Ervaring? Meedenken? De'Longhi espr.machine opvulbakje loopt vol water

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Ervaring? Meedenken? De'Longhi espr.machine opvulbakje loopt vol water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 07:28

HELP :+

Onze trouwe De'Longhi (ECAM 23.420.SB volautomatische espressomachine) doet al heel wat kopjes koffie dienst - we zitten over de 31.000 kopjes, en sinds gisteren doet hij moeilijk.

Afbeelding

In het opvangbakje waar de gemalen gruis van de bonen terecht komt, zit nu plots ook water. Dat was voorheen nooit. De bedoeling is dat er mooie schijfjes gemalen gruis in het opvangbakje terecht komt, dat is nu doornatte smurrie.
De koffie zelf smaakt flauw (volgens mijn vriend en vader, mijn smaakpapillen zijn blijkbaar dood), en in ons kopje blijven wat korreltjes gruis achter, maar dat zijn er helemaal niet veel en volgens mij was dat al (veel) langer al, dus ik weet niet zeker of dat "een symptoom" is.

Afbeelding

In de opvangbak voor het water lijkt ook meer water dan voorheen terecht te komen.

Afbeelding

We hebben het apparaat gedemonteerd en verschillende onderdelen, waaronder de pomp schoongemaakt. Ook binnenin het apparaat was wel wat gruis en vuil te vinden, dit hebben we zo goed als maar mogelijk schoongemaakt met een sponsje, keukenrol en tandenborstel.

We hebben de pomp en het apparaat een paar uur laten drogen, en het daarna weer gemonteerd in werking genomen.
Helaas: er blijft water in het opvulbakje lopen, en de koffie blijft volgens mijn vriend flauw smaken. Ik proef het niet echt, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij. Ik denk wel te zien dat mijn koffie lichter van kleur is dan anders (ik drink hem zwart).

Ondertussen hebben we ook volledig ontkalkt. Na wat Googlen hebben we een nieuwe O-ring besteld, en vet op basis van siliconen om die ook in te kunnen vetten.
Als dat niet werkt, ben ik bereid een nieuwe pomp te kopen, maar veel verder "gokken" lijkt me een dure grap...

Iemand ervaring, een idee wat het probleem kan zijn?

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:29


Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:18

Wij hadden iets soortgelijks bij onze Siemens machine. Er kwam minder koffie in de kopjes terecht en de smaak werd steeds minder. Dat bleek uiteindelijk te komen door een doorgeroest onderdeel (vraag me niet welk onderdeel het precies was). Via het gat dat daardoor was ontstaan, liep het water de hele machine door. Voor ons apparaat was het einde verhaal.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 12:10

manonutjuh schreef:


Ohnee, nooit door een technieker/monteur van De'Longhi! Ik had er niet bij stil gestaan dat dat kon.
Ze spreken daar van een onderhoud om de 5000 kopjes.. daar zitten wij al ruim 6x over :')
We onderhouden hem zelf wel, maar hebben nooit eerder naar de O-ringen oid gekeken, wat een monteur natuurlijk wel doet.

Ik had de FAQ ook al gevonden, maar deze nog niet, dankjewel!

Ik denk dat we zelf de O-ring gaan vervangen (mijn vriend heeft wel handen aan zijn lijf en enige kennis, en ik heb hele kleine handen die een godsgeschenk zijn voor priegelwerk haha), en dan alle O-ringen ook meteen invetten, en dan kijken wat dat geeft.
Misschien kunnen we ook zelf de maalgraad kunnen aanpassen en dan kijken of dat effect heeft. Eventueel een nieuwe pomp, die zijn heel netjes qua prijs.

Als dat allemaal niet werkt, zullen we toch hulp moeten inschakelen. Als het zoiets is als bij Many vrees ik dat de herstellingen (of pogingen tot) hier ook wel zullen ophouden.

Ik hoop echt dat hij te redden valt, want ik ben niet van plan zo'n smak geld uit te geven aan een koffie apparaat :+ Mijn vriend wilt perse dezelfde, dus dat wordt een rondje verbaal knokken, ik kijk er niet naar uit haha!

We vertrekken over een maand op vakantie, ik loop elke euro om te draaien om zo veel mogelijk vakantie-centjes te kunnen meenemen, dus ik zie het niet zitten om zo'n flinke hap uit mijn budget te halen voor zoiets als een koffie apparaat. Ik ben meer van "de gulden middenweg", mijn vriend is meer van "het duurste aub" :')

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 17:57

Net nog een (hopelijk gouden) tip van mijn mama gekregen!
Het espresso machine op haar werk doet hetzelfde, en blijkbaar "koekt" de prut van de bonen daar al eens aan in een leiding, waardoor het water wegloopt in het bakje en het daar zo'n smeerboel wordt. Dat zou door de olie in de bonen komen, en wij hebben gisteren idd een druppel olie gevonden nadat we de pomp verwijderd hadden.

Ik heb mijn pomp gisteren niet onder water durven leggen, dat ga ik nu wel doen, met een druppeltje dreft. Een tijdje laten weken, en dan doorsteken met een rietje oid.

Ik kan het maar proberen :D

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ervaring? Meedenken? De'Longhi espr.machine opvulbakje loopt vol water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:01

Wat is “de pomp”. Bedoel je de zetgroep?
Als die defect is kan je er zelf niets aan doen. Een nieuwe zetgroep kan uiteraard wel.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:00

rien10 schreef:
Wat is “de pomp”. Bedoel je de zetgroep?
Als die defect is kan je er zelf niets aan doen. Een nieuwe zetgroep kan uiteraard wel.


Ja, ik bedoel idd de zetgroep :D
Een nieuwe kost niet zo heel veel heb ik al gezien, maar ik denk dat het probleem zich nog een stapje daarvoor bevind. Daar waar wij niet aan geraken :=

Gisteren de O-ring vervangen en ingevet - helaas, nog steeds slootwater. De koffie bereikt het kopje niet meer.

Ondertussen heel veel opgezocht, en ik heb vooral geleerd dat +31.000 kopjes érg veel is, en dat we daarmee over de gem. levensduur zitten.

Ik denk dat het tijd wordt om afscheid te nemen...

Het verbale rondje knokken valt tot nu toe mee - ik heb een middenweg gevonden waar we allebei mee kunnen leven. We kopen de nieuwe op afbetaling :j Op het einde van de rit betalen we dan wel iets meer, maar in kleine stukjes, en daar kan ik wel mee leven. +500 euro voor een koffie apparaat, wie verzint zoiets... We hebben zaterdag een afspraak staan bij Vandenborre, ik ben benieuwd...

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaring? Meedenken? De'Longhi espr.machine opvulbakje loopt vol water

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:57

Klinkt toch wel als de zetgroep die een probleem heeft. Gelukkig zijn alle De Longhi onderdelen goed verkrijgbaar en heel simpel zelf te vervangen.