Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 22:51

nuscaniels schreef:
budget max 1750

BOEM



Dat legt nogal een bom onder je vraag. Diesels zijn altijd handgeschakeld geweest, pas de laatste jaren is de automaat ook bij dieselaars in opkomst. Voor dat budget heb je dus het wrak van de maand (Ibiza 1.2 diesel zou een hele mooie zijn, maar zelfs voor auto's met motorschade wordt al 1700 gevraagd) of een dikke bak met half miljoen km. Ik zie er zo ééntje die zou kunnen, en zelfs die is denk ik niet het toppunt van betrouwbaarheid (of zuinigheid): https://www.marktplaats.nl/m1788806270

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:20

Rex_Rolfo schreef:
nuscaniels schreef:
budget max 1750

BOEM



Dat legt nogal een bom onder je vraag. Diesels zijn altijd handgeschakeld geweest, pas de laatste jaren is de automaat ook bij dieselaars in opkomst. Voor dat budget heb je dus het wrak van de maand (Ibiza 1.2 diesel zou een hele mooie zijn, maar zelfs voor auto's met motorschade wordt al 1700 gevraagd) of een dikke bak met half miljoen km. Ik zie er zo ééntje die zou kunnen, en zelfs die is denk ik niet het toppunt van betrouwbaarheid (of zuinigheid): https://www.marktplaats.nl/m1788806270


€1750 is wel héél weinig inderdaad!


Zou het lukken om je budget te verhogen naar €3500 en een veel lagere maandlasten?

Want dan zou je nog naar een Fiat Panda automaat kunnen kijken. Is benzine, maar als je zuinig rijdt, haal je de 1:18. Heb het meerdere tankbeurten bijgehouden en dit is eigenlijk de standaard bij mij. Met alleen snelweg zit ik soms op de 1:20.

Wegenbelasting is €60 per kwartaal/€20 per maand.

Mijn Panda heeft een trekhaak en mag ongeremd 400 en geremd 800kg trekken, maar hier heeft er tot nu toe alleen een fietsendrager op gestaan.

Edit:

Met 30.000km per jaar ÷ 18 (18km per L) kom ik uit op 1667L benzine.

1667L x €2 per liter = €3334 per jaar. ÷12 = €278 per maand aan benzine.

Een stuk goedkoper dus dan de €400 die je nu kwijt bent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:38

nuscaniels schreef:
Gezien de vele kilometers die ik rij, zo tussen de 25.000 en 30.000 per jaar ben ik op zoek naar een zuinigere auto.

Momenteel heb ik een Ford Mondeo Ghia welke mij en de hond overal keurig brengt. Helaas ben ik ook bijna 400 per maand aan brandstof kwijt.

Ik ben nu aan het kijken voor een Opel Corsa, Volkswagen Lupo achtig iets op diesel.
Het moet een automaat zijn, liefst met cruise control en trekhaak.
Ik weet dat de Lupo geen trekhaak kan hebben maar is wel heel zuinig.

Aan wat voor soort auto's kan ik nog meer denken.

Hou je er wel rekening mee dat je met zo’n klein autootje ook heel wat zit-en rijcomfort kwijt bent? Lijkt me niet fijn als je zoveel rijdt.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 00:22

MieLo schreef:
hoeveel moet hij kunnen trekken? En wat verbruikt je auto nu?
Wij zijn ook heel langzaam aan het kijken en ik kwam op een alfa Romeo Giulietta uit, zijn ook in automaat te krijgen. Mogen 1300 kr geremd trekken, en wegen zelf rond de 1260. Rijdt rond de 1/18 - 1/19 geloof ik
Ik rij nu zelf een fiat punto diesel, relatief zuinig (1/20 als ik ook korte stukken maak iets lager). De mijne heeft een trekhaak en kan tot 1000 kg trekken. Is er ook in automaat te krijgen.
Ik rij ongeveer hetzelfde aantal km's als jij.


Hou ook rekening met het merk in onderhoud, dat is bij AR niet mis, zeker niet als er iets met de bak mis is..

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 00:26

@janderegelaa, ik weet het. Vandaar dat het ook echt de moeite qua besparing moet zijn om het rijcomfort op te geven.

Lupo is volop te vinden rond de 1100 euro, zou mij op jaarbasis een 2000 euro besparing opleveren. Dat is een mooi bedrag om opzij te zetten om over een aantal jaar iets te kopen met meer comfort.

Lastige qua budget is dat ik momenteel niet veel meer kan sparen gezien de huidige kosten die ik heb.
Apk komt er ook aan voor huidige auto en ik verwacht niks gek maar je weet het nooit. Eigenlijk zijn er een aantal zaken die ik er nog aan wil doen maar nu even mee wacht als ik wat anders kan vinden nog.

Inruil levert die niet meer dan 300 euro op, met nieuwe apk kan die particulier voor zeker minimaal 1000 weg. Helaas heb ik echt een auto nodig voor het werk en kan niet zonder zitten.

Ben nu ook aan het kijken naar een zuinig benzineautootje. Daar is in ieder geval al meer keuze in. Budget en het feit dat het automaat moet zijn maakt het lastig.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 01:17

Een tweedehands diesel met automaat voor 1.750 euro....
Je moet het maar willen.

Beste wat je dan kunt doen is een oudere Volvo, Mercedes oid in de D-klasse kopen. Dan maak je nog een beetje kans om er een tijdje in te kunnen rijden. Maar dan betaal je je wel scheel aan mrb.

Bij 30K aan kilometers per jaar in een auto van 1.750 euro.... houdt dan ook maar rekening met een 1.750 euro aan onderhoud per jaar.
Bij een jonge diesel zit je bij dergelijke km al aan 1.000 euro per jaar aan onderhoud.

Autorijden is niet goedkoop. 30K per jaar rijden is nog veel duurder.

Maar vooruit, hier een auto die binnen het budget past: Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI Oxford / AUTOMAAT / NAP / AI
€ 1.499,00
https://link.marktplaats.nl/m1797584312 ... ialbuttons

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 01:41

Scheelt dat dan zoveel qua onderhoud tussen diesel en benzine?
Huidige auto heeft mij bij lange na geen 1000 per jaar aan onderhoud gekost. En die heb ik in 2019 voor 1750 gekocht.

Bovenstaande is een mooie auto maar te duur in de mrb, dat loont niet t.o.v huidige auto.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:52

ik rij ook diesel, maar dat haal ik echt niet aan onderhoud.

TS ik heb geen tips voor je helaas, maar als je voor benzine gaat, suzuki swift is ook een erg zuinige auto.
Ik heb een golf blue motion en die is ook heel zuinig in verbruik, maar ik denk niet te koop voor dit bedrag in automaat.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:59

nuscaniels schreef:
@janderegelaa, ik weet het. Vandaar dat het ook echt de moeite qua besparing moet zijn om het rijcomfort op te geven.

Lupo is volop te vinden rond de 1100 euro, zou mij op jaarbasis een 2000 euro besparing opleveren. Dat is een mooi bedrag om opzij te zetten om over een aantal jaar iets te kopen met meer comfort.

Lastige qua budget is dat ik momenteel niet veel meer kan sparen gezien de huidige kosten die ik heb.
Apk komt er ook aan voor huidige auto en ik verwacht niks gek maar je weet het nooit. Eigenlijk zijn er een aantal zaken die ik er nog aan wil doen maar nu even mee wacht als ik wat anders kan vinden nog.

Inruil levert die niet meer dan 300 euro op, met nieuwe apk kan die particulier voor zeker minimaal 1000 weg. Helaas heb ik echt een auto nodig voor het werk en kan niet zonder zitten.

Ben nu ook aan het kijken naar een zuinig benzineautootje. Daar is in ieder geval al meer keuze in. Budget en het feit dat het automaat moet zijn maakt het lastig.


Óf mijn marktplaats skills zijn ver ondermaats, maar met jouw eisen, staan er écht maar een paar op marktplaats.

Welgeteld 3... in de uitvoering automaat en 1 gereserveerde diesel en allen buiten jouw budget.

Ik weet niet of automaat een vereiste is, of dat dat voor jou onder luxe valt. Handgeschakelde zullen er véél meer op staan.

Ik heb automaten rijbewijs, dus ik mag echt uitsluitend automaat rijden.... dus was bij jou eis van automaat daar eigenlijk óók vanuit gegaan.

Panda handgeschakelde zijn een stuk goedkoper trouwens dan de automaat uitvoering en zal je rond jouw budget wel kunnen vinden.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:43

Heb je al eens gerekend wat een diesel je zou besparen? Dus realistisch gekeken naar wat je auto je nu totaal kost incl. wegenbelasting en wat bijv. die Opel Corsa diesel je zou kosten?

Wij hebben de berekening toevallig vorige week andersom gemaakt. Ik heb nu een diesel en we dachten veel goedkoper uit te zijn met een benzine auto, maar dat scheelt me onderaan de streep maar €20 in de maand, dus wij hebben ervoor gekozen om onze huidige auto gewoon 'op' te rijden. Ook omdat we voor mijn huidige (hele betrouwbare, comfortabele en goed onderhouden) auto nog geen €3500 terugkrijgen.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:09

Wellicht kan je ook kijken naar een auto op gas (G3). De belasting is echt lager dan van een diesel. Ze zijn niet enorm zuinig, maar gas kost dan ook een stuk minder.
Met een oudere diesel (binnen je budget) zit je ook nog wellicht met het probleem dat je veel steden niet meer in mag, ivm de euro classificatie (moet minimaal euro 5 zijn meen ik)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:12

nuscaniels schreef:
Vandaar dat de VW Lupo mij zo aansprak, wegenbelasting is hetzelfde en verbruik is 1 op bijna 30..

Ik zou dit verbruik nog eens goed nakijken. Ik heb nergens kunnen vinden dat het verbruik van de Lupo zo laag is. Ik rij zelf in een Aygo en rij gemiddeld 5,3 L/100km.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:42

Verbruik hangt heel erg af van gebruik (korte - lange stukken, constante snelheid - veel wisselen) en de het gasvoetje. Op hetzelfde traject in dezelfde omstandigheden kan er een behoorlijk verschil in verbruik zitten tussen twee bestuurders.

Gas is idd zo'n gekke optie nog niet. Let er wel op dat LGP-G3 minder wegenbelasting is dan oudere systemen. Maar het zal lastig zijn om een goedkope auto te vinden met G3 ingebouwd. Ook is de verbranding van LPG heter dan van benzine, niet elk motorblok kan daar even goed tegen.

Rekenhulp motorrijtuigenbelasting: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 10:52

Voor dat bedrag zal je wel in de oudere auto's vallen, dan is het wel risicovol met de automaat. Let er dan wel goed op dat deze zijn onderhoud heeft gehad door de automaat te spoelen om de zoveel km-ter. Als de automaat kapot gaat ben je al zo het bedrag kwijt aan reparatie dan wat je er aan uit wilt geven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:16

nuscaniels schreef:
Scheelt dat dan zoveel qua onderhoud tussen diesel en benzine?
Huidige auto heeft mij bij lange na geen 1000 per jaar aan onderhoud gekost. En die heb ik in 2019 voor 1750 gekocht.

Bovenstaande is een mooie auto maar te duur in de mrb, dat loont niet t.o.v huidige auto.


Je rijdt met je huidige auto ook 30.000 km per jaar?

Want daar zitten de kosten van het onderhoud. Bij 30K per jaar slijt er onderweg van alles. Bij een jongere auto ook. Maar bij zo'n oudere auto (Jouw budget!) mag je er rustig van uitgaan dat je ieder jaar wel een groter onderdeel mag gaan vervangen.
Naast reguliere smeringen, banden en uitlaten.
Hoe kleiner de auto, hoe minder duurzaam gemaakt.

Persoonlijk denk ik dat een Lupo helemaal niet in staat is 30K per jaar te rijden zonder ernstige problemen. En oi oi, ik krijg al pijn aan mijn rug bij de gedachte :')

30K per jaar GOEDKOOP in een automaat diesel rijden gaat je niet lukken.

WildDreams

Berichten: 2426
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Welke auto zoek ik, diesel en automaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 11:39

Voor dat budget heb ik hele mooie fiat pandas gezien en die zijn er ook 5deurs voor dat geld. :)
Dan wel benzine. Rijden zuinig (1:20) en kosten geen drol aan wegenbelasting, rond de €64 per kwartaal. Daarnaast mag je overal heenrijden waar je wil, wat niet zo bij diesel is.
Kia picanto hetzelfde verhaal! Maar die zijn wel iets duurder

Is automaat voor comfort of rijbewijs?

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 12:04

~1800 euro voor een Diesel , dan kom je vaak in de oudere modellen terecht.
Hoop steden met milieu zones gaan dan al vrij snel afvallen want de kans gaat groot worden dat de diesel lager uit komt dan EURO 6 die meer en meer gevraagd gaat worden.
Let er ook op dat oudere diesels (minder schoon) zwaarder belast worden met o.a. wegenbelasting.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 13:07

Ik had gister ook al wat interessante benzine auto's gezien. Sommige stuk lager in wegenbelasting maar qua verbruik weinig verschil en dan vind ik het comfort wat ik nu heb meer waard, maar ook een aantal gezien die met beide gunstiger zijn.

Automaat is noodzaak, heb alleen maar daar rijbewijs voor. Heb ook al gedacht om schakelrijbewijs te halen, dat zou de keuze voor een auto enorm doen toenemen maar ik vind heel dat schakelen niks en lichamelijk is het ook lastig.

Suzuki wagon R vind ik ook wel leuke auto qua inhoud, Fiat Panda zal ik ook naar kijken.

Iedereen bedankt voor de gegeven adviezen, van diesel heb ik weinig verstand.
Ik heb gister proef gereden in een Lupo en zat voor mij niet verkeerd maar is dan idd maar 15 minuten geweest. Boven de 125 voelde ik hem wel meer bewegen, maar vroeg mijzelf al af of dat aan die auto of het model opzich lag.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:18

nuscaniels schreef:
Ik had gister ook al wat interessante benzine auto's gezien. Sommige stuk lager in wegenbelasting maar qua verbruik weinig verschil en dan vind ik het comfort wat ik nu heb meer waard, maar ook een aantal gezien die met beide gunstiger zijn.

Automaat is noodzaak, heb alleen maar daar rijbewijs voor. Heb ook al gedacht om schakelrijbewijs te halen, dat zou de keuze voor een auto enorm doen toenemen maar ik vind heel dat schakelen niks en lichamelijk is het ook lastig.

Suzuki wagon R vind ik ook wel leuke auto qua inhoud, Fiat Panda zal ik ook naar kijken.

Iedereen bedankt voor de gegeven adviezen, van diesel heb ik weinig verstand.
Ik heb gister proef gereden in een Lupo en zat voor mij niet verkeerd maar is dan idd maar 15 minuten geweest. Boven de 125 voelde ik hem wel meer bewegen, maar vroeg mijzelf al af of dat aan die auto of het model opzich lag.


Harder dan 100-110 moet je niet willen rijden met zn hondenhok op wielen.

Ik rijdt met de Panda nooit harder dan 100-105 en dat gaat dikke prima.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:20

Rex_Rolfo schreef:
Verbruik hangt heel erg af van gebruik (korte - lange stukken, constante snelheid - veel wisselen) en de het gasvoetje. Op hetzelfde traject in dezelfde omstandigheden kan er een behoorlijk verschil in verbruik zitten tussen twee bestuurders.

Helemaal met je eens (door de 100km/u ben ik iets minder gaan verbruiken :D ) Ik rijd totaal niet zuinig, maar heb het verbruik van de lupo opgezocht en overal lees ik 1:17. Dan ga je een 1:30 never nooit halen.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 13:34

Ik heb dan geen automaat.. maar een golf 6 2.0 tdi, mag 1500 trekken. Op de snelweg verbruikt die 1/25 en normaal 1/20. En mijn 2 border collies passen er ook nog eens prima in!

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:00

mvdbijl schreef:
MieLo schreef:
hoeveel moet hij kunnen trekken? En wat verbruikt je auto nu?
Wij zijn ook heel langzaam aan het kijken en ik kwam op een alfa Romeo Giulietta uit, zijn ook in automaat te krijgen. Mogen 1300 kr geremd trekken, en wegen zelf rond de 1260. Rijdt rond de 1/18 - 1/19 geloof ik
Ik rij nu zelf een fiat punto diesel, relatief zuinig (1/20 als ik ook korte stukken maak iets lager). De mijne heeft een trekhaak en kan tot 1000 kg trekken. Is er ook in automaat te krijgen.
Ik rij ongeveer hetzelfde aantal km's als jij.


Hou ook rekening met het merk in onderhoud, dat is bij AR niet mis, zeker niet als er iets met de bak mis is..


Dat zijn ook dingen die ik in mijn achterhoofd houd ja, al is een bezoekje aan de garage altijd duur :(
We hebben een relatief jonge auto op het oog, dat scheelt al iets. Bak van de automaat bedoel je? Ik ga voor een handgeschakelde.
Voor TS zou ze de AR dan zeker over moeten slaan, ook in aanschaf zijn ze best prijzig. maar echt heel mooi :o

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 15:06

Ceetje_bokt schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Verbruik hangt heel erg af van gebruik (korte - lange stukken, constante snelheid - veel wisselen) en de het gasvoetje. Op hetzelfde traject in dezelfde omstandigheden kan er een behoorlijk verschil in verbruik zitten tussen twee bestuurders.

Helemaal met je eens (door de 100km/u ben ik iets minder gaan verbruiken :D ) Ik rijd totaal niet zuinig, maar heb het verbruik van de lupo opgezocht en overal lees ik 1:17. Dan ga je een 1:30 never nooit halen.


Er is een uitvoering van de Lupo diesel, een 3 liter. Deze rijdt 3 liter op 100km

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:19

Met de wind mee ja....

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:30

Eretria schreef:
Ik heb een opel corsa van 2009, welliswaar benzine. Ik heb een 1.4 en dat ding is ontiegelijk zuinig. Flinke achterbak ook. Ik rij ook makkelijk 20k km in een jaar. Ik rij makkelijk 750km op een tank, laat staan hoe zuinig de diesel variant zou zijn. 8-) en ik vind het super relaxt rijden, top auto gewoon. <<)

Ik heb ook een opel corsa gehad uit 2011, dieseltje, vanuit de showroom naar 3ton gereden. Volle tank kon ik een week mee rijden (woon-werk 45km enkele reis).
Zit qua ruimte tussen een polo en een golf in en kon mijn duitse dog met de achterbank plat ook gewoon vervoeren {:}