Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:22

Menino schreef:
In Tilburg geloof ik wel echt minder. Zit iig te kijken op funda in "onze" wijk. En sommige huizen staan er echt al wat langer op (a 6 weken). Maar kan ook een makelaar zijn die het niet bijhoudt (zoals de onze :D )

Wordt toch nog veel overboden hoor in Tilburg e.o. Familie en vrienden die een huis proberen te scoren, maar telkens overboden worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:44

Ik bel niet eens meer voor een bezichtiging.. ik mail gewoon en zie wel of ik wat hoor. Heb er geen zin meer in :')

Even rustig aandoen en geen biedingsstress is ook wel prettig. Uiteraard komt er dan na weken wel een heel leuk huis langs. Maar ach, niks in je hoofd halen _O-

We zijn ook beetje aan het focussen op fase 2 van Oosterwold. Alleen.. Almere -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:56

Arielle_ schreef:
Menino schreef:
In Tilburg geloof ik wel echt minder. Zit iig te kijken op funda in "onze" wijk. En sommige huizen staan er echt al wat langer op (a 6 weken). Maar kan ook een makelaar zijn die het niet bijhoudt (zoals de onze :D )

Wordt toch nog veel overboden hoor in Tilburg e.o. Familie en vrienden die een huis proberen te scoren, maar telkens overboden worden..


Ah ja, het was ook meer een onderbuik gevoel. 2 Maanden terug werd er in de Reeshof echt fors overboden (voor een vrij ouwelijk niet modern huis werd meer dan 30K overboden bv.) dus dat zal niet in 1x over zijn.

Wij hebben onze huis in de Blaak echter heel gunstig gekocht, en op Funda lijken ze daar ook niet zo snel te gaan. Dus misschien loopt de Blaak gewoon niet zo hard of zijn het toch de makelaars die het niet bijhouden :D
Onze huis stond ook als een krot geadverteerd op Funda (valt gelukkig heel erg mee. ) dus denk dat daarmee de interesse sowieso wat achterbleef :+ .

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:22

Volgend mij lopen alleen het aantal bezichtigingen, het aantal biedingen en de extreme overbiedingen terug.

Logisch met de dure huizenprijzen en flinke rente, 3,4% nu en gaat deze week weer stijgen....

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:48

Doubtless schreef:
Ah, de verschillende hypotheeksoorten. Ik wil wel een poging doen?

Lineaire hypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag aan aflossing. Omdat daarmee de waarde van je hypotheek daalt, daalt gedurende de looptijd het bedrag dat je aan rente betaalt. Bij een lineaire hypotheek zijn je maandlasten aan het begin hoog en die dalen gedurende de looptijd.

[ [url=m/xTAtyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Annuïteitenhypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag. Dit bedrag bestaat uit aflossing en rente. Je maandlasten blijven bij deze vorm even hoog gedurende de looptijd, maar hoe dit bedrag opgebouwd wordt, verandert. Aan het begin betaal je weinig aflossing en veel rente. Aan het einde betaal je veel aflossing en weinig rente.


[ [url=m/nT628X.png]Afbeelding[/url] ]


Aflossingsvrij: Hypotheekvorm waarbij je de volledige looptijd alleen rente betaalt en niet aflost. Omdat je niet aflost, moet je de lening op de einddatum in één keer aflossen. Je hypotheekschuld blijft gedurende de hele looptijd hetzelfde, tenzij je ervoor kiest om onderweg aflossingen te doen.

[ [url=m/AW4LtU.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de uitleg! Ik heb "slecht" nieuws gekregen. Garantstelling gaat hem waarschijnlijk niet worden. Belachelijk. Want ze mogen wel voor hetzelfde bedrag omhoog hun hypotheek opschroeven om het mij te lenen, maargoed. Dar maakt het maximale leenbedrag wel minder. Ik ga voor nu niet actief op zoek, maar houd het wel bij mocht er een pareltje binnen mijn prijscategorie vallen. Ik ben vooral heel benieuwd wat de huizenprijzen gaan doen de komende periodes

flooooo
Berichten: 2563
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:55

Elin_ schreef:
Doubtless schreef:
Ah, de verschillende hypotheeksoorten. Ik wil wel een poging doen?

Lineaire hypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag aan aflossing. Omdat daarmee de waarde van je hypotheek daalt, daalt gedurende de looptijd het bedrag dat je aan rente betaalt. Bij een lineaire hypotheek zijn je maandlasten aan het begin hoog en die dalen gedurende de looptijd.

[ [url=m/xTAtyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Annuïteitenhypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag. Dit bedrag bestaat uit aflossing en rente. Je maandlasten blijven bij deze vorm even hoog gedurende de looptijd, maar hoe dit bedrag opgebouwd wordt, verandert. Aan het begin betaal je weinig aflossing en veel rente. Aan het einde betaal je veel aflossing en weinig rente.


[ [url=m/nT628X.png]Afbeelding[/url] ]


Aflossingsvrij: Hypotheekvorm waarbij je de volledige looptijd alleen rente betaalt en niet aflost. Omdat je niet aflost, moet je de lening op de einddatum in één keer aflossen. Je hypotheekschuld blijft gedurende de hele looptijd hetzelfde, tenzij je ervoor kiest om onderweg aflossingen te doen.

[ [url=m/AW4LtU.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de uitleg! Ik heb "slecht" nieuws gekregen. Garantstelling gaat hem waarschijnlijk niet worden. Belachelijk. Want ze mogen wel voor hetzelfde bedrag omhoog hun hypotheek opschroeven om het mij te lenen, maargoed. Dar maakt het maximale leenbedrag wel minder. Ik ga voor nu niet actief op zoek, maar houd het wel bij mocht er een pareltje binnen mijn prijscategorie vallen. Ik ben vooral heel benieuwd wat de huizenprijzen gaan doen de komende periodes


Kunnen je ouders dan geen jubelton doen? Dat scheelt ook veel en betaal je geen belasting over.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:59

flooooo schreef:
Kunnen je ouders dan geen jubelton doen? Dat scheelt ook veel en betaal je geen belasting over.

Dat moet echt een schenking zijn.. dus hoeft die wettelijk niet terug betaald te worden.
Als er meer kinderen zijn is dat niet altijd eerlijk naar de andere broers/zussen.
En wat als de ouders die ton niet kunnen missen?

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:02

Brainless schreef:
flooooo schreef:
Kunnen je ouders dan geen jubelton doen? Dat scheelt ook veel en betaal je geen belasting over.

Dat moet echt een schenking zijn.. dus hoeft die wettelijk niet terug betaald te worden.
Als er meer kinderen zijn is dat niet altijd eerlijk naar de andere broers/zussen.
En wat als de ouders die ton niet kunnen missen?


Dat is inderdaad helaas niet mogelijk. De adviseur was juist erg positief wbt garantstelling. Kon ik net dat beetje meer wat nodig was, terwijl we ruim binnen het maandbedrag bleven wat ik alsnog kan missen (huren deed ik nog voor meer maandelijks) zonder extra te lenen of te krijgen van mijn ouders. Maargoed geeft niet. Of niks aan te doen en roeien met de riemen die je wel hebt.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:15

Vreemd, doen banken dat niet meer? ik dacht van wel....

Ik heb daar 16 jaar geleden ook gebruik van gemaakt, Rabobank Generatie hypotheek.
Mijn ouders stonden destijds 50.000 borg, anders kon ik ook geen huis kopen in mijn uppie :P

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:28

Ik heb al vaker gehoord dat de garantstelling niet meer mogelijk is.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:38

listiglistje schreef:
Vreemd, doen banken dat niet meer? ik dacht van wel....

Ik heb daar 16 jaar geleden ook gebruik van gemaakt, Rabobank Generatie hypotheek.
Mijn ouders stonden destijds 50.000 borg, anders kon ik ook geen huis kopen in mijn uppie :P

Nee maar voor exact hetzelfde bedrag zelf bijlenen mag dan weer wel %)

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:14

Over de schenking moeten de ouders fors betalen. Je kan ook bij je ouders een hypotheek afsluiten mits ze het geld beschikbaar hebben.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:21

Zonnetje81 schreef:
Over de schenking moeten de ouders fors betalen. Je kan ook bij je ouders een hypotheek afsluiten mits ze het geld beschikbaar hebben.


Wilt u een woning kopen of verbouwen? En krijgt u hiervoor in 2022 een schenking van bijvoorbeeld uw ouders? Dan betaalt u over een bedrag van maximaal € 106.671 (€ 105.302 in 2021) geen schenkbelasting. Dit heet ook wel de 'jubelton'. Deze eenmalig verhoogde vrijstelling voor de eigen woning wordt ook in 2022 voortgezet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:29

Wat je ook kan doen is dat je ouders jou op papier schenken maar dat je zelf met hen afspraken maakt over aflossing. Scheelt dus belasting en zij krijgen het geld gewoon terug.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:40

De schenkingsvrijstelling eigen woning (jubelton) wordt per 1 januari 2023 verlaagd tot €27.231. De vrijstelling zal per 1 januari 2024 helemaal worden afgeschaft, zoals ook afgesproken in het coalitieakkoord.

Zijn toch eigenlijk ook misselijke beslissingen van onze regering, why?
Het is toch al moeilijk genoeg om een huis te kopen, laten we het vooral nog moeilijker maken.
Ik heb echt medelijden met de jeugd/ starters.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:42

listiglistje schreef:
Zijn toch eigenlijk ook misselijke beslissingen van onze regering, why?
Het is toch al moeilijk genoeg om een huis te kopen, laten we het vooral nog moeilijker maken.
Ik heb echt medelijden met de jeugd/ starters.


Waarom zou je geen belasting betalen over "een jubelton"?
Ik denk dat de jeugd/starters er veel meer bij gebaat zijn als het probleem van de woningmarkt opgelost wordt, ipv de rijkelui een nog grotere voorsprong te geven.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:16

Nou de komende 12 tot 15 jaar en wellicht nog veel langer, is het probleem op de woningmarkt niet opgelost.
Door het afschaffen van de jubelton, lopen nog meer starters een huis mis.

Kopers van mijn huis, leggen de ouders ook bij. Mooi toch als het dan wel kan!

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:21

Het kan straks nog steeds, er moet alleen belasting over betaald worden.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:22

Doubtless schreef:
listiglistje schreef:
Zijn toch eigenlijk ook misselijke beslissingen van onze regering, why?
Het is toch al moeilijk genoeg om een huis te kopen, laten we het vooral nog moeilijker maken.
Ik heb echt medelijden met de jeugd/ starters.


Waarom zou je geen belasting betalen over "een jubelton"?
Ik denk dat de jeugd/starters er veel meer bij gebaat zijn als het probleem van de woningmarkt opgelost wordt, ipv de rijkelui een nog grotere voorsprong te geven.

Voorsprong?? De belastingdienst is al bij de ouders langsgeweest om te graaien hoor. Hebben er tot 50% belasting over betaald. Om 1 ton te sparen moet je er hier eerst bijna 2 verdienen. Vind dat dus ook idioot dat ze dat rustig weer komen doen. Net als bij erfenissen. Maar goed da’s een ander onderwerp. De regering geeft bakken met geld uit aan mislukte projecten / aanbestedingen en noem maar op. En wij maar braaf keihard werken en veel belasting betalen. Die regeling moeten ze laten bestaan.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:26

Niet alle inkomsten worden belast, dus dat is te kort door de bocht. Ik ben het met je eens dat het herverdelen van (belasting)geld niet goed gaat, maar ik sta er wel achter dat er schenk- en erfbelasting betaald moet worden. Daarentegen zou loonbelasting voor mij een stuk omlaag mogen, zodat werken meer beloond wordt.
Het zou mooi zijn als alle starters een kans krijgen op de woningmarkt, ipv alleen de starters met vermogende ouders.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:39

Over geld wordt meerdere keren belasting betaald. Voor ik belasting erover betaal heeft mijn werkgever dat ook gedaan. Mijn voormalige poetsvrouw betaal ik ook van mijn loon waar ik belasting over heb betaald maar zij moet daar ook weer belasting over betalen.
Als je maar 1 keer over een euro belasting gaat heffen kun je bijbetalen want dan heeft de staat een tekort. En belastingen betaal je ook voor je eigen leefgenot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:41

Deze starter is blij dat de jubelton weer eraf gaat. Hoe maak je de markt nog oneerlijker? Heel veel ouders kunnen geen jubelton geven en alle kinderen daarvan staan dus direct een ton achter op de kleine groep kinderen met ouders die het wel kwijt kunnen.

Door dat "gegraai" van de belastingdienst leven we wel in een welvarend land. Hoe rot ik die aftrek ook altijd eruit vind zien :+

Wij gaan volgende week bij een huis kijken. Positief punt: deze eigenaar gaat 'gewoon' verhuizen, geen erfgenamen. Dus wie weet met wat geluk, goed bod en wat gunning...

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:16

Doubtless schreef:
Zonnetje81 schreef:
Over de schenking moeten de ouders fors betalen. Je kan ook bij je ouders een hypotheek afsluiten mits ze het geld beschikbaar hebben.


Wilt u een woning kopen of verbouwen? En krijgt u hiervoor in 2022 een schenking van bijvoorbeeld uw ouders? Dan betaalt u over een bedrag van maximaal € 106.671 (€ 105.302 in 2021) geen schenkbelasting. Dit heet ook wel de 'jubelton'. Deze eenmalig verhoogde vrijstelling voor de eigen woning wordt ook in 2022 voortgezet.


Ik heb het niet over deze ton. Maar die was ik even vergeten. Deze is ook leeftijd gebonden.

Maar ik bedoelde meer de complete woning lenen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:41

Die jubelton had veel eerder ingetrokken moeten worden. Is ontstaan toen de woningmarkt in het slop zat, nu is het tegenovergestelde geval… Geeft nu oneerlijke concurrentie.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:56

Die ‘jubelton’ is toen ter tijd in het leven geroepen om de woningmarkt uitboet slop te trekken. Het is voor degene die hem krijgen en schenken natuurlijk een prachtige oplossing om geen schenkbelasting te hoeven betalen.

Edit: wat Sakura zegt :+