Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:32

Pallatin schreef:
Mindim schreef:
Als alle kosten betaald zijn, inclusief paard, blijft er zo'n 3500 euro voor sparen en boodschappen en zo over.

Boodschappen zijn toch vaste lasten?


Nee, want die staan toch niet vast?
Ik weet elke maand exact wat m’n telefoonabo kost of de zorgverzekering. Maar boodschappen kan toch de ene maand €300 en de andere €400 zijn.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:40

Voor de boodschappen laat ik gewoon een vast bedrag op mijn rekening staan.. Gemiddeld geef ik €120 per maand uit aan de boodschappen, dus dat houd ik ook aan als vaste lasten voor de boodschappen. De ene keer is dat was minder.. dan laat ik wat over is op de rekening staan en heb ik de maand erna iets meer voor een grote boodschappen aankoop als er bijvoorbeeld een goede aanbieding is. En is het op, dan is het op, en eten we de laatste dagen gewoon de restjes en kliekjes en spul uit de voorraadkast en vriezer.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:44

Wow €120?! Wij maken £700/€830 over naar de boodschappenrekening elke maand en meestal is het niet genoeg :') Nu ik erover nadenk betalen we daar ook van als we uit eten gaan of afhalen oid, maar dat doen we niet zo heel vaak.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:03

Engeland is volgens mij sowieso wat duurder met boodschappen, toch?
Voor mij is dat een soort van sport geworden, zo goedkoop mogelijk luxe eten :))
Uiteten en afhalen reken ik niet bij de boodschappen, dat staat bij ons onder het kopje 'entertainment' haha.
Wel verzorgingsartikelen en toilet papier enz zit in het boodschappengeld.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:06

Wij hebben voor boodschappen 300 euro per maand ofzo gerekend met 2. Maar belangrijke notities:
- wij eten weinig tot geen vlees
- drinken / roken niet tot zelden
- geen tot weinig frisdrank
- geen tot weinig snacks doordeweeks
- letten op aanbiedingen (Aldi en Lidl) en geen kant en klaar

Dat is wel even wat goedkoper dan wanneer je veel vlees, drank, frisdrank en bewerkte producten koopt.

Wij gaan dus als het goed is over 3 maanden samenwonen dus ben heel benieuwd wat we dan gaan overhouden. Er is natuurlijk een begroting gemaakt al maar je weet het pas als het zo ver is.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:09

Ik kom echt wel aan de 650,- per maand

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:12

Klopt, is inderdaad iets duurder maar volgens mij scheelt het niet zo heel veel. Althans, als ik in Nederland ben geef ik net zoveel uit, maar goed dan ben ik natuurlijk wel "op vakantie" :D Wij eten ook geen vlees, roken niet, kopen vrijwel geen drank (althans niet bij de boodschappen), ook geen frisdrank. Maar goed, ik koop wel bijna alleen maar A-merken, heb een dure smaak en ga ook maar naar 1 supermarkt zonder specifiek de aanbiedingen in de gaten te houden. En we zijn allebei erg actief dus we eten vrij veel (vooral m'n vriend :+ ).

In April trouwen we dus momenteel gaat er veel geld naar de bruiloft. Na de bruiloft wil ik ook eindelijk eens beginnen met beleggen. Ik ben accountant dus weet heel goed hoe het allemaal werkt, maar het is er nog niet van gekomen. Moet zeggen dat ik door dit topic ook wel schrik van wat wij er blijkbaar doorheen jagen, we hebben netto na vaste lasten zo'n €3500 over (omgerekend), daarvan sparen we wel veel en heb ik ook wel allerlei potjes, maar toch, ik dacht dat we minder te besteden hadden :+

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:14

8nnemiek schreef:
Voor de boodschappen laat ik gewoon een vast bedrag op mijn rekening staan.. Gemiddeld geef ik €120 per maand uit aan de boodschappen, dus dat houd ik ook aan als vaste lasten voor de boodschappen. De ene keer is dat was minder.. dan laat ik wat over is op de rekening staan en heb ik de maand erna iets meer voor een grote boodschappen aankoop als er bijvoorbeeld een goede aanbieding is. En is het op, dan is het op, en eten we de laatste dagen gewoon de restjes en kliekjes en spul uit de voorraadkast en vriezer.


Wij hebben gemiddeld 120 per week aan boodschappen :wow:
Wel met 2 kinderen er bij (die me toch gigantisch veel eten), maar het is elke keer weer een flink bedrag

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:20

Wij zijn maar met ons tweetjes, dus dat scheelt al. En net zoals MarlindeRooz al zei, wij eten ook geen vlees/vis, eigenlijk sowieso nauwelijks dierlijke producten, en dat scheelt idd veel geld.
Wel heel veel verse groente en fruit, veel seizoensproducten.
Brood haal ik vaak via Too good to go (als ik geen tijd/zin heb om zelf te bakken)
En ook regelmatig een TGTG groente/fruit pakket van de Lidl.
Kruidenmixen en sausjes maak ik altijd zelf. En ik koop veel in bulk of in de aanbieding. Laatst nog Vivera vleesvervangers voor €1 per bakje. Ideaal.
We hebben een sodastream, dus dat scheelt veel geld aan frisdrank (cilinders kosten in Duitsland 6 euro, voor 60 liter bubbelwater)
En snacks en kant en klaar spul kopen we vooral van het huismerk.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:27

Qua drinken hebben we alleen water, dus dat scheelt idd heel veel. Wel veel groente en fruit ook, dat vind ik vooral heel duur.
We zijn beide vrij druk en rijden al veel heen en weer voor de kinderen, heb dan geen puf meer om ook nog voor TGTG overal heen te rijden :o wat dat betreft zitten we ook niet in een geweldige regio helaas

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:35

Ik haal meestal twee boxen tegelijk :)) Eentje bij de Lidl 7km verderop, en dan nog eens een paar km verder zit er nog een. Dan heb ik twee heel verschillende boxen, samen voor 6 euro, ter waarde van minimaal 24 euro, waar we meestal de hele week van kunnen eten.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:59

fokfanaat schreef:
Ik kom echt wel aan de 650,- per maand


Ik woon alleen en zit ook wel rond de 300 per maand, vermoed ik. Dit topic is een goede reminder om eens een kasboek te gaan bijhouden.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:12

Ik kan het iedereen aanraden om eens een jaar lang je kosten bij te houden :j En dan liefst in een excel/numbers sheet. Verdeel je uitgaven in een aantal verschillende categorieën. En dan kun je na dat jaar niet alleen je totale kosten snel uitrekenen, maar ook heel makkelijk je kosten voor bepaalde categorieën per week of per maand tonen, je kan heel snel zien waar je zoal zou kunnen besparen, en wat je échte vaste lasten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:18

Pallatin schreef:
Mindim schreef:
Als alle kosten betaald zijn, inclusief paard, blijft er zo'n 3500 euro voor sparen en boodschappen en zo over.

Boodschappen zijn toch vaste lasten?


Maakt het uit? Ik zie hier meer mensen posten hoor, hoeveel ze overhouden voor boodschappen, sparen en leuke dingen.
Ben aan boodschappen tussen de 600 a 700 euro kwijt.
Ik rook niet, eet enkele dagen vegetarisch en de andere dagen een kleine portie biologisch vlees. Ik drink wel een glas wijn, frisdrank voor zoonlief in het weekend. Snacken doen we enkel in het weekend.

Verder zijn die kosten hier heel erg variabel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-22 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:18

Studerend kind is ook een grote kostenpost, met alleen al 650,- kamerhuur

Molfre

Berichten: 2633
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:23

Wij houden met zn 2en omgerekend zo'n 1500 euro over, eens per kwartaal is dat iets minder. Maar wij wonen ook wel heel goedkoop

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:09

8nnemiek schreef:
Ik kan het iedereen aanraden om eens een jaar lang je kosten bij te houden :j En dan liefst in een excel/numbers sheet. Verdeel je uitgaven in een aantal verschillende categorieën. En dan kun je na dat jaar niet alleen je totale kosten snel uitrekenen, maar ook heel makkelijk je kosten voor bepaalde categorieën per week of per maand tonen, je kan heel snel zien waar je zoal zou kunnen besparen, en wat je échte vaste lasten zijn.


Terug kijken kan ook vrij makkelijk als je het rekeningafschriften download als CSV bestand, en dat in een leeg Excel sheet via Gegevens importeert. Dan kun je makkelijk categorieën aangeven zonder dat je alles moet overtikken. Had fun geweest als mijn man me dat even had verteld vóórdat ik van 1 rekening al een jaar had zitten overtikken... :roll:

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:48

:')

Dat is wel slim ja!
Ik vind het alleen altijd zo lastig te bepalen wat het is.. Een afschrijving van de Action bijvoorbeeld, dat kan bij ons eten zijn, of cadeau’s, of interieur, of medisch, of boot, of bedrijf, of hond.. :Y)

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:00

8nnemiek schreef:
:')

Dat is wel slim ja!
Ik vind het alleen altijd zo lastig te bepalen wat het is.. Een afschrijving van de Action bijvoorbeeld, dat kan bij ouns eten zijn, of cadeau’s, of interieur, of medisch, of boot, of bedrijf, of hond.. :Y)


Ik mik het meestal gewoon onder "overbodig" omdat ik altijd wel iets meeneem dat eigenlijk overbodig is :') In de hoop dat ik dan aan het eind van het jaar schrik van het totaalbedrag :Y)

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:06

Hier hou ik ongeveer 1000 euro over voor boodschappen leuke dingen en sparen. Kan dus best aardig sparen. Deze maand denk alleen iets te veel op mijn spaarrekening gezet. Salaris is wat later en al mijn lamp (bulb? Kom nietop het woord) Hebben besloten te overlijden dus nu wordt het wat krap :+

Verder gebruik de app kosten maneger om mijn uitgave bij te houden. Werkt vrij makkelijk vind ik. Allen beetje jammer dat je niet in kan stellen wanneer je maand begint. Maar dat maakt uiteindelijk ook niet meer uit natuurlijk.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:46


Anoniem

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 00:17

€300 en daarvan moet ik alles betalen. Boodschappen, kleding, spulletjes voor in huis, eten en bodembedekker voor mijn vogel, kauwsnacks, ontworming en ontvlooiing voor mijn pup, sport, excursies voor school.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 00:18

Bedankt voor alle reacties en tips. :j

Het is dus erg wisselend zie ik! Zelf heb ik wel wat mogelijkheden om op te besparen om iets meer geld over te houden maandelijks (en daarmee hopelijk wat minder stress):
- Auto omzetten van allrisk naar WA+ (hoewel dit een beetje een lastige is mijn auto is nog relatief jong hier voor)
- Lening bij vader tijdelijk stop zetten (€100) en jaarlijks afbetalen met salaris van mijn 13e maand (hoewel dit wel een beetje brandje blussen is natuurlijk :+)
- Overstappen naar een goedkoper tv/internet abonnement en tv helemaal stop zetten (nu KPN dus vrij prijzig)
- Stoppen/minder roken (1 pakje ipv 2)
- Kledingpotje verlagen met €20

Hier mee zou ik ongeveer €225 extra maandelijks kunnen overhouden dus totaal €865. Dat is best riant vond ik. :j Net als in de openingspost mijn tank en boodschappen niet meegerekend. Dat wisselt bij mij enorm vandaar dat ik het niet mee reken.

Best prettig om zulke dingen ook even op een rijtje te zetten zo.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:16

Ik had per ongeluk mijn CSV bestand 2 jaar gemaakt ipv van 1 jaar, dus ik kon mooi terug kijken. Als je wat specifieke categorieën wil weten wat ik daaraan uitgegeven heb (met 2 personen waarvan eentje soms voor 2 lijkt te eten haha) dan laat je het maar weten. Ik ben bijna klaar met mijn overzicht... Hoop ik :+

Fijn dat je een beetje overzicht hebt.

Als je van die 865 nou een bepaald bedrag elke maand zodra je salaris binnen komt opzij zet, heb je de eerste stap al gewonnen :)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 25-01-22 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:16

Stoppen met roken is altijd een goed idee.
Ben nu bijna 2 jaar gestopt en echt zo blij mee.
En met de huidige prijzen scheelt het nog meer.

Tv eruit scheelt maar 10 euro.
Had ook gehoopt op meer.