Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:14

Balen Zonnebloem en Anouk!

Mars schreef:
Wij kunnen ons voorlopig koopcontract gaan tekenen *\o/*


Fijn :D !

viola schreef:
Onze hypotheekaanvraag is goedgekeurd en we hebben vandaag de definitieve stukken getekend. Allemaal sneller dat verwacht, maar we waren ook goed voorbereid. Wij krijgen de sleutel van het nieuwe huis begin september.


Super *\o/*

Onze kopers hadden een verklaring van hun financieel adviseur, dat alles al nagekeken was en de kopers zonder problemen financiering zouden krijgen voor het bod dat zij deden. Dat gaf ook wel vertrouwen.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:28

Bloem24 schreef:
Wij zitten echt in een rot situatie. Hadden onze woning tegen een enorm bod verkocht, kopers bleken de financiering niet rond te krijgen en onze woning moet opnieuw de verkoop in.

We zijn er ziek van want de tijd is heel anders dan afgelopen april.
Ik word ook echt bang gemaakt door social media, zie op Funda ook dat huizen continu opnieuw aangeboden worden.
‘Gelukkig’ zitten wij in een lager segment (415.000 - halfuurtje van Amsterdam) maar toch… ik slaap er nogal slecht van.


Is er bij jullie al goed nieuws? Of niet?

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:39

Jeetje Bloem24 wat vervelend (even nav de quote hierboven). Hopelijk komt het allemaal goed. Snap dat je er stress van hebt!

Ik kan alleen spreken voor wat ik heb gezien in Utrecht in 2021 en daar waren die echt hoge overbiedingen helaas echt echt waar.
Overigens zegt het ook niet alles want soms was een vraagprijs aan de lage kant bijvoorbeeld. En stomme is dat je met bepalen van de vp ook rekening moest gaan houden met de tendens van overbieden omdat mensen anders niet meer kwamen/boden omdat ze dachten dat ze moesten overbieden. Vervelende vicieuze cirkel.... Goed als het doorbroken wordt en terug gaat naar normaal.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:49

manzano schreef:
En stomme is dat je met bepalen van de vp ook rekening moest gaan houden met de tendens van overbieden omdat mensen anders niet meer kwamen/boden omdat ze dachten dat ze moesten overbieden.


Was hier (2 maanden geleden) gelukkig geen probleem. Hoge VP gevraagd en verschillende boden een stuk daarboven ontvangen. Ik denk dat het afkoelen een stuk langzamer gaat dan dat de nieuwsberichten ons willen doen geloven.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:07

Ik vraag me vooral af hoeveel mensen er over een paar jaar in financiële problemen gaan komen omdat ze door omstandigheden hun huis moeten verkopen maar het ver onder water staat. Dit was in 2012/2013 ook, rente hoog en de prijzen laag. Mensen in een scheiding hebben lang in vervelende situaties gezeten omdat ze niet konden verkopen, ze moesten ver boven de marktprijs verkopen.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:08

Gezien het tekort aan woningen zal de prijs echt niet terug gaan na het prijspeil van een paar jaar geleden.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:13

Neonlight schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel mensen er over een paar jaar in financiële problemen gaan komen omdat ze door omstandigheden hun huis moeten verkopen maar het ver onder water staat. Dit was in 2012/2013 ook, rente hoog en de prijzen laag. Mensen in een scheiding hebben lang in vervelende situaties gezeten omdat ze niet konden verkopen, ze moesten ver boven de marktprijs verkopen.

Dit dus maar ook in 2002 en 2003 was dit het geval.
En beide keren had ik een huis te verkopen wat mij nu heel skeptisch maakt om ooit weer een huis te kopen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:25

MarjanB schreef:
Gezien het tekort aan woningen zal de prijs echt niet terug gaan na het prijspeil van een paar jaar geleden.


Dat dachten ze in 2007 ook toen de prijzen sky high waren. Sterker nog, het huis wat wij toen gekocht hadden was een tussenwoning van 13 in een dozijn, flink wat dezelfde huizen. Een jaar geleden heeft een collega zo'n huis gekocht voor dezelfde prijs als wij in 2007.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:29

Neonlight schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel mensen er over een paar jaar in financiële problemen gaan komen omdat ze door omstandigheden hun huis moeten verkopen maar het ver onder water staat. Dit was in 2012/2013 ook, rente hoog en de prijzen laag. Mensen in een scheiding hebben lang in vervelende situaties gezeten omdat ze niet konden verkopen, ze moesten ver boven de marktprijs verkopen.


Ik denk vooral mensen die nu zonder overwaarde een woning moeten kopen.
Als ik kijk naar onze situatie: We hebben een duurder huis gekocht, maar stoppen daar de overwaarde van dit huis weer in. En dan is de hypotheek op één salaris wel weer te doen...

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:54


manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:02

Doubtless schreef:
manzano schreef:
En stomme is dat je met bepalen van de vp ook rekening moest gaan houden met de tendens van overbieden omdat mensen anders niet meer kwamen/boden omdat ze dachten dat ze moesten overbieden.


Was hier (2 maanden geleden) gelukkig geen probleem. Hoge VP gevraagd en verschillende boden een stuk daarboven ontvangen. Ik denk dat het afkoelen een stuk langzamer gaat dan dat de nieuwsberichten ons willen doen geloven.


Oh dat kan ook hoor. Maar bedoel meer dat ik wel eens mensen had die uitgingen van een ton overbieden (ik zeg maar wat) en dat alvast maar op de vp wilde zetten met het idee dat mensen dan niet meer hoefde te overbieden.
Als kijkers dan denken dat je nog meer moet overbieden haken er best wat af, terwijl ze het voor die vp op zichzelf wel hadden willen kopen.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:14

Alja schreef:
Neonlight schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel mensen er over een paar jaar in financiële problemen gaan komen omdat ze door omstandigheden hun huis moeten verkopen maar het ver onder water staat. Dit was in 2012/2013 ook, rente hoog en de prijzen laag. Mensen in een scheiding hebben lang in vervelende situaties gezeten omdat ze niet konden verkopen, ze moesten ver boven de marktprijs verkopen.

Dit dus maar ook in 2002 en 2003 was dit het geval.
En beide keren had ik een huis te verkopen wat mij nu heel skeptisch maakt om ooit weer een huis te kopen.


Situatie is niet helemaal vergelijkbaar...
In die tijd waren veel huizen voor meer dan 100% gefinancierd en hoefde je niet af te lossen. Dat speelde toen een grote rol (ik had zelfs 2 jaar terug een huis te koop dat zelfs in deze markt nog 2 ton onder water stond... Hypotheek was veel hoger dan de koopsom destijds).

Het is nu vooral lastig voor mensen zonder overwaarde inderdaad. Die kunnen zeker risico lopen.
De mensen die hun overwaarde meenemen pompen gewoon gebakken lucht rond. Als de waarde dan zakt van je huis verdampt de overwaarde die je erin hebt gestopt en sta je nog niet meteen onder water. Jammer van die overwaarde, maar eigenlijk kom je dan op een situatie die je voorheen ook had (een hypotheek ter hoogte van de waarde). En daar is tegenwoordig ook nog eens op afgelost meestal.
Als je het zo ziet is er niet zo veel aan de hand. En het moet passen bij je situatie.... Als die overwaarde ook nog je pensioen is, dan is het bijv anders.

Op de echt lange termijn zijn huizen in waarde gestegen. We kennen allemaal de huizen van opa en oma die nog voor 50 duizend gulden zijn gekocht. Maar goed, veel mensen kopen hun huis niet voor zulke lange termijn of er gebeurt helaas wat waardoor de plannen anders worden.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:19

Precies dat, overwaarde is fictief geld. Dus voor mensen die al een huis hebben is het niet erg. Maar voor nieuwe generaties huizenkopers wordt het wel een probleem. Starterswoningen kosten hier (vlakbij Utrecht) al minimaal 5 ton en dan heb je niks bijzonders. Dat kun je met 2 goede salarissen nog wel financieren maar hoe gaan mensen dat doen die niet zoveel verdienen? En die mogen dan wel huren voor 1400 euro per maand. (Zelfde geldt voor mensen zonder partner trouwens.)

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:22

Ja daarvoor is het gewoon echt lastig. En soms nemen die starters spaargeld of geld van ouders mee (anders is het vaak niet eens te doen). Dan kom je op zich ook missch niet eens meteen "onder water", maar het is wel écht geld wat je dan kwijt bent. En hoewel je dan misschien niet meteen een groot probleem hebt is dat natuurlijk wel echt heel erg zuur.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 16:37

Hier vandaag een woning bekeken.
Ga wel een bod doen

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:15

In welk dorp heb je gekeken avelien?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:30

Gasselternijveenschemond

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:33

Das toch een hele andere richting dan waar je nu zit toch?
Spannend hoor:)

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:45

Jup nu geeuwenbrug

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:21

Spoiler:
lucifertje schreef:
Bloem24 schreef:
Wij zitten echt in een rot situatie. Hadden onze woning tegen een enorm bod verkocht, kopers bleken de financiering niet rond te krijgen en onze woning moet opnieuw de verkoop in.

We zijn er ziek van want de tijd is heel anders dan afgelopen april.
Ik word ook echt bang gemaakt door social media, zie op Funda ook dat huizen continu opnieuw aangeboden worden.
‘Gelukkig’ zitten wij in een lager segment (415.000 - halfuurtje van Amsterdam) maar toch… ik slaap er nogal slecht van.


Is er bij jullie al goed nieuws? Of niet?


Lief dat je er naar vraagt!

Waar ik bang voor was (en dat was allereerst al dat de koper de financiering niet rondkreeg) gebeurde hier ook weer… meer de helft aan minder bezichtigingen dan afgelopen april, biedingen onder de vp of de vp zelf.
Toen kregen we een goed bod (440.000), bleek die vent maar random een bod gedaan te hebben want hij kon max 400.000 lenen.

We hebben nu een bod van 430.000.
Ik lees al jullie berichten over bepaalde voorwaarden laten opnemen in het koopcontract maar :
Wat mag ik als verkopende partij ‘eisen’ als zekerheid mbt de hypotheekaanvraag?
Ik trek het niet om weer in deze situatie te belanden dus we willen zekerheid.
Ze zijn financieel getoetst en dat moet allemaal in orde komen maar ik heb niets aan slechts een mondelinge toezegging.
Wat is belangrijk? Moet ik meer punten in het koopcontract laten opnemen?

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:35

Wat vervelend zeg bloem!
Ligt dit bod wel een beetje bij jullie andere bod of schieten jullie er echt bij in?

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:36

Toevallig heb ik gisteren een hercertificeringsdag gehad en daar gaven de andere makelaars ook aan dat de markt wel anders wordt.

Er wordt zeker nog wel overboden, maar veel minder extreem en er zijn een stuk minder bezichtigingsaanvragen. Ook komen er meer woningen op de markt en wordt de gemiddelde verkooptijd langer. Niet alleen in het hoge segment, maar ook in het lager segment. Dit is natuurlijk een algemeen beeld, uitzonderingen daargelaten.

Zelf ben ik nog makelaar, maar werk niet in de woningmakelaardij. Alleen dit gaven diverse collega's aan.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:48

Ik denk dat de kijkers groep zich ook moet gaan verplaatsen. Die eerst tot 6 ton keken moeten nu misschien terug naar 550 of 500 en daarmee naar een ander type/klasse huis waardoor het even wennen is dat je niet meer kan kopen waar je eerder naar keek en genoegen moet nemen met wat minder/mooier?

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:56

Bloem24 schreef:
Ze zijn financieel getoetst en dat moet allemaal in orde komen maar ik heb niets aan slechts een mondelinge toezegging.
Wat is belangrijk? Moet ik meer punten in het koopcontract laten opnemen?


Wij hebben toezegging gekregen van de hypotheekadviseur, zou zoiets je geruststellen?
Je kan een aanvullende boeteclausule opnemen, dat als de financiering niet rondkomt je bijv sowieso 20.000 ontvangt. Ik weet niet of ik daar als koper mee akkoord zou gaan...

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:06

Wij hebben zonet de sleutels gekregen! Ik ga dit topic verlaten en lekker verder in het verhuistopic!

Veel succes allemaal met het vinden van een woning en/of de verkoop! Fingers crossed voor jullie allemaal!