Een eigen huis en een intrekkende partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:44

Ladyson schreef:
Als ik de intrekkende partij was, zou ik zeker zelf wat willen opbouwen. Prima om in de eerste periode dat nog niet te doen, maar als de relatie uitgaat wil ik toch niet aan het kortste eind trekken door al die jaren niks te hebben opgebouwd. Ik zou nooit bij iemand intrekken waar ik mezelf niet kan inkopen, dan blijf ik wel apart wonen zodat ik zelf wat kan opbouwen, of we gaan samen een ander huis samen kopen.

Ik vind dat je als partner ook echt je partner wat tekort doet als je hierin alleen aan je eigen hachie denkt en de ander de mogelijkheid ontneemt om aan zn toekomst te kunnen bouwen.


Als ik mijn huis moet verkopen om samen een ander huis te kopen, ben ik alle beschrijf- en notariskosten kwijt. In mijn geval een prachtige 120k. Ik vind dat mijn partner mij verschrikkelijk tekort zou doen moest hij mij in zulke situatie willen pushen.

Daarbij - als jij zelf geen eigen huis hebt - betaal jij dan zolang je apart woont ook steeds huur. Weggesmeten geld. Moeilijk om zo iets op te bouwen dan, kost je 3x zo lang als wanneer je intrekt.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:55

Jullie daten net en nu heeft zij al bedacht dat ze zich wil inkopen?
Ik heb de rest niet gelezen maar zou het zeker even rustig aan doen en eerst maar eens kijken hoe het verder gaat. En besluiten jullie samen te gaan wonen, alle lasten behalve hypotheek door twee. Want gaat het onverhoopt toch fout na drie of vijf jaar kun je jouw huis verkopen. Zij kan sparen wat ze normaal aan de huur/hypotheek kwijt zou zijn.
Samen betekend tegenwoordig echt niet meer alles delen. Samen betekend je gezonde verstand gebruiken.

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:22

Kennis van ons is zo door een stukgelopen relatie na een krappe twee jaar zijn huis kwijtgeraakt.
Door de inmiddels gestegen prijzen, zowel huur als koop, zit hij nu zonder eigen huis.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:22

Iedereen die nu aangeeft een eigen koophuis te hebben en een (eventuele) partner absoluut niet de mogelijkheid zou willen bieden zich in te kopen. Wat als de situatie andersom is? Zijn jullie dan ook helemaal oké met alleen bijdragen in de vaste lasten (met alle gevolgen van dien mocht de relatie uitgaan)?

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:52

Sourire schreef:
Iedereen die nu aangeeft een eigen koophuis te hebben en een (eventuele) partner absoluut niet de mogelijkheid zou willen bieden zich in te kopen. Wat als de situatie andersom is? Zijn jullie dan ook helemaal oké met alleen bijdragen in de vaste lasten (met alle gevolgen van dien mocht de relatie uitgaan)?


Ja. Gewoon zorgen dat je ingeschreven staat voor sociale huur en zorgen dat je altijd je eigen geld houdt.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:58

Sourire schreef:
Iedereen die nu aangeeft een eigen koophuis te hebben en een (eventuele) partner absoluut niet de mogelijkheid zou willen bieden zich in te kopen. Wat als de situatie andersom is? Zijn jullie dan ook helemaal oké met alleen bijdragen in de vaste lasten (met alle gevolgen van dien mocht de relatie uitgaan)?


Ja. Als de rollen omgedraaid zouden zijn, leg ik 12000 euro per jaar in winst opzij (ok, meer eig, maar dat is het voordeel dat mijn vriend nu doet). Na 5 jaar heb ik dan 60k meer dan wanneer ik huur of had gekocht. Genoeg inleg om zelf iets te kopen of te huren moet het stuklopen.

P.s. je had mijn vorige vraag nog niet geantwoord. Ben nog steeds benieuwd hoe jij dat praktisch zou zien :)

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 02:12

Poekkie schreef:
Ik begrijp het voordeel van deze constructie niet. De persoon die intrekt krijgt dan bij beëindiging van de relatie hetgene alleen terug wat hij/zij er aan hypotheek mee in heeft gestoken als ik het goed begrijp? Als partner dan logischerwijs het huis volledig inkoopt, is er toch geen enkel verschil tussen deze situatie of eentje waarbij de intrekkende partner al die tijd gewoon dat geld opzij heeft gelegd?


Misschien heb ik het dan niet goed uitgelegd :) onze constructie is nu zo dat bij verkoop huis, eerst geld wat partner aan eigen inleg in het huis heeft gestoken met aankoop, dat die vaste waarde naar hem gaat. Restbedrag van verkoopsom is 50/50. Dus eventuele meer-/minwaarde tav aankoopbedrag kan positief of negatief uitpakken voor de een.

En een tweede belangrijk punt is, een groot verschil met de intrekkende partij geld opzij leggen, dat je bij uitgaan van de relatie ook niet zomaar op straat gezet kan worden, je hebt ook recht op het huis.

Wij gaan er natuurlijk vanuit dat we samen oud zullen worden :j We zien beiden ook geen toekomst voor ons zonder elkaar.
Maar mijn vriend heeft van dichtbij gezien hoe het bij iemand toch mis ging, die gingen er ook vanuit altijd samen te blijven, en dat werd een dikke vechtscheiding met veel gezeik, ook over het huis.
Dus met hoe we elkaar nu zien, hebben we gewoonweg ook vastgelegd dat we, zelfs al mogen we elkaar dan niet, elkaar niks kunnen misgunnen.


Pareltjes schreef:
Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.

Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?

Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.


Zo staan wij er ook in, je doet het samen en je bouwt samen iets op. Maar het is wel goed om ooit eens iets schriftelijk vast te leggen, zodat je ook terug kan vallen op je rechten, mocht er ooit iets anders gaan spelen.
Wij hebben deze stap om het zo vast te leggen ook pas recent genomen, na ruim 9 jaar samen, wij zien een toekomst samen nog dik zitten, maar het is goed ook iets vastgelegd te hebben. En het is nog altijd samen. We doen eigenlijk ook niks anders dan voor het partnerschap, maar wat we deden staat ook op een papiertje :')

Zoals hierboven gezegd, mijn vriend heeft het ooit goed zien misgaan en zo’n zelfde situatie wensen wij elkaar ook niet toe. Mochten we elkaar ooit, heaven forbid, in ander daglicht zien, dan kan het niet zo zijn dat de een aan het langere eind trekt dan de ander.

Wel apart en leerzaam ook om te zien hoe sommigen hierin staan. Mijn vriend en ik zijn ook qua karakter en denkwijze vrij hetzelfde, dus dit was voor ons de meest logische manier om het te doen.
Communicatie met je partner is hier wel een belangrijk onderdeel in. Zolang je beide weet waar je aan toe bent en dat van elkaar kan respecteren, dan is het goed toch?

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 02:16

Pareltjes schreef:
Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.

Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?

Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.


Ook in een relatie doe je niet alles samen. Denk aan een hobby bv. Ik zou niet willen dat mijn partner mijn paardenhobby betaald.
Ik zie het om mij heen te vaak misgaan, waardoor de een met lege handen zit. Zolang er niet samen een huis gekocht is blijft mijn huis op mijn naam staan. Je kan als volwassenen ook afspraken maken hoe je kosten verdeeld, ook dan werk je samen aan je toekomst, alleen op een andere manier.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 02:19

Sourire schreef:
Iedereen die nu aangeeft een eigen koophuis te hebben en een (eventuele) partner absoluut niet de mogelijkheid zou willen bieden zich in te kopen. Wat als de situatie andersom is? Zijn jullie dan ook helemaal oké met alleen bijdragen in de vaste lasten (met alle gevolgen van dien mocht de relatie uitgaan)?


Zeker. Het geld wat ik dan 'bespaar' aan wat ik dan mogelijk zou zijn geweest aan huur, had ik dan apart gezet. Zodat ik op die manier een buffer opbouw.
Nu ik een koophuis heb zal ik niet zo snel bij iemand intrekken. Maar denk eerder gezamelijk kopen. Ligt ook aan meerdere factoren uiteraard

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 03:02

Iedere situatie is ook weer anders ja.

Mijn vriend en ik waren al samen en wilden samen iets opstarten, maar ik als student zijnde, zonder vaste baan, kon geen huis bekostigen, mijn vriend had al ruim 3 jaar een vaste baan en kon dat wel. Zodoende dat we wel samen zijn gaan kijken, maar hij het huis heeft gekocht. Ik heb dan wel weer meebetaald met verbouwing en de inboedel. En zodra ik een vaste baan had en het kon besteden, ook meebetaald aan vaste ikosten aan het huis (ook hypotheek etc.). We hebben het altijd in overleg en samenspraak gedaan en weten waar we aan toe zijn, wat we van elkaar verwachten en wat we willen.

Wij hebben naast de gezamenlijke rekening ook nog steeds onze eigen rekeningen, zoals inderdaad voor de hobbies. Mijn vriend hoeft inderdaad niet mijn aquariums te bekostigen :')

But again, in de situatie van TS, zou ik op dit vroege punt in de relatie ook nog niet (laten) inkopen. Als intrekkende partij zou ik het zelfs ook niet willen, in de start van een relatie zou ik graag nog mijn biezen kunnen pakken en weggaan zonder consequenties en verantwoordelijkheden.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 03:14

Kimbers schreef:
Ja. Gewoon zorgen dat je ingeschreven staat voor sociale huur en zorgen dat je altijd je eigen geld houdt.


Dat is leuk bedacht maar veel mensen verdienen te veel om sociaal te mogen huren.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 03:20

Poekkie schreef:
Sourire schreef:
Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..


Hoe zie jij dat praktisch?

Stel persoon B trekt in bij persoon A.

Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).

Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?

Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.


Niet heel ingewikkeld lijkt mij. Alles wat opgebouwd is tot het moment van inkopen blijft van persoon A bij scheiding. Dat kan je gewoon zo laten vastleggen. In dit geval zou dat betekenen dat persoon B zich maar voor een heel klein deel kan inkopen. Er staat nog 150k open. Lasten worden vanaf moment van inkopen verdeeld. Dus stel je lost die 150k samen af waardoor er geen schuld meer open staat en het huis wordt verkocht door scheiding bijv. voor gemakshalve 5 ton. Dan is 425k van A en 75k van B. Of je verkoopt het en koopt een ander huis. Ook dan kan je weer laten vastleggen dat 425k de inleg van A is en 75k de inleg van B en dat bij eventuele verdeling van de boedel door scheiding op deze bedragen eerst aanspraak gemaakt kan worden. In dit geval liggen de bedragen ver uit elkaar maar dat zal vaak ook anders zijn (een ton gift plus twee ton eigen inleg lijkt mij niet heel gemiddeld).

En iedereen die aangeeft er geen probleem mee te hebben de andere partij te zijn. 60.000 sparen is leuk maar lang niet genoeg om een huis te kopen dus je hebt daarnaast als alleenstaande dan ook nog een leuk inkomen nodig. Voor sociale huur moet je maar net in aanmerking komen. Als je pech hebt, en dat is absoluut niet ondenkbaar, kan je niet kopen en kom je niet in aanmerking voor sociale huur en ook niet voor particuliere huur. Een huis vinden is gewoon niet makkelijk en feit is dat je met lege handen staat.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 03:21

Ik heb ook een koopwoning, geen partner nog maar ik zou ook echt mijn hypotheek zelf blijven betalen. Alle andere kosten worden dan gesplit en boodschappen voor zijn rekening bijvoorbeeld. Dit huis zal altijd op mijn naam blijven staan.

Sourire schreef:
Iedereen die nu aangeeft een eigen koophuis te hebben en een (eventuele) partner absoluut niet op de mogelijkheid zou willen bieden zich in te kopen. Wat als de situatie andersom is? Zijn jullie dan ook helemaal oké met alleen bijdragen in de vaste lasten (met alle gevolgen van dien mocht de relatie uitgaan)?


Ja, ik heb altijd een plan b en c achter de hand. Ik heb een koopwoning maar sta ook bij 2 woningbouwvereniging ingeschreven, bij de ene 9 jaar en de andere 4 jaar. Ik zou binnen no time een ander huis hebben tegen die tijd. Toevallig gisteren even gekeken en kwam bij meerdere woningen binnen de top 10. Dat zijn dingen die je altijd in je achterhoofd moet hebben.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 04:00

Tazzey schreef:
Kimbers schreef:
Ja. Gewoon zorgen dat je ingeschreven staat voor sociale huur en zorgen dat je altijd je eigen geld houdt.


Dat is leuk bedacht maar veel mensen verdienen te veel om sociaal te mogen huren.


Ja dat is waar. Heb het geschreven vanuit mijn eigen situatie.
Maar in dat geval dan dus zorgen dat je een goede buffer opbouwt.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 04:12

Pareltjes schreef:
Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.

Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?

Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.

Amen.

Wij woonden na een week of 3 samen in mijn huurhuis en na een half jaar ben ik maar bij hem in zijn koophuis gaan wonen. Scheelde nogal wat dubbele lasten.

Gelijk een gezamenlijke rekening geopend waar alles op binnenkomt en ook van wordt betaald, dus ook de hypotheek. Verder heb ik zo'n 25.000 aan erfenis in de verbouwing gestoken om hier überhaupt fatsoenlijk te kunnen wonen.

De bedoeling is dit huis zo snel mogelijk af krijgen wbt verbouwing en als de huizenprijzen wat zakken een ander huis samen te kopen.

Mocht het eerder fout gaan, tja. So be it. Ik sta nog ingeschreven bij de woningbouw gelukkig dus ik heb gauw genoeg een ander huis. En dan moet hij maar zien hoe hij die 25.000 terug betaald.

Ik ben te makkelijk denk ik voor al die moeilijke constructies. Als het niet goed had gevoeld was ik hier sowieso niet gaan wonen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 08:17

@froukje
Ik snap dat je niet graag moeilijke constructies wil, als je van elkaar houdt. Maar helaas is de Wet zo wel dat je een en ander goed moet regelen. Een samenlevingscontract waarin deze financiële afspraken staan, zou ik je toch wel aanraden.
Stel in een hypothetisch geval dat je partner komt te overlijden door een ongeluk, dan vervalt het huis aan zijn erfgenamen en sta jij met lege handen op straat.
Toch iets om over na te denken en te regelen

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 08:43

Pareltjes schreef:
Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.

Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?

Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.


Helemaal mee eens

Wij hebben geen koophuis maar meteen gekozen voor een geld op een gezamenlijke berg. Als je het wilt verdelen dan betaald hij inderdaad een stuk meer dan dat ik doe. En ja dus ook mijn hobby want we hebben geen eigen rekening voor dat soort dingen.

Ik snap dat als je gaat samen wonen je misschien eerst wilt kijken hoe het gaat. Maar je hele relatie dat geld gedoe, daar pas ik voor.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 08:49

Ik snap dat je de zaken goed moet regelen, maar wat ik hier hoor is dat men er van uitgaat dat de relatie niet stand houdt. Op voorhand al zegt dan kan hij dit, moet hij dat en krijgt hij niets, blijft daar van af...

Ik vind dat een vreemd uitgangspunt. Volgens mij gaat gaat een relatie over delen, het delen van een liefde,. Als ik lees dat een koppel samen een kind heeft maar de moeder niet eens mede-eigenaar van het huis is, krijg ik de kriebels. Je wenst geen huis wenst te delen maar wel een kind?

Je gaat toch pas samen wonen als je zeker bent van je zaak? En dan nog, hoelang denk je er over te moeten doen om zeker te zijn? Illusies.....! Je hebt NOOIT zekerheid dus probeer dat ook niet na te jagen met allerlei vreemde constructies.

Het enige waarvan je zeker kunt zijn is je eigen intentie het te laten slagen en niet bij de eerste hobbel de stekker uit de relatie te trekken.

viphorse

Berichten: 1506
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:03

Wij zijn getrouwd maar ik heb ons huis alleen gekocht en als het niet goed zou gaan blijft het van mij.

Wij betalen alles gezamelijk maar hebben ons huis laten taxeren en dit samen met wat er aan hypotheek openstaat staat bij de notaris beschreven. Mocht het fout gaan zal ik het huis opnieuw laten taxeren alles aan meer waarde vanaf de taxatie zal hij gedeelt door 2 krijgen . Ook zal hij wat hij mee heeft afgelost de helft van krijgen .

Het is niet aan orde en wat mij betreft zal het ook nooit zover komen maar ik wilde het wel goed geregeld hebben . Enige wat wij nu wel moeten doen is nog keer terug naar de notaris voor wat er gebeurd met overlijden .

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:05

Wij delen gewoon alles. Ik heb na 6 maanden mijn huurflat opgezegd en bij hem ingetrokken. Alle vaste lasten 50/50 en dan betaal ik minder als puur mijn huur nu per maand. Hij betaald ook minder dan voorheen en beiden kunnen we daarnaast meer sparen dan voorheen. Inmiddels staat alles ook beschreven via samenleving contract en testament.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:17

viphorse schreef:
Wij zijn getrouwd maar ik heb ons huis alleen gekocht en als het niet goed zou gaan blijft het van mij.

Wij betalen alles gezamelijk maar hebben ons huis laten taxeren en dit samen met wat er aan hypotheek openstaat staat bij de notaris beschreven. Mocht het fout gaan zal ik het huis opnieuw laten taxeren alles aan meer waarde vanaf de taxatie zal hij gedeelt door 2 krijgen . Ook zal hij wat hij mee heeft afgelost de helft van krijgen .

Het is niet aan orde en wat mij betreft zal het ook nooit zover komen maar ik wilde het wel goed geregeld hebben . Enige wat wij nu wel moeten doen is nog keer terug naar de notaris voor wat er gebeurd met overlijden .


Dat lijkt me uitermate correct!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:19

Pareltjes schreef:
Ik snap dat je de zaken goed moet regelen, maar wat ik hier hoor is dat men er van uitgaat dat de relatie niet stand houdt. Op voorhand al zegt dan kan hij dit, moet hij dat en krijgt hij niets, blijft daar van af...

Ik vind dat een vreemd uitgangspunt. Volgens mij gaat gaat een relatie over delen, het delen van een liefde,. Als ik lees dat een koppel samen een kind heeft maar de moeder niet eens mede-eigenaar van het huis is, krijg ik de kriebels. Je wenst geen huis wenst te delen maar wel een kind?

Je gaat toch pas samen wonen als je zeker bent van je zaak? En dan nog, hoelang denk je er over te moeten doen om zeker te zijn? Illusies.....! Je hebt NOOIT zekerheid dus probeer dat ook niet na te jagen met allerlei vreemde constructies.

Het enige waarvan je zeker kunt zijn is je eigen intentie het te laten slagen en niet bij de eerste hobbel de stekker uit de relatie te trekken.


Wat een onzin, men gaat er helemaal niet vanuit dat de relatie geen stand houdt :')
Je weet nou eenmaal nooit hoe het leven loopt dus het is gewoon verstandig om ervoor te zorgen dat je jezelf ook kunt redden mocht je er wel alleen voor komen te staan.

Ik heb het trouwens nooit ingewikkeld gevonden. We hadden beide een eigen rekening en een gezamelijke. Snap niet wat daar ingewikkeld aan is. Had er geen omkijken naar verder, alles ging automatisch.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:27

Appartement met flinke overwaarde verkocht en dit geïnvesteerd in een gezamenlijke nieuwe woning. Zo´n 60000 euro. Dit is en blijft altijd van mij hebben we afgesproken. Dus mochten we uit elkaar gaan en ik hier alleen blijven wonen met mijn dochter dat stuk er altijd af gaan. Ook bij eventuele verkoop en overwaarde. We betalen nu samen de hypotheek en alle kosten.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:36

janouk schreef:
@froukje
Ik snap dat je niet graag moeilijke constructies wil, als je van elkaar houdt. Maar helaas is de Wet zo wel dat je een en ander goed moet regelen. Een samenlevingscontract waarin deze financiële afspraken staan, zou ik je toch wel aanraden.
Stel in een hypothetisch geval dat je partner komt te overlijden door een ongeluk, dan vervalt het huis aan zijn erfgenamen en sta jij met lege handen op straat.
Toch iets om over na te denken en te regelen

Qua overlijden is het ook wel geregeld hoor :j Dat heb ik te vaak fout zien gaan helaas.

Maar al dat wat als we ooit uit elkaar gaan.. Daar heb ik helemaal geen trek in. Dan is gewoon de afspraak dat hij dat gedeelte aan erfenis terug betaald zodat ik mijn eigen huisje weer kan gaan inrichten en een beetje overhoud en verder vind ik het wel prima.

Officieel is het nog steeds zijn huis maar er zit inmiddels genoeg van mijn geld in dat ik het ons huis vind zolang we samen zijn :+

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 09:37

Poekkie schreef:
Mijn vriend woont recent bij mij. Ik een eigen koophuis, hij niet.

Afspraak hier is dat hij geen huur betaalt, wel 50/50 g/w/e en boodschappen. Investeringen zijn voor mij, alhoewel ik na enkele jaren investeringen ook 50/50 wil hebben als we zeker zijn dat het samenwonen goed draait. Mijn lening is voor mijzelf. Mee lening afbetalen of deels inkopen is voor mij een duidelijke nee, ook op lange termijn.
Als de relatie uitgaat, vliegt hij eruit zonder poespas. Anderzijds kan hij nu alles sparen, dus heeft tegen dan ook genoeg geld om iets te vinden.

Zo is het bij mij ook gegaan. Inmiddels is het huis verkocht en is de overwaarde ook van mij. Maar hij heeft in het begin alleen 50/50 betaald aan de gezamenlijke kosten exclusief hypotheek.
Inmiddels wonen we samen in een huis dat we ook samen betalen.