Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 475 van de 503 [ 12557 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478 ... 503  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

 
Profiel   

Ja en ik heb ook het idee dat men vergeet dat het met twee fulltime inkomens nog net te betalen is maar zodra er 1 minder wil gaan werken komen ze in de problemen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:39 



 
Profiel   

Ik vraag me af of we niet in de problemen komen over een aantal jaren. De hypotheekschuld die mensen hebben in Nederland is zo ontzettend hoog. Mensen lenen vaak nu tot hun Max en met zijn 2-en. Wat als de markt instort en mensen uit elkaar gaan of arbeidsongeschikt raken?

Edit: Tegelijk met Urona zie ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:40 



 
Profiel   

Ik denk daarbij als je 25 tm 29 bent en thuis woont met een goede hbo functie en bijbehorend salaris dat je dan best veel kan sparen hoor. Tel daarbij ouders op die schenkingen geven of leningen dan kom je wel meer vooruit. Heel vervelend maar als je 2000 euro pm bruto verdiend dan is dat andere koek dan dat je 4300 euro bruto verdiend, als je dat dan met z'n tweeen hebt rond de 3500 euro pp dan kan je al een hoop.


Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 20-01-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:41 



 
Profiel   

Urona447 schreef
Ja en ik heb ook het idee dat men vergeet dat het met twee fulltime inkomens nog net te betalen is maar zodra er 1 minder wil gaan werken komen ze in de problemen.


Dat denk ik sowieso!!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:41 



 
Profiel   

Ja klopt daar denken mensen niet over na. Terwijl toch 1 op de 3 uit elkaar gaat.
Ik was heel blij dat ik na de scheiding de hypotheek alleen kon dragen. Betekende wel fulltime werken met 2 jonge kinderen. Maar ook daar m’n draai in gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:42 



 
Profiel   

Samantha_ schreef
Ja klopt daar denken mensen niet over na. Terwijl toch 1 op de 3 uit elkaar gaat.
Ik was heel blij dat ik na de scheiding de hypotheek alleen kon dragen. Betekende wel fulltime werken met 2 jonge kinderen. Maar ook daar m’n draai in gevonden.


Je dadelijk krijgen we weer die situatie als jaren terug. Dik huis, dikke hypotheek, kunnen het niet verkocht krijgen, of dikke restschuld, of huis weg en je kan beiden geen nieuw huis vinden/betalen. Daarom verkoopt mijn vriend zijn huis niet en koop ik het huis op mijn naam, gelukkig kan dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:44 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
4 ton en zelfs 6 ton lenen? Hoe dan? Ja, met zijn 2-en waarschijnlijk maar als alleenstaande kan je vaak niet eens 2 ton lenen. Meestal tussen de 100.000 en 150.000 euro. Paar jaar geleden waren ze nog voorzichtiger en kon ik op een gemiddeld salaris 80.000 euro lenen.

Ik voel me ook soms net als Karuna. Ik zie wat er geleend wordt en wat er dan nog aan verbouwd wordt en dan denk ik echt: Hoe dan? Waar halen ze het geld vandaan? Hoe kan je nou zoveel lenen? Of hoe komen ze sowieso aan zoveel geld. Zoveel starters zijn er niet met topsalarissen lijkt me.

Tjah, ik was ook starter, 32 toen ik vorig jaar kocht. Kon ruim geld lenen (250?), hoef gelukkig niet zoveel te lenen. Ik kan dus ruim mijn lasten dragen en verdien modaal. (voor sociale huur kom ik niet in aanmerking, gemiddelde huurwoning kost meer dan wat ik nu maandelijks aflos + rente). Mocht ik wel een relatie krijgen en deze persoon heeft ook een eigen woning, dan kan er altijd nog 1 in de verhuur. Maar mijn huis blijft op mijn naam staan. (en just in case sta ik nog steeds ingeschreven bij de woningbouw, you never know. Liever dan 15 jaar ingeschreven staan en snel een huisje kunnen betrekken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:47 



 
Profiel   

Wij hebben dus bewust de hypotheek ook maar op 1 inkomen staan. Koop overeenkomst voor deze woning is eind september 2020 getekend, overdracht februari 2021. Huis hier schuin tegenover stond okt/nov 2021 te koop met een bieden vanaf prijs die 10.000 hoger lag dan dat wij voor onze woning betaald hadden. Nu twee deuren verder op een bieden vanaf prijs die nog weer 20.000 hoger ligt.

tussen wat wij betaald hebben en wat hier minimaal de bieden vanaf zou worden zit nu dus al 30.000

Als wij een nieuwe woning zouden willen kunnen we dus ook kijken naar een duurdere woning maar voorlopig zitten we prima waar we nu zitten en zou een uitbouw of een opbouw op de garage eerder een optie voor ons zijn dan nog een keer verhuizen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:47 



 
Profiel   

Wat een hoop aannames, denk dat er meer dan genoeg mensen hetzelfde doen als wij hebben gedaan.

We hebben ruim 2 ton onder wat we maximaal konden lenen een huis gekocht.
Ik zou er in theorie (want zal dat waarschijnlijk niet willen) kunnen blijven wonen in mijn eentje, mocht het fout gaan tussen ons.

Mijn man kan dat niet. Maar gedwongen verkoop zal het niet worden in ieder geval, wat de markt ook doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:49 



 
Profiel   

Wij hebben inderdaad ook zo goed als op 1 salaris gekocht (konden 550k lenen en ons huis kostte iets meer dan 350k. Onze hypotheek is 270k). Als één van ons niet meer kan werken of wegvalt kan de ander er blijven zitten. Het is wel een ander verhaal als we uit elkaar gaan, vriend heeft een schenking meegenomen en zou hier kunnen blijven, voor mij is dat nu niet haalbaar (ik weet ook niet of ik in mijn eentje in een groot hoekhuis zou willen zitten haha).

Edit: Als de woning opnieuw getaxeerd zou worden is het voor mijn vriend ook niet haalbaar overigens, huis is bijna een ton meer waard inmiddels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:52 



 
Profiel   

Wij kijken ook expres naar huizen met maximale vraagprijs ruim 100k onder wat we maximaal zouden kunnen lenen. Ook kijkend naar de maandlasten die we willen hebben.

Inmiddels hebben we een tweede bezichtiging gepland volgende week op de zelfde dag als die van het andere huis. Kunnen we in ieder geval al mooi ervaring op doen :j Toch best spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:59 



 
Profiel   

Jets schreef
Wij moeten vandaag voor 17 uur een bod doen. We hebben onze adviseur / aankoopmakelaar om advies gevraagd qua bod, maar daar schieten we niet echt wat mee op want hij weet het ook niet… Deze regio is vrij wisselend qua overbieden en onze makelaar heeft eigenlijk geen ervaring met ruime woningen met grond in het buitengebied. Hij gaat met een collega overleggen en belt ons terug, maar ik zit nu toch te denken of we niet iemand anders moeten vragen.. alleen is dat denk ik niet echt gebruikelijk zo op het laatste moment.. wat zouden jullie doen ?


Zelf bellen naar makelaar van vergelijkbare verkochte woning in de buurt en daar de verkoopprijs opvragen. Dat zou eigenlijk je aankoopmakelaar moeten doen. En die zou je ooo advies moeten geven over indexatie etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:32 



 
Profiel   

Jets schreef
Wij moeten vandaag voor 17 uur een bod doen. We hebben onze adviseur / aankoopmakelaar om advies gevraagd qua bod, maar daar schieten we niet echt wat mee op want hij weet het ook niet… Deze regio is vrij wisselend qua overbieden en onze makelaar heeft eigenlijk geen ervaring met ruime woningen met grond in het buitengebied. Hij gaat met een collega overleggen en belt ons terug, maar ik zit nu toch te denken of we niet iemand anders moeten vragen.. alleen is dat denk ik niet echt gebruikelijk zo op het laatste moment.. wat zouden jullie doen ?


Je aankoopmakelaar kan de transacties van de afgelopen tijd voor je checken, dus waarvoor bepaalde huizen echt verkocht zijn. Dan heb je misschien een idee van hoeveel daar voor betaald / overboden is.

Verder kun je het beste dicht bij jezelf blijven: wat vind jij het waard en waar voel je je nog goed bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:34 



 
Profiel   

Ik kan ong 3 ton lenen op mijn salaris. Ik heb een huis gekocht van 445, met de overwaarde van mijn oude woning was dit mogelijk.
Ik heb de andere kant ook meegemaakt overigens, met de crisis een huis flink lager dan de hypotheek verkocht en dus een flinke restschuld er aan overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 12:37 



 

Wij zouden ook nooit tot de max uitgeven. Ik vind die maandlasten veel te hoog die daar bij horen. Gelukkig hebben we beide een dikke studieschuld, dus kunnen we opeens "maar" 350 lenen :')

Ben wel heel blij om niet alleenstaand te zijn. Gewoon absurd dat je dan verplicht wordt om thuis te wonen of gigantisch duur te huren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:27 



 
Profiel   

Nou ik heb wel maximaal geleend, dat was ook wel nodig om überhaupt een huis te kunnen kopen :+ (overigens wel rekening mee gehouden dat de markt volledig kan instorten, huis onder water kan komen te staan enz. waardoor ik bijvoorbeeld een tuin wilde en minimaal 2 slaapkamers zodat ik er altijd zou kunnen blijven wonen :j )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:30 



 
Profiel   

Hier geen schulden en beiden een goede baan. Konden 7,5 lenen maar hopen straks op 5,5 uit te komen. Mits we geen nieuwe verassingen tegen komen hier met verbouwen := :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:50 



 
Profiel   

Wij hebben onze huidige woning van 350.000 ook op 1 salaris kunnen kopen, nu met de huidige prijzen gaat dat niet meer lukken met onze wensen.
Wij gaan morgen en maandag bezichtigen, ben erg benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:53 



 
Profiel   

Spannend zonnebloem. Hopelijk zit er wat voor je bij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:53 



 
Profiel   

idinn schreef
Wij zouden ook nooit tot de max uitgeven. Ik vind die maandlasten veel te hoog die daar bij horen. Gelukkig hebben we beide een dikke studieschuld, dus kunnen we opeens "maar" 350 lenen :')

Ben wel heel blij om niet alleenstaand te zijn. Gewoon absurd dat je dan verplicht wordt om thuis te wonen of gigantisch duur te huren.

Tja, wat dat betreft ben ik als alleenstaande blij dat ik niet in een gigantisch dure omgeving zit. Alsnog heb ik niet een heel groot huisje, maar het is voor mijzelf ruim voldoende en evt kun je er ook nog met partner en kind in. Alleen is mijn werkkamer dan een stuk minder royaal :+ _O-


Laatst bijgewerkt door Winged op 28-09-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:54 



 
Profiel   

Attitude schreef
Zelf bellen naar makelaar van vergelijkbare verkochte woning in de buurt en daar de verkoopprijs opvragen. Dat zou eigenlijk je aankoopmakelaar moeten doen. En die zou je ooo advies moeten geven over indexatie etc


Dat kun jezelf ook doen, even een download van het Kadaster opvragen. Daarin staan de prijzen per huis in die buurt.

Wij hebben in de zomer ook een bezichtiging gedaan, niet op geboden, maar wel benieuwd waar het huis voor was weg gegaan. Ook om een gevoel erbij te krijgen hoe de markt is en in welke richting we zouden moeten bieden als wel ons droomhuis te koop zou komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:57 



 
Profiel   

linda2008 schreef
Nou ik heb wel maximaal geleend, dat was ook wel nodig om überhaupt een huis te kunnen kopen :+ (overigens wel rekening mee gehouden dat de markt volledig kan instorten, huis onder water kan komen te staan enz. waardoor ik bijvoorbeeld een tuin wilde en minimaal 2 slaapkamers zodat ik er altijd zou kunnen blijven wonen :j )


In je eentje max lenen snap ik. Als stel het max op 2 inkomens lenen vind ik wel wat anders.

Wat je nu kan lenen is gewoon op jouw inkomen. Daar heeft het inkomen van een ander niet mee te maken. Als je met 2 leent en er gebeurt iets waardoor het daarna op 1 inkomen moet heb je anders wel een probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:57 



 
Profiel   

karuna schreef
Ik kon 156000 euro hypotheek krijgen. Starter maar ruim boven de 35 en moest dus wel die 2% betalen. Goddank ging het net met spaargeld erbij.

Als idd 400000 of meer moeiteloos kan kun je voor mijn gevoel die 2% wel redden. Ik vraag me soms toch af als ik hier en in deomgeving de huizenprijzen, overbiedingen en verbouwingen voorbij zie komen. Hoe dan? :? dan moet je met twee een fiks pak geld verdienen. Eigenlijk elk huis dat ik verkocht heb zien worden wordt volledig kaalgetrokken en voorveel geld verbouwd.

Voel me dan een armoedzaaier met mijn uber low budget verhuizing en alleen geld voor een vloer -O-


Dat ligt niet aan jou hoor ;) als ik het verhaal van MarjanB lees dan denk ik ook "WOW :oo hoe dan, wat verdienen jullie wel niet?! :wow:"
Ik heb volgens mij een goed salaris (hoewel ik daar nu aan begin te twijfelen :P ) en kon "maar" 220 hypotheek krijgen :')

Ynskek, ja dat is natuurlijk wel zo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:58 



 
Profiel   

Wat een aannames, ik denk dat jullie vergeten dat de rente zo enorm laag is, dat drukt de maandlasten. Ter vergelijking, ik betaalde voor mijn eerste koophuis met 5% rente net zoveel hypotheek als voor mijn huidige dat drie keer zo duur was. En ik ga nu nieuw kopen waarvoor ik al mijn overwaarde van mijn huidige woning (en dat is best veel) ga inleggen, okee dan ga ik een keer tegen mijn maximale hypotheek lenen, maar ik heb nog zicht op een flinke stijging in salaris. En zelfs áls de huizenmarkt instort, de overwaarde is fictief geld dus als dat verdampt heb ik nog steeds geen probleem met het betalen van mijn maandlasten.

Het lijkt me wel een probleem voor starters en voor alleenstaanden. Je koopt waar ik woon rijtjeshuizen voor boven de 6 ton, dat lijkt me vrij lastig als je voor het eerst moet kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:13 



 
Profiel   

Gevoelsmatig vind ik het wat anders of je samen of alleen koopt. Als je alleen koopt ben je zelf verantwoordelijk voor of je het kan betalen.

Koop je het samen ben je ook afhankelijk van de ander en met het oog daarop zou ik zekerheidshalve samen nooit maximaal lenen omdat je het dan vaak nog kan betalen mocht er iets met de ander gebeuren, of iets tussen de twee gebeuren waardoor samen in de woning niet meer reeel is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 475 van de 503 [ 12557 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478 ... 503  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen