[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 17:51

Ik weet nog niet welke kleur de nieuwe buiskap en kuiptent gaan worden, en hoeveel raamfolie we nodig zullen hebben. We moeten even goed testen hoe deze bevalt qua maat en uitzicht enzo. Maar ik denk dat we bij de volgende wat meer ramen willen die er voor een deel helemaal uit kunnen zodat je een soort bimini over houdt. Maar dat moeten we allemaal nog uitzoeken.
Maar stiktape en garen kan ik volgens mij nog wel gebruiken. Ik zal je een pb sturen :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 17:25

Voor:
Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gastenhut is redelijk ver klaar :D
Dimbare ledlampjes met usb aansluiting om de telefoon te laden.. En natuurlijk uitzicht op het water vanuit je bed :D

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:35

Cool, bed matcht mooi met de wand zo!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:39

Oh wauw! Wat super gaaf!!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:44

Heel mooi gedaan, veel lichter zo!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:50

Heel erg mooi <3. Lekker fris en modern. Fijn plekje :).

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:54

Ik zie dit topic nu pas maar wat ontzettend gaaf dat jullie zo je droom achterna gaan!
Heb een stipje gezet. Benieuwd wat er allemaal nog gaat komen

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:57

Super mooi hoor!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:16

Petje af =:) jullie maken er een prachtige schip van.
Heb je de wandtekeningen ook zelf geschilderd?

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:30

Heel gaaf!!! Daar zullen mensen echt van kunnen genieten! Hoe is het met jullie hut? Kan het me niet meer goed herinneren, maar is dat ook zo'n fijn plekje?

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 07:11

Ohships, zou je nog berichten, totaal vergeten door omstandigheden..

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:50

oh wauw wat gaaf zeg!! <3

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 16:02

Ik ben heel blij met de gastenhut ja :D
senna21, de bloemen zijn niet geschilderd, ik heb een beetje vals gespeeld :)) Het zijn stickers :Y)

Muga, onze eigen hut heb ik een paar jaar geleden 'voor het oog' een beetje opgeknapt, zodat het goed genoeg was om in te slapen voorlopig. We hebben toen een kastje eruit gesloopt omdat Bart iets meer ruimte nodig heeft dan 2 meter :)) En ik heb de rotte delen van de achterwand weggewerkt door wat te schuren, plamuren en schilderen.. Nieuw Ikea matras erin, nieuwe verlichting.. en veel meer dan dat hebben we daar nog niet aan gedaan.
Afbeelding
Er zit daar helemaal niks qua isolatie, dus het plan is om de wanden helemaal te isoleren. Dat heeft niet heel veel haast, dus zodra we daar tijd voor hebben gaan we dat deel meteen goed aanpakken en het interieur voor het grootste deel nieuw in timmeren.

Yavanna, helemaal niet erg hoor, ik hoor het wel!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:46

Het wordt steeds meer jullie boot, gaaf!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 19:38

Ja, super fijn is dat!

De eerste prioriteit is nu even dat we de boot 100% zeilend krijgen. Dus daar zijn we de afgelopen weken vooral mee bezig geweest.
Een paar schroefjes boven in de mast staken net iets te ver uit waardoor we het zeil niet gehesen kregen, dus mocht Bart van het uitzicht genieten :+
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen week ben ik zelf een weekje aan boord geweest, ik kon lekker 'van huis uit' werken de hele week, dus dat werd overdag werken en 's avonds klussen :D
Mijn werkplek
Afbeelding

En ik had goed gezelschap :))
Afbeelding
Afbeelding

En toen Bart afgelopen weekend weer naar Zeeland kwam hebben we het voorzeil al kunnen hijsen.
Afbeelding

Nu het grootzeil nog, en Bart moet nog een beugel bestellen voor het kotterzeil.
Maar in principe kunnen we vanaf nu al zeilen.

Donderdag gaan we weer naar Zeeland. Ik kan vrijdag van daaruit naar mijn werk, en dan hebben we een week vakantie *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:04

Wat schiet t al op :D. Mooi hoor, dat wordt genieten straks.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:53

Wat fijn, het begint nu echt op te schieten, spannend hoor!

Mo_86

Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:03

Jeetje het wordt inderdaad steeds meer jullie boot!

Wel een tip die me net te binnen schiet: check of de bouten waarmee de verstaging aan de puttingen vast zit van A4 kwaliteit zijn en niet van A2 kwaliteit. Dat was bij ons het geval. We werden er op gewezen door een andere eigenaar van hetzelfde type boot, bij hem zijn daardoor aan één kant de bouten op een gegeven moment gebroken waardoor zijn mast naar beneden is gekomen. De kosten van eventueel vervangen zijn gelukkig niet hoog. Wij hebben ook een wat oudere boot en kwamen er dus achter dat het in die gebruikelijk was om A2 kwaliteit te gebruiken wat dus eigenlijk niet voldoende is. Toen we het hoorden hebben we meteen die bouten vervangen.

Wat super leuk dat jullie vanaf nu kunnen zeilen, dat wordt echt genieten straks!

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:49

Jullie hut ziet er ook gezellig uit. Al snap ik wel dat je daar de boel wel wilt isoleren. Lijkt me toch wel behoorlijk fris in de nachten. Helemaal buiten de zomer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 08:23

Mo_86 schreef:
Jeetje het wordt inderdaad steeds meer jullie boot!

Wel een tip die me net te binnen schiet: check of de bouten waarmee de verstaging aan de puttingen vast zit van A4 kwaliteit zijn en niet van A2 kwaliteit. Dat was bij ons het geval. We werden er op gewezen door een andere eigenaar van hetzelfde type boot, bij hem zijn daardoor aan één kant de bouten op een gegeven moment gebroken waardoor zijn mast naar beneden is gekomen. De kosten van eventueel vervangen zijn gelukkig niet hoog. Wij hebben ook een wat oudere boot en kwamen er dus achter dat het in die gebruikelijk was om A2 kwaliteit te gebruiken wat dus eigenlijk niet voldoende is. Toen we het hoorden hebben we meteen die bouten vervangen.

Bij schepen van die leeftijd zijn zelfs de wantputtingen vaak van 304 ipv 316, en dat was bij ons dus ook het geval. Op het CSY forum wordt daar al lange tijd voor gewaarschuwd, dus wij hebben besloten om ook de complete wantputtingen te vervangen.
Op zich is 304/A2 sterker dan 316/A4, maar het probleem is dat het sneller gaat roesten en minder goed tegen zeewater kan, en dan kan het dus inderdaad sneller breken. Bij ons was die roest goed te zien toen we de betimmering weg haalden:
Afbeelding

Afbeelding

En we hebben zelf nieuwe wantputtingen ontworpen die we aan de buitenkant hebben gemonteerd zodat er geen water op verstopte plekken tussen kan blijven staan en we ze goed in de gaten kunnen houden. En de complete verstaging is vervangen, met mooie bronzen spanners en goede pennen.
Alleen boven in de mast zit nog wat beslag dat 304/A2 zou kunnen zijn, maar omdat daar nauwelijks zout water aan komt en het beslag er goed uit zag hebben we dat op aanraden van de tuiger na schoonmaken en polijsten hergebruikt omdat nieuw beslag niet te vinden was.
Het ziet er in ieder geval hartstikke mooi en strak uit nu :D
Afbeelding

We moeten alleen de houten rand en de bronzen stootrand nog terug plaatsen.

Muga, klopt, 's winters wordt het binnen nagenoeg dezelfde temperatuur als buiten, dus we hebben best wel eens meegemaakt dat 's morgens het water in mijn drinkglas bevroren was :)) Hopelijk blijft de warmte van het stoken na het isoleren wat langer binnen hangen. En in de zomer scheelt het hopelijk ook, dan is het al gauw te warm binnen.

Mo_86

Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:29

Veel beter inderdaad zo, en dus ook een stuk veiliger. Bij ons was er door de vorige eigenaar in 2016 een volledige refit uitgevoerd waarbij ook de verstaging en zo zijn vervangen. Alleen dus die bouten niet, wat we niet echt begrijpen. Die andere eigenaar is eigenaren van hetzelfde type boot gaan waarschuwen, heel fijn. We hebben toen we dat lazen direct andere bouten besteld. Kun je nog zo’n mooi tuig hebben maar als dat je zwakke punt is gaat gewoon alles overboord als je pech hebt :=

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 08:36

Jee wat stom dat die vorige eigenaar juist die bouten niet vervangen had! Je zou verwachten dat je dan alles in een keer goed doet. Al was onze tuiger daar ook wel wat te makkelijk in vond ik, daar hebben we ook zelf moeten aandringen om alles te vervangen, want die zei ook dat het niet gebruikelijk is om 'bouten die nog goed zijn te vervangen'.

Toevallig een paar weken geleden nog een schip ontmast op de oceaan, de blue beryl, die ook nieuwe verstaging enzo hadden.. dus waarschijnlijk ook een probleem met de oude wantputtingen of bouten of mastbeslag. Brr..

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:34

Dat lijkt mij ook stom inderdaad, simpele bouten niet vervangen. Metaal moeheid kun je meestal niet zien voor zover ik weet. En ja het kost misschien iets om die bouten te vervangen, maar een stuk minder als een nieuwe mast of zelfs een nieuwe boot (of erger).

Pound wise penny foolish heet dat geloof ik.

mariettek

Berichten: 1689
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:25

Penny wise, but pound foolish :j

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:17

mariettek schreef:
Penny wise, but pound foolish :j

Dat dus :')