Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 02:54

Ik zal dan maar niet zeggen wat mijn minimum is om me comfortabel te voelen :o Dat is nog wel meer dan 15.000. Het zal ongetwijfeld voor iedereen anders zijn. Ik wil graag een potje hebben om op terug te kunnen vallen.

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 07:46

Fitzroy, ik ook hoor dus ik begrijp je volledig:j
Maarja als je gaat scheiden, ineens in je eentje een huis moet kopen en je paard net geopereerd is, dan heb je iedere euro hard nodig. Ik heb dan ook maximaal geleend, alle overwaarde gaat in het nieuwe huis, en al mijn spaargeld op gemaakt :o
Meubels koop ik wel van mijn vakantiegeld, en mijn auto moet gewoon even lief voor mij zijn:P en uiteraard moet ik dan wel echt als de sodemieter weer gaan sparen :j

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:08

Fitzroy schreef:
Ik zal dan maar niet zeggen wat mijn minimum is om me comfortabel te voelen :o Dat is nog wel meer dan 15.000. Het zal ongetwijfeld voor iedereen anders zijn. Ik wil graag een potje hebben om op terug te kunnen vallen.


Hier hetzelfde. Maar ik gaf aan dat ik 15.000 euro wel het minimale vind wat je achter de hand moet hebben. Maar om mijzelf comfortabel te voelen wil ik graag ook een ruimer potje.

Linda: ik begrijp je situatie maar het is iets wat ikzelf nooit zou doen. Dan zou ik toch andere keuzes gemaakt hebben. Je maakt jezelf zo enorm kwetsbaar nu, dat zou ik echt onwenselijk vinden.

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:27

Suzanne, ik had ook liever de verbouwing in kleine stapjes per keer gedaan, echter bleek zo veel met elkaar in verbinding te staan dat het niet mogelijk was. Ik wil zeker niet zeggen dat de situatie gewenst is, maar ik denk ook niet dat het heel vreemd is om alle spaarcenten te moeten inzetten bij de aanschaf van een huis. Het is nogal een flinke investering en behalve de hypotheek, moet er ook veel van eigen geld betaald worden. Wij hebben dat bij de aanschaf van ons eerste huis ook gedaan (toen dachten we echter wel geld over te kunnen houden, maar waren iets te naïef). Zolang ik geen andere leningen hoef af te sluiten, los van de hypotheek, vind ik dat ik het prima doe :j
(en ja natuurlijk moet er wel zo snel mogelijk weer een spaarpot komen, helemaal mee eens :P )
Of ben ik nu echt de enige die dit zo moet aanpakken? := :')

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:46

Maar met 15.000 euro op de rekening een huis kopen….het is zo foetsie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:48

Nee hoor, denk zat mensen die het zo doen. Ik vind het ook echt geen ramp als de spaarpot door huis kopen etc de bodem bereikt. Is gewoon een zeer nuttige uitgave, daar is die pot geld uiteindelijk toch ook voor bedoeld.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:17

Ach hier is een groot deel van de spaarpot ook weer verdwenen en komen er nog wat leuke rekeningen aan.. ik heb gewoon goed in m’n hoofd wat ik elke maand over houd en hoe snel ik weer op m’n buffer kan zitten. Iedereen is daarin anders en iedereen zijn situatie is anders.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:27

En soms heb je het er ook gewoon voor over. Wij gaan emigreren en stoppen het liefst al ons geld in het nieuwe huis, zodat we op de mooiste ( voor dat geld haalbare) locatie een huis kunnen kopen. Want dat is waar het ons om te doen is. En dat zal inhouden dat we een oude woning kopen en daar zal dan eerst geen geld zijn voor een goede verbouwing. Maar dat komt dan later wel weer.


Ik zou trouwens niet weten waarom je niet zelf je dakgoten enz zou kunnen schilderen, tenzij je bang bent om op een ladder te staan.

Hier hebben we de laatste twee weken veel hulp gehad van mijn ouders met flink veel schuren en schilderen dus het gaat nu rap.
Ik denk dat we over een week of twee misschien de makelaar al langs kunnen laten komen voor een eerste inschatting van de prijs.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 28-01-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:28

linda2008 schreef:
Of ben ik nu echt de enige die dit zo moet aanpakken? := :')

Nee, zeker niet hoor! Ik herken ook dat je verbouwingen nu eenmaal vaak beter aan elkaar kunt knopen omdat het allemaal in verbinding staat. Ook wij hebben flink geïnvesteerd in verbouwing en verhuizing en al ons spaargeld daarin geïnvesteerd. Onverstandig? Mwoah, ik vind dat het bij deze fase van het leven hoort. We verdienen genoeg om de spaarpot weer netjes aan te vullen, kunnen altijd nog een paard verkopen en hebben binnen een jaar een paar ton overwaarde gecreeerd zodat we ook niet vastzitten hier. Daarnaast gaat er even geen geld naar vakanties, etentjes, etc. Zo alles bij elkaar vinden we dat e er goed over hebben nagedacht en voelen we ons senang bij de risico’s.

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:45

linda2008 schreef:
Of ben ik nu echt de enige die dit zo moet aanpakken? := :')

Ik denk dat je zelfs in een luxepositie zit, dat je terwijl je gescheiden bent nog een huis kunt kopen op één salaris en daarnaast nog een paard kunt onderhouden.

Ik sprak laatst iemand, alleenstaand moeder met drie puberkinderen, die niet eens duizend euro spaargeld heeft. Die moet echt de eindjes aan elkaar knopen.

Zelf heb ik als richtlijn drie netto maandsalarissen altijd op de bankrekening (daaronder mag van mij de buffer nooit komen). Als er wat gebeurt kun je in ieder geval je eigen salaris even opvangen en als er spullen stuk gaan iets nieuws kopen.

Ik zie bij het Nibud ook enorme bedragen, die ik persoonlijk overdreven vind. Ik kan voor 1000 euro de koelkast, vriezer, wasmachine en oven vervangen (C-producten of tweedehands). Mijn moeder zou voor de wasmachine alleen al meer uitgeven. Het zijn allemaal keuzes. Ik denk dat ik voor 3000 euro mijn appartement compleet heb ingericht, inclusief vloer, gordijnen en meubels. En als mijn auto stuk gaat? Voor 1000 euro kun je weer een nieuw barrel kopen :D ook daar kun je luxe inleveren. Het is maar net waar jijzelf waarde aan hecht.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:46

Zonnetje81 schreef:
Met 15.000 ben je al een hoop kwijt aan een hypotheekadviseur, taxatie en notaris kosten. Je kostenkoper moet je zelf betalen. Nou dan ga je je huis inrichten en hebben we het niet eens over een vloertje hier en daar. Dan is 15.000 euro niks!! Als starter moet je alles nog aanschaffen.

Ik vind zelf buiten schilderwerk en binnen houtwerk afbreuk van je huis als je dat zelf gaat doen. Maar goed ik heb een huis met houten goten etc en misschien is dat niet doorsnee. Je gaat niet op een ladder staan tig meter hoog. Is echt wel een expertise.

Ik ben nu met verkopen en kopen en niks hebben al meer dan 10.000 euro kwijt. En ben ik nog niet eens verhuisd.

Makelaar: 5500 euro
Fotograaf pakket: 700 euro
Energielabel: 275 euro
Taxatie huidige woning: 700 euro
Taxatie nieuwe woning: 700 euro
Hypotheekadviseur: 3500 euro (kan denk ik voor minder)
Bankgarantie kost ook een X bedrag.
Verhuismateriaal: 2 euro per doos

Met een goede financieel adviseur zitten deze kosten inbegrepen in je hele financiële plaatje.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:53

Dat is helemaal niet waar, je oude huis zit nergens bij inbegrepen en de taxatiekosten moeten direct afgetikt worden en eind van het ritje moet alles toch maar betaald worden.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:57

Hier ook niet zo'n grote spaarpot en zat om het aan uit te geven. En ja dat levert af en toe stress op die ik liever niet zou hebben. Maar de bedragen die sommige hier noemen om op een spaarrekening te hebben staan zijn voor mij bijna een jaarsalaris... Dat spaar ik dus echt niet zomaar even bij elkaar.

Maar als het heel erge doemscenario zou komen... We hebben tonnen overwaarde op ons huis. Dus we zouden hier weg kunnen als het echt moet. Laten we hopen dat het nooit nodig is.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:01

Het klinkt veel 15.000 euro maar niet als je nog moet verhuizen/verbouwen/meubels moet kopen laat staan dus buiten de andere kosten om.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:02

Zonnetje81 schreef:
Het klinkt veel 15.000 euro maar niet als je nog moet verhuizen/verbouwen/meubels moet kopen laat staan dus buiten de andere kosten om.

Maar als je een hoop overwaarde krijgt uit de verkoop van jouw woning is die 15.000 op de spaarrekening niet perse zo nodig.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:03

Ja dat snap ik, maar wat ik probeer te zeggen is als je een goede adviseur hebt, kan hij precies vertellen wat je mogelijkheden zijn om x-euros spaargeld over te houden. Dat betekent of minder hypotheek, minder in het bouw depot etc. Je weet wat je mogelijkheden zijn en wat je max is, om een buffer over te houden. En hierbij in het overzicht is dan al meegenomen de kosten die er bij komen voor bv makelaar etc. Op je overzicht valt dat dan niet onder je spaargeld wat je overhoudt. Al durf ik niet zo te zeggen of deze vlieger ook op gaat bij starters zonder overwaarde.

Hoop dat ik het duidelijk heb kunnen schrijven. Het is vroeg. :')
Vind een financieel adviseur wel echt een must trouwens. Je hebt genoeg zorgen, en zo'n persoon zorgt voor de financiële kant van het verhaal. Is toch een zorg minder. :D

En indd 15k is er zo doorheen. :=

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:03

Zonnebloem92 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Het klinkt veel 15.000 euro maar niet als je nog moet verhuizen/verbouwen/meubels moet kopen laat staan dus buiten de andere kosten om.

Maar als je een hoop overwaarde krijgt uit de verkoop van jouw woning is die 15.000 op de spaarrekening niet perse zo nodig.


Maar voor starters gaat die vlieger niet op. Daarbij kopen de meeste een duurder huis en niet een goedkoper huis.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:08

Zonnetje81 schreef:
Maar voor starters gaat die vlieger niet op. Daarbij kopen de meeste een duurder huis en niet een goedkoper huis.

Nee voor starters niet, dan is iets meer spaargeld wel handig.
Een duurder huis kopen is sowieso logisch aangezien de huizen steeds duurder worden en de meeste starters wat groters willen. Je kunt waarschijnlijk meer lenen ten opzichte van de huidige woning en de overwaarde kun je mooi meenemen voor het klussen of extra aflossing.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:29

Zonnetje81 schreef:
Het klinkt veel 15.000 euro maar niet als je nog moet verhuizen/verbouwen/meubels moet kopen laat staan dus buiten de andere kosten om.


Ik bedoelde die 15.000 euro zelfs als je alles al gedaan en klaar hebt. Dus niet dat je daar dan nog alles van moet doen. Ik bedoel verhuisd en al, ingericht en al, auto voor de deur en helemaal klaar. En dan 15.000 euro als spaarpot minimaal achter de hand.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:37

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:
Het klinkt veel 15.000 euro maar niet als je nog moet verhuizen/verbouwen/meubels moet kopen laat staan dus buiten de andere kosten om.


Ik bedoelde die 15.000 euro zelfs als je alles al gedaan en klaar hebt. Dus niet dat je daar dan nog alles van moet doen. Ik bedoel verhuisd en al, ingericht en al, auto voor de deur en helemaal klaar. En dan 15.000 euro als spaarpot minimaal achter de hand.


Dat snapte ik maar toen werd er gezegd: tegen die tijd hebben we 15.000 euro. Dus dan is het NOG lastiger.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:10

Ik heb ook ontzettend gerekend voordat ik stappen ging zetten. Komende maand nog even een paar flinke uitgaven (traprenovatie én zonnepanelen). Maar met die uitgave kom ik nog wel uit boven mijn 15.000 buffer. Daarna gaat het sparen maar weer beginnen _O- (iemand enig idee wat ik zoal kan verwachten met mijn belastingteruggave? :+)

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:45

Interen op je spaargeld kan echt heel hard gaan. Zo hebben wij een keer in 1 maand tijd ruim 5000€ aan de belasting moeten terug betalen. Mijn schoonmoeder had met wat potjes geschoven en kwam er op neer dat wij uiteindelijk de belasting daarover moesten betalen. Tel daarbij op dat we echt net 2 maanden later gingen verhuizen, ik een nieuwe auto had gekocht en aan het eind van het liedje niet eens meer en wasmachine zou kunnen kopen. Is een wijze les geweest en ik wil absoluut niet minder dan 5000€ op m’n toegankelijke spaarrekening hebben staan.

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:42

Ik vond het ook spannend. We hadden 40k gespaard toen we de sleutel overdracht hadden. Uiteindelijk nu 11000 op de bank maar de keuken moet nog wel een paar 100 euro in en hebben nog hier en daar klusjes. De wens voor een 2e kindje isbee dit jaar en dan wil ik ook daar een kamer voor in orde maken en misschien al een muur op zolder plaatsen. De Cv ketel is wat ouder dus daarvoor wil ik sowieso geld aan de kant zetten bij terug gave van mei. Maar hoe hoog dat bedrag daadwerkelijk gaat zijn.

Maar ik ben dankbaar dat we een huis hebben maar 1000 euro per maand sparen gaat echt niet meer. In de flat spaarden we echt zo 1500 euro. Nu blij met 500 euro. Maargoed krijgen wel vakantie geld eju en in mei terug gave van huis en werkende ouders korting op de belasting. Dus ben benieuwd komend jaar hoe makkelijk sparen gaat.

En eerlijk als er echt nood is stoppen we met shoppen, leuke dingen doen etc. We hebben nu ieder 200 euro voor leuke dingen en ernaast 750 euro voor sparen/weekendje weg/verjaardagen etc. Dusja in echte nood is het de rem erop. Een sport abbo opzeggen, goedkoper eten, auto meer laten staan. (Ik heb alles in potjes weggezet namelijk. 400 euro voor eten, 190 voor tanken e.d.).

Overigens hebben we zo hard gewerkt en is vooral vriendlief uitgeblust. Ik ga er dus voor kiezen deze maand toch maar even niet te sparen en een weekend weg te boeken voor zn verjaardag. Maargoed ben wel blij met mei dat er nu aan komt met een hoop verwachte inkomsten dit jaar

flooooo
Berichten: 2563
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:52

Wij hebben het huis bezichtigd, probleem is een beetje dat het van buiten echt niet charmant is, jaren 90 bouw. Het is echter wel heel groot, 210 m2. En het heeft ook zeker potentie als je uitgaat dat hij rond de vraagprijs weggaat. Man twijfelt een beetje, het is wel een van de straten die we graag willen en met eigen parkeerplek wat wij belangrijk vinden maar hij vind het huis niet heel charmant. Ik op zich ook niet maar ons budget is niet oneindig, dit valt er ruim in, goede straat en staat van het huis en hooguit wat moderniseren naar smaak dus dat biedt wel veel mogelijkheden in ons toch al beperkte zoektocht. Lastige keuze.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:57

Herkenbaar! Wij wilden ook graag een huis met charme, maar zijn uiteindelijk thuisgekomen met een lelijk 13 in de een dozijn huis. Maar we zijn hier echt zo gelukkig! De locatie is top, de ruimte is heerlijk en van binnen hebben we het huis wel onze smaak gemaakt.
Van binnen zie je niet dat het huis van buiten niet zo charmant is.