Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:18

Needje, 10 euro per maand is 120 euro per jaar. 5 jaar is 600 euro. Alle beetjes helpen, echt waar, zeker als je het daarna niet gelijk weer uitgeeft wat je hebt bespaard maar voor je aan het werk zet.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:37

Klopt. Maar ik had persoonlijk verwacht dat het meer zou schelen. Het viel mij tegen. Dat is wat ik zei.
Als je dat tientje kan gebruiken zeker doen.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:40

Ik heb zelf een spaarrekening geopend waar ik 6,75% op krijg.
( https://bondora.com/ref/anne-lisen )
Daar gaat een stukje heen.
Verder heb ik beetje crypto.
(Op het moment aardig om in te kopen :D )
Maar toch ook een beetje op gewone spaarrekening. Voor als er iets kapot gaat enzo.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:47

Ik zou me goed verdiepen in de voorwaarden en wat er gebeurt bij faillissement bij zo'n bank als bondora. Klinkt een beetje als die Ijslandse bank, Icesave, in 2008 := Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.
Een buffer op je spaarrekening houden is altijd slim inderdaad. Sowieso, alleen beleggen met geld dat je over hebt en de komende jaren kan missen.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:13

Ik ben slecht in sparen en beetje opletten wat je uitgeeft.
Niet dat ik extravagant shop od maar tijdens het boodschappen doen kijk ik bvb dus niet echt naar de prijzen tenzij ik twijfel tussen 2 gelijke producten. Of dan kom ik er ineens achter dat ik nog een abonnement heb lopen dat ik niet meer nodig heb od.
Enniwee, na vaste lasten heb ik vaak ong 1500 over voor boodschappen, plezierdingetjes en sparen. Op m'n gewone (absoluut niet rendabele maar altijd beschikbare) spaarrekening probeer ik minstens 1 maandloon, liever 3-4, opzij te houden voor onverwachte kosten of om eventueel mindere periodes te overbruggen.
Daarnaast heb ik een spaarrekening voor toekomstig koophuis, die probeer ik nu nog wat extra te bufferen.

Beleggen heb ik ook al aan gedacht maar ik ben lui en slecht in rekenen dus zou bvb iemand een portefeuille laten beheren. Maar niet bij een bank. Zou ik eigenlijk eens serieus moeten bekijken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:26

wij houden hier 3200 over na vaste lasten, lijkt heel vel, maar vaak zijn er toch elke maand weer niet reguliere dingen die veel geld kosten

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:48

Leuk topic! Ik lees graag mee voor tips.
Ik heb wel eens via Peaks belegd maar vind die kosten vrij hoog. En ik zou wel met kleine bedragen crypto willen aankopen, iemand idee waar dat kan en een beetje voor de leek is?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:03

wij sparen standaard 500 euro p maand en bijna nooit hoef ik het terug te storten. Eindejaarsuitkering en vakantiegeld wordt ook meteen doorgestort. op jaarbasis sparen we zo dus een kleine 8 tot 10000 euro onze vakantie zijn de laatste jaren niet duur ( kamperen een weekje in nl) vroeger gaven we daar wel meer aan uit zodat we nog 4-5 k overhielden eind vh jaar.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:13

Samantha_ schreef:
Leuk topic! Ik lees graag mee voor tips.
Ik heb wel eens via Peaks belegd maar vind die kosten vrij hoog. En ik zou wel met kleine bedragen crypto willen aankopen, iemand idee waar dat kan en een beetje voor de leek is?


Ik koop mijn bitcion via coinomi.

boemel

Berichten: 8438
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:18

Als we niet zouden verbouwen, dan zouden we eur 1000 per maand kunnen sparen, maar voorlopig verbouwen we dapper door, dus wordt er niks gespaard :D

MaritB

Berichten: 8637
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:27

fokfanaat schreef:
wij houden hier 3200 over na vaste lasten, lijkt heel vel, maar vaak zijn er toch elke maand weer niet reguliere dingen die veel geld kosten


Her lijkt niet alleen veel het is veel haha. Dat is net wat meer dan wij uitgeven totaal per maand..

MaritB

Berichten: 8637
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:28

Samantha_ schreef:
Leuk topic! Ik lees graag mee voor tips.
Ik heb wel eens via Peaks belegd maar vind die kosten vrij hoog. En ik zou wel met kleine bedragen crypto willen aankopen, iemand idee waar dat kan en een beetje voor de leek is?



Bitvavo geloof ik. En dan heb je ene bepaalde die wat meer rente heeft en minder kans op ‘groot verlies’ zo heb ik begrepen. Maar dat laat ik aan mijn man over…

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:39

Als alles eraf is houd ik zo'n €400 per maand over echt voor mezelf.
Naast de hypotheek gaat er ook 40% van mijn salaris naar de gezamenlijke rekening. Dit is een behoorlijk bedrag, maar we sparen daar o.a. voor kunststof kozijnen en groot onderhoud aan huis en tuin.

Kosten die we samen dragen zijn hypotheek (50/50), bijdrage gezamenlijke rekening (ieder 40% van salaris). Hier worden de boodschappen, dingen voor onze zoon, gas/water/licht, belastingen, vakanties, onderhoud tuin/huis en gezamenlijke abbo's, kinderdagverblijf, etc. van betaald.

Zelf betaal ik mijn telefoon, zorgkosten, benzine/onderhoud/verzekering/belasting over mijn auto, sporten/hobby's, mijn eigen abbo's.

Ik kan dan elke maand tussen de €200 en €300 apart zetten op mijn eigen spaarrekening. Vakantiegeld, belastingteruggave en 13e maand/bonus worden eigenlijk direct doorgezet naar mijn eigen spaar.

beleggen oid. doen we niet....

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:51

Bij mij is het wel vaak zo dat, als ik eens extra veel gespaard heb, er ineens onverwacht grote kosten komen, alsof het universum ziet dat ik geld over heb :')
Vorig jaar had ik €15000 gespaard.. en dan ineens begeeft mijn laptop het, en hebben we onverwacht hoge renovatie kosten.. en zo is het aan het eind van het jaar alsnog voor het grootste deel weg terwijl ik normaal nooit zo’n hoge uitgaven heb :))

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:54

komt wel altijd tegelijk idd, wij hadden ook wasmachine, vaatwasser, grilplaat en auto kapot in een paar maanden tijd, en zo kapot dat alles vervangen is.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:20

Samantha_ schreef:
Leuk topic! Ik lees graag mee voor tips.
Ik heb wel eens via Peaks belegd maar vind die kosten vrij hoog. En ik zou wel met kleine bedragen crypto willen aankopen, iemand idee waar dat kan en een beetje voor de leek is?


https://bitvavo.com/?a=752C7FAAC6
Deze is voor beginners top.
Gewoon euro’s storten.
Ik vind zelf IXC fijn om te staken.
(Dat is een soort sparen)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:26

fokfanaat schreef:
wij houden hier 3200 over na vaste lasten, lijkt heel vel, maar vaak zijn er toch elke maand weer niet reguliere dingen die veel geld kosten


Dat is nog meer dan twee keer mijn totale nette maandbedrag :')

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:27

Needje schreef:
Klopt. Maar ik had persoonlijk verwacht dat het meer zou schelen. Het viel mij tegen. Dat is wat ik zei.
Als je dat tientje kan gebruiken zeker doen.

Het is meer dat ik dat tientje graag gebruik voor andere dingen _O-

stomme is dat als je op veel kleine dingen een 10tal euro's in de maand bespaard, je zo aan het eind van het jaar een 1000 euro extra hebt. En dan is het toch wel weer de moeite waard.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:43

Ik wil me al langer verdiepen in beleggen etc. maar ik snap er geen bal van.
Dan kijk ik naar financieel adviseurs, maar hoe weet ik of die te vertrouwen zijn?
En uiteindelijk doe ik weer niks :Y) .

Heb ook tips, maar vooral een schop onder mijn reet nodig :') .

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:17

Schop :P

Check de sites die ik aangegeven heb, daar staan meer als genoeg tips om simpel met beleggen te beginnen (of om het juist niet te doen).

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:02

Op papier zou ik 700 euro moeten overhouden voor benzine, boodschappen, hond en mijzelf.
Praktijk is heel anders.
Dan is er een leskaart verlopen, dan de opvang. Dan extra moeten werken waardoor meer benzine enz enz

Heb pas al mijn vaste uitgaven nagekeken, autoverzekering aangepast wat mij 15 euro per maand scheelt, een telefoonabonnement gestopt welke sporadisch gebruikt werd a 22.68 en begin volgende maand een nieuwe baan waar ik een hogere reiskostenvergoeding krijg ( een die wel de gereden km dekt) en de hond hoeft niet meer naar de opvang wat ook nog eens 200 per 5 weken scheelt.

Helaas of eigenlijk qua portemonnee beter zit het nieuwe werk midden in de polder dus geen bakker, shoarmazaak of patatzaak op 20 meter afstand wat juist zo makkelijk was maar eigenlijk belachelijk veel geld kostte per week.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:11

Oh dat zal wel schelen ja.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:51

Prairy schreef:
Schop :P

Check de sites die ik aangegeven heb, daar staan meer als genoeg tips om simpel met beleggen te beginnen (of om het juist niet te doen).


Thanks :+ .
Ga binnenkort samen met een vriendin met meer kennis samen zitten.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:19

Zullen we een beleggen-tips-topic maken? Dan kunnen daar alle tips en trucs in verzameld worden. Weet dat er een cryptotopic is, maar beleggen is ook weer een ander vak :)

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:24

Dat is er al, zoek even op beleggers :)