Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:33

Jullie hebben mij geïnspireerd!! Ik ben inmiddels begonnen met kleding. :D Daar heb ik alles (écht ALLES) van verzameld, op een hoop gegooid en daar helemaal doorheen. Vier stapels gemaakt: Vinted, Kringloop, Afval en Blijven. Ik ben vanmiddag door de hele berg gegaan, wat op zich snel ging! Nu alles wat blijft lekker aan het wassen, zodat het schoon en fris in de kast ligt. Daarna ga ik de stapel Vinted wassen, fotograferen en dan de advertenties plaatsen. Afval is inmiddels al bij de stort gebracht. :) Heerlijk!

Ik woon alleen en kan moeilijk dingen weggooien, maar ik moet er nu echt maar aan. Ik woon hier 20 jaar en ik denk dat er kledingstukken bij zaten die aangeschaft zijn voordat ik hier kwam wonen... :=

Als kleding gedaan is, ga ik denk ik per kamer kijken. :)

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:45

Hier een paar maanden ook de hele linnenkast geminimaliseerd (is dat het juiste woord :D? ). Dekbedovertrekken, hoeslakens, handdoeken en theedoeken, ik had er veel te veel van. De vogelopvang was er erg blij mee :) !

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:55

Ik ben met kleding op een gegeven moment de regel 'als je iets koopt moet er ook iets weg' gaan invoeren.
Dan zag ik een truitje wat leek op iets wat ik al had, als ik het kocht moest eerst dat oude truitje weg. Als dat oude truitje nog niet weg hoefde (zag er nog prima uit, kon nog wel een paar keer etc.) dan kocht ik het niet.
Ik deed ook aan 'dat kan ik wel een keer aan als ik vies moet worden/ga klussen/schilderen/weet ik het, toen had ik een kast vol zooi die niet gedragen werd en ook geen plek meer voor nieuwe spullen.

Als ik echt iets nieuws zie wat ik nog niet heb dan koop ik het wel, maar wat is de meerwaarde van 20 t-shirts...

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:58

Ik hou helemaal niet van kledingshoppen, dus koop niet veel. Als ik koop, koop ik graag kwaliteit. Zo heb ik bijvoorbeeld een paar laarzen die ik al ruim 10 jaar heb en ook regelmatig draag. Ik onderhoud ze goed en ze zijn ook best tijdloos. Die gaan dus niet weg!
Ik had vooral veel oude kleding die ik niet meer droeg. Wel hele leuke dingen gevonden, waarvan ik niet eens meer wist dat ik die had! (Maar nee, die gaan NIET bewaard worden, wel verkocht. Hoop ik...)

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:35

Agossie, als het goede kwaliteit of merkspul is, is een consignatiewinkel ook een optie. Je brengt het binnen, ze kijken na wat verkoopbaar is, verkopen het en geven je een deel van de opbrengst.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 26-01-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:36

Wat kleding voor stort betreft, alle soorten textiel kan je in een zak afgeven bij H&M of &otherstories in ruil voor een kortingsbon van 15%

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:42

Ik breng veel naar de kringloop, dan ben ik er gelijk vanaf. Ik hou van een opgeruimd huis en wil dus niet tegen een bult zooi aankijken die nog ergens heen moet, alles moet direct weg. :D Sommige dingen waarvoor echt nog wel wat geld te ontvangen is (meer dan 10 euro zeg maar) die gaan op markplaats.
foxy80 schreef:
Wat kleding voor stort betreft, alle soorten textiel kan je in een zak afgeven bij H&M of &otherstories in ruil voor een kortingsbon van 15%

Ik vind dit altijd een beetje moeilijk, ik ben mede aan het ontspullen vanuit het idee om minder te consumeren en dat wat ik consumeer zo duurzaam mogelijk geproduceerd wordt. Ketens als H&M produceren fast fashion en dat valt dan weer niet binnen duurzaam consumeren. :D

Maar als je daar anders in zit kan ik me voorstellen dat inleveren bij H&M een goede optie is.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:44

foxy80 schreef:
Agressie, als het goede kwaliteit of merkspul is, is een consignatiewinkel ook een optie. Je brengt het binnen, ze kijken na wat verkoopbaar is, verkopen het en geven je een deel van de opbrengst.


Agossie, niet agressie... :=

Veel is goede kwaliteit, maar merken zou ik even moeten checken. Ik heb geen zin om met de hele lading naar een 'consignatiewinkel' te gaan om dan maar een deel van de opbrengst te vangen...


foxy80 schreef:
Wat kleding voor stort betreft, alle soorten textiel kan je in een zak afgeven bij H&M of &otherstories in ruil voor een kortingsbon van 15%

De stort is dichterbij en die verzamelen ook textiel. Ik ben niet zo'n shopper, dus die 15% korting is ook echt niet aan mij besteed. :)

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:06

Ik gebruik die 15% voor kinderkleding als ik het tweedehands niet vind en zoon het echt nodig heeft.

Sorry agossie, spellingcorrectie is een ding.

Ik dacht bij stort = verbrandingsoven

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:25

Wat zouden jullie doen met servies en bestek wat al jaren in de kast staat? Ik wil het eigenlijk weg doen maar waar heen? Kan de kringloop daar nog wat mee? Of werkt gratis ophalen via facebook?
Gaat om oud maar nog wel bruikbaar spul.

Kleding en ander textiel gaat hier altijd naar de kledingcontainers. Bruikbaar spul verkopen ze, ander textiel wordt gerecycled.
Wil binnenkort ook de linnenkast weer eens doorspitten. Kledingkast van het najaar nog helemaal gedaan.

Als ik begin met opruimen, heb ik ook geen zin om het nog weken in de garage te hebben staan :o

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:33

Ik kom ook even buurten, door omstandigheden 3x kleiner gaan wonen. Ik moet ook keuzes maken en niet meer luxe om alles maar op zolder en in kelder te bewaren omdat het kan. Het staat nu snel in de weg ;-)

Ik heb een bedlade opgeofferd voor uit te zoeken spullen. Probeer een weggeefhoek via fm en breng het anders naar de kringloop.

Serviesgoed lijkt me afhankelijk van of het een set is bv. Los servieswerk is bruikbaar voor jezelf en anders houdt het wel op denk ik.

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 07:28

Onze kringloop heeft altijd servies en bestek staan, van servies ook losse stukken.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 07:45

Ik moet dringend de zolder opruimen .. staan spullen van toen ik nog op school zat, "emotioneel kleedgoed" zoals mijn 1e skibroek, schaatsjurkjes, mijn 1e zeilpak dat niet meer te redden is, ... tot oud servies en creabea gedoe, paardenspul (dekjes ed) en gewoon veels en veels te veel troep.. zolder staat naderhand vol en die is zo groot als ons hele huis :=
Vroeger had ik genoeg met een rugzakje, nu heb ik eigenlijk een 3dubbel huishouden aan spullen, want zoals moeders ooit zei "als je de ruimte ervoor hebt, komt alles net sneller vol". Ik geef haar geen ongelijk, want je houd idd al sneller iets bij onder het mom "misschien ooit ..".

Zo hebben we ook een extra slaapkamer die nu dienst doet als overvol gestapelde berging :')

Ook mijn kasten moeten dringend niet zo zeer uitgemest, maar wel opgeruimd worden. Zo zijn bijna al mijn lades "rommellades" _O- en ondanks ik wel weet waar alles ligt, zijn de kasten toch best chaos met knutselgerief, vervanglampen, huisraad en de gehele zooi door mekaar. Aan de slag dus met die lenteschoonmaak binnenkort ~~}>

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:45

BillyJ schreef:
"emotioneel kleedgoed" zoals mijn 1e skibroek, schaatsjurkjes, mijn 1e zeilpak dat niet meer te redden is

Ik hoorde laatst iemand de tip geven om van oude kleding met emotionele waarde foto's te maken voor je het weg doet. Ik vond dat wel een goede tip!

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:06

Ik ben onlangs verhuisd, naar een kleinere woning. Dan ga je automatisch opruimen, dingen weg doen die al lange tijd in de kast liggen zonder bekeken te worden.
Nu ben ik verhuisd en zijn nog niet alle dozen uitgepakt. Stukje bij beetje ben ik aan het opruimen en nieuwe spulletjes aan het kopen voor in mijn huisje. Mijn budget is beperkt dus ik ben nu begonnen met kijken welke dingen ik niet dadelijk gebruik, evt zou wegdoen, maar die ik een andere bestemming kan geven ipv nieuwe accessoires aan te kopen. Bijvoorbeeld: ik had nog een aantal bloempotten die nog mooi in mijn (nieuwe) interieur passen maar waarvoor ik niet dadelijk planten had en dus niet gebruikt werden. Ik gebruik ze nu bv als fruitmand in mijn keuken. Een mooie houten doos waar ooit een theepot in zat, heb ik nu gerecupereerd voor op mijn bureau, om kantoorgerief in te steken. Met andere woorden: ik doe een deel dingen weg, maar kijk ook wat ik nog kan hergebruiken, al dan niet op een andere manier zodat ik ook minder “nieuwe” dingen moet kopen (nieuw tussen aanhalingstekens omdat een heel deel dingen ook uit de kringwinkel komen).

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:12

Vraagje, wat doen jullie met oude werkkleding waar naam/logo van het werk opstaan?
Gewoon in de vuilniszak in de kledingcontainer? Of als poets/verf lap en dan de container in.

Ik ben dan weer iemand die dan denkt als het in de kledingcontainer ligt, dat er misbruik van wordt gemaakt. Of wordt het danook wel eerst nagekeken?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:15

Gewoon de kledingcontainer in. Als je echt niet wil dat het nog gedragen wordt dan kun je het logo eruit knippen en die bij het restafval gooien, dan wordt de rest van het kledingstuk gewoon gebruikt voor pulp

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:17

Werkkleding met logo heb ik op mijn werk achter gelaten, zat collega's die dezelfde kledingmaat hebben (de kleding was ook unisex dus de kans dat iemand anders er nog een ronde mee kon doen was groot).

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:15

haffiefreak schreef:
Vraagje, wat doen jullie met oude werkkleding waar naam/logo van het werk opstaan?
Gewoon in de vuilniszak in de kledingcontainer? Of als poets/verf lap en dan de container in.

Ik ben dan weer iemand die dan denkt als het in de kledingcontainer ligt, dat er misbruik van wordt gemaakt. Of wordt het danook wel eerst nagekeken?

Bij je werkgever droppen met die reden dan. Via een kledingcontainer gaat het door heel veel handjes heen, dat valt niet te controleren.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:12

Agossie schreef:
BillyJ schreef:
"emotioneel kleedgoed" zoals mijn 1e skibroek, schaatsjurkjes, mijn 1e zeilpak dat niet meer te redden is

Ik hoorde laatst iemand de tip geven om van oude kleding met emotionele waarde foto's te maken voor je het weg doet. Ik vond dat wel een goede tip!


Dat is idd wel een goede tip!!

@ haffiefreak
Ik retourneerde ze altijd aan het bedrijf, heb ook nog enkele tshirts die ik in de tuin gebruik.
Als je ze toch echt kwijt wil idd in een container en dan eventueel de bedrijfsinfo eruit knippen zoals Tamary zei.
Meeste kledig word toch versnipperd en als poetslap aangeboden.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 01:02

Zucht... mijn schoonmoeder...

Is echt een hoarder, piepklein huisje staat helemaal vol. Soms gaat ze opeens opruimen, vorige keer kreeg ik een vuilniszak speelgoed mee "dan kan jij het naar de kringloop brengen". Bleek het zulke oude troep te zijn, dat wil een kringloop niet eens meer aannemen...

Maargoed vandaag, wilde ze mij een colbertje aansmeren, maat S/M. Dus ik vraag verbaasd waarom(ik pas m niet), ja misschien voor de oudste dochter als ze wat groter is, kind is 7 jaar en draagt maat 134 8)7 Dus ik vriendelijk geweigerd en vroeg of ze m zelf niet meer paste(stomme vraag :))) maar hij bleek al in de kast te hangen toen ze het huis kochten, ze wonen er al bijna 30 jaar...

Het trieste is dat ze toen verzuchtte dat ze het dan maar naar de kringloop moest brengen maar de trieste waarheid is dat het waarschijnlijk weer terug de kast in gegaan is :=

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 15:52

Ik heb zojuist een heleboel topics waarin ik meelas ontstipt zodat er hopelijk wat meer tijd overblijft voor opruimen :D

Ik vind kringloop shoppen erg leuk maar heb nog steeds de afspraak met mezelf pas te gaan als ik minstens 2 big shoppers aan spullen weg doe. Werkt best aardig zo.

Ik heb ook 2 kratjes cadeautjes voorraad. Voor als er een keer onverwachts een verjaardag of kinderfeestje of iets dergelijks is zit daar altijd wat leuks in. Wat dingetjes uit de kringloop, wat in de sale gekocht en wat dingetjes om te "regiften". Ze puilden een beetje uit dus ben er even kritisch doorheen gegaan en behoorlijk wat weggedaan.

En nog 2 kratjes met "daar kan ik nog wat mee". Ik houd er van om dingen te hergebruiken, restylen, knutselen, klussen en kom regelmatig leuk materiaal tegen. Puilden ook een beetje uit dus toch ook weer aardig wat van weggedaan.

Ik ga denk ik in de schuur een speciaal Marktplaats kastje neerzetten dan kan dat ook allemaal een beetje bij elkaar liggen in plaats van overal in de weg.

Ik heb best veel spullen maar als alles maar netjes gesorteerd soort bij soort ligt ben ik al heel blij. Kan je tenminste ook alles goed vinden en snel zien wat je hebt en als je teveel hebt iets wegdoen.

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:51

Goed bezig Corine.

Is er hier iemand die tips heeft om te beginnen met het opruimen van de schuur/werkplaats. Gereedschappen zijn wel geordend, maar er ligt ook altijd zoveel los spul op de werkbank. Huis is goed op orde, dus zit eraan te denken van het weekend met de schuur te beginnen.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:56

In onze schuur hebben we een stellingkast staan met bakken en bakjes met labels erop. Werkt ideaal!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:41

Ik heb me aangemeld voor een kofferbakverkoop om overbodige spullen te verkopen.

Geen tips, daar ik zelf een grote chaoot ben.