Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 474 van de 503 [ 12557 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

 
Profiel   

paars schreef
Fitzroy schreef
Oké, ik haal mijn huis uit de verkoop en ga in februari naar een andere makelaar …

Och jee, wat is er gebeurd…of wil je meedoen voor de geldprijs :+

:')
Ik dacht even dat je op jezelf reageerde omdat jullie dezelfde profielfoto hebben ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:49 



 
Profiel   

_O- agree
(nu niet meer ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:11 



 
Profiel   

paars schreef
Fitzroy schreef
Oké, ik haal mijn huis uit de verkoop en ga in februari naar een andere makelaar …

Och jee, wat is er gebeurd…of wil je meedoen voor de geldprijs :+


De geldprijs natuurlijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:18 



 
Profiel   

SdaphneS schreef
Hoi!

Graag kom ik mij kletsen.
Wij gaan morgen een woning bezichtigen en zijn starters op de woningmarkt. We hebben via online hypotheektools een beetje een beeld van wat we kunnen uitgeven en gaan nu dus zoeken. Zijn erg benieuwd hoe het bezichtigen zal verlopen. Hebben in ieder geval een checklist mee om alles op te schrijven. Hebben jullie nog andere tips?


Zorg dat je echt in de startblokken staat om een bod te kunnen plaatsen. Meestal moet je dit al binnen een week kunnen doen. Soms zelfs binnen een aantal dagen.

Wij hadden alles al bij de hypotheekadviseur voorbereid. Documenten waren al geregeld (zoals uittreksel pensioenen, loonstrookje, BKR uittreksel etc.

Daarnaast moet je aantoonbaar 2% van de toekomstige koopsom op je rekening hebben staan + alle bijkomende hypotheek kosten.

Weet wat voor een hypotheek je wilt (linear/annuiteit) etc en dat je weet wat je bruto/netto maandlasten worden.

Oftwel, Zorg dat het aanvragen (van de offerte) van de hypotheek nog maar een formaliteit is.

Hierdoor kon onze hypotheek adviseur ook een biedcertificaat leveren, die we bij ons bod konden meegeven, zodat de verkopers een stukje extra zekerheid hadden dat we ook de prijs konden financieren. Voor jezelf ook wel rustgevend.

Wees je bewust dat met het overbieden, je dat niet altijd haalt met de taxatie en dat je dus eigenlijk alles wat je overbied, uit eigen zak moet kunnen betalen. Wij hadden mazzel dat het op ons bod werd getaxeerd, maar zijn ook genoeg waar dat niet is gebeurd en je dus wat je hebt overboden uit eigen zak moet betalen.

Zorg dat je toegang hebt tot het laten uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Wij hebben dat via vereniging eigen huis gedaan. Kon je snel een afspraak inplannen zodat je dat kan laten uitvoeren voor je bod of nog voor je bedenktijd van 3 dagen is verlopen.

Wij hebben alle opties en toekomst ook daarnaast nog met een financieel adviseur besproken, dat heeft ons ook nog leuke tips en betere wensen qua hypotheek/levensverzekering etc opgeleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:40 



 
Profiel   

Chawi schreef
SdaphneS schreef
Hoi!

Graag kom ik mij kletsen.
Wij gaan morgen een woning bezichtigen en zijn starters op de woningmarkt. We hebben via online hypotheektools een beetje een beeld van wat we kunnen uitgeven en gaan nu dus zoeken. Zijn erg benieuwd hoe het bezichtigen zal verlopen. Hebben in ieder geval een checklist mee om alles op te schrijven. Hebben jullie nog andere tips?


Zorg dat je echt in de startblokken staat om een bod te kunnen plaatsen. Meestal moet je dit al binnen een week kunnen doen. Soms zelfs binnen een aantal dagen.

Wij hadden alles al bij de hypotheekadviseur voorbereid. Documenten waren al geregeld (zoals uittreksel pensioenen, loonstrookje, BKR uittreksel etc.

Daarnaast moet je aantoonbaar 2% van de toekomstige koopsom op je rekening hebben staan + alle bijkomende hypotheek kosten.

Weet wat voor een hypotheek je wilt (linear/annuiteit) etc en dat je weet wat je bruto/netto maandlasten worden.

Oftwel, Zorg dat het aanvragen (van de offerte) van de hypotheek nog maar een formaliteit is.

Hierdoor kon onze hypotheek adviseur ook een biedcertificaat leveren, die we bij ons bod konden meegeven, zodat de verkopers een stukje extra zekerheid hadden dat we ook de prijs konden financieren. Voor jezelf ook wel rustgevend.

Wees je bewust dat met het overbieden, je dat niet altijd haalt met de taxatie en dat je dus eigenlijk alles wat je overbied, uit eigen zak moet kunnen betalen. Wij hadden mazzel dat het op ons bod werd getaxeerd, maar zijn ook genoeg waar dat niet is gebeurd en je dus wat je hebt overboden uit eigen zak moet betalen.

Zorg dat je toegang hebt tot het laten uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Wij hebben dat via vereniging eigen huis gedaan. Kon je snel een afspraak inplannen zodat je dat kan laten uitvoeren voor je bod of nog voor je bedenktijd van 3 dagen is verlopen.

Wij hebben alle opties en toekomst ook daarnaast nog met een financieel adviseur besproken, dat heeft ons ook nog leuke tips en betere wensen qua hypotheek/levensverzekering etc opgeleverd.


Als je een starter bent is de 2% overigens niet meer van toepassing. 2% overdrachtsbelasting hoef je tot 35 jaar niet te betalen.

Wees zelf overigens ook kritisch en voorbereid, vooral bij het zoeken van een adviseur. Ga nooit blind op je adviseur af en praat vooral even met veel mensen om je heen. Zorg dat je begrijpt waar je staat en waar je aan toe bent. Zo voorkom je nare verrassingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:10 



 
Profiel   

Pfoe hier even een tegenvaller :\ fotograaf zou vorige week komen, maar was verplaatst naar vanochtend om 09.00 uur. Dus al 2 dagen in de weer om het huis leeg te halen en helemaal blinkend schoon te krijgen ( en vanochtend dus weer, want verharende hond :') ).. belt de fotograaf om 10 over 9: ik kom niet want ziek.. Echt, schiet mij maar lek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:48 



 
Profiel   

Iinge_ schreef
Als je een starter bent is de 2% overigens niet meer van toepassing. 2% overdrachtsbelasting hoef je tot 35 jaar niet te betalen.


Alleen als je een woning koopt van €400.000,- of minder helaas -O-


@Bottles: Wat vreselijk irritant! Máár.. wel een schoon huis :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:49 



 
Profiel   

O, dat is echt vervelend. Daar zou ik ook niet blij van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:52 



 
Profiel   

Ik persoonlijk vind 400.000 nogal wat voor een starter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:53 



 
Profiel   

Als alleenstaande starter gaat je dat zeker niet lukken of je moet al echt een wereldsalaris hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:54 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat er weinig starters zijn die meer dan 4 ton kunnen en willen neerleggen voor een woning :Y)

Wat balen Bottles!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:56 



 
Profiel   

Ik probeer inderdaad maar even te genieten van een heel schoon huis :')

Pfoe 400.000 lukt als starter toch bijna niet? Eigenlijk toch absurd wat de huizenprijzen doen. Oké wij proberen er nu ook van te profiteren met de verkoop, maar als je erover nadenkt is het echt belachelijk! Wij hebben zelf in 2016 bijna de helft betaald van wat we nu gaan vragen.. oké wel helemaal opgeknapt, maar dan nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:00 



 
Profiel   

Wij moeten vandaag voor 17 uur een bod doen. We hebben onze adviseur / aankoopmakelaar om advies gevraagd qua bod, maar daar schieten we niet echt wat mee op want hij weet het ook niet… Deze regio is vrij wisselend qua overbieden en onze makelaar heeft eigenlijk geen ervaring met ruime woningen met grond in het buitengebied. Hij gaat met een collega overleggen en belt ons terug, maar ik zit nu toch te denken of we niet iemand anders moeten vragen.. alleen is dat denk ik niet echt gebruikelijk zo op het laatste moment.. wat zouden jullie doen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:01 



 
Profiel   

Je hoeft niet perse een starter te zijn hier voor... wel onder de 35 en je mag er nog geen gebruik van gemaakt hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:27 



 
Profiel   

ynskek schreef
Je hoeft niet perse een starter te zijn hier voor... wel onder de 35 en je mag er nog geen gebruik van gemaakt hebben...


Klopt :j je krijgt eenmalig vrijstelling van die 2% overdrachtsbelasting mits je jonger bent dan 35 jaar en de koopsom lager is dan 4 ton. Ik kon hier gelukkig voor in aanmerking komen omdat ons eerste huis een nieuwbouwwoning was :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:31 



 
Profiel   

Wij waren ook een starter, beide nog nooit een koophuis gehad, maar ouder dan 35 jaar. Dus voor on niet van toepassing.

We konden prima boven de 400.000 krijgen als hypotheek. Is ook maar net wat je salaris is en wat je aan spaargeld op de bank hebt staan.

Ik vind het nog wel steeds stom dat er een leeftijd aan gehangen is. Wij hadden immers geen overwaarde die we mee konden nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:32 



 
Profiel   

Wij kunnen op beide salarissen ook makkelijk een hypotheek boven de 4 ton krijgen. huidige huis is op het salaris van mijn partner gekocht en dat is prima zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:46 



 
Profiel   

Maar ik denk/vind persoonlijk (maar dat is een persoonlijke mening :o) wanneer je "makkelijk" 4 ton op tafel kunt leggen voor een woning, dat je ook het 2% voordeel niet nodig hebt. Net zoals ik vind dat het ook voor stelletjes niet nodig zou moeten zijn... Gun het aan alleenstaande jongeren die niet zonder kunnen :o

Een alleenstaande starter met een gemiddeld salaris kan ongeveer 1,5 ton aan hypotheek krijgen. Daar moet dus al snel minimaal een ton eigen geld bij... dat is al niet voor veel mensen weggelegd, dus dan is die 2% wel erg nuttig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:51 



 
Profiel   

Ik kon 156000 euro hypotheek krijgen. Starter maar ruim boven de 35 en moest dus wel die 2% betalen. Goddank ging het net met spaargeld erbij.

Als idd 400000 of meer moeiteloos kan kun je voor mijn gevoel die 2% wel redden. Ik vraag me soms toch af als ik hier en in deomgeving de huizenprijzen, overbiedingen en verbouwingen voorbij zie komen. Hoe dan? :? dan moet je met twee een fiks pak geld verdienen. Eigenlijk elk huis dat ik verkocht heb zien worden wordt volledig kaalgetrokken en voorveel geld verbouwd.

Voel me dan een armoedzaaier met mijn uber low budget verhuizing en alleen geld voor een vloer -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:57 



 

Stel wij hadden beide geen studieschuld. Dan konden we als starters bijna 6 ton uitgeven. Opzich wel fijn als die 2% dan niet telt, want dat we veel hypotheek kunnen krijgen, zegt niks over onze spaarrekening. We zijn evengoed starters op de volwassen arbeidsmarkt, dus ook net uberhaupt in staat te sparen. Maar goed, over 2 maanden val ik al buiten die boot, omdat ik te laat ben begonnen met het volwassen leven _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 10:59 



 
Profiel   

Komen wij dan aan met zijn tweeën. Beide in de 30, maar één studieschuld en toch maximaal 2,5e ton hypotheek. Dan voel ik me ook wel arm in de huidige markt... Gelukkig konden wij zelf nieuw gaan bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:05 



 
Profiel   

4 ton en zelfs 6 ton lenen? Hoe dan? Ja, met zijn 2-en waarschijnlijk maar als alleenstaande kan je vaak niet eens 2 ton lenen. Meestal tussen de 100.000 en 150.000 euro. Paar jaar geleden waren ze nog voorzichtiger en kon ik op een gemiddeld salaris 80.000 euro lenen.

Ik voel me ook soms net als Karuna. Ik zie wat er geleend wordt en wat er dan nog aan verbouwd wordt en dan denk ik echt: Hoe dan? Waar halen ze het geld vandaan? Hoe kan je nou zoveel lenen? Of hoe komen ze sowieso aan zoveel geld. Zoveel starters zijn er niet met topsalarissen lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:33 



 
Profiel   

linda2008 schreef
Maar ik denk/vind persoonlijk (maar dat is een persoonlijke mening :o) wanneer je "makkelijk" 4 ton op tafel kunt leggen voor een woning, dat je ook het 2% voordeel niet nodig hebt. Net zoals ik vind dat het ook voor stelletjes niet nodig zou moeten zijn... Gun het aan alleenstaande jongeren die niet zonder kunnen :o

Een alleenstaande starter met een gemiddeld salaris kan ongeveer 1,5 ton aan hypotheek krijgen. Daar moet dus al snel minimaal een ton eigen geld bij... dat is al niet voor veel mensen weggelegd, dus dan is die 2% wel erg nuttig :j


Verschil is wel dat je die 4 ton kan lenen en die 2% uit eigen zak moet betalen. 8000 euro is toch zonde voor starters. Kan je heel leuk van verduurzamen bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:34 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
4 ton en zelfs 6 ton lenen? Hoe dan? Ja, met zijn 2-en waarschijnlijk maar als alleenstaande kan je vaak niet eens 2 ton lenen. Meestal tussen de 100.000 en 150.000 euro. Paar jaar geleden waren ze nog voorzichtiger en kon ik op een gemiddeld salaris 80.000 euro lenen.

Ik voel me ook soms net als Karuna. Ik zie wat er geleend wordt en wat er dan nog aan verbouwd wordt en dan denk ik echt: Hoe dan? Waar halen ze het geld vandaan? Hoe kan je nou zoveel lenen? Of hoe komen ze sowieso aan zoveel geld. Zoveel starters zijn er niet met topsalarissen lijkt me.

Bizar is dat hè. Volgens de makelaar die mijn huis verkocht, zijn er ook heel veel relatief jonge mensen die gewoon 1,5 ton voor een huis neerleggen. Daar zijn hun dan ook verbaasd over.
Dan komt er een huis in die prijsklasse te koop en verwachten ze niet zoveel animo. En komen er toch 15 op af, waarvan 10 rond de 30 jaar oud zijn. Hoe dan inderdaad?
Vaak oud geld of erfenissen denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:36 



 
Profiel   

De mensen die mijn woning gaan kopen zijn ook starters, onder de 30 jaar oud, zij hebben allebei een goede baan en kunnen samen dus meer dan 500.000 ophoesten. In je uppie wordt 400.000 een lastige. Zeker als ze de standaard rekenformule erop los laten.

Edit
Volgens de rekenmodule kon ik in mijn eentje 315.000 lenen en met het financieren op basis van draagkracht was dit 400.000 euro. Met mijn vriend erbij konden we met gemak richting de 700.000 euro of meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 474 van de 503 [ 12557 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen