Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 50 van de 75 [ 1851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 75  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

 
Profiel   

TheaD schreef
Sharani: Bakken met zuurdeeg is super leuk en niet moeilijk. Het kost alleen wat meer tijd. Een starter is niet moeilijk om te maken, heb je daarvoor al een recept? Het best is wel om een ekologisch meel te gebruiken, dan doet de starter het veel beter, is mijn ervaring. Die van mij is op basis van volkoren tarwemeel, maar je kunt ze ook maken op basis van gewoon gezeeft tarwemeel of rogge.


Nee, dat heb ik nog niet. Was er naar op zoek maar vind allemaal verschillende recepten. Ekologisch meel kan ik wel aankomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:45 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
Even over die starter voor zuurdesem. Ik heb er toevallig vanmiddag één van een vriendin gekregen, maar hoort dat vloeibaar te zijn? Ik dacht altijd dat het net zoals een stukje voordeeg was.


Het is ongeveer zoals pannenkoeken beslag. Het bestaat ongeveer uit gelijke delen water en meel.



Sharani schreef
Nee, dat heb ik nog niet. Was er naar op zoek maar vind allemaal verschillende recepten. Ekologisch meel kan ik wel aankomen.


Ik heb die van mij op de volgende manier gemaakt:

Benodigdheden, een 3/4 liter weckpot en een stukje, niet te fijn geweven, stof, bijv linnen of katoen.

dag1: Mix een half kopje meel met een half kopje water in de weckpot, dek de pot daarna af met het stukje stof. Zet het ergens in huis op kamertempratuur.

dag 2 toten met 7: Roer het mengsel +-elke 12uur, bijv 8.00 en 20.00 en geef het bij de ene keer eten met 1el meel en 1el water. bijv op dag 2 voer je om 8.00 en dan om 20.00 niet en op dag 3 voer je om 8.00 en om 20.00 niet enz.

Als het goed is ziet je rond dag 4 kleine belletjes ontstaan en rond dag 7 zou het zuurdesem klaar moeten zijn voor gebruik.

Daarna kun je ervoor kiezen om het op kamer tempratuur te bewaren, dan geef je het elke dag 1el meel en 1el water, of je zet het in de koelkast, dan kun je het ongeveer een week wachten met het eten te geven.

Zoals ik al zei, het moet ongeveer zo aanvoelen als pannekoeken beslag, is het iets te dun, voeg dan wat meer meel toe en is het te dik, iets meer water. Het komt niet zo precies, na een tijdje weet je precies op gevoel hoeveel meel en water je moet toevoegen.

Misschien heb je hier iets aan. Oh, ja, als je teveel zuurdesem hebt kun je er hele lekker "sourdough biscuits" mee bakken in een koekenpan, mmm, zo lekker bij de chili :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 17:02 



 
Profiel   

Oh en ga je op vakantie, kan je je starter prima in de vriezer bewaren. Mijne heeft daar toen 3 weken stil gestaan. Kom em daarna weer zo gebruiken na ontdooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 18:23 



 
Profiel   

Een moeilijk begin.

Uit het dagboek

[ img ]

oktober 2012

Eindelijk, na gisteren tot laat in de avond te hebben door gewerkt, is het houtfornuis eindelijk klaar voor gebruik! De schoorsteen is voorzien van nieuw stucwerk en het fornuis staat glanzend zwart gepoetst klaar voor deze nieuwe dag. Na maanden te hebben overleefd op simpele maaltijden die op een een-pits benzine brander gekookt moesten worden en droge harde krackers voor zowel ontbijt als avondeten, hebben we naar dit moment toegeleefd. Vol goede verwachting slingerde ik vanmorgen mijn benen over de rand van het bed en schuivel ik over de vloer op zoek naar de lucifers om de kaars aan te steken. Brr, je kunt wel merken dat de winter in aantocht is. De ochtenden zijn zo koud en vochtig.

[ img ]

Even later zie ik Sander met zijn lampje om de hoek van de schuur verdwijnen als hij naar de akker gaat om te spitten. Ik hurk me neer voor het fornuis, eerst wat takjes en twijgjes en wat grotere stukken hout erboven op. De vlammen likken aan het hout, een klein rooksliertje komt door de ringen omhoog. Klopt dit wel?! De rook komt meer en meer. Snel zet ik alle ramen en deuren op en de koele herfstucht vulde de ruimte terwijl de rookslierten door de deur naar buiten vlogen. Na een paar keer het vuur opniew aangestoken te hebben kreeg ik het fornuis precies heet genoeg om wat roereieren te maken en rook ikzelf als een gerookte ham....

[ img ]

Inmiddels was het licht geworden en de dikke mist hing als een deken over de velden. Een paar reeen sprongen tussen de bomen door als Sander thuis komt voor het ontbijt. Sorry Sammy, zei ik tegen de hond, je hebt vanmorgen weer krackers voor het ontbijt.

Tegen de middag had ik het wat meer onder de knie en had ik voldoende water heet kunnen maken voor zowel de vaat als de was.

Dit ritueel herhaalde zich nog wel een tijdje tot ik ontdekt dat ik een beetje spiritus of een stukje kranten papier moest aansteken in het roetluikje onder het fornuis zodat er een goede trek was. Eindelijk konden de deuren en ramen dicht blijven en kon ik eindelijk ons lang verwachte brood bakken.

[ img ] het stiekeme roetluikje :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 19:40 



 
Profiel   

Allerhande stoverij op één pits maken, zou nog wel lukken. Maar die crackers vind ik echt helemaal niks :')

Ik kan er mij dus iets bij voorstellen dat je je erg verheugd had op een goed werkende blinkende houtkachel. :Y)

Hoe gaat dat met dat roetluikje eigenlijk ? Ik heb echt geen verstand van zulk soort kachels. Hier in mijn ouwe trouwe kacheltje zit een soort draaiknopje onderaan voor meer of minder zuurstoftoevoer, maar dat is vast niet hetzelfde :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 10:25 



 
Profiel   

Wat een prachtig fornuis!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 10:53 



 
Profiel   

Leuk om wat over jullie begin/opstart periode te lezen. :)
Mooi stukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:27 



 
Profiel   

Leuke/interessante update weer!

Vroeg me af toen ik het stukje van de hond en cracker las… de hond eet dus met de pot mee of haal je toch ergens ook nog dier voeder vandaan of hoe doen jullie dat? Zal je misschien al eens uitgelicht hebben maar ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jullie dat doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 21:38 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Hoe gaat dat met dat roetluikje eigenlijk ? Ik heb echt geen verstand van zulk soort kachels. Hier in mijn ouwe trouwe kacheltje zit een soort draaiknopje onderaan voor meer of minder zuurstoftoevoer, maar dat is vast niet hetzelfde


Anders dan bij een gewone houtkachel wordt de hitte van het vuur in het fornuis onder en boven de oven langs geleid zodat die ook heet word. Dus ipv dat de rook direkt omhoog de buis in gaat moet hij eerst onderdoor/lopzij. Dit wil alleen maar als er voldoende trek in de schoorsteen en /of fornuis is anders wil de rook de korste weg nemen, dus door de ringen naar boven... Door eerst iets aan te steken in het roetluikje creer je trek en warmte waardoor het fornuis direct gaat branden.


Matheno schreef
Wat een prachtig fornuis!


Dankjewel <3 het is al een heel oud fornuis, ergens begin 1900


gerlienke schreef
Leuk om wat over jullie begin/opstart periode te lezen. :)
Mooi stukje.


Dankjewel <3


cursebreaker schreef
Leuke/interessante update weer!

Vroeg me af toen ik het stukje van de hond en cracker las… de hond eet dus met de pot mee of haal je toch ergens ook nog dier voeder vandaan of hoe doen jullie dat? Zal je misschien al eens uitgelicht hebben maar ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jullie dat doen :)


De hond eet gewoon hondenbrokken maar als ontbijt krijgt ze meestal een sneedje brood of een cracker... Maar nu wil ze geen crackers meer eten :P en wordt ze verwend met brood :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 18:05 



 
Profiel   

Oh ja, nu heb ik het door :)*
Sommige oude fornuizen / kachels op steenkool vroeger werkten ook zo inderdaad.
Ik zie er mijn oma nog elke avond rijstpap op koken :9

De hond wil geen crackers meer... heerlijk dit :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 20:43 



 
Profiel   

Ben je er nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 14:36 



 
Profiel   

Alvast fijne feestdagen voor jullie ! {:)
<|- <|- <|- <|- <|- <|- <|- <|- <|- <|-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 14:30 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd hoe het met jullie is en of alles goed gaat?
Was zo blij dat je weer schreef en foto's liet zien, maar het is al best wel een tijdje weer stil.
Hoop maar dat alles in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:41 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie? Ik hoop dat je nog weer verder kunt schrijven, want ik vond het echt super leuk! Of zijn er weer van die nare mensen waardoor je weer niet verder kunt schrijven?
Hoop in ieder geval dat er niks ernstigs aan de hand is bij jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:34 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd of er veel sneeuw ligt bij jullie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:45 



 
Profiel   

Hoi allemaal!

Sorry voor de late reactie. Bedankt voor jullie berichtjes <3 Alles gaat goed hier, het schrijven kwam er alleen even niet van, maar met de komst van het nieuwe jaar en het lengen van de dagen hoop ik binnenkort weer een stukje te schrijven *\o/* Het nieuwe tuinseizoen komt er ook weer aan, zijn jullie al aan het plannen wat je dit jaar gaat verbouwen?

Sneeuw hebben we de afgelopen 2 maanden in overvloed gehad en ben blij dat het even een beetje weg is :) :brr:


[ img ]

[ img ]


Ik zal jullie in een van de komende stukjes voorstellen aan een nieuwe bewoner op onze kleine hoeve :):)

Tot snel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:31 



 
Profiel   

Wat veel sneeuw zeg.
En spannende cliffhanger, ben benieuwd naar de nieuwe bewoner. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:41 



 
Profiel   

Spannend, ben ook benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:01 



 
Profiel   

Een teken van leven, fijn <3
Ben ook benieuwd naar het nieuwe stukje en de nieuwe bewoner. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:30 



 
Profiel   

Heel fijn dat alles goed gaat! Leuk ook dat je 'gewoon' nog verder kunt schrijven (als de tijd het toelaat natuurlijk)
Super benieuwd naar jullie nieuwe bewoner!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:46 



 
Profiel   

Wat een hoop sneeuw!! Als jullie in de ochtend wakker worden, hoe koud is het dan in huis? Wij verwarmen ons huis ook voornamelijk met een houtkachel en ooit is het dan in de ochtend 12 graden, is het bij jullie dan nog kouder of zo goed geïsoleerd dat het minder afkoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:57 



 
Profiel   

maras schreef
A
ls jullie in de ochtend wakker worden, hoe koud is het dan in huis? Wij verwarmen ons huis ook voornamelijk met een houtkachel en ooit is het dan in de ochtend 12 graden, is het bij jullie dan nog kouder of zo goed geïsoleerd dat het minder afkoelt?


Hier ook enkel glas, net als TS, maar eigenlijk bijna nooit sneeuw. Winterdag wel rond de 7°C 's morgens. Dus ook ik ben erg benieuwd naar dat antwoordt en de nieuwe bewoner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 04:23 



 
Profiel   

wat een prachtige plaatjes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:36 



 
Profiel   

Simpel genieten


Ik was blij verast toen ik vanmorgen opstond, dit is niet wat ze hadden voorspelt?! In de vroege morgenschemering twinkelen nog enkele sterren aan de noordelijke hemel. Een goudgele gloed verschijnt net boven de bomen. Wat een verademing, na al die grauwe gure dagen. Nadat ik me aangekleed heb en naar buiten ga, piept net de zon boven de bomenrand uit. De lange witte rookpluimen lossen op in de blauwe hemel. Dit lijkt een prachtige dag te worden! Heerlijk!

[ img ]

Na mij snel door mijn dagelijkse klusjes gewerkt te hebben, sta ik even later met de spa in de moestuin. Hier heb ik naar uit gekeken. Eindelijk weer lekker in de tuin aan het werk. Steek na steek keer ik de modder om. Hier en daar is de grond nog wat bevroren maar na een paar keer steken krijg ik hem toch los. Pfff, het is nog warm ook, zo in het zonnetje! Mijn jas en sjaal kunnen wel uit. Terwijl ik bezig ben komen de poezen ook even gezellig om het hoekje gluren, die zijn ook blij dat het even niet meer zo koud is.

Vanaf 1 dec begon het te sneeuwen en tot een week geleden was het bijna konstant wit. In het begin hadden we wel sneeuwduinen tot 50 cm! en ook best wel koud. Opzich is het best wel leuk alleen het fietsen naar de stad duurt wat langer. Wist je trouwens dat je spijkerbanden hebt voor onder de fiets? Dat is zo handig! Zelfs met ijzel kun je gewoon fietsen.

[ img ]

Over het algemeen genomen kan ik vaststellen dat het meestal in huis (de woonkamer) ´s ochtends nog zo´n 10 graden warmer is als buiten. Meestal hebben we zo´n 6/7 graden maar met dikke nachtvorst is het dan 0 of 1 graad. Grappig genoeg voelt het toch niet echt heel koud... En gelukkig hebben we de kamer ook zo weer warm gestookt. De keuken en de slaapkamer zullen we het maar niet over hebben.... Daar komt vorst regelmatig voor.... Tot de min 10 graden heb ik geen probleem om te slapen, kouder als dat, beetje vervelend... Maar dat kwam gelukkig alleen in het eerste jaar voor, nu hebben we een tweede kachel voor als het zo koud is, maar dat is tot nu toe niet meer nodig geweest....

[ img ]

Na een tijd flink doorwerken is een tuinbed helemaal omgespit, nog 19 te gaan...

Tegen de tijd dat we de pony´s voor het donker gaan binnenhalen knispert het gras alweer onder mijn schoenen. Ik roep de pony´s en wat komt daar achter Bella (de oude welsh pony) en Brommy (de werk shetlander) aangehobbeld? Dat is Pluis! Een 2,5 jarige shetlander die er op dit moment uitziet of nog in zijn vacht moet groeien, hihi. Het is meer haar als pony.

[ img ]

Hij is onze nieuwe werker op de hoeve. Samen met Brommy mag hij ons helpen met de grondbewerking, hout transport en de hooioogst. Maar eerst mag hij nog een beetje groeien en spelen.

Wat heb jij vandaag gedaan?

bedankt allemaal voor de reacties <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:32 



 
Profiel   

Wat wonen jullie toch fantastisch mooi.
En een nieuwe pony <3 hopelijk kan hij nog jaren jullie hulp om het huis zijn.
Dat wordt wel weer extra hooien deze zomer :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 50 van de 75 [ 1851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 75  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen