Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:11

Relaxed schreef:
Absoluut, maar dat het systeem zo is dat dit dus kan vind ik echt bizar :n


Ik heb een vage kennis die makkelijk kan werken, en van al deze dingen dus voordeel maakt.

Zoals ik het hier lees, kan deze bokker echt niet in de maatschappij functioneren als werkende.

Daar is ons sociale vangnet voor, en gelukkig maar, we ( werkenden) zouden ook horendol worden van zo iemand, toch?

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:21

Ik begrijp dat het nog niet helemaal duidelijk is hoe ze die 2 x 190 euro gaan verrekenen? Ik betaal nu 300 per maand maar dat is wel lager dan ingeschat (meer kan ik niet missen), dus ik hoop dat ze het gewoon met de eindafrekening gaan verrekenen eigenlijk. Ik ben wel blij met de uitkomst van het plafond zo. Mijn gasverbruik lag afgelopen jaar hoger, maar ik ben al druk maatregelen aan het nemen en qua stroom heb ik 1000kwh over tot het plafond dus ik ga zeker 2 elektrische kachels aanschaffen om de woonkamer en keuken te verwarmen. Dan kan de cv nog 2 graden kouder en dat scheelt weer gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:22

Nielojram schreef:
Relaxed schreef:
Absoluut, maar dat het systeem zo is dat dit dus kan vind ik echt bizar :n


Ik heb een vage kennis die makkelijk kan werken, en van al deze dingen dus voordeel maakt.

Zoals ik het hier lees, kan deze bokker echt niet in de maatschappij functioneren als werkende.

Daar is ons sociale vangnet voor, en gelukkig maar, we ( werkenden) zouden ook horendol worden van zo iemand, toch?


Ik bedoel vooral het systeem rond de energietoeslag terwijl die persoon nog geen last heeft van een duur contract..

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:22

Volgens nos en nu.nl wordt het in mindering gebracht op je maandbedrag van november en december.
Maar het staat iedereen vrij om dan 2mnd 190e op een spaarrekening te zetten voor je eindafrekening.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:23

Dan zou ik mijn maandtermijn voor die 2 maanden verhogen, dat kan ook.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:26

secricible schreef:
Volgens nos en nu.nl wordt het in mindering gebracht op je maandbedrag van november en december.
Maar het staat iedereen vrij om dan 2mnd 190e op een spaarrekening te zetten voor je eindafrekening.


Wat als je nu veel minder betaalt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:28

Suzanne F. schreef:
Maar ik betaal nog niet eens 190 euro per maand? Krijg ik dat dan toch in november en december? Dat zou raar zijn toch?

Het kan de gaten vullen van de torenhoge energierekening. Bij mijn moeder wordt de prijs in november weer verhoogd en officieel werd al een voorschot van boven de 1000 euro gevraagd. Dan is die 190 toch weer een kleine pleister op de wond tot het prijsplafond in gaat.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:33

Verbruikt ze dan zoveel elnienjo? Of heeft ze een nieuw contract af moeten sluiten?

Chanicha, daar lees ik nog niks over.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:36

Ik krijg geen gehandicaptentoeslag hoor. Ook al heb ik gewoon op papier staan dat ik niet of maar heel beperkt kan werken. Geen uitkering via uwv, dus geen toeslag.

Nu heb ik ook de energietoeslag gehad en krijg ook ik die 2 keer 190 euro en dat voelt wel krom, ja. Maar wel nodig. Want zelfs met mijn hele zuinige verbruik moet ik met dit contract straks al flink bij betalen. Ook met plafond volgend jaar komt het erop neer dat de verwarming eigenlijk uit moet blijven. Of als ik geluk heb af en toe 1 uurtje aan kan. Op die manier had ik vorig jaar 900m3 verbruikt met een hoekwoning die absoluut niet goed geïsoleerd is, continu op 15 graden en skms een uurtje naar 18 of 19. Met een lager tarief kwam ik toen precies uit met het maandbedrag. Nu is die al verhoogd en moet nog flink meer verhoogd worden, maar dat kan niet. Als ik het goed heb zou volledige energietoeslag erbij moeten bij afrekening om het te betalen. Of misschien zou ik iets overhouden, maar dat heb ik dan wel volgend jaar nodig om aan te vullen. Ik kan niet inschatten wat ik deze winter nodig ga hebben, hoevaak de verwarming aanslaat op 15 graden en hoe slecht de winter wordt. Ik hoop dat ik 600m3 red, dan kan ik in 4 maanden 300m3 verbruiken.

Boodschappen en alle andere dingen zijn voor iedereen gestegen. Dus dan is het nog steeds een extraatje als je het niet nodig hebt voor de energie.

Ik ben enorm dankbaar voor de hulp :j Ook met die 190x2 extra. Als ze het verrekenen met maandbedrag zet ik het op de spaarrekening, want moet het toch inleveren bij afrekening.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:38

Ik durf ook mijn maandtermijn niet hoger te zetten, zal je net zien dat wij het niet krijgen :')
Ik wacht het wel af, december krijg ik de jaarafrekening, fijne maand.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 04-10-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:38

Volgens mij kijken ze naar je jaarverbruik en trekken ze daar 380 euro van af.
Ik weet het eigenlijk ook niet, vind het maar ingewikkeld

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:42

Ik vind het toch wel heel jammer dat de compensatie niet meer maatwerk is. Ik ben blij dat ik het krijg, maar heb het in principe niet echt nodig. Ik ga het niet afwijzen ofzo, maar ik had het ook niet erg gevonden als het geld alleen werd verdeeld over de mensen die nieuwe tarieven betalen en minima zijn. Of bijvoorbeeld alleen naar mensen met een energielabel C of lagere woning en nieuwe tarieven.

Ik heb energielabel A, wel de nieuwe tarieven en ben geen minima, dus eigenlijk voelt het niet zo nodig....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:47

Wees dankbaar voor wat je krijgt. Nederland is een rijk land en kan die compensatie makkelijk missen. Onze staatsschuld is een kruimeltje vergeleken met andere EU landen.

Ik dank de overheid dat ik niet straks thuis hoef te studeren met 15 graden binnen. Of nog erger, naar een bieb ofzo moet, daar kan ik niet werken. Ik kan dan gewoon de woonkamer en mijn kantoor verwarmen naar een graad of 18. _O_

Ons voorschot is al sinds april 330 dus wij zijn al heel lang de pineut. Hopelijk krijgen we wat terug. :))

Ik ging even rekenen we hebben vanaf april ongeveer 200 kuub gas gebruikt dus we kunnen nog 1000 tot aan april. Dat is ongeveer 165 kuub per maand deze winter. :=

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:01

Ik merk dat ik wat gemengde gevoelens heb over al die mensen die aangeven het niet nodig te hebben. Ikzelf eigenlijk ook niet, want: november 2021 het energietarief voor 5 jaar vastgezet. Was een gok, die nu gunstig uitpakt.
Maar druk bezig om onze oude boerderij te verduurzamen, daar waren we al mee begonnen, maar kost ook flink wat geld.
We hebben hier beide een goede baan en dragen per maand flink wat sociale lasten af. Ik merk dat ik daar soms wel wat moeite mee begin te krijgen. Iedereen die het écht nodig heeft mag van mij echt wel krijgen, want als ik de berichten van bijvoorbeeld MWM of karuna lees dan vind ik dat oprecht jammer dat mensen die er echt niets aan kunnen doen, er zo bij zitten in dit land. Dat zou toch niet nodig moeten zijn.

Tegelijkertijd zie ik ook mensen die enerzijds heel hard klagen en ook gewoon toeslagen e.d. ontvangen, wel op de terrassen zitten (onder de heater :+), uit eten gaan, autorijden, etc etc. Daar word ik eerlijk gezegd een beetje boos van.

Mijn man heeft recentelijk zijn baan opgezegd en is op zoek naar wat nieuws (sterker nog: hij kan sowieso al bij meerdere werkgevers onmiddellijk aan de slag). Heel soms vraag ik me weleens af of dat zo slim is dat hij weer aan het werk gaat, want stel nou dat hij een jaar fulltime aan de boerderij kan werken, dan daalt ons inkomen gedurende die periode flink, maar kunnen we sneller verduurzamen en maken we ook nog eens kans op extra tegemoetkomingen die we nu dus mis lopen vanwege het feit dat we beide vrijwel fulltime werken. Ik ga het niet doen, maar met dit soort ontwikkelingen kan het maar zo zijn dat dan ons bruto inkomen flink daalt, maar ons netto inkomen naar rato veel minder.
Van oorsprong ben ik behoorlijk links georiënteerd, maar ik merk dat ik het steeds vervelender begin te vinden dat ik het gevoel krijg dat werken, sparen en bewuste keuzes maken niet loont.
Dus ja, ik ben blij met dat extratje van 2 x 190 euro, dat gaat gewoon in de spaarpot voor de verduurzaming van ons huis (dat echt vele malen meer kost!). En ik ga dat dus zeker niet weigeren.

karrij
Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:02

Misschien al eerder gevraagd, maar krijgen mensen met nog een heel gunstig vast contract ook een compensatie?

Zij betalen toch al heel weinig?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:09

secricible schreef:
Verbruikt ze dan zoveel elnienjo? Of heeft ze een nieuw contract af moeten sluiten?

Chanicha, daar lees ik nog niks over.

Oud huis en zij heeft het altijd koud als senior met lichamelijke problemen. Variabel maar bij energiedirect, die hebben al tig keer tussentijds verhoogd. Ik zit onder dezelfde variabele condities bij engie en die zijn tot nu toe best netjes met alleen in juli een verhoging.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:12

Denk dat de app van Eneco is ontploft :j
Waar ik gisteren nog het verbruik kon zien zie ik nu niets meer 8)7

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:12

karrij schreef:
Misschien al eerder gevraagd, maar krijgen mensen met nog een heel gunstig vast contract ook een compensatie?

Zij betalen toch al heel weinig?

Ja en ja

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:22

chanicha schreef:
Denk dat de app van Eneco is ontploft :j
Waar ik gisteren nog het verbruik kon zien zie ik nu niets meer 8)7

Ik heb het met de Essent. Kon eerst zien dat ik ongeveer 700 euro terug zou krijgen, nu niet meer wat ik terug kan krijgen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:25

Dat heb ik al een week met Oxxio. Ik krijg ongeveer € 700 terug (half november. 15 november gaat mn nieuwe contract in) maar weet het nu niet meer. Ik gok nog iets meer maar ik vindt dit wel erg vervelend. Vooral ook omdat er bij staat dat contact opnemen met de klantenservice geen zin heeft en ze je het ook niet gaan vertellen...

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:26

Bij Essent zag ik het een uur geleden niet en nu zie ik dat we 363 euro terug krijgen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:30

zonnebloem18 schreef:
Bij Essent zag ik het een uur geleden niet en nu zie ik dat we 363 euro terug krijgen.

Ik kan het nergens meer terugvinden, waar moet ik kijken?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:35

Ik kan denk ik al twee weken niet zien wat ik eventueel terugkrijg -O-
Laatst bijgewerkt door chanicha op 04-10-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:36

Dat vind ik dus het nadeel aan vattenfall. Die geven bijvoorbeeld aan dat je bij moet betalen. Onder de 250 euro of erboven. Ik zag dus dat ik meer dan 250 euro moet bijbetalen, maar dat is het. Ik snap dat het altijd een schatting is, maar geef die schatting dan. En niet gewoon 250 euro plus. Dat kan dus ook 1000 euro zijn.

Bij alle vorige leveranciers kreeg je een schatting iig. En ja, dat kon nog afwijken als je meer of minder ging verbruiken maar het was iets.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:39

MyWishMax schreef:
Dat vind ik dus het nadeel aan vattenfall. Die geven bijvoorbeeld aan dat je bij moet betalen. Onder de 250 euro of erboven. Ik zag dus dat ik meer dan 250 euro moet bijbetalen, maar dat is het. Ik snap dat het altijd een schatting is, maar geef die schatting dan. En niet gewoon 250 euro plus. Dat kan dus ook 1000 euro zijn.


Je kan op de cent af zien wat je per maand verbuikt hebt. Even het verschil met je voorschotbedrag uitrekenen en dan weet je toch zelf hoe je ervoor staat?