Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:39

wij hadden gister weer iets..
echt hele nette, recent aangepakte 2onder1kap met groooote garage en echt veel ruimte: vp 485000
Gister bieding gesloten: hoogste bod 6 ton :') van iemand die in dezelfde buurt woont maar gewoon een nieuwer / groter huis wil _/-\o_

er was ook een heeeel leuk gezinnetje wat een ton had overboden en er een heel fijn tekstje bij had geschreven en die ik het echt had gegund, maar die van 6ton had ook helemaal geen voorbehoud :)


Gister is ook ons eigen huis in de verkoop gekomen, benieuwd wat daar uit komt! nette tussenwoning op gewilde plek vp 425.. we gaan t zien

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:14

Dat klinkt niet alsof de gekte minder wordt, Trui. Toch heb ik die ervaring nu zelf wel en ook in mijn directe omgeving van iemand die een huis te koop heeft.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:24

Bij ons vlakbij ging een 2 onder 1 kap recent van vp 775k voor 825k weg, dat vind ik nog steeds behoorlijk in zo’n prijsklasse.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 22-01-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:24

Als jullie tussenwoning voor 425 te koop staat is 485 voor een recent aangepakte 2 onder1 kap met grote garage en veel ruimte toch ook weinig.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:57

Charaz schreef:
Als jullie tussenwoning voor 425 te koop staat is 485 voor een recent aangepakte 2 onder1 kap met grote garage en veel ruimte toch ook weinig.

Dat zou je wel zeggen indd.
Misschien bewust lager ingezet.


Hier gaan we maandag toch een bod doen, weet al voor 90% zeker dat we het niet worden maar als ik het niet probeer dan worden we het sowieso niet.

Woensdag komt de makelaar om te kijken voor hoeveel dit huis de markt op kan.
Aangezien er het afgelopen jaar 3 woningen in de straat zijn verkocht weten we al ongeveer waar we op kunnen rekenen.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:05

Hier gister de eerste bezichtigingen gehad, de makelaar was wel enthousiast over de kijkers.
Nu maandag dinsdag en woensdag nog.
Dan tot vrijdag kan er geboden worden.
Spannend!

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:19

Ooh spannend! Hier is de fotograaf inmiddels geweest. Die zei exact wat iedereen zegt als ze hier voor het eerst komen. Helemaal verrast over de ruimte. Van de voorkant lijkt het huis en perceel best klein, maar er zit echt een hele grote tuin achter en de garage is ook enorm. Het huis zelf is klein, maar heel charmant. Ik ben echt heel benieuwd hoe het zal gaan!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:30

Een loon van 8 a 9 bruto verdien je bijv ook als IT consultant in bepaalde rollen. Sommige profielen zijn zo schaars, daar wordt dik voor betaald. En dan ben je gewoon in loondienst, geen bijzondere verantwoordelijkheden.

Wij gaan nu een huis verkooen. Ben heel benieuwd. Makelaas zijn wel boeven. 2 kwamen met bieden aanzetten en een vaste courtage, twee andere met courtage die hoger werd zodra je boven de vraagprijs uit kwam. De eerste twee hadden het over een vraagprijs van 70.000 hoger dan de laatste twee en die eerste verwachtte zelfs dat er nog 10% over de vraagprijs heen geboden zou worden. Als je dan gaat uitrekenen hoeveel die andere twee aan courtage zouden gaan binnenharken...

Ze mogen prima verdienen hoor, maar wees wel eerlijk.

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:34

Oh hier ook hoor! Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd, zat echt een ton verschil tussen. Uiteraard degene die de laagste prijs noemde, wilde 10% courtage boven de vraagprijs.. ja goh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:08

x_spekkie_x schreef:
Ik was wel nieuwsgierig wat je moet verdienen om 6-7 ton te kunnen lenen, dat is 100.000 - 120.000 euro bruto per jaar (zeg maar 8.000 - 9.000 euro bruto per maand). Ben benieuwd wat voor beroep je dan hebt. Zelfs mijn directeur verdient dit niet :D Oh en je maandlasten zijn dan 2.200 euro bruto.


Klopt, we zitten nog iets hoger zelfs. Maar goed, dat je wat meer kunt lenen is mooi, maar maandelijks zoveel geld aan een bult stenen uit te geven, wilden we niet. Hypotheek van 2200 euro bruto per maand, nou liever niet :D

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:12

Hier een huis in het dorp, echt een klein huis, vorig jaar door iemand aangekocht voor iets van 120.000 euro. Een belabberde verbouwing heeft plaats gevonden en nu weg voor 225.000. De gekte is er hier nog niet uit.
Nieuwe kavels uitgegeven, ze wilden eerst 10 kavels in de verkoop, maar door enorme belangstelling zijn er inmiddels 20 verkocht, in 2 weken tijd

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:42

Hopelijk duurt de gekte in ieder geval tot en met vrijdag! :D

Bottles hier zeiden ze dat niet. :D
Maar het is wel een fijn huis, we hebben ook veel animo gelukkig.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:43

Apart ik heb 1% vast afgesproken over de vraagprijs.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:35

janna schreef:
Wij gaan nu een huis verkooen. Ben heel benieuwd. Makelaas zijn wel boeven. 2 kwamen met bieden aanzetten en een vaste courtage, twee andere met courtage die hoger werd zodra je boven de vraagprijs uit kwam. De eerste twee hadden het over een vraagprijs van 70.000 hoger dan de laatste twee en die eerste verwachtte zelfs dat er nog 10% over de vraagprijs heen geboden zou worden. Als je dan gaat uitrekenen hoeveel die andere twee aan courtage zouden gaan binnenharken...

Ze mogen prima verdienen hoor, maar wees wel eerlijk.


Dat had ik dus ook. Echt een bizar verschil. Bij makelaar één 2% courtage of 1,2 % en maar liefst 15% van alles boven de vraagprijs. Makelaar twee was vast 1,2% en makelaar drie vast 1%. Je snapt wel met welke makelaar ik in zee ben gegaan. ;)
En makelaar één was echt pissig dat ik niet voor hem koos. Dikke doei

flooooo
Berichten: 2563
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:44

Trui schreef:
wij hadden gister weer iets..
echt hele nette, recent aangepakte 2onder1kap met groooote garage en echt veel ruimte: vp 485000
Gister bieding gesloten: hoogste bod 6 ton :') van iemand die in dezelfde buurt woont maar gewoon een nieuwer / groter huis wil _/-\o_

er was ook een heeeel leuk gezinnetje wat een ton had overboden en er een heel fijn tekstje bij had geschreven en die ik het echt had gegund, maar die van 6ton had ook helemaal geen voorbehoud :)


Gister is ook ons eigen huis in de verkoop gekomen, benieuwd wat daar uit komt! nette tussenwoning op gewilde plek vp 425.. we gaan t zien


Ik vind 6 ton voor een afgewerkte en ruime tweekapper niet idioot eigenlijk. Dat betaal je hier ook en ik woon in het noorden, weet niet waar dit is natuurlijk.

Wij gaan een huis bezichtigen waar schijnbaar weinig animo voor is en online bieden, je kunt dus de andere biedingen ook inzien en mag ook hoger gaan. Eerste keer dat ik dat meemaak dus hou jullie op de hoogte. Huis is groot, mag wat gemoderniseerd en is vooral van buiten niet heel aantrekkelijk, beetje saai. We weten dus ook nog niet of het wat voor ons is. Ik wil best een link in PB sturen maar ga hem nog niet online gooien.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:05

Fitzroy schreef:
Dat had ik dus ook. Echt een bizar verschil. Bij makelaar één 2% courtage of 1,2 % en maar liefst 15% van alles boven de vraagprijs. Makelaar twee was vast 1,2% en makelaar drie vast 1%. Je snapt wel met welke makelaar ik in zee ben gegaan. ;)
En makelaar één was echt pissig dat ik niet voor hem koos. Dikke doei


Ik had hier al eens gelezen dat het zo zou gaan, dus ik was er wel iets op voorbereid. Een van die twee met vaste courtage vroeg 1% en de andere 1.25. Die laatste hadden we een iets beter gevoel bij dus die hebben we gezegd als hij 1% zou nemen, dat we dan met hem in zee zouden gaan. Ach. Ze verdienen evengoed genoeg hoor.

Nu wachten op de fotograaf en dan ben ik heel benieuwd.

We hebben vorig jaar ons eigen huis laten taxeren, voor het oversluiten van de hypotheek, maar daar zat gewoon 2 ton(!) tussen twee makelaars. Dat vond ik helemaal bizar. Je vraagt je af hoe dat kan.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:53

janna schreef:
Een loon van 8 a 9 bruto verdien je bijv ook als IT consultant in bepaalde rollen. Sommige profielen zijn zo schaars, daar wordt dik voor betaald. En dan ben je gewoon in loondienst, geen bijzondere verantwoordelijkheden.

Wij gaan nu een huis verkooen. Ben heel benieuwd. Makelaas zijn wel boeven. 2 kwamen met bieden aanzetten en een vaste courtage, twee andere met courtage die hoger werd zodra je boven de vraagprijs uit kwam. De eerste twee hadden het over een vraagprijs van 70.000 hoger dan de laatste twee en die eerste verwachtte zelfs dat er nog 10% over de vraagprijs heen geboden zou worden. Als je dan gaat uitrekenen hoeveel die andere twee aan courtage zouden gaan binnenharken...

Ze mogen prima verdienen hoor, maar wees wel eerlijk.


Ik wil je wel meegeven dat je prima over de courtage kan onderhandelen hè. Makelaars willen heel graag woningen in de verkoop, want ook zij verkopen natuurlijk minder doordat het aanbod terug loopt. Er zijn makelaars die het moeilijk hebben in deze tijd door de terug loop van aanbod, terwijl de verkoop makkelijk gaat.

Dus je kan zeker stellen dat de courtage soms 'makkelijk' verdiend is (al is dat ook niet altijd zo), maar als je minder kan verkopen verdien je uiteindelijk ook minder natuurlijk.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:23

Die 10 of 15% over het bedrag boven de vraagprijs moet je nooit mee akkoord gaan. Zetten een lage vp en weten op voorhand dat het veel meer gaat opleveren. Was ook eens in radar en vlgs mij mag het niet eens

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 20:46

Wat is het idee daar ook achter, wat zou dit rechtvaardigen ( even los van het gesjoemel wat ze met de vraagprijs zouden kunnen doen). Ze hebben er toch niet meer werk van als het boven de vraagprijs verkocht wordt. En bijna alles gaat boven de vraagprijs weg, dus het is ook niet meer dankzij de makelaar te noemen waardoor het een bonus zou zijn voor de goede verkoop kwaliteit?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:13

Ik kom hier ook even buurten. Ik en mijn vriend zijn ook starters 24 en 25 jaar en zijn uitgeloot voor een nieuwbouwwoning. Prijs van onze 1e keus is €480.000. Wij kunnen zelf maximaal €450.000 lenen, maar hebben €150.000 eigen geld. Daarvan willen we €70.000 gebruiken voor meerwerk en verbouw van het huis. Wat neerkomt op een hypotheek van €400.000. Niet maximaal dus, maar ik begon de zoektocht met een hypotheekbedrag van €300.000 in mijn hoofd. Ik vind het dus wel wat eng om toch zoveel te lenen, maar dit is wel een huis dat helemaal naar mijn zin is en nooit meer weg hoef. Zelfs als de markt instort en huis komt onder water te staan, dan zitten we hier prima.

Daarnaast is het grote voordeel dat het een nul op de meterwoning is en we dus geen kosten van gas en elektriciteit hebben. Dat scheelt echt behoorlijk. Wij gaan ook voor 30 jaar rentevast, aangezien de rentes waarschijnlijk echt niet veel lager meer gaan worden. Dat biedt dan ook wat meer zekerheid.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:22

Lijkt me een hele verstandige keus Snuffie, zo te horen zijn jullie goed voorbereid, goed gespaard ook en nul op de meter is heel fijn!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:23

Een stomme vraag: hoe komen jullie aan zoveel spaargeld als jullie zo jong zijn? Hebben jullie tips en tricks? :Y) Wij doen waarschijnlijk iets fout als het op sparen aankomt. :')

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:31

Ik doe elke maand na m’n loon gelijk geld naar de spaarrekening. Mag dr alleen aan komen van mezelf als er echt iets is. Voor de rest “spaar” ik op m’n betaalrekening. En luxe dingen of kleding daar denk ik gewoon over na. Heb nu bijvoorbeeld al weken een mandje klaar staan bij de decathlon :') en dat koop ik pas als ik zeker weet dat ik niks van m’n spaargeld hoef te pakken. _O- Houd mezelf dus bewust een beetje strak.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:49

MarjanB schreef:
Ik doe elke maand na m’n loon gelijk geld naar de spaarrekening. Mag dr alleen aan komen van mezelf als er echt iets is. Voor de rest “spaar” ik op m’n betaalrekening. En luxe dingen of kleding daar denk ik gewoon over na. Heb nu bijvoorbeeld al weken een mandje klaar staan bij de decathlon :') en dat koop ik pas als ik zeker weet dat ik niks van m’n spaargeld hoef te pakken. _O- Houd mezelf dus bewust een beetje strak.

Maar als je als verzorgende ofzo met 1700.00 euro per maand thuis komt en 1200 aan vaste lasten kwijt bent, heb je die bedragen zomaar niet bij elkaar. Het is mij in ieder geval niet gelukt terwijl ik mijn geld nooit aan vakanties of andere luxe heb uitgegeven. Behalve een paard.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 10:59

Neverland schreef:
Een stomme vraag: hoe komen jullie aan zoveel spaargeld als jullie zo jong zijn? Hebben jullie tips en tricks? :Y) Wij doen waarschijnlijk iets fout als het op sparen aankomt. :')


Geen stomme vraag hoor.

Ik ben vanaf mijn 13e begonnen met werken én sparen. Destijds de helft van mijn salaris opzij gezet.

In het vierde jaar van mijn studie begonnen met fulltime baan op HBO niveau. Ik ben toen 1600 per maand gaan sparen en vakantiegeld, 13e maand en evt andere meevallers zet ik ook gelijk in zijn geheel op de spaarrekening. Daar mag ik van mezelf niet aankomen alsof het niet bestaat. Daarnaast heb ik potjes voor bijv mijn auto, kleding, vakantie, etc. Die mag ik voor die uitgaven wel gebruiken. Maar als het op is is het op. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best meer had kunnen sparen, maar ik het ook belangrijk vind om nog lekker te kunnen leven. Ik had dus voor mezelf "leefgeld" van 700 euro per maand ingecalculeerd.

Ik heb wel geluk dat ik thuis woon en daar niets heb hoeven meebetalen (al gaf ik mijn ouders weleens wat hoor). Maar daardoor heb ik de afgelopen 2,5 jaar €60.000 kunnen sparen.

Mijn vriend heeft ook altijd moeten werken. Die mocht van zijn ouders niet niets doen, dus elk vrij uurtje is hij aan het werk geweest. Daardoor ook veel kunnen sparen.