Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

 
Profiel   

mavantos schreef
Danique_G schreef
Ik begin steeds sterker te overwegen gedragen ondergoed of foto’s van m’n voeten online te verkopen

En dan met 100 k ben je er niet. Ook nog wat overhouden noodgevallen, mijn paard, en verbouwingen. Een goede 30 à 50k? Het artikel over die Amerikanen die eerder is geplaatst heb ik niet eens geopend. Maakt me echt veel te verdrietig.
Mocht de markt helemaal veranderden en kopen onmogelijk worden vind ik dat prima. Maar ik wil kopen om lagere maandelijkse lasten te hebben. Zou top zijn als de huur nog enigszins betaalbaar is. Ik betaal grofweg 1500 per maand voor 80m2 in een bejaardentehuis.

Mavantos, jawel. Tussen de 50/100 k moet je echt wel kunnen besteden aan de aankoop. Ook in het hoge noorden zie ik dat nog voorbij komen.


Ik ben zelf makelaar en ik kan echt zeggen dat je geen 50k hoeft te overbieden om een huis te kopen. Met 20-30k kom je al een heel eind en bij sommige huizen hoef je niet eens te overbieden. Je hebt natuurlijk wel kans dat je wat vaker een bod moet doen voordat het lukt en je misschien een kleine concessie moet doen, dus vandaar dat je dan wel wat geduld moet hebben.

Iedereen die denkt dat je minimaal 50k moet overbieden om een huis te kopen adviseer ik een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die heeft zichzelf dan waarschijnlijk snel terug verdiend voor je...



Geeft toch hoop deze reactie!
Er zijn wel vier vrienden van mij die toevallig allemaal een huis hebben gekocht de afgelopen zes maanden en ze hebben allemaal tussen de 70 en 130 moeten bijlappen. Familie heeft ook recentelijk een huis in het noorden verkocht en daar was het verschil tussen het bod en de taxatiewaarde ook nog tussen de 60 en 70. Ben niet echt iemand van de: “ik zie dit in mijn omgeving dus dat is de status quo.” Maar in amersfoort wordt er gemiddeld 30% overboden. Nu wil ik concessies maken op locatie. Maar wat ik zie is niet hoopgevend. En los van overbieden, is het verschil tussen taxatiewaarde en bod vaak ook nog groot -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:19 



 
Profiel   

Zelfs hier gaan de meeste huizen volledig over de kop met forse overbiedingen. En bij de huizen waar dat niet zo het geval is is er of iets serieus mis met het huis of de omgeving. Alle andere huizen, zelfs oud en niet gemoderniseerd vliegen weg voor idiote bedragen.

Ik heb inmiddels een makelaar die me zo ongeveer iedere maand belt met de vraag of ik niet wil verkopen. Krijg echt blinde biedingen van hem die inmiddels 120000 boven mijn koopprijs van toen zit. En ook 100000 boven de tot nu toe woz waarde. En overbieding grofweg bijna een derde is van de waarde van de woning.

Destijds (2jaar geleden echt vlak voor covid toesloeg) raakte dit huis niet verkocht. Lang te koop en leeg gestaan. (Augustus/februari) terwijl het zo ongeveer het goedkoopste huis in de regio was. Werd zelfs met aankoopkeuring aangeleverd Was niks mis mee behalve echt volledig kaal maar "men" wilde hier niet wonen vanwege het feit dat er eigenlijk niks is en je niet mega veel tuin hebt.

Dus ja gekkenhuis.


Laatst bijgewerkt door karuna op 29-01-22 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:40 



 
Profiel   

Ik heb zelf 5 biedingen uitgebracht (naast makelaar ben ik ook gewoon een starter samen met mijn vriend en we hadden echt geen ton) en uiteindelijk hebben we een huis kunnen kopen voor de vraagprijs die ook nog eens 10k hoger is getaxeerd dan dat wij betaald hebben...

We hebben wel geduld moeten hebben en een klushuis gekocht ipv een kant en klare woning (de conscessie die wij hebben gemaakt). Wij wonen nog prima thuis en hebben dus tijd genoeg om te klussen. Zijn inmiddels al 7 maanden bezig en willen binnenkort gaan verhuizen. Wij hebben geen concessie hoeven doen op de locatie (we hebben een huis gekocht in een van de meest populaire en dure straten hier in de omgeving), maar dus wel op het afwerkingsniveau.

We hadden ook vast wel een kant-en-klare woning kunnen kopen, maar dan hadden we nog meer geduld moeten hebben en misschien een concessie moeten doen op de locatie.

Ik wil echt niet zeggen dat het een makkelijke markt is, maar met een hele hoop geduld, teleurstellingen én dan een keer een beetje geluk moet het echt lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:41 



 
Profiel   

Mavantos, jouw concessies zijn echt niet voor iedereen te doen …

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 12:10 



 
Profiel   

Cer schreef
Mavantos, jouw concessies zijn echt niet voor iedereen te doen …


Dat is zeker zo, maar een concessie op locatie hoeft niet heel veel verder te zijn. Het kan ook net 2 dorpen verderop zijn bijvoorbeeld. Ik bedoel niet dat je in Zuid-Holland wil wonen en dat je dan in Gelderland gaat kijken... En als je niet bereidt bent een concessie te doen op iets, dan wordt het idd lastiger en is het makkelijker als je een stuk groter budget hebt.

Als de regio Rotterdam hebt dan is Rotterdam zelf heel populair en duur. Ook het Westland is duur en populair, maar bijvoorbeeld Maassluis, Schiedam en Vlaardingen zijn al wat goedkoper en liggen wel dezelfde omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 13:24 



 
Profiel   

Hier in de regio hoor ik ook steeds vaker dat het gaat met blind bieden. Schandalig vind ik dat :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 13:43 



 
Profiel   

Wat bedoel je daarmee, Sheran? Dat is toch tegenwoordig bijna overal. Je moet voor een bepaalde tijd je bod neerleggen en je weet niet wat anderen geboden hebben dus je kunt er ook naast zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 14:54 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Wat bedoel je daarmee, Sheran? Dat is toch tegenwoordig bijna overal. Je moet voor een bepaalde tijd je bod neerleggen en je weet niet wat anderen geboden hebben dus je kunt er ook naast zitten.


Dat ik niet ethisch vind om zoiets te doen bij de huidige huizenmarkt, nu er zoveel overboden wordt. Je hebt heel hard een huis nodig en je hebt het geld net, dus bied je je absolute maximum, bv 10000 boven de vraagprijs. Als dat 100 000 te veel is, dan is dat gewoon heel erg zuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 16:29 



 
Profiel   

mavantos schreef



Sorry dat ik het zeg hoor, maar overdrijven is ook een vak. Je hoeft echt geen ton gespaard te hebben om een huis te kunnen kopen. Een ton maakt het zeker veel makkelijker, maar er worden echt genoeg huizen verkocht waarbij er geen ton overboden wordt...

Je zal in deze markt inderdaad een spaarcentje moeten hebben, want anders wordt het heel lastig. Maar met bijvoorbeeld 20-30k en een portie geduld kom je al een heel eind.[/quote]

Dan heb je een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Stel je kan een hypotheek krijgen van 175000 euro, best normaal voor een hbo er ( onderwijs).
Dan kunnen we binnen 15 kilometer van het werk dit kopen :
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:00 



 
Profiel   

Eleeke schreef
Dan heb je een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Stel je kan een hypotheek krijgen van 175000 euro, best normaal voor een hbo er ( onderwijs).
Dan kunnen we binnen 15 kilometer van het werk dit kopen :
[ [url=m/OqXHLV.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is een bezemkast :=. 10k per vierkante meter...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:05 



 
Profiel   

Eleeke schreef
mavantos schreef


Sorry dat ik het zeg hoor, maar overdrijven is ook een vak. Je hoeft echt geen ton gespaard te hebben om een huis te kunnen kopen. Een ton maakt het zeker veel makkelijker, maar er worden echt genoeg huizen verkocht waarbij er geen ton overboden wordt...

Je zal in deze markt inderdaad een spaarcentje moeten hebben, want anders wordt het heel lastig. Maar met bijvoorbeeld 20-30k en een portie geduld kom je al een heel eind.


Dan heb je een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Stel je kan een hypotheek krijgen van 175000 euro, best normaal voor een hbo er ( onderwijs).
Dan kunnen we binnen 15 kilometer van het werk dit kopen :
[ img ][/quote]

Als je alleen bent is het inderdaad erg lastig. Helemaal regio Amsterdam zal het met een hypotheek van 175k en dan max. 20-30k kunnen overbieden/extra betalen lastig zijn.

Maar goed, 15km om Amsterdam heen is natuurlijk ook niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:46 



 
Profiel   

Hier in de regio gaat het meeste gewoon weg voor de vraagprijs. 100K boven de vraagprijs is nog niet voorgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:49 



 
Profiel   

Nou ik heb mijn huis niet voor meer gekocht en is 2,7% hoger getaxeerd en mijn huidige huis een kant en klaar jaren 30 woning is onder de prijs verkocht. Ik weet huizen waar maar 2x op geboden is en overboden omdat iedereen DENKT te moeten overbieden. Niet zo mee gaan in de hause.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 21:12 



 
Profiel   

Voor de geïnteresseerden. Gisteravond ging het bij Pointer over mensen die een tweede woning kochten om hem te verhuren.

https://pointer.kro-ncrv.nl/spookdorpen-vol-vakantiewoningen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 08:29 



 
Profiel   

Dat gaat over vakantiewoningen aan zee niet over de algehele woningmarkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 08:40 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Dat gaat over vakantiewoningen aan zee niet over de algehele woningmarkt.

Maar het heeft er wel mee te maken. Als iemand een woning koopt om er alleen maar in de vakanties te blijven en voor de rest te verhuren aan reguliere vakantiegangers, hebben andere mensen de kans niet meer om daar te gaan kopen.
En het verdrijft de andere faciliteiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 08:45 



 
Profiel   

Over overbieden: Ik heb 23% overboden. Is het veel geld? Jazeker. Maar ik was net een paar week ervoor met 4000 overboden. Plekje waar ik nu zit is wel veel beter voor mij, dus dat was eigenlijk alleen maar goed. Woning is 10.000 euro lager getaxeerd dan dat ik heb geboden. En kon zelf het bedrag van overbieden inleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:24 



 
Profiel   

purny schreef
Voor de geïnteresseerden. Gisteravond ging het bij Pointer over mensen die een tweede woning kochten om hem te verhuren.

https://pointer.kro-ncrv.nl/spookdorpen-vol-vakantiewoningen


Goede tip! Die ga ik zo bekijken.
Ik woon aan de kust(Zandvoort) en merk ook hier dat er veel voor toeristen verhuur is.
Huurhuizen zijn er alleen in de winter te vinden. Oktober tot maart, daarna gaat het weer de vakantieverhuur in.
Niet lang terug zijn er wel regels voor bepaalde gebouwen gekomen, max aantal verhuur dagen. Toen kwamen er redelijk veel appartementen vrij langs de boulevard. Helaas was m'n salaris toen nog niet hoog genoeg.


Het vervelende van aan de kust wonen is dat je maar 1 kant op kan om in dorpen/steden er naast te zoeken.
De eerste dorpen die ik tegenkom zijn Aerdenhout en Bloemendaal, die staan er nou niet echt om bekend om goedkoper te zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:30 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Dat gaat over vakantiewoningen aan zee niet over de algehele woningmarkt.

Het heeft wel invloed op de woningmarkt. Vakantiehuiskopers drijven prijzen enorm op en er is geen verloop waardoor huizen decennia als vakantiewoning dienstdoen en daarmee nog niet de helft van het jaar bewoond worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:34 



 
Profiel   

Toch is dit niet alleen van de laatste tijd. Toen mijn ouders jaren geleden een appartement aan de kust kochten was al 60 % van het complex in Duitse handen en werd niet permanent bewoond. En dan hebben we het niet over appartementen van 4 ton :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 14:50 



 
Profiel   

Het is ook wel één van de redenen dat ik AirBnB boycot. Wel fijn dat ze de regels aan het aanscherpen zijn, er werd veel te veel misbruik van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 15:01 



 
Profiel   

Denken jullie dat de huizenprijzen wel ooit weer gaan dalen? En op welke grond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 12:35 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Denken jullie dat de huizenprijzen wel ooit weer gaan dalen? En op welke grond?


Ja, denk het wel, zo gauw de rentes weer gaan stijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 12:37 



 
Profiel   

Matheno schreef
Biks2 schreef
Denken jullie dat de huizenprijzen wel ooit weer gaan dalen? En op welke grond?


Ja, denk het wel, zo gauw de rentes weer gaan stijgen.

De rentes zijn de laatste jaren alleen maar gedaald toch? Waarom is dit eigenlijk als middel ingezet en kan dit 'zomaar' worden omgedraaid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 12:39 



 
Profiel   

Biks2 schreef
De rentes zijn de laatste jaren alleen maar gedaald toch? Waarom is dit eigenlijk als middel ingezet en kan dit 'zomaar' worden omgedraaid?


Dat is om de economie een boost te geven, en een stuk marktwerking.
Sparen dus minder aantrekkelijk maken en mensen sneller en makkelijker een lening aan te laten gaan.
Vergrijzing zal denk ik ook wel een rol spelen.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 08-02-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 12:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 15 [ 353 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen