij een koophuis aangeboden waar ik best wel verliefd op ben geworden.

Alleen is de financiering een ding… we zijn namelijk beiden tegenwoordig zzper, en ik kom er nu achter dat dat toch ook wel z’n nadelen heeft. Wij krijgen namelijk niet genoeg hypotheek om dit huis te kopen. De hypotheekadviseur gaf aan dat onze jaarcijfers wel goed zijn, maar omdat ik nog geen 3 jaar als ondernemer bezig ben, ik dus niet genoeg historie kan laten zien. (Ik heb een prognose laten opmaken door de boekhouder, maar deze neemt de bank niet mee in z’n berekeningen…) de hypotheekadviseur zegt: volgend jaar zal dit geen probleem moeten zijn, dus wacht een jaartje.

Maar ja, dat huis hè? <3
Het staat (nog) niet op de markt, omdat de huidige eigenaar het ons heel erg gunt. Daarnaast kunnen wij het voor een flink bedrag onder de marktwaarde kopen. En ben ik dus even alle mogelijkheden aan het afwegen.

Iemand ervaring in een vergelijkbare situatie? Of misschien meer informatie over huurkoop of een andere constructie?
Of moet ik het toch uit m’n hoofd zetten en een jaar wachten?
Ik hoor graag jullie ideeën!

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:58


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:19

Zou dit ook met de Belastingdienst opnemen. Geen grapje. Als je gaat schuiven met de waarde loop je de
kans achteraf een flinke naheffing te krijgen.

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:40

Hier hebben we ons koophuis eerst gehuurd. Eigenaar wilde gaan samenwonen met haar vriend, maar wilde het huis nog niet verkopen. Wij wilden graag groter gaan wonen (we woonden in een klein appartementje naast dit huis) het begon allemaal een beetje als grap toen we op t huis+katten aan t letten waren tijdens vakantie "met loop maar een rondje of dit iets voor jullie is."
Uiteindelijk na een paar maanden gevraagd hoe serieus het van beide kanten was en het bleek best serieus. We hebben toen gewoon mondeling afgesproken dat we t gingen huren met de intentie het over te kopen zodra het bij ons financieel mogelijk is. Gewoon met een normaal huurcontract met huurdersbescherming zodat ze ons er ook niet zomaar uit kon zetten. Toen 1.5 jaar later konden we het financieel aan om te kopen, is het getaxeerd door een makelaar etc. en hebben we t gekocht. Scheelde voor ons dat we niet hoefden te overbieden want ze kon het eigenlijk aan niemand anders verkopen omdat wij het huurden. En niemand gaat een huis kopen met huurders erin die je er niet zomaar uit krijgt.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 13:52

Brainless schreef:
Er zijn verstrekkers die 1 jaar als voldoende zien (+prognose).

ABM-AMRO is oa een verstrekker die 1 jaar accepteert
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... index.html



Klopt, maar helaas krijg ik dan dus te weinig… %)


Morganlefay schreef:
Zou dit ook met de Belastingdienst opnemen. Geen grapje. Als je gaat schuiven met de waarde loop je de
kans achteraf een flinke naheffing te krijgen.


Ik was me al aan het inlezen hierover.

Jacquelinee_ schreef:
Hier hebben we ons koophuis eerst gehuurd. Eigenaar wilde gaan samenwonen met haar vriend, maar wilde het huis nog niet verkopen. Wij wilden graag groter gaan wonen (we woonden in een klein appartementje naast dit huis) het begon allemaal een beetje als grap toen we op t huis+katten aan t letten waren tijdens vakantie "met loop maar een rondje of dit iets voor jullie is."
Uiteindelijk na een paar maanden gevraagd hoe serieus het van beide kanten was en het bleek best serieus. We hebben toen gewoon mondeling afgesproken dat we t gingen huren met de intentie het over te kopen zodra het bij ons financieel mogelijk is. Gewoon met een normaal huurcontract met huurdersbescherming zodat ze ons er ook niet zomaar uit kon zetten. Toen 1.5 jaar later konden we het financieel aan om te kopen, is het getaxeerd door een makelaar etc. en hebben we t gekocht. Scheelde voor ons dat we niet hoefden te overbieden want ze kon het eigenlijk aan niemand anders verkopen omdat wij het huurden. En niemand gaat een huis kopen met huurders erin die je er niet zomaar uit krijgt.


Kijk, zoiets zit ik dus ook aan te denken….

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:04

Als je de woning maar niet onder de WOZ waarde koopt zal de Belastingdienst niet moeilijk doen (aldus mijn baas, makelaar)

Ik zou kijken of je een persoonlijke lening of familiehypotheek kunt afsluiten bij iemand.
Die kun je dan over een paar jaar laten oversluiten naar een échte hypotheek wanneer je voldoende jaren ZZPer bent.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:12


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ander huis: huurkoopconstructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:34

Je kunt ook een accountantsverklaring laten maken dat je meer verdient.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 20:38

Monchou schreef:
Als je de woning maar niet onder de WOZ waarde koopt zal de Belastingdienst niet moeilijk doen (aldus mijn baas, makelaar)
Ik zou kijken of je een persoonlijke lening of familiehypotheek kunt afsluiten bij iemand.
Die kun je dan over een paar jaar laten oversluiten naar een échte hypotheek wanneer je voldoende jaren ZZPer bent.

Thanks! Dat van de WOZ was ik ook al achter gekomen idd. Maar daar zitten we boven. (We zitten wel ruim 50.000 onder de taxatiewaarde, dus toch wel heel lekker) het liefst sluit ik geen PL af, en familie hypotheek is helaas geen optie. Maar ik duik er toch even in voor de zekerheid.

Lolacabana schreef:
https://duokoop.nl/
Kan ook nog een optie zijn.

Dat ken ik niet. Ik ga even kijken. Bedankt!
janderegelaa schreef:
Je kunt ook een accountantsverklaring laten maken dat je meer verdient.

Al onze zakelijke financiën worden door een boekhouder gedaan. Dus dat is geen optie. (Of ik moet de boel gaan vervalsen, maar dat was niet de bedoeling. :o )