woon-werk verkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:32

Marije_jiplover schreef:
Citaat:
Als je kind naar school gaat en het regent heel hard

Kind smelt als het een regenjas aan moet ofzo?

Ik ben echt nooit met de auto naar school gebracht of opgehaald, nou weet ik wel dat ik in een andere tijd kind was, maar regen kun je toch gewoon jezelf en en kind op kleden?

Los daarvan, ik zou zelf niet 100% zonder auto willen/kunnen, of afhankelijk te zijn van (schoon)ouders voor een auto, al is het maar omdat die in ons geval niet op loop- of fietsafstand wonen).

Maar als ik 16 km woon-werkverkeer had, zou ik zeker in principe standaard met een e-bike naar mijn werk willen.

Nee klopt. Maar ik zou persoonlijk niet met een kind van 4 (en stel dat je ooit een baby krijgt weer) in de stromende regen op de heenweg naar school fietsen en je kleine kind drijfnat op school laten aan komen. Maar goed, dat is mijn mening.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:07

Amado7 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Kind smelt als het een regenjas aan moet ofzo?

Ik ben echt nooit met de auto naar school gebracht of opgehaald, nou weet ik wel dat ik in een andere tijd kind was, maar regen kun je toch gewoon jezelf en en kind op kleden?

Los daarvan, ik zou zelf niet 100% zonder auto willen/kunnen, of afhankelijk te zijn van (schoon)ouders voor een auto, al is het maar omdat die in ons geval niet op loop- of fietsafstand wonen).

Maar als ik 16 km woon-werkverkeer had, zou ik zeker in principe standaard met een e-bike naar mijn werk willen.

Nee klopt. Maar ik zou persoonlijk niet met een kind van 4 (en stel dat je ooit een baby krijgt weer) in de stromende regen op de heenweg naar school fietsen en je kleine kind drijfnat op school laten aan komen. Maar goed, dat is mijn mening.


Nouja in zo'n geval trek je het kind binnen in huis al een regenponcho aan over zijn/haar jas en dan is er niet zoveel aan de hand toch? Zeker omdat zulke ukkies nog achterop zitten, en je dus als ouder het grootste deel van de regen voor ze opvangt (ook niet per se leuk, maar dat terzijde. Voor de meeste mensen zal een basisschool ook maar een kippeneindje weg zijn dus hoe erg is het dan helemaal)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:29

Kind in regenkleding op de fiets mee gaat prima. En daarbij komt, het regent veel minder vaak dan je denkt.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:35

Bonna schreef:
Ik zou ook eens kijken hoe lang je fietstijd echt verschilt tussen een e-bike en een pedelec. In de bebouwde kom mag je niet zo hard en afhankelijk van waar je fietst en hoe druk de fietspaden zijn, kan het verschil wel eens kleiner zijn dan je denkt.

Ik zou in jou geval denk ik gaan voor een e-bike en een klein tweedehands autotje. Dan moet je echt voor minder dan 11000 euro wel klaar zijn.


In de bebouwde kom heb je vaak dat je juist op de rijbaan moet met de speed pedelec en dan mag je 45 km/uur.
Juist in de bebouwde kom ben je dan vaak sneller dan met de auto. Bochten / afdraaien gaat veel andere dan met een auto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:26

Maflinger_S schreef:
Kind in regenkleding op de fiets mee gaat prima. En daarbij komt, het regent veel minder vaak dan je denkt.

Sterker nog, hetregentbijnanooit.nl

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:34

@Rex_Rolfo. Dat is ook mijn ervaring na bijna 2 jaar lang 7 dagen per week 20 km per dag fietsen. Misschien dat we in die tijd 15 keer met de auto zijn gegaan vanwege slecht weer en een keer of 5 toch op de heen- of terugweg zijn natgeregend.

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:48

lovelys schreef:
Mijn werktijden zijn van half 8 tot 16.30.
Vandaag 26 km op een e-bike gefietst in een uurtje. Wel bezweet. Dus dat is ook iets waar ik over na moet gaan denken ivm omkleden en dus nog meer tijd kwijt.
Zaterdag ga ik nog wat speed pedelecs uitproberen en dan moet ik beslissing maken.


Hoe heb je de trapondersteuning dan gehad?
Echt als je hoeft zelf alleen maar rond te trappen en de fiets doet de rest of heb je echt (zwaar) mee zitten fietsen?

Ik zweet namelijk nooit op de ebike (ja alleen als t 35 graden plus is en t zweet je ook in stilstand bij de rug langsloopt)

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 20:29

Regen is inderdaad geen punt. Zeker omdat mijn zoon nog zeker 2,5 jaar nog niet naar school gaat :+

De fietsroute is nagenoeg hetzelfde als de auto. 12km tussen de 2 dorpen en dan nog ongeveer 4 km in het dorp (ongeveer). Enige is dat in het dorp maximaal 30 is op veel plekken. De andere 12 is voornamelijk rechtuit.

Vanochtend ook even gekeken op fietspad hoe druk het was om 7 uur en ik kwam 3 fietsers tegen op de rechte stuk. En nog eens 3 in het dorp.
Terugweg in half 5 was het aanzienlijk drukker op de rechte stukken.

Roxie ik heb redelijk doorgetrapt en helaas zweet ik van mijzelf wel redelijk snel. De eerste 10-12 km trouwens geen last van. Na 18 km was ik echter wel echt aan het zweten ( ik merkte hettoen op, omdat ik op de brug stond te wachten)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:11

Het verschilt ook enorm per fiets, in hoeverre je het goed kan regelen om hard te kunnen fietsen, zonder zelf veel moeite te doen. Ik heb verschillende e-bikes en e-bakfietsen geprobeerd en bij de 1 werkt het regelen toch heel anders dan bij de ander.

Ik hou er wel van om toch nog wel wat weerstand te voelen bij het trappen, dat ik wel echt aan het fietsen ben zeg maar, alleen dan dat mijn trap meer effect mee krijgt zeg maar. En dat een fiets niet zomaar ineens op de raarste momenten inhoudt, zo was er 1 die dan spontaan ineens inhield, en dat kon op de vervelendste momenten zijn, zoals wanneer ik een heuveltje op ging...ofwel juist wanneer je die ondersteuning graag wilt....klöte ding :x

Dat was een Stella trouwens volgens mij, met aandrijving op het voorwiel dacht ik...?
Mijn moeder vind dat een fijn ding, ik vond hem waardeloos.

En nog een Amerikaanse bakfiets geprobeerd die ook maar niet lekker ondersteunde: welk setting ook, moest zelf flink doorploegen en dan bleef je nog maar op 17km per uur hangen ofzo -O-

Een Batavus Pedova (of zoiets, ouder model) vond ik erg fijn ondersteunen: kan je lekker hard mee fietsen en ook kiezen of je veel of weinig weerstand met trappen wilt, en of je veel of weinig ondersteuning wilt. Dat was een achter of middenmotor volgens mij.

En een fiets met Befang middenmotor was echt de fijnste: je kan daar namelijk ook een gashendeltje op laten zetten. Ik geloof dat dat officieel niet mag op de openbare weg...? Maar dat was echt de fijnste fiets ooit: super goed te regelen qua ondersteuning en trapweerstand.

Kon je echt makkelijk 25 km per uur mee halen. En met het gashendeltje kan je dan nog harder.... met of zonder te trappen O:) Alleen gaat dan wel de accu sneller leeg natuurlijk. Maar wel ideaal om als nood-optie achter de hand te houden voor als je extra snel ergens moet zijn. Of om makkelijker berg-op te fietsen.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 21:47

Klopt pmarena ik heb op een dure Gazelle gefietst afgelopen week. Eentje van de Gazelle ultimate (3200 euro) en van mijn schoonvader een 4 jaar oude Gazelle.
Grappig dat jullie trouwens meer voor de e-bike gaan of auto en hier mijn man en ik meer gevoel hebben voor de speed pedelec.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:13

Om eerlijk te zijn, ik zou niet meer terug willen naar een gewone electrische fiets.

En ik vraag me af wat het gevaarlijkste zou zijn, vallen met een e speed met een helm op , of een gewone electrische zonder helm?





Wel is het met de speed goed opletten, want andere bestuurders schatten vaak je snelheid verkeerd in.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:24

Kijk eens naar een Fiat Panda.

€60 per kwartaal aan wegenbelasting, €46 per maand aan verzekering en met alleen kleine stukjes red je 1:15 (ik red er met gemixed snelweg- binnendoor 1:18 mee. Uitsluitend snelweg 1:20)

Vaste Kosten per maand nog geen €70.

De Panda heeft een verstelbare achterbank, je kan de beenruimte/kofferruimte dus aanpassen. Achterbank helemaal naar voren = ruime kofferbak, Achterbank helemaal naar achteren = veel beenruimte. Achterbank kan in 2 delen plat, dus buggy meenemen is geen probleem.

De mijne 2 jaar geleden gekocht voor €3000 met 124.000km op de teller uit 2008. Luxe uitvoering met climate Control, elektrische ramen enz. Automaat en daarom €3000, handgeschakelde zijn een stuk goedkoper.

Ik heb er in 2 jaar 16.000km mee gereden, terwijl ik hiervoor alles op de elektrische fiets en met het ov deed. Een auto geeft zó veel vrijheid! Even de grote boodschappen met de auto doen, vaak weekendjes weg, met de hond eens naar een ander gebied om te wandelen. Dagje uit..

1 goed kinderstoeltje past er absoluut in. Zelfs 2 kinderzitjes (4 en 7 jaar) + bolderkar + 2 volwassenen + hond voor een ritje van 45 minuten was heel prima te doen.

Voor een appel en een ei heb je zo wél een eigen autotje voor de deur staan en zelfs met "máár" 10.000km per jaar zou ik er absoluut niet over nadenken en absoluut vóór een eigen autotje gaan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:15

Kijk, in Nederland/België anno 2022 is de auto nog steeds het gemakkelijkste, meest comfortabele en meest onafhankelijke vervoersmiddel. Punt. Dat is gewoon zo, daar kan je niet omheen. Er zal altijd iemand met een reden of argument komen waarom je toch voor een auto moet gaan en ja, dat argument of die reden zal ook telkens perfect te begrijpen zijn en praktisch niet weerlegbaar zijn. De auto is het gemakkelijkste, staat altijd klaar voor je deur en binnenin kan je het zo aangenaam maken als je zelf wilt.

Iemand die dus de bewuste keuze maakt om geen auto meer te bezitten, maakt dus inderdaad niet de meest gemakkelijke of evidente keuze. Je gaat flexibel moeten zijn, je gaat nog meer dan anders in oplossingen en mogelijkheden moeten denken en heel af en toe ga je inderdaad vloeken dat je geen auto hebt. Maar bedenk zelf eens hoe gek het eigenlijk is om nu toch een auto te kopen omdat je misschien wel met spoed naar het ziekenhuis moet? Het moment dat het zo erg spant en niemand van je buren kan je verder helpen, dan heb je nog altijd de ambulance. Maar je zou er van versteld staan hoe snel je toch hulp vindt wanneer iemand echt in nood is. We hebben zo bijvoorbeeld ook al een buur met spoed naar de dierenarts gereden omdat de hond opeens heel slecht was.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:32

Ik denk dat het voor die situatie ook vooral voor een groot deel om de gemoedsrust gaat die je er van hebt, dat is ook wat waard :j Hier vorig jaar om 3 uur 's nachts met poesje naar de dierenarts gegaan. Was al erg zat en dan wil je niet ook nog eerst eens andere mensen wakker moeten maken en om een auto gaan lopen leuren....je wilt dan gewoon direct weg kunnen.

Maar ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe makkelijk je er in staat, en hoe dichtbij je buren zijn, letterlijk en figuurlijk. Hier wonen ze best een eindje verderop. En ik ben iemand die liever zo min mogelijk afhankelijk is van anderen en zelf z'n eigen zaakjes graag zo goed mogelijk geregeld wil hebben.

Ben je daar wat losser in en heb je er geen rotgevoel bij om afhankelijk te zijn, dan kan je dat een boel geld en "wat als" zorgen schelen :j

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 20:41

Ik woon in een nieuwbouw wijk en gelukkig hele fijne buren!
Vandaag weer speed pedelec uitgebreid getest en nu zeker wel enthousiast. Pittige tegen wind en toch 40-45km per uur rijden.
Donderdag ga ik het traject naar werk fietsen met een speedpedelec!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:10

Spannend!

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 10:31

Ja direct ook het duurste die ik zou kunnen uitzoeken. Zonder opties al 5000 euro :o

Vannacht wel erg veel nagedacht en die van gisteren was wel heel erg fijn rijden. het is het meest lelijke ding die ik ooit heb gezien, maar super comfortabel (Klever b speed).

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:57

5000 euro voor een "fiets"? Dan kocht ik voor dat bedrag toch echt een auto om alle argumenten die al genoemd zijn.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:18

Ik snap niet dat je 5k zou uitgeven aan een elektrische fiets, als je geen auto hebt.
Voor die 5k kun je ook een prima autotje kopen.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:27

Vergeet niet dat je met een auto meer maandelijkse onkosten hebt.
Benzine, verzekering, belasting, onderhoud.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:42

FrNo schreef:
Vergeet niet dat je met een auto meer maandelijkse onkosten hebt.
Benzine, verzekering, belasting, onderhoud.

Met een klein, zuinig autootje vind ik die kosten verwaarloosbaar ten opzichte van het gemak wat ik er voor terug krijg.

Rij nu al een aantal jaar in hetzelfde autootje. Nee, hij is niet mooi. Maar voor zo'n 1500 euro in aanschaf en de lichtste klasse in wegenbelasting en verzekering (want oud beestje) is er geen haar op mijn hoofd die er over denkt om die in te ruilen voor een fiets :) Ieder zijn ding en voorkeur natuurlijk, maar 5000 euro voor een snelle fiets..... Nope.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:50

pmarena schreef:
Ben je daar wat losser in en heb je er geen rotgevoel bij om afhankelijk te zijn, dan kan je dat een boel geld en "wat als" zorgen schelen :j


Dat klopt, het is dan ook echt een bewuste keuze die bij je moet passen. Ik kan daar eigenlijk wel respect voor opbrengen. Wanneer iemand beslist dat 1 auto per persoon (of per koppel) in deze huidige tijd niet per se meer nodig is. Vind ik eigenlijk best stoer.

En het is niet dat een keuze nu in steen gebeiteld staat. Wanneer TS het na een jaar kotsbeu is of tegen meer problemen aanloopt dan ze leuk vindt, dan is een auto zo gekocht en kan een elektrische fiets ofwel nog best nuttig zijn voor erbij ofwel redelijk waardevast tweedehands verkocht worden.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:54

Waarom niet een scooter kopen dan voor de helft van het geld?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: woon-werk verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:26

Omdat een scooter een stuk meer CO2 uitstoot dan een elektrische fiets?
En omdat je op een scooter stil zit en op een fiets altijd nog zelf aan het bewegen bent?

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:41

Marije_jiplover schreef:
Omdat een scooter een stuk meer CO2 uitstoot dan een elektrische fiets?
En omdat je op een scooter stil zit en op een fiets altijd nog zelf aan het bewegen bent?


Op zo'n speed pedelec ook? Bij een elektrische fiets kan ik me dat wel voorstellen.