Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:52

Op warme dagen (+30) zetten wij zo lang het onder 22 graden afkoeld, 's nachts alle ramen open en in de vroege uurtjes ook de deuren en een ventilator in het deurgat om "koude" lucht binnen te blazen, hiermee koelen we het ook enkele graden in huis.
Op de westkant staat een tuiparasol om de zon van de ramen te houden of oude lakens voor de ramen. Op de zuidkant hebben we een grote heg voor het raam en rolluiken. Dit belet toch dat het daar snel opwarmt. Tot hiertoe hebben we het telkens onder 25°C kunnen houden in huis op de zolderverdieping na, daar halen wij ook makkelijk 36°C of meer (buitentemperatuur + enkele graden erbij als ik de ramen niet open).
We hebben een mobiele aircounit, maar toen ik nog op het zolderverdiep woonde (tijdens de eerste verbouwingsronde) kon deze dat toch niet trekken, het briesje was aangenaam, maar de algemene temperatuur daalde amper en er kwam meer warme lucht binnen via het raam voor de afvoerslang, dus

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:52

Voor een kleine ruimte kan die wel maar een flinke woonkamer krijgt die niet koel.

Edit, wij hebben nu voor zolang een raamafsluiting van de Action.
Is even een gedoe maar gaat prima.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:59

Mobiele airco's geven inderdaad vaak best veel herrie, voor mij veel te veel om te slapen, ook op de lage stand. En ook ik had dat de temperatuur dan best wel weer op liep in de nacht - de warmte zat nog in alle muren en ook zelf geef je warmte af natuurlijk. Waardoor ik meestal midden in de nacht nog eens 45 minuten de airco aanhad en zelf uit bed ging.
De slang moet inderdaad naar buiten, en sommige mensen knutselen zelf een tweede slang voor de aanvoer van lucht waarmee de efficientie nog iets omhoog gaat.

Maar het was een zegen ten opzichte van niets of alleen een ventilator.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:07

Ik heb naast mijn bed een ventilator staan die overuren draait :') want ik kan echt niet tegen de warmte :n

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:19

Ik heb sinds een paar weken deze.
Duux, nooit meer wat anders meer. Hoef geen airco, deze voldoet perfect.
Rond acht tientjes ben je klaar.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:01

Nielojram schreef:
Ik heb sinds een paar weken deze.
Duux, nooit meer wat anders meer. Hoef geen airco, deze voldoet perfect.
Rond acht tientjes ben je klaar.


Waarom is deze anders dan een 'normale' ventilator?

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:06

Wij hebben een 2 of 3 jaar terug vaste airco's geplaatst, goede investering! Ik kan er mee koelen, maar ook mee verwarmen. Bij ons is die aan gegaan in mei dacht ik en nog steeds heb ik boven dezelfde temperatuur :)
Hallo nachtrust en hallo onregelmatige diensten, Ik vind het top!

Hebben hiervoor een ventilator gehad en een mobiele airco, veel herrie en nog niet aangenaam in temperatuur.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:36


Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:00


Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:22

WIj hebben dezelfde situatie maar nieuwer huis en wel zonnewering aan de buitenkant. In de slaapkamers wordt het maximaal 25 graden dus laat mijn kleuter er gerust slapen. En in de ochtend is het met de ramen op weer zo 21/22 graden. Zelf slapen we met het raam open en is het aangenaam in de avond en nacht.

Maar toen ze baby was hebben wij een mobiele airco gebruikt. Ook met de slaapjes overdag. Deze sloten we dan aan op het systeem van de mechanische ventilatie. Heeft destijds 5 a 600 euro gekocht. En is al een jaar of tien oud maar doet het nog super.
Wat budgetvriendelijker en in het kader van alle kleine beetjes helpen. Zag laatst op insta iemand die de lakens in de vriezer deed zodat de kids in een koel bed konden slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:27

vond zelf de mobiele airco toch altijd wel wat tegenvallen, voor die prijs. Een echt goede ventilator voor je neus zetten werkte voor mij iig een stuk beter.

Nu 2 echte airco's. Echt iedere cent waard. Heb je weinig aan alleen voor jouw vraag nu :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:28

Roodvos schreef:
janderegelaa schreef:
Deze heb ik, lig heerlijk in een briesje en dat voor 6 tientjes.

https://www.lidl.nl/p/livarno-home-plafondventilator-met-led-lamp/p100330673

En hoe hoog hangen dan uiteindelijk de touwtjes voor de bediening van de lamp/ventilator? In relatie tot: hoe hoog is het plafond? Want om nou iedere keer op een trapje of krukje te gaan staan wiebelen.

Mijn moeder had zo'n modelletje, en dat was echt geen enkel probleem. Kon daar als kind altijd gewoon bij zonder issues. Desnoods hang je er nog een extra touwtje aan.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:39

Roodvos schreef:
janderegelaa schreef:
Deze heb ik, lig heerlijk in een briesje en dat voor 6 tientjes.

https://www.lidl.nl/p/livarno-home-plafondventilator-met-led-lamp/p100330673

En hoe hoog hangen dan uiteindelijk de touwtjes voor de bediening van de lamp/ventilator? In relatie tot: hoe hoog is het plafond? Want om nou iedere keer op een trapje of krukje te gaan staan wiebelen.

Je hebt ze ook met afstandsbediening.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:16

Storm schreef:
Waarom is deze anders dan een 'normale' ventilator?


Deze maakt de lucht veel koeler. Geen idee hoe, hoor!
Ik had ook altijd een 'Blokkertje' deed zijn werk prima.
Uiteraard is deze veel stiller, dat is ook wel fijner :o

Ik was ooit in de apple-store en daar hadden ze van die fans van Dyson staan, die voelde toen ook al zo koel, alleen zo onbetaalbaar.
Deze heeft hetzelfde effect.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 11:58

We zijn uiteindelijk voor nu toch voor een aircooler gegaan. Vooral voor degene die op het werkkamertje moet werken. We hebben alles dicht nu en hopen dat de ventilator die we al hadden en de aircooler elkaar een beetje helpen. Voordeel is dat de nachten wel aardig afkoelen dus we beginnen smorgens niet al met 28 graden in huis. Van het belastinggeld volgend jaar gaan we rolluiken fixen. De ervaringen met een mobiele airco zijn zo wisselend en het kost nog best wat per dag. Dat geld hebben we nu dus maar in onze zak gehouden en bewaard voor een goede investering volgend jaar.

Misschien zijn er hier nog meelezers of ervaringsdeskundigen: raden jullie rolluiken of zonneschermen aan? Denk dat het voordeel van rolluiken is dat het ook met wind en regen gewoon dicht kan blijven toch?

Dank iedereen voor het meedenken en geniet van deze zonnige dagen! (In een zwembadje in de tuin +:)+ )

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:28

Knikarmschermen zijn het meest kwetsbaar omdat daar snel water op blijft staan. Markiezen kunnen ook niet heel veel hebben. Een uitvalscherm is al wat steviger. Maar ze zijn geen van drieën stormvast. vaak kan je ze kopen met een winddetector zodat ze vanzelf inrollen. Een screen kan redelijk wat wind verdragen en laat eigenlijk altijd wel wat licht door. Een rolluik is het sterkst en verduistert het raam volledig. Die kan je als je op vakantie gaat gewoon dicht laten.

Modern HR glas is ook alweer flink beter dan eerste generatie HR of normaal dubbel glas. Op de metalen strip in het raamkozijn (tussen de glasplaten) staat als het goed is een code en een datum. Daarmee kan je uitzoeken wat voor glas je hebt.

Edit: Voor velux kantelramen zijn er rolluiken die een eindje met het raam mee kantelen zodat je met het luik dicht kan ventileren.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 11-08-22 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:35

Ik vind rolluiken zo naar en claustrofobisch, zowel van binnen als buiten. Vreselijk.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:37

Ik heb jaren een markies gehad en zo’n 30 jaar een knikarmscherm en nooit last gehad ergens mee.
Nu hebben we een uitvalscherm, zat hier in de appartementen maar een markies had fijner geweest want de zon komt er schuin onderdoor als die gaat zakken.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:31

Denise_Storm schreef:
Misschien zijn er hier nog meelezers of ervaringsdeskundigen: raden jullie rolluiken of zonneschermen aan? Denk dat het voordeel van rolluiken is dat het ook met wind en regen gewoon dicht kan blijven toch?

Dank iedereen voor het meedenken en geniet van deze zonnige dagen! (In een zwembadje in de tuin +:)+ )


Wij hebben een rits-screen voor ons keukenraam, daar staat vanaf 1 uur ‘s middags vol de zon op. Het scheelt echt veel! En door de “rits” sluiting is het windvast en kan die dicht blijven bij veel wind.
Tegenwoordig heb je ook screens op zonne-energie, dan hoef je geen elektra aan te leggen.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Ventilator, aircooler of airco… Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:29

Wij hebben twee goedkope van de hornbach, van eurom. Maar hallelujah wat een verademing in de woonkamer (ook voor onze honden) en slaapkamer. Heerlijk onder het dekbed kunnen slapen en lekker binnen op de bank bijkomen als we buiten iets moesten doen.