prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:21

Biks2 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Het is denk ik ook een enorme luxe om parttime te werken een huis te hebben en een paard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat de huurprijzen enorm zijn dat klopt.

Ben ik met je eens.
Sommige mensen zien ook niet meer in wat voor luxe ze leven.
Zeker als je het vergelijkt met andere landen.

Er zullen andere woonvormen komen. Vaker een huisgenoot als volwassene hebben bijvoorbeeld.


Eens. Mensen zijn opgegroeid met én én én en opeens kan dat niet meer.

En het kan best, in je eentje iets kopen zonder rijke ouders. Moet je alleen wel genoeg voor verdienen.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:21

BeFunny schreef:
Ik zie de prijzen ook niet snel dalen.

Ik denk wel dat je steeds meer mensen gaat krijgen die creatiever gaan leven omdat huren of zo kopen geen optie meer gaat zijn. Anders leren denken en zo andere woonvormen gaan ontstaan.
Dat hoeft niet persee een slechte ontwikkeling te zijn.


Andere woonvormen zijn inderdaad mogelijk een andere oplossing.

Ik heb voor onszelf weleens bedacht om in ons voedselbos een zwik kleine huisjes neer te zetten (al kost dat ook bakken met geld om daarvoor toestemming te krijgen, als je het al krijgt, dan nog infrastructuur aanleggen en huisjes bouwen, en die kosten zijn ook dik verdubbeld in de afgelopen tijd), maar heel eerlijk zie ik nogal op tegen alle eisen die mensen willen gaan stellen voor mijn gevoel en dan denk ik al snel, laat maar zitten. Waarom zou ik de moeite nemen (behalve dan financieel) als ik er alleen maar een hoop stress van krijgt? What's in it for me wordt het dan.

@Sheran, k bedoel het niet vervelend en ook niet specifiek op jou, maar ik irriteer me vaak aan de kan niet mentaliteit, terwijl ik meer ben van, ok, dit kan niet, maar wat of hoe kan het dan wel.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:23

Sheran schreef:
Absoluut en ook heel erg eens met de post van Sanne. Is echt schandalig.

En ook al kun je 1200 euro wel betalen, dan nog eisen verhuurders vaak dat je 4x de huurprijs per maand verdient. Sorry, maar welke alleenstaande verdient nou 4800 euro per maand :')
En de wachttijden voor sociale huur zijn enorm. Je kunt vaak geen huis krijgen op de plek waar je uiteindelijk komt te werken. Heb zelf tot mijn 32e met huisgenoten gewoond, totdat ik via via ergens terechtkon. Ik ben introvert en vind het echt niet fijn met huisgenoten, bovendien moest ik elke dag hard werken en had ik alleen een zolderkamertje. Ritmes liepen zo erg uiteen.


Dat is inclusief vakantiegeld he?
Het is niet weinig, maar ook niet per definitie onbereikbaar.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:24

Zonnetje81 schreef:
Prairy schreef:
Als je iets niet kunt betalen en je wilt het wel, heb je een paar opties.

1: blijven klagen en niks doen
2: uitgaven beperken
3: zoeken naar een andere oplossing
Of 4: zorgen voor meer inkomsten zodat je het wel kunt betalen.

Het komt allemaal neer op het maken van keuzes. En dat kan alleen jij voor jezelf doen.


Nou precies dit, ik verbaas mij in alle huizen topics over de klaagzang van.....ik snap niet hoe anderen het doen maar als anderen dat uitleggen dan komt er een hele riedel dat ze al vanaf dag 1 van hun werkleven niet sparen, op vakantie willen een paard hebben, parttime werken etc.....

Ik heb een fulltime baan en mijn eigen bedrijf en heb altijd als een malle gespaard. Je kan in het leven niet ALLES hebben met niks doen. En heel helaas maar als je bij de buurtsuper werkt dan heb je ook minder te besteden.


Sorry, maar met dit soort teksten, lijk je echt geen weet te hebben van de enorme problemen op de woningmarkt.

Dit gaat niet over mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, dit gaat over mensen die gewoon een dak boven hun hoofd willen.

Ik snap gewoon ook echt niet die instelling van: ik heb het zwaar gehad, dan moeten anderen het ook zwaar hebben.
Ik wil juist heel graag dat anderen niet door diezelfde ellende heen hoeven.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:24

Sheran schreef:
Het komt een beetje verkeerd aan bij mij, maar ik zal even rustig eten want ik weet dat dit aan mij ligt. Wie zegt dat ik,en velen met mij, niks doen? Maar wat is, naast samen met meerderen een huis huren of illegaal wonen, wat ik dus veel heb gedaan, nog een optie als je niet lang genoeg staat ingeschreven voor sociale huur, niet genoeg verdient voor particuliere huur, geen lening kan krijgen waar je überhaupt iets mee kan of überhaupt geen lening kan krijgen?
Ik vind het echt een vreemde situatie.


Een rijke vent of vrouw aan de haak slagen :D
Dan hoef je natuurlijk niks zelf te doen en het resultaat op het einde van de rit is toch hetzelfde <<)

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:25

Als ik zie dat in de wijk waar ik heb gewoond de huizen, ruim 100 jaar oud en totaal niet geïsoleerd, worden verkocht rond de 400.000 euro kan ik me voorstellen dat de ‘gewone man/vrouw’ niet meer aan bod kan komen voor een koophuis.
Mijn dochter een schoonzoon blijven ook zitten waar ze zitten want er wordt gewoon zomaar 80000 overboden en als je geen huis hebt verkocht is dat niet te betalen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:26

Tiggs schreef:
Sheran schreef:
Absoluut en ook heel erg eens met de post van Sanne. Is echt schandalig.

En ook al kun je 1200 euro wel betalen, dan nog eisen verhuurders vaak dat je 4x de huurprijs per maand verdient. Sorry, maar welke alleenstaande verdient nou 4800 euro per maand :')
En de wachttijden voor sociale huur zijn enorm. Je kunt vaak geen huis krijgen op de plek waar je uiteindelijk komt te werken. Heb zelf tot mijn 32e met huisgenoten gewoond, totdat ik via via ergens terechtkon. Ik ben introvert en vind het echt niet fijn met huisgenoten, bovendien moest ik elke dag hard werken en had ik alleen een zolderkamertje. Ritmes liepen zo erg uiteen.


Dat is inclusief vakantiegeld he?
Het is niet weinig, maar ook niet per definitie onbereikbaar.


Het modaal salaris in nederland is 2800,- bruto. Inderdaad volledig bereikbaar voor de gemiddelde Nederlander :+

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:28

Marije_1997 schreef:
Ik merk wel dat het gestimuleerd word voor investeerders om huizen te kopen. En dan krijg je deze problemen. Het is omdat ons huis niet geschikt te maken is voor 2 gezinnen (dan moet alles weer terug verbouwd worden, geen doen) anders had ik een deel van m'n ouders gehuurd.


Dat herken ik totaal niet. Investeerders worden juist meer belast en steeds meer gemeenten voeren een zelfbewoningsplicht in. Het aantal woningaankopen door investeerders was het afgelopen jaar mede daardoor juist lager dan in een hele lange tijd.

Ik ben het ermee eens dat de woningmarkt niet bepaald een feestje is momenteel, maar er worden hier ook wel een hoop dingen genoemd die niet waar zijn of net even anders liggen.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:32

sanne83 schreef:
Het modaal salaris in nederland is 2800,- bruto. Inderdaad volledig bereikbaar voor de gemiddelde Nederlander :+


Ja, sorry ik was iets te kort door de bocht :j

Ik werd een beetje getriggerd door een post over 'maar dan moet ik fulltime werken en m'n paard wegdoen'. Realiseren mensen zich wel dat dat al enorme luxe is? Net als mensen (niet in dit topic) die niet willen huren, gesteld dat ze iets vinden, omdat ze dan geld weggooien.

En dan vervolgens statushouder de 'schuld' geven, vind ik gewoon niet zo sjiek.

Edit: ik ben voorstander van een zelfbewoningsplicht voor huizen tot circa 5 ton.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 24-01-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:32

Tiggs schreef:
Dat is inclusief vakantiegeld he?
Het is niet weinig, maar ook niet per definitie onbereikbaar.

Modaal bruto inkomen inclusief vakantiegeld zit je op € 3.167 dan is 4800,- echt wel een goed salaris waar veel Nederlanders nooit aan gaan komen.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 24-01-22 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:35

chanicha schreef:
Als ik zie dat in de wijk waar ik heb gewoond de huizen, ruim 100 jaar oud en totaal niet geïsoleerd, worden verkocht rond de 400.000 euro kan ik me voorstellen dat de ‘gewone man/vrouw’ niet meer aan bod kan komen voor een koophuis.
Mijn dochter een schoonzoon blijven ook zitten waar ze zitten want er wordt gewoon zomaar 80000 overboden en als je geen huis hebt verkocht is dat niet te betalen.

Zelfs huurhuizen worden overboden...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:35

xSwanHeart schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik merk wel dat het gestimuleerd word voor investeerders om huizen te kopen. En dan krijg je deze problemen. Het is omdat ons huis niet geschikt te maken is voor 2 gezinnen (dan moet alles weer terug verbouwd worden, geen doen) anders had ik een deel van m'n ouders gehuurd.


Dat herken ik totaal niet. Investeerders worden juist meer belast en steeds meer gemeenten voeren een zelfbewoningsplicht in. Het aantal woningaankopen door investeerders was het afgelopen jaar mede daardoor juist lager dan in een hele lange tijd.

Ik ben het ermee eens dat de woningmarkt niet bepaald een feestje is momenteel, maar er worden hier ook wel een hoop dingen genoemd die niet waar zijn of net even anders liggen.


Ja nu, dit afgelopen jaar. Er wordt nu een poging gedaan het allemaal een beetje terug te dringen.
Dit is het gevolg van 20 jaar beleid, waarin alles aan de “markt” overgelaten moest worden.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:38

Klopt, maar dit topic gaat over 'nu', toch? Dus dat het nu gestimuleerd wordt en dat er nu veel woningen door investeerders worden opgekocht, dat is gewoon niet waar.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:40

Tiggs schreef:
sanne83 schreef:
Het modaal salaris in nederland is 2800,- bruto. Inderdaad volledig bereikbaar voor de gemiddelde Nederlander :+


Ja, sorry ik was iets te kort door de bocht :j

Ik werd een beetje getriggerd door een post over 'maar dan moet ik fulltime werken en m'n paard wegdoen'. Realiseren mensen zich wel dat dat al enorme luxe is? Net als mensen (niet in dit topic) die niet willen huren, gesteld dat ze iets vinden, omdat ze dan geld weggooien.

En dan vervolgens statushouder de 'schuld' geven, vind ik gewoon niet zo sjiek.

Edit: ik ben voorstander van een zelfbewoningsplicht voor huizen tot circa 5 ton.


Dit ben ik uiteraard met je eens. In mijn omgeving overigens totaal niet aan de orde dus ik herken het ook alleen van andere plekken op bokt.
Als je met fulltime werken zónder paard overigens nog steeds te weinig verdient om iets te huren, kun je inderdaad net zo goed parttime werken mét paard en iig nog een beetje een leuk leven hebben :P
De verhoudingen zijn gewoon echt totaal zoek.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:42

Ik ben dus nu bezig met samenwonen met mijn vriend. Ik studeer volgend jaar af en hij is erg hoog opgeleid en heeft een goede baan. Maar wel net aan het werk. Dus wij redden ook die 4x huur als bruto salaris niet. Nu hebben we iets gevonden wat relatief goedkoop is voor wat je krijgt. Maar dat is wel heel erg geluk hebben. Wij zijn ingeloot bij en site van een vastgoedbeheerbedrijf. Anders hadden we dit niet gekregen.

Maar ik snap niet zo goed hoe mensen denken EN een huis en een paard en 32 uur werken te kunnen betalen als ze net startend zijn op de woningmarkt. Ik zou nog niet eens een hond kopen voordat ik flink wat gespaard heb en een stabiel inkomen heb. Laat staan een paard of parttime gaan werken. :=

Wij moeten straks met z'n tweetjes al heel goed kijken naar de uitgaven en op vakantie gaan zit er waarschijnlijk ook niet in het eerste jaar. Of anders budget en buiten het hoogseizoen.

Ik merk wel dat mijn generatie EN EN EN wil. Ja de huidige markt is gekte en het is niet te doen. Maar je kan niet EN elke week steeds buiten de deur eten EN dure gadgets EN dure hobby's EN dure reisjes EN een fancy groot huis met dure inrichting etc. Je moet keuzes maken.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:43

Prijzen zijn belachelijk hoog. Dit gaat in de toekomst een keer goed fout....

In 2015 stond een 2 kamer appartement voor €68.500 te koop. Die gaat binnenkort de markt weer op, vraagprijs minimaal €195.000....

In 2015 was het al lastig om zelfstandig met uitkering te kunnen wonen, nu is het voor een starter met uitkering écht onmogelijk om een goedkoop sociale huur huisje te bemachtigen.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:46

In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs geen mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Edit; ik zie het al bij de 16 jarige kids van vrienden, die gaan lunchen in van die leuke eetcafes....dan denk ik HOE DAN? :') Gezellig met vrienden, ik moest het op die leeftijd doen met 25 gulden zakgeld per maand.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-01-22 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:48

Ook met het maken van die keuzes kom je er niet altijd. Het gat is gewoon te groot. Wachtlijsten voor sociale huur zijn (in deze regio iig) echt niet te doen, en als je een goede baan vindt als starter verdien je alsnog niet 4x de huurprijs. En velen komen er ook na jaren en jaren niet aan. Dingetjes als een hond of een vakantie vallen daarbij in het niet en lossen dat echt niet op.

Ik zie die en en en mentaliteit ook totaal niet. Ik zie alleen mensen die noodgedwongen illegaal moeten blijven huren, bij vrienden moeten blijven slapen, hun huis kwijtraken omdat ze eruit gezet worden.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:49

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dus nu bezig met samenwonen met mijn vriend. Ik studeer volgend jaar af en hij is erg hoog opgeleid en heeft een goede baan. Maar wel net aan het werk. Dus wij redden ook die 4x huur als bruto salaris niet. Nu hebben we iets gevonden wat relatief goedkoop is voor wat je krijgt. Maar dat is wel heel erg geluk hebben. Wij zijn ingeloot bij en site van een vastgoedbeheerbedrijf. Anders hadden we dit niet gekregen.

Maar ik snap niet zo goed hoe mensen denken EN een huis en een paard en 32 uur werken te kunnen betalen als ze net startend zijn op de woningmarkt. Ik zou nog niet eens een hond kopen voordat ik flink wat gespaard heb en een stabiel inkomen heb. Laat staan een paard of parttime gaan werken. :=

Wij moeten straks met z'n tweetjes al heel goed kijken naar de uitgaven en op vakantie gaan zit er waarschijnlijk ook niet in het eerste jaar. Of anders budget en buiten het hoogseizoen.

Ik merk wel dat mijn generatie EN EN EN wil. Ja de huidige markt is gekte en het is niet te doen. Maar je kan niet EN elke week steeds buiten de deur eten EN dure gadgets EN dure hobby's EN dure reisjes EN een fancy groot huis met dure inrichting etc. Je moet keuzes maken.

Helemaal mee eens! Ik heb ook het idee dat mensen van mijn leeftijd alles tegelijk willen. Een huis moet helemaal af zijn als je erin trekt (en al die dingen laat je uiteraard doen), je moet wel een huisdier hebben, een mooie (lease-)auto en daarnaast inderdaad wel lekker op wintersport en zomervakantie kunnen.
We zijn gewend het goed te hebben en zijn niet bereid dat op te geven. En dus zijn we teleurgesteld en boos :')

En ja, er zijn mensen, zeker alleenstaanden, voor wie het echt heel erg moeilijk wordt. Maar een groot deel van de tweeverdieners zie ik ook gewoon verkeerde keuzes maken, waardoor een huur- of koophuis niet haalbaar is.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:50

Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs een mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Dat is wel echt kort door de bocht. Ik ken zelf best wat mensen uit die leeftijdscategorie en die willen dat echt niet allemaal hebben en snappen ook gewoon dat dat niet kan. Maar als je 25 bent dan heb je op dit moment op heel veel plekken nog helemaal geen kans op sociale huur omdat je simpelweg nog niet genoeg wachttijd kan hebben.

Dit soort reactie's klinken een beetje als de stereotype boomer uitspraak 'als de jeugd minder advocadotoast zou eten dan konden ze prima een huis betalen.' Daar doe je heel veel jongeren echt wel te kort mee.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:52

pluklief schreef:
Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs een mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Dat is wel echt kort door de bocht. Ik ken zelf best wat mensen uit die leeftijdscategorie en die willen dat echt niet allemaal hebben en snappen ook gewoon dat dat niet kan. Maar als je 25 bent dan heb je op dit moment op heel veel plekken nog helemaal geen kans op sociale huur omdat je simpelweg nog niet genoeg wachttijd kan hebben.

Dit soort reactie's klinken een beetje als de stereotype boomer uitspraak 'als de jeugd minder advocadotoast zou eten dan konden ze prima een huis betalen.' Daar doe je heel veel jongeren echt wel te kort mee.


Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.

DuoPenotti

Berichten: 29419
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:53

Zonnetje81 schreef:
In mijn tijd was je als 25 jarige al MEGA BLIJ met een appartementje van 70 m2 die uit de sociale huur kwam met ikea meubels (die niet mega hip waren in die tijd), dan had je en klein autootje en ging je niet elke week uiteten/lunchen/bios, zelfs geen mac etc. Dat is tegenwoordig wel allemaal normaal.

Nu willen ze een mooie 2kapper die af is, dure grote auto, paard, parttime werken, meubels van de duurste zaken, kleding kopen tot en met, shinen met wijnen wijnen en uiteten in de hipste tenten, festivals, rond reizen en ga zo maar door.

En ja sommige mensen met een minimum loon gaan het niet redden maar die moeten zich tijdig inschrijven voor sociale woningbouw. Het is wat het is.

Edit; ik zie het al bij de 16 jarige kids van vrienden, die gaan lunchen in van die leuke eetcafes....dan denk ik HOE DAN? :') Gezellig met vrienden, ik moest het op die leeftijd doen met 25 gulden zakgeld per maand.

uiteraard die heb je ook.
Maar ik ben toch wat blij nu geen starter te zijn.
Als ik kijk waar wij ons 2 onder 1 kap huis toen van kochten, ja met flink wat eigen geld, zouden we nu toch behoorlijk te kort komen.
3,5 ton lijkt niets meer. En dan denk ik, halloooo een simpele 2 kapper.
En dan woonden wij niet eens in een dure stad.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:56

Sheran schreef:
Ook met het maken van die keuzes kom je er niet altijd. Het gat is gewoon te groot. Wachtlijsten voor sociale huur zijn (in deze regio iig) echt niet te doen, en als je een goede baan vindt als starter verdien je alsnog niet 4x de huurprijs. En velen komen er ook na jaren en jaren niet aan. Dingetjes als een hond of een vakantie vallen daarbij in het niet en lossen dat echt niet op.

Ik zie die en en en mentaliteit ook totaal niet. Ik zie alleen mensen die noodgedwongen illegaal moeten blijven huren, bij vrienden moeten blijven slapen, hun huis kwijtraken omdat ze eruit gezet worden.

Dat zeg ik toch ook, dat de woningmarkt niet te doen is. :D

Los daarvan zie ik ook mensen die zeggen dat ze niks overhouden per maand en maar klagen. Maar wel een duur paard, vaak uiteten, meerdere keren op vakantie. Dat is gewoon extreme luxe.

En zeggen dat het niet uitmaakt, kleine som:
2x per jaar op vakantie = 1200 euro
duurdere auto dan nodig (maak er 100 per maand van)
elke week uit eten (25 euro per keer)
paard op pension 300 euro

Dat is al per maand 600 euro wat je had kunnen sparen per maand he. Dat maakt niet dat je opeens een huis kan kopen maar dat zijn wel dingen die de generatie van mijn ouders niet deed. Die gingen gewoon kamperen en kochten een toyota uit het jaar kruik ipv een fancy fiat 500.

En niet ALLE jongeren doen dat natuurlijk. En de prijzen moeten ook gewoon omlaag want dit kan niet. Maar ook moet de jeugd gaan inzien dat zo luxe leven niet normaal is. Ik zie kinderen van 17 met telefoons van 1500 euro en oortjes van 300 euro. Hoe gaan die straks een normaal uitgavenpatroon hebben als ze een schamele 2200 euro gaan verdienen na hun HBO?

En ik blijf erbij dat ik het BELACHELIJK vind dat wij straks als hoogopgeleid stel met goed salaris niet eens en huis kunnen kopen. Dat kan echt niet in een welvarend land als Nederland.

Als deze situatie over 5 jaar nog zo is en wij niks kunnen kopen zullen wij emigreren ook echt overwegen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-01-22 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:57

Er stond laatst een artikel in het FD over huurprijzen. Dat ging over een prijs voor kaal, gestoffeerd of gemeubileerd. Over hoe ze gestegen zijn de afgelopen tijd.

https://fd.nl/economie/1427280/huurprij ... a2caP3pJkJ

Citaat:
Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2020 ging de prijs met bijna 21% omhoog waarmee de gemiddelde vierkantemeterprijs op €14,42 uitkomt.


Ik had een 6 jaar geleden een (gestoffeerde) studio van ongeveer 55 m2. Dit zou nu met deze kale huurprijs al € 793 per maand zijn. Maar in mijn geval nog wat meer dus, want hij was wel gestoffeerd.

Ik weet nu even niet precies wat de huursubsidie grens is, maar volgens mij ligt dit er al iets boven.
6 jaar geleden betaalde ik hier € 625 voor en kreeg ik ook huursubsidie toe, heel fijn toentertijd en zeker nodig.

En ik zag laatst ook dat een appartement van 75 m2 voor meer geld op Funda stond dan een voltallig huis met 3 verdiepingen en voor- en achtertuin. En dat in hetzelfde dorp en zelfs in dezelfde woonwijk.

Het lijkt me voor starters verschrikkelijk momenteel op de markt, maar ik zou ook zeggen dat ze niet op moeten geven en maar moeten gaan klagen en het bijltje erbij neer gooien. Dan vind je nooit wat.


Wij zouden graag nog één keer willen verhuizen, maar geen haar op ons hoofd die eraan denkt om dat nu te gaan doen. Ik heb nog steeds de hoop dat het over een aantal jaren wat rustiger wordt op de markt. Maar goed, we kunnen allemaal niet in de toekomst kijken wat dat betreft. Misschien valt het wel hard tegen :')

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:59

Zonnetje81 schreef:
Kort door de bocht is dit wel in grote lijnen het probleem. Als jij op je 18de jezelf meteen inschrijft, en je zuur verdiende centjes opspaart kan je op je 25ste best een leuk bedragje bij elkaar sparen.

Hoe zit dat eigenlijk met mensen die na hun 18e nog naar school gaan / studeren in andere stad enzo?
Die zijn volgens mij niet eens klaar met 25 jaar?