Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 193 van de 502 [ 12534 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196 ... 502  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

 
Profiel   

[MWS] Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:29 



 
Profiel   

Ah, die had ik al zien passeren ja. Straks eens kijkje nemen. Nu omkleden en alvast mijn loopje doen, al is het hier nog maar 1 graad buiten. Kan ik voor mijn gesprek om 10u snel nog opwarmen onder de douche :)) en het is nu ook best mooi buiten.

Heb ook nog 2 zadels te koop, waarvan eentje waar amper 10x mee gereden is. Misschien toch maar voor soort van weggeefprijs online zetten -O- of wegbrengen voor verkoop op commissie. Ze pakken alleen maar plek in en het is zonde van het geld ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:43 



 
Profiel   

Ja zadels gaan er maar enkele merken en modellen goed op de tweedehandsmarkt en velen gaan toch via een zadelmaker of tussenpartij. Ik laat de mijne ook maar op zolder liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:48 



 
Profiel   

Ik had een tijdje terug iemand die de helft van de prijs bood en het wou passen, maar ik moest er wel helemaal tot voorbij Bouillon voor rijden en ze zou me €50 verplaatsingskosten geven en pas betalen als ze het uitvoerig had kunnen laten nakijken en testen.
Sorry, maar ik ga geen 5u in een auto zitten voor €50 en dan nog geen enkele zekerheid of ze het aankoopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 12:57 



 
Profiel   

Ik lees hier al een poosje mee, en wil ook zo af en toe eens mee gaan posten.

Wij waren ook gedupeerd door faillissement van energiemaatschappij. Dus nu veel duurdere gas en stroom.
Wij hebben geïnvesteerd in 23 zonnepanelen, en verder kachel zo min mogelijk aan.
Ik heb het sowieso altijd bloedheet, en voor vriendlief hebben we een elektrisch fleecedekentje aangeschaft.
Verder verwarmen wij nu met airconditioning wat ook voordeliger is. (hier in huis verwarmen we niet meer boven 16,5 graad).

Boodschappen ook steeds meer op de koopjes letten, en dat wat kan in de vriezer.

Wij hebben 5 jaar terug een huis gekocht, toen kon dat nog "normaal" gelukkig. Maar moest veel gebeuren. Wij hebben inmiddels nieuw dak, zonnepanelen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, normale klus dingen zoals schilderen enzo.

Nu een nieuwe schutting ipv coniferen, dus veel investeringen. En ook 15000 extra afgelost op de hypotheek, zodat de maandlasten met 65 euro omlaag zijn gegaan.
Kortom, nu nog 65 euro kosten aan gas en elektra, in plaats van 250 (vrijstaande ruime woning), 65 euro woonlastenverlaging. En dat weer extra aflossen in de hypotheek. Verder koop ik elke maand wat goud, en beleggen we ook 300 per maand.

Ik ben altijd op zoek naar dingen waar ik nog extra op zou kunnen besparen dus lees graag nog goede tips :D

Wij werken beide fulltime, vriendlief vanuit huis, en ik gewoon naar werk. 2 auto's voor de deur.
1 volvo V60 twin engine, uit 2016, en 1 toyota IQ uit 2017, benzine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 13:11 



 
Profiel   

Ik twijfel om een klein bedrag te beleggen, iets van €5000 ofzo. Dan heb ik nog voldoende over om in nood een tweedehands autootje ofzo te kopen dat niet al te oud is. Of een nieuwe trailer, zoiets.

Maar ik ben daar niet zo in thuis. Ik wil iets waarbij je inleg altijd gegarandeerd blijft, maar waarbij de opbrengst wel wat hoger is dan 0,01% of een gewoon spaarboekje. En als het kan niks wat verplicht minstens 5 jaar ofzo moet vast blijven staan, maar wat je als je wil wel vlot kan stopzetten. Of je winst laten uitkeren bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 13:16 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Ik had een tijdje terug iemand die de helft van de prijs bood en het wou passen, maar ik moest er wel helemaal tot voorbij Bouillon voor rijden en ze zou me €50 verplaatsingskosten geven en pas betalen als ze het uitvoerig had kunnen laten nakijken en testen.
Sorry, maar ik ga geen 5u in een auto zitten voor €50 en dan nog geen enkele zekerheid of ze het aankoopt.


Jeetje nee daar zou ik ook echt niet op in gaan.
Lastig hoor, ik heb een Bates advanta, nieuw bijna €3400, maar 2e hands in nieuwstaat amper te verkopen. Snap het ergens ook wel, ik zou zo'n grote uitgave 2e hands ook lastig vinden, als je dan toch zo veel geld hebt dan maar een paar honderd meer voor een nieuwe en gelijk de zekerheid van aanpassen door een zadelmaker voor aanschaf. Maar voor als nog balen natuurlijk, hij is echt in top staat en niks mee gedaan of gebeurd, helaas kan je ook niet iedereen vertrouwen met verkopen. Hoor zo vaak mensen om mij heen die iets verkochten (bijv auto) en gebreken achterhielden bij verkoop. Het werd mij zelfs door meerdere mensen geadviseerd te doen toen ik mijn auto wou verkopen, zodat ik er meer aan zou verdienen, echt schandalig, heb m toen eerst laten "repareren" (niet echt stuk, maar was meer dan tijd voor een nieuwe distributieriem) en onderhoud laten uitvoeren (en uiteindelijk toch gehouden haha, maar intentie was verkoop)

Ik zit super erg te twijfelen of en hoe ik goed moet starten met pensioen sparen. Mijn vertrouwen in de wereld, overheid en banken is vrij laag :') , dus vind het best spannend om het ergens op te gaan bouwen. Straks krijg je over 30 jaar ineens een gevalletje: ja sorry we zijn failliet, of hebben besloten dat de markt compleet is ingestort dus je krijg nog maar x van wat je heb gespaard terug, of je gaat er een berg extra belasting over betalen oid, terwijl ik over het gespaarde bedrag al belasting betaald heb natuurlijk via mn werkgever, verzin het. Het is nou niet zo dat ik geld te over heb, dus zal er echt wel flink mn best voor moeten doen om wat apart te zetten van mn minimumloontje, waarvan ik nu in theorie natuurlijk ook wat royaler kan leven of meer comfort hebben. Of wie weet ga ik ook wel dood op mn 40ste, dan heb je er ook niks aan haha.
Wil sowieso met vervroegd pension, hoe vroeger hoe beter, hou absoluut niet van werken en leef altijd alleen maar naar mn vrije dagen toe, dus probeer een balans te vinden tussen voldoende werken en sparen, maar toch ook wel in het nu leven.
Heb nu zo'n gevoel dat de beste optie is "normaal" sparen en dit geld uiteindelijk in bijvoorbeeld stenen te stoppen, zodat je straks lage lasten hebt, en bijvoorbeeld extra inkomen kan genereren door verhuur of iets dergelijks. Best lastig om zulke toekomstige beslissingen nu al te maken, terwijl we geen idee hebben hoe de toekomst er uit ziet, als er überhaupt een toekomst is. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:08 



 
Profiel   

Zou pensioensparen niet uitgekeerd worden bij overlijden als erfenis? Lijkt me stug dat dat gepaarde geld allemaal naar Vadertje Staat gaat. Dan heb ik het wel over pensioensparen wat je zelf opstart bij de bank en niet via je werkgever. In België heb je beide namelijk. Ik ga nu bij mijn nieuwe werkgever "meesparen" voor mijn pensioen, maar ik kan bijkomend zelf naar de bank gaan en een pensioenspaarrekening openen en daar geld op storten. Wat dan vrijkomt als ik op pensioen ga. Dat betekend pensioensparen op 2 plekken.

Zo twijfel ik ook over mijn overlijdensverzekering. Daar staat nu een klein bedrag op, wordt uitgekeerd bij overlijden en kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het betalen van mijn begrafenis. Met het bedrag van vandaag kan je wel de planken kopen maar ik gok dat dichttimmeren al niet meer inbegrepen zit :'). Dus wat is verstandig, dat bedrag alsnog laten staan of toch op enige regelmaat weer wat bijstorten?
Of zoals ik eerder zei, ergens wat kleine beleggingen doen?

Ja mijn zadels zijn een Erreplus Adelinde SL en een Symbion. Die laatste is uitermate geschikt voor bredere paarden met weinig tot geen schoft. Helaas zijn er maar weinig mensen die €1500 willen betalen voor zo'n zadel (was nieuw +2000) omdat het vaak "maar" recreatiepaarden zijn en ach, met wintec lukt het ook wel en die zijn aanpasbaar. Voor de Erreplus zit de vraagprijs ook rond die orde en dan krijg je op beide biedingen van pakweg €500/stuk. Ja mooi niet. Prijs is bespreekbaar zolang het redelijk blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:15 



 
Profiel   

Citaat
Zou pensioensparen niet uitgekeerd worden bij overlijden als erfenis


Dat zou best wel goed kunnen, maar voor mij niet echt relevant. Denk dat als ik zou komen te overlijden en mijn moeder is er ook niet meer (ik ben 24, zij 70, wil haar niet kwijt, maar hoop toch wel dat zij eerder overlijd dan ik :+ ) Dat ik het geld dan maar naar een goed doel voor dier en natuur laat gaan oid.

Citaat
hier in huis verwarmen we niet meer boven 16,5 graad).


16,5 graden :wow: Ik ben best wel veel bezig met milieu en klimaat, ben heel bewust van mijn consumptiepatroon, voeding en verbruik, maar leven met een kachel onder 21 graden zou ik echt ondragelijk vinden. Zit nu altijd al met 3 dubbele thermokleding en een fleecedeken op de bank om het behaaglijk te houden met maar 21 graden _O-
ik zou eigenlijk naar de tropen moeten verhuizen wat dat betreft, maar 16,5 graden vind ik wel heel extreem haha, wel goed hoor, knap ook.
's nachts of als ik aan het werk ben zet ik hem wel terug naar 19 graden, op werkdagen laat ik hem de ochtend daar ook op staan omdat ik het zonde vind hem voor een uurtje na de nacht en voor werk warm te laten draaien, maar dat voel ik dan ook wel meteen :brr:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:40 



 
Profiel   

ik heb ook een begrafenisverzekering, krijg ik 5 of 6 k uitgekeerd. echter ga ik die afzeggen. Ik hoef geen fancy begrafenis en als ik doodga dan is mijn huis afbetaald. Dus als het huis verkocht is hebben ze een mooie spaarpot over aan mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:57 



 
Profiel   

Ik heb er ook inderdaad geen, flinke overwaarde op het huis en daar kan een compleet praalgraf voor worden aangeschaft mocht iemand dat willen :+

Pensioen heb ik via mijn werk en daarbij wel flink extra ingelegd rond mijn 30e. Daardoor kan ik nu fatsoenlijk eventueel vervroegd met pensioen. Denk dat je beste pensioeninvestering lage maandelijkse lasten (het liefst zo weinig mogelijk, dus een passende goede woning) en een goede gezondheid zijn (dus niet besparen op voedsel / preventie / sportief gedrag).

Welkom Babsiej. Geweldig het fleece dekentje voor vriendlief :j
Jullie hebben flink geïnvesteerd in jullie woning knap _/-\o_
Flinke auto's.... daar kun je wel op besparen, mocht je willen... denk wellicht als je het budget hebt voor twee wagens van die prijsklasse dat je dan ook budget hebt voor een electrische wagen?

Vwb verdienen aan jonge paarden, ik heb in het verleden (heb ik het echt over 20 jaar terug he :P ) ook wel eens jong spul beleerd en dan weer verkocht en het was niet zo dat ik er heel veel aan overhield als je alle kosten bekeek maar wel dat je dan eigenlijk voor niets paard kon rijden. Alleen zo lastig wanneer verkoop je... als ze zo lekker gaan lopen wil je ze het liefst zelf houden maar goed... vooral als je naar de M/ Z rijdt en dan verder wilt (toen in ieder geval) worden de kosten voor alles bij elkaar zo hoog dat dat ook weer niet uit kan. Dus vond het altijd best lastig. Nog afgezien van het feit dat je je hecht... Ik heb momenteel totaal geen inzicht meer in wat een jong talentvol sportpaard kost en wat de kosten zijn om zover te komen :+ :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:29 



 
Profiel   

Wel begravenis verzekering en huurhuis, dus daar geen opbrengst uit, maar hoewel de verzekering zeurt over bijstorten (zou destijds niet hoeven, doelbewust bedrag premie daarop gekozen) laat ik het zo. Geen directe erfgenamen (ouders overlijden hopelijk voor mij) en nu nog genoeg spaargeld voor het verschil. Zou dat anders worden, of vliegt de inflatie door het dak, dan lost dat zichzelf wel op een andere manier op. Wat er aan jongere familie is (neven, nichten en kinderen ervan) heb ik amper tot geen contact mee, dus als die niks krijgen nadat de crematie, etc. betaald zou zijn is ook geen ramp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:11 



 
Profiel   

De énige verzekering die zeker een keer moet uitkeren is een uitvaartverzekering :) Ik betaal er €10 per maand voor en daarmee zijn mijn kindjes en ik verzekerd voor een bedrag van bijna 10k. Daarvan betaal je een ‘normale’ uitvaart, waarbij je bij een begravenis misschien nog wat bij moet betalen.

Je huis laten verkopen na je overlijden is prima natuurlijk, maar eer dát uitbetaald wordt, wilde de uitvaartonderneming de factuur al wel betaald hebben…

Ik zie ook regelmatig doneeracties voorbij komen voor de uitvaart van kinderen. De dood komt soms eerder aan je deur kloppen dan je verwacht. Je wilt daar niet ook nog extra zorgen over hebben, lijkt mij.

Ik heb een jong paard, een toffe Tinkermerrie. Zelfzeker, cool, sociaal, knap ding. Mooi maatje. Gezond. Maar ik heb echt geen tijd. En een beetje de bibbers als ik eraan denk haar in te gaan rijden. Ik ben niet zo’n held (meer). Ze kost me maandelijks zonder bijzonderheden €300. Zucht. Dus ik weet niet zo goed of ik haar wel aan moet houden. De passie is ook een beetje weg na het overlijden van m’n oude paard…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:19 



 
Profiel   

Ik betaal 11 euro en ik krijg iets van 8500 euro.
Ik heb berekend dat ik ruim voldoende heb, wil gewoon het simpel houden, ook geen bloemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:32 



 
Profiel   

De dag van vandaag haal je uit een Z paard echt wel je geld mits hij jong genoeg is.

Ik beleg niet zou het willen doen. Maar het is de moment niet zolang we geen ander huis kopen. Als we geen huis vinden voor deze afbetaald is (nog 3 jaar) begin ik er wel aan. Ik wil vanaf dan niet meer sparen en enkel nog beleggen.

Ik doe aan pensioensparen volgens de drie peilers normaal. Dus via de staat, privé en via werk. Die privé moet ik dringend van bank veranderen want die legt er mij elk jaar op qua kosten.
Via werk heb ik er momenteel geen: een ramp. Bijna altijd gehad en zit best wat geld in. Wel bij veel verschillende instanties haha.
Via de staat: ja we zien wel wat we daarvan krijgen e.

Doel: pensioensparen + wettelijk pensioen + afbetaald huis + beleggen moet mijn pensioen gaan dekken.

Ik heb geen uitvaartverzekering vind dat dikke onzin persoonlijk. Das ook vrij beperkt en eens je bedrag erin zit brengt dat ook niets op. Geen goede investering als je mij het vraagt.

Verder heb ik een levensverzekering bij de bank nog apart van het pensioensparen via het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:39 



 
Profiel   

Hier ook geen uitvaartverzekering. Ik heb altijd wel wat spaargeld op mn rekening voor belangrijke kosten zolang ik leef, dierenarts spaarpotje, kapotte wasmachine spaarpotje, dat soort dingen. Mogen ze het daar vanaf halen, toch geen nieuwe wasmachine nodig als ik dood ben :')

Ik heb vanavond een zitten snuffen in het verhuren van mijn auto als bijverdienste voor de spaarrekening. Gebruik hem namelijk best weinig, maar weg doen kan en wil ik niet want openbaar vervoer hier is onmogelijk, zeker naar mn paard. Maar vind het best spannend, iemand ooit zoiets gedaan? Ben heel zuinig op mn spullen, maar aan de andere kant heb ik wel de maandelijkse kosten er van, wegenbelasting, verzekering e.d en eigenlijk is dat best zonde voor zo weinig km. Vraag me alleen af of het echt efficiënt bijverdienen is gezien je toch ook meer afschrijving hebt van je auto, meer km op de teller enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:06 



 
Profiel   

Citaat
Ik heb een jong paard, een toffe Tinkermerrie. Zelfzeker, cool, sociaal, knap ding. Mooi maatje. Gezond. Maar ik heb echt geen tijd. En een beetje de bibbers als ik eraan denk haar in te gaan rijden. Ik ben niet zo’n held (meer). Ze kost me maandelijks zonder bijzonderheden €300. Zucht. Dus ik weet niet zo goed of ik haar wel aan moet houden. De passie is ook een beetje weg na het overlijden van m’n oude paard…


Hier vorig jaar precies hetzelfde. Had haar wel basis ingereden en betuigd toen ik haar verkocht ze was toen ruim 4 jaar. Echt super fijn paard. Heeft super fijn ander huis gekregen waar ze heel blij met haar zijn. Krijg af en toe foto's ge-appt. Zie ik haar blije hoofd. Denk ik jij verdient dit echt.

Maar nu dus geen eigen paard en ik mis het soms heel erg. Maar goed, ook hier stalling minstens 300 Euro en dan doe je niet eens luxe dus momenteel helaas gewoon simpelweg ook geen optie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:09 



 
Profiel   

Faelynn: vrienden van mij doen dit! Via dégage! Zeer tevreden over. Soms huren zij een auto omdat die van hen verhuurd is haha. Maar brengt echt wel op. En geen nare ervaringen!

Ik rij altijd bij. Het is zoeken naar een goede plek maar het kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:19 



 
Profiel   

purny schreef
Ik betaal 11 euro en ik krijg iets van 8500 euro.
Ik heb berekend dat ik ruim voldoende heb, wil gewoon het simpel houden, ook geen bloemen


Ik zit ongeveer hetzelfde. Dan is het eerste gedeelte toch betaald denk ik dan maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:16 



 
Profiel   

Ik heb gisteren mijn paard laten keuren. Hoop dat ze met een paar weken tussen de 15 en 20k op gaat leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:17 



 
Profiel   

Mijn vader is geheel onverwacht op zijn 58 overleden. Er waren op dat ogenblik weinig spaarcenten omdat hij 2 jaar ervoor na een ongeval een nieuwe auto had moeten kopen. Hij was niet in fout maar de auto was perte totale en wegens leeftijd was daar amper nog geld van teruggekomen van de verzekering.
En dan hadden we ook nog het jaar ervoor opnieuw behangen in huis en de huishuur was omhoog gegaan.

Ik was toen wel blij met die uitvaartverzekering. De begrafenisondernemer kon alle facturen daarheen sturen en dat was een flinke zorg minder op dat ogenblik eerlijk gezegd. Uiteraard kan je facturen ook naar de bank sturen, maar die betalingen lieten echt veel langer op zich wachten. Hij heeft indertijd die verzekering opgestart en ik hou er gewoon aan omdat inderdaad, je weet maar nooit. Via werk ook al zoveel ellende gezien over familie die ruzie maakt over een uitvaart "want dan blijft er niks meer over" en wat hier ook al gezegd is, een huis duurt echt wel een aantal maanden eer dat uitgekeerd is. Op voorwaarde dat het snel verkocht raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:06 



 
Profiel   

Ja er is een markt voor dat snap ik. Voor mezelf vind ik het gewoon niet nuttig. Maar snap in dat geval dat het wel echt een zorg minder was.

Hoe zit dat eigenlijk met die rekeningen bij overlijden partner? Blokkeren ze dan de gezamenlijke rekeningen of ook je eigen rekeningen? Wij hebben bijna alles apart maar zijn wel getrouwd in gemeenschap van goederen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:43 



 
Profiel   

Alles wat gemeenschappelijk is en/of op naam van de overleden persoon wordt geblokkeerd. Dus heb je enkel een gemeenschappelijke rekening, dan kan je wel facturen laten betalen (moet je naar de bank voor gaan) maar geld afhalen of met kaart betalen is normaal onmogelijk. Dus geen boodschappen, niet tanken, geen visite bij de huisarts...
Dit wordt geregistreerd binnen de 24u na overlijden. Snel de boel leeghalen is geen optie. Als wat binnen 24u-48u voor overlijden of erna van de rekening gaat via afhalen of overschrijving naar persoonlijke rekeningen of niet gestaagd kan worden met facturen/documenten wordt door de overheid gezien als geld waar successierechten op gelden.

Dus heb je iemand die palliatief is? Dan kan je bij wijze van beter weken op voorhand cash sommen afhalen en verdelen. Dat is niet traceerbaar.


Edit: daarom als tip om lonen niet op een gezamenlijke rekening te laten komen. Je kan er bij overlijden en blokkade immers niet meer bij tot de bank het vrijgeeft. En gezamenlijke spaarboek... Daar mag je dan vrolijk ook successierecht over betalen. En ben niet zeker, maar denk dat er geen onderscheid wordt gemaakt wie daar het meeste van heeft bijgelegd of op gestort. Schenkingen jonger dan 10 jaar kunnen door erfgenamen herroepen/aangevochten worden ook trouwens. Dus kind 1 alles schenken en kind 2 niks, dat helpt bitter weinig als het overlijden binnen de 10 jaar is.
Kortom, ik heb er al ellende genoeg mee gezien.


Laatst bijgewerkt door Varekaj op 29-01-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:53 



 
Profiel   

Aja ok. Wij hebben Max 2000 euro op de gezamenlijke meestal. Dus dat zit wel goed dan.

Successierechten in België is zoiets vuil. Tot jaren nadien sturen ze rustig herzieningen en dan moet jij wel binnen de 14 dagen enkele duizenden euro’s ophoesten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:55 



 
Profiel   

Ik heb nog even wat toegevoegd :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 12:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 193 van de 502 [ 12534 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196 ... 502  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen