Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:33

Klopt ja. Als je alleen koopt en een relatie krijgt en samen gaat wonen, is het nog steeds jou huis en niet van hem of haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:33

Het ging toch ook vooral over de starters? :) Die geen wolk fictief geld hebben en regelmatig niet fatsoenlijk kunnen sparen,omdat ze noodgedwongen heel duur huren..

Dan is die lage rente fijn, maar die 2% overdracht belasting er vanaf nog veel fijner. Helaas is dat laatste dan weer leeftijdgebonden. En ook voor starters met al een fictieve wolk beschikbaar. Super fijn voor hun, maar niet broodnodig.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:45

Ik kan op een bruto jaarinkomen van 33000 een hypotheek rond de 155000/159000 krijgen. Daar koop je dus al vrijwel niks meer voor

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:49

Veel verschillende situaties komen er voorbij zeg :D
Zonder studieschuld waren wij ook wel boven de 4 ton uitgekomen. En ja daar hoort een forse hypotheek bij maar die is niet hoger dan het wereldbedrag wat wij aan huur mogen wegdragen elke maand, daar word je ook niet goed van en van dat geld zie je nooit meer wat van terug in de toekomst. Wij zijn ook starters wat betreft carrière, allebei met <1 jaar werkervaring dus verwachten nog aardige salarisstijgingen in de nabije toekomst. Daardoor voelt het ook wat minder spannend voor ons om nu veel te lenen.

Hier op onze eerste woning uiteindelijk 2e geworden, helaas nog fors overboden en betere voorwaarden. Voorwaarde van financiering van deel van de koopsom is echt een must maar daarmee staan we natuurlijk wel al achter. Hier idd ook opvallend weinig aanbod op dit moment om te bekijken qua huizen, maar we wachten rustig af.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:56

Memories schreef:
Veel verschillende situaties komen er voorbij zeg :D

Super leuk om te lezen :j :D

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:18

Wij hebben de VP geboden vandaag op een huis. Zonder voorbehoud financiering.
Er waren 6 bezichtigingen geweest in totaal. Geen biedingen binnen gekregen verder. Maar toch dacht de makelaar dat de verkopers niet met de VP akkoord zouden gaan... ze willen er meer voor krijgen dan de VP... :x

Hun goed recht, daar niet van.
Maar wij willen er niet meer voor betalen en hebben een deadline gesteld tot morgen.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:19

Als je meer dan de VP wilt, moet je toch de VP eigenlijk gewoon verhogen? :+ Of zie ik dat dan weer verkeerd :')

Ben benieuwd wat er uit komt rollen, Monchou!

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:19

idinn ik las het (ook) als situaties in het algemeen, met mensen die maximale hypotheken nemen. Maar met starters snap ik het ook, je moet nu toch wel maximaal lenen. Het is echt maf hoe duur 'gewone' huizen zijn, en toch blijven mensen in de rij staan om ze te betalen. Rijtjeshuis vlakbij voor 650k, kwamen 25 mensen bezichtigen (ik zag ze af en aan lopen 2 dagen lang)... Zo bijzonder!\

Pfff Monchou, dan zou je toch denken, zet het dan voor meer te koop 8)7

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:20

linda2008 schreef:
Ik heb volgens mij een goed salaris (hoewel ik daar nu aan begin te twijfelen :P ) en kon "maar" 220 hypotheek krijgen :')

Hahah herkenbaar hoor :)) En dan heb ik geen studieschuld of wat dan ook. Uiteindelijk heb ik ook 'maar' een hypo van 189.000 bij afsluiten. Da's in deze tijden niet iets om mij heel erg zorgen over te maken. (wel een flink bedrag ingelegd)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:25

@Nayomie en @Ryder: Helemaal mee eens -O-
Hoop ook echt dat ze accepteren want alleen al uit principe heb ik geen zin om hoger te gaan.

Dan komt er wel weer wat anders voorbij..

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:28

Groot gelijk heb je. Meer bieden omdat iemand dat wil, zou ook tegen mijn principe in gaan. Het is wel jouw geld.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:30

Wat raar zeg. Dan zou ik ook voet bij stuk houden ja.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:41

Vreemd verhaal. Als makelaar heb je het bod gewoon voor te leggen aan de verkoper. En niet zelf denken dat enz. Je zou bijna zelf naar de verkopers gaan en ze het persoonlijk voorleggen ;)

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:46

Er staat nergens dat makelaar het bod achter houdt..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:47

Ah dat dacht ik er uit te halen. Makelaar denkt dat de verkopers er niet mee accoord gaan en of er meer geboden kan worden. Als hij zou navragen weet hij het zeker ipv dst hij het denkt.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:53

Wij zijn van die idiote 30-ers die hebben gekocht op twee salarissen. Ons huis is onlangs op meer dan een miljoen getaxeerd en dat betekent dat er een paar ton overwaarde op zit. Het moet wel heel gek lopen als ons huis minder waard wordt dan de hypotheek hoog is.
Maar als we uit elkaar gaan of één van ons arbeidsongeschikt wordt, dan zullen we moeten verkopen. Dit is een afweging geweest en we durven het risico aan vanwege de overwaarde. Daardoor kun je met de vraagprijs spelen als we om wat voor reden dan ook snel van het huis af zouden willen. Daarnaast zijn we ons ook bewust bezig met aanpassingen aan het huis die er ook voor zorgen dat het huis aantrekkelijker is bij eventuele verkoop.

Al met al dus zeker risico’s genomen, maar ik geloof wel heel bewust en eventuele consequenties zullen verdrietig, maar niet onoverkomelijk zijn.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:15

@Karuna: Nee hoor, hij houdt niets achter. Alleen hiervoor hebben wij een bod van 10.000 lager gedaan en toen gaf hij al aan dat hij onder de VP sowieso niet weg gaat. Toen we de VP boden zei hij dat hij niet denkt dat verkopers hem voor die prijs willen verkopen, maar dat hij het gaat overleggen.

@Plukje; Een miljoen? :oo :oo

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:47

Monchou schreef:
@Plukje; Een miljoen? :oo :oo

Ja, in 2020 gekocht voor 650k als extreem klushuis. In een jaar tijd voor 300k (deel eigen geld, deel overwaarde vorig huis en deel bouwdepot) aan vertimmerd en in 2021 opnieuw laten taxeren om de rente naar beneden te krijgen.
Ons 10 jarenplan is om nog 250k te verbouwen en dan hebben we de maximale waarde wel bereikt.
Maar goed, naast het feit dat het hier fantastisch wonen is, is het klussen ook wel een grote hobby van mijn man. En aangezien hij financial van beroep is vindt hij het ook een sport om alle investeringen ruimschoots terug te verdienen en daar hebben we in onze zoektocht dan ook op ingezet. Juist de klushuizen die niemand aandurft zijn voor ons interessant.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:54

Gaaf hoor :D Pak je wel goed aan dan :D

Wij hebben zojuist bericht gehad dat ons bod van de VP zonder voorbehouden is afgewezen.
Ze hadden eigenlijk wel gerekend op 40.000 - 50.000 hoger dan de VP.

Maar uit coulance wilden ze nog wel een tegenbod doen van 25.000 boven de VP :')

Haha nou ik heb gezegd dat we niet hoger gaan en dat we lekker verder gaan kijken.
Als ze zich nog bedenken mogen ze terugbellen.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:56

Ze kunnen het proberen toch _O-

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:57

Wauw :')

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:03

Monchou schreef:
Wij hebben zojuist bericht gehad dat ons bod van de VP zonder voorbehouden is afgewezen.
Ze hadden eigenlijk wel gerekend op 40.000 - 50.000 hoger dan de VP.

Maar uit coulance wilden ze nog wel een tegenbod doen van 25.000 boven de VP :')

Haha nou ik heb gezegd dat we niet hoger gaan en dat we lekker verder gaan kijken.
Als ze zich nog bedenken mogen ze terugbellen.

Zij horen natuurlijk ook al die voorbeelden van tigduizende euro’s overbieden en hadden zich al rijk gerekend. Goed dat jullie je niet laten gek maken!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:41

Monchou schreef:
Gaaf hoor :D Pak je wel goed aan dan :D

Wij hebben zojuist bericht gehad dat ons bod van de VP zonder voorbehouden is afgewezen.
Ze hadden eigenlijk wel gerekend op 40.000 - 50.000 hoger dan de VP.

Maar uit coulance wilden ze nog wel een tegenbod doen van 25.000 boven de VP :')

Haha nou ik heb gezegd dat we niet hoger gaan en dat we lekker verder gaan kijken.
Als ze zich nog bedenken mogen ze terugbellen.


Hahaha wat bizar.. zet het dan duurder op de markt..

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:47

Jammer MonChou, maar niet meer waard is niet meer waard.

Wij hadden vandaag een bezichtiging.
Het zo te betrekken in zeer goede staat verkerende huis was alles behalve zo te betrekken.
Overal grote scheuren in de muren en plafonds.
Behoorlijk verzakte fundering, veel asbest. Enkel glas ipv dubbel glas zoals vermeld en het perceel was echt bijna de helft kleiner als aangeduid.
Wij gaan geen bod uitbrengen.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:49

Ik had een lager tegenbod gedaan ... gewoon €2000 onder de VP. Mafketels _O-