Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 134 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 269  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

 
Profiel   

Snap ik, maar als je ook nog een partner hebt dan is het echt niet ondenkbaar dat je gewoon een prima bedrag kunt lenen, ook met een (forse) studieschuld.

Zelf had ik niet zoveel meer staan en heb hem maar gewoon volledig afgelost omdat ik toch liever meer wilde lenen. Vervolgens is er door zowel m'n adviseur als de hypotheekverstrekker nergens naar gevraagd :+ Ik heb er nog specifiek naar gevraagd, waarop m'n adviseur zei "nou ja upload het maar hoor" :') En dat is intern in hun systeem, de hypotheekverstrekker zelf heeft er niet om gevraagd. Maar goed, toch een fijner gevoel zo.

Een vriendin had bij dezelfde verstrekker een soortgelijk geval, zij gaf het aan en in de definitieve aanvraag is het niet meegenomen. Het hangt inderdaad ook nog af van onder welke regeling je valt, maar wij vallen allebei onder de oude regeling.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:09 



 
Profiel   

Vanaf eind vorig jaar is het aanleveren van een DUO uitdraai bij de meeste verstrekkers wel een eis -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:14 



 
Profiel   

Ja super leuk. Op het moment dat je leent zou het niet meetellen voor je hypotheek, en op het moment dat je een huis wil kopen zijn de regels net veranderd. Super irritant. Dus daar gaat je eigen geld…
Lening is namelijk rentevrij, dus dat was ooit heel gunstig. Maar nu kan ik hem beter eerst aflossen om zo een fatsoenlijke hypotheek te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:16 



 
Profiel   

Flicka12 schreef
Vanaf eind vorig jaar is het aanleveren van een DUO uitdraai bij de meeste verstrekkers wel een eis -O-

Dacht ik ook, daarom was ik zo verbaasd dat er niet om gevraagd is. We zitten er allebei nu middenin, dus ik vind het ook gek.

Eilleen, klopt, ik vind het ook krom dat ie zo zwaar meetelt. Het is namelijk gewoon een hele gunstige lening en als je niets zou verdienen, zou je ook niet terugbetalen... Maar goed. In Engeland is het wat dat betreft beter geregeld, daar houden hypotheekverstrekkers er veel meer rekening mee dat het geen gewone schuld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:20 



 
Profiel   

manzano schreef
En ze kijken naar het startbedrag van je lening.... als je al halverwege bent qua aflossing maakt dat niet uit.


Volgens mij klopt dat niet hoor. Je kan een herberekening laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:30 



 
Profiel   

Nee, alleen als je een grote aflossing in een keer doet kan je tegenwoordig een herberekening laten maken. Maar dan telt alleen de grote aflossing mee, niet dat wat je elke maand hebt afgelost.

Onze hypotheek is inmiddels definitief, de keuken wordt vanmiddag opgemeten, en op naar 23 september *\o/* ik durf hem inmiddels ook te delen:

https://www.funda.nl/koop/verkocht/rijs ... ijklaan-6/

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:33 



 
Profiel   

Ik zit in het oude regime en dan was uitgangspunt ook de volledige leensom.

Alleen als je extra, relatief grote aflossingen hebt gedaan kan je herberekening vragen idd. Niet met de gewone maandelijkse aflossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:50 



 
Profiel   

Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.

Ik heb ook wel gekeken wat voor buren ik had. Maar niet echt kennismaken. Maar goed je weet het nooit. Iemand kan ook een blaf hond kopen of van muziek houden of veel bezoek krijgen. Kan allemaal storend zijn. Ik had buren met jank kinderen. Dat werd na 3 jaar beter en overburen met een blaffende herder die ELKE DAG al om 6 uur smorgens buiten op het terras zat te blaffen en door de dag heen. Je kan het niet helemaal uitsluiten. Tenzij je in een hutje op de hei gaat zitten.

Ik heb vrienden waar ik zelf niet naast zou willen wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:33 



 
Profiel   

Wij waren helemaal weg van een bepaald huis.
Toen wij daar de bezichtiging hadden, werd t ons wel duidelijke dat de buren aan de ene kant niet van dieren hielden. Overal allerlei afschrik materiaal op de schuttingen, en zelfs heel het dak zat vol.
Helaas waren wij toen net overboden, maar 2 dagen daarna was ik me toch blij dat dat huis het niet was geworden.
Mijn moeder heeft de app nextdoor en daarop kwam een melding of er meer mensen last hadden van de vele geluidsoverlast in die straat, op het huisnummer van die bepaalde buren.
Wat was ik blij zeg!

Nu krijgen we een jong stel naast ons met 2 opritten ertussen. En aan de andere kant woont een mindervalide man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:48 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.
.


Ik heb afgelopen jaar helaas een familielid verloren en ik bleek in de erfenis te staan, vandaar. Dus zodoende had ik ineens wat eigen geld en kwam een koopwoning ook echt in aanmerking. Dus dat had ik nooit verwacht in de tijd da t ik studeerde en leende.

Maar het was dus ook zo, dat je lening rente vrij was en niet meetelde voor een hypotheek. Dus veel studenten hebben geleend om meer “eigen geld” te genereren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:31 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.


Financieel gezien is geld lenen van DUO heel aantrekkelijk en snel afbetalen niet. Maar dat is niet hetzelfde als handelen naar normen en waarden.

@Manzano: Ik kan nergens terugvinden dat het om een relatief groot bedrag moet gaan. Enkel dat het "extra aflossen" betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:35 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Zonnetje81 schreef
Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.
.


Ik heb afgelopen jaar helaas een familielid verloren en ik bleek in de erfenis te staan, vandaar. Dus zodoende had ik ineens wat eigen geld en kwam een koopwoning ook echt in aanmerking. Dus dat had ik nooit verwacht in de tijd da t ik studeerde en leende.

Maar het was dus ook zo, dat je lening rente vrij was en niet meetelde voor een hypotheek. Dus veel studenten hebben geleend om meer “eigen geld” te genereren.


Geen idee in welke tijd jij gestudeerd hebt, maar hij was bij mij noot rentevrij. Dat is pas sinds een aantal jaar doordat de rentestand zo laag was (en je rente wordt elke paar jaar opnieuw vastgesteld), maar toen telde hij al wel mee voor de hypotheek.
Ik heb tot 2020 gewoon rente betaald over de lening. Het was alleen een lage rente, dus je zag dat veel mensen zo goedkoper geld leenden en soms was de rente op je spaarrekening zelfs hoger.

@Doubtless; dat heb ik nagevraagd destijds bij financieel adviseur én duo omdat ik ooit wat extra heb afgelost. Maar dat was niet zodanig dat het van invloed was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:38 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.

Ik heb ook wel gekeken wat voor buren ik had. Maar niet echt kennismaken. Maar goed je weet het nooit. Iemand kan ook een blaf hond kopen of van muziek houden of veel bezoek krijgen. Kan allemaal storend zijn. Ik had buren met jank kinderen. Dat werd na 3 jaar beter en overburen met een blaffende herder die ELKE DAG al om 6 uur smorgens buiten op het terras zat te blaffen en door de dag heen. Je kan het niet helemaal uitsluiten. Tenzij je in een hutje op de hei gaat zitten.

Ik heb vrienden waar ik zelf niet naast zou willen wonen.

Ik heb liever wat extra geld achter de hand en een rentevrije, aantrekkelijke schuld dan andersom. Als het niet nodig was geweest had ik m'n schuld dus ook lekker laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:49 



 
Profiel   

manzano schreef
eilleen333 schreef
[quote="Zonnetje81"
Ben ik raar dat ik het vreemd vindt dat je een hoop eigen geld hebt naast een studieschuld? Ik ben van gewoon je schulden zsm afbetalen.
.
[/quote

Ik heb afgelopen jaar helaas een familielid verloren en ik bleek in de erfenis te staan, vandaar. Dus zodoende had ik ineens wat eigen geld en kwam een koopwoning ook echt in aanmerking. Dus dat had ik nooit verwacht in de tijd da t ik studeerde en leende.

Maar het was dus ook zo, dat je lening rente vrij was en niet meetelde voor een hypotheek. Dus veel studenten hebben geleend om meer “eigen geld” te genereren.


Geen idee in welke tijd jij gestudeerd hebt, maar hij was bij mij noot rentevrij. Dat is pas sinds een aantal jaar doordat de rentestand zo laag was (en je rente wordt elke paar jaar opnieuw vastgesteld), maar toen telde hij al wel mee voor de hypotheek.
Ik heb tot 2020 gewoon rente betaald over de lening. Het was alleen een lage rente, dus je zag dat veel mensen zo goedkoper geld leenden en soms was de rente op je spaarrekening zelfs hoger.

@Doubtless; dat heb ik nagevraagd destijds bij financieel adviseur én duo omdat ik ooit wat extra heb afgelost. Maar dat was niet zodanig dat het van invloed was.

Ik ben in 2019 afgestudeerd. Toch echt 0% rente, heb het net nog even gecontroleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:57 



 
Profiel   

Dat klopt ook wel.... je gaat pas 2 jaar na afstuderen terugbetalen. Vanaf 2020 is de rente naar 0% gezet omdat het altijd onder de reguliere rente zit (die al bijna niks was). Best kans dat dat over een tijdje weer boven 0 komt.
Ik heb ook even teruggekeken, vandaar dat ik het kan zien sinds wanneer het is. Maar bij afsluiten was hij bij mij geen 0% dus met die intentie heb ik het niet afgesloten.
Je rente wordt steeds per 5 jaar vastgesteld. Dus kennelijk loopt mijn blok van 2015 tot 2020 en nu tot december 2024. Best kans dat ik vanaf 2025 rente moet betalen (als de lening er dan nog is).

edit: zie ook de tabel op deze pagina https://financieel.infonu.nl/geld/12150 ... -2020.html

edit2: https://www.fiets.nl/rente-duo/#nul
Hier zie je ook wat over historische rente. Kennelijk is hij lang geleden zelfs 11% geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:59 



 
Profiel   

Ja, zuur is dat wat die studielening. Ik ben ook nog van de tijd dat het echt niet zou meetellen bij een hypotheekaanvraag. Voor ons maakt het uiteindelijk niet uit. Maar stom is het wel. Maar hier ook tijden nauwelijks rente betaald. Echt geneuzel achter de komma. Einde van het jaar wordt ie opnieuw bepaald. Na aanleiding daarvan bekijk ik of volledig aflossen interessant is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:10 



 
Profiel   

ynskek schreef
Met studieschuld kun je wel ren hypotheek krijgen alleen ligt de max een stuk lager en moet je dus meer eigen geld mee brengen.

Ik geloof dat je je studieschuld x 1,5 moet doen en dat dat van de max af gaat.

Ik heb er een paar jaar terug voor gekozen om met eigen geld in 1x de studieschuld af te lossen. Zodat die voor de hypotheek niet meer meetelde


Mijn ervaring in het oude leenstelsels is eerder x2

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:18 



 
Profiel   

Eulogy schreef
Ik heb liever wat extra geld achter de hand en een rentevrije, aantrekkelijke schuld dan andersom. Als het niet nodig was geweest had ik m'n schuld dus ook lekker laten staan.


Dit begrijp ik dus echt niet. Maar misschien ben ik ook opgevoed met dat je geen schulden mag hebben behalve een hypotheek. En het liefst ben ik daar ook snel vanaf.
Ik kan me echt niet vinden in de studenten die maar lekker lenen bij duo omdat het toch rentevrij is. Het is en blijft toch een schuld, geld wat niet van jou is. En wat dus terugbetaald moet worden. Ik zou niet lekker slapen in ieder geval. Ik wil geen schulden hebben, bij niemand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:44 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Eulogy schreef
Ik heb liever wat extra geld achter de hand en een rentevrije, aantrekkelijke schuld dan andersom. Als het niet nodig was geweest had ik m'n schuld dus ook lekker laten staan.


Dit begrijp ik dus echt niet. Maar misschien ben ik ook opgevoed met dat je geen schulden mag hebben behalve een hypotheek. En het liefst ben ik daar ook snel vanaf.
Ik kan me echt niet vinden in de studenten die maar lekker lenen bij duo omdat het toch rentevrij is. Het is en blijft toch een schuld, geld wat niet van jou is. En wat dus terugbetaald moet worden. Ik zou niet lekker slapen in ieder geval. Ik wil geen schulden hebben, bij niemand.


Het terugbetalen is appeltje eitje met een prima opleiding, dus dat was voor mij een reden om het wel te doen. Alternatief was niet studeren, dus in the end is dit een betere keuze geweest.
Niemand kon bijdragen aan de studie, en als je alles zelf moet betalen naast een studie van dik 50 uur per week, 6 dagen elke week… hoeveel kan je daarnaast werken tegen minimumloon om uit de kosten te komen? Dat gaat gewoon niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 18:10 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Eulogy schreef
Ik heb liever wat extra geld achter de hand en een rentevrije, aantrekkelijke schuld dan andersom. Als het niet nodig was geweest had ik m'n schuld dus ook lekker laten staan.


Dit begrijp ik dus echt niet. Maar misschien ben ik ook opgevoed met dat je geen schulden mag hebben behalve een hypotheek. En het liefst ben ik daar ook snel vanaf.
Ik kan me echt niet vinden in de studenten die maar lekker lenen bij duo omdat het toch rentevrij is. Het is en blijft toch een schuld, geld wat niet van jou is. En wat dus terugbetaald moet worden. Ik zou niet lekker slapen in ieder geval. Ik wil geen schulden hebben, bij niemand.

Er zit wel een verschil tussen die schuld hebben omdat je gestudeerd hebt, en "maar lekker lenen omdat het toch rentevrij is". Maar de ene schuld is de andere niet. Financieel gezien is het imo gewoon een betere keuze om die schuld niet af te lossen met eigen geld. Als ik m'n baan kwijt raak, heb ik meer aan spaargeld. Die studieschuld betaal je namelijk toch niet terug als je het niet kunt betalen.

Wat je zelf fijner vindt, dat is natuurlijk weer een andere discussie.

Ik ben financial dus het is ook wel een beetje beroepsdeformatie :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 18:41 



 
Profiel   

De enige reden dat ik hem aflos is om meer hypotheek te kunnen krijgen. Al is het nu even de vraag of dat met de gestegen rente wel handig is… ik weet het niet zo goed. Binnenkort (weer) een gesprek.
Maar voor elke 10.000 euro schuld krijg je 20.000 hypotheek extra, dus dat kan best veel schelen. Maar we gaan kijken wat de adviseur over mijn specifieke situatie gaat zeggen.

Eerst maar weer eens bezichtigen en dan hopen dat ik überhaupt een kans maak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 18:46 



 
Profiel   

Hier geen studie schuld gelukkig.

Maar man wat baal ik, er komen gewoon echt geen huizen op die aan onze wensen voldoen. Zo jammer. Aanbod wat erop komt is zoiezo echt zo weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:51 



 
Profiel   

Wat ik hier lees vind ik schokkend en ben blij dat je hard terug gepakt wordt op je hypotheek. Anders zouden mensen op die manier gratis geld krijgen. Bizarre ontwikkeling.

Anders was het: Lekker lenen om een buffer te hebben maar ondertussen ook een dikke hypotheek krijgen en je schulden niet aflossen.

Ik ben hier te oud en te netjes voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:54 



 
Profiel   

Je moet een studieschuld gewoon aflossen hoor. Tenzij je daar te weinig voor verdient.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:59 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Wat ik hier lees vind ik schokkend en ben blij dat je hard terug gepakt wordt op je hypotheek. Anders zouden mensen op die manier gratis geld krijgen. Bizarre ontwikkeling.

Anders was het: Lekker lenen om een buffer te hebben maar ondertussen ook een dikke hypotheek krijgen en je schulden niet aflossen.

Ik ben hier te oud en te netjes voor.
Dit zegt helemaal niemand, maar lees vooral wat je wil lezen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 134 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 269  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen