Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:06

Tancreda4 schreef:
Ouderen hebben het nu eenmaal veel sneller koud. Daarom vind ik die gascrisis nog het meest schrijnend, voor die mensen die niet kouder kunnen zitten, maar 't ook van een aowtje moeten doen...


Ik vind het ook heel triest.. Net als mensen met bijvoorbeeld een ziekte waardoor ze slecht tegen kou kunnen.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:07

Is een paar dagen net 20 graden geweest, maar heb bijna hele dag zon op mijn woonkamer (als deze schijn).

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:23

De vorige bewoonster verbruikte 3000 kuub per jaar dus ik houd mijn hart vast. Het wordt onze eerste winter in dit huis. We hebben wel dingen geisoleerd, maar geen idee wat de impact daar precies van is natuurlijk..

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:21

Hier nog 22 graden in huis, ik heb de schuifpui even opengezet om wat af te koelen :+

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:00

Hier nu balkondeur open, maar die ga zo wel dicht doen.

Hou wel van ventileren.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:21

Heb alleen nog vorige week donderdag de verwarming aan gezet, want toen was het maar 17 graden in huis en onze dochter van nog geen 2 was ziek. Dat vond ik niet kunnen.

Verder is ie tot nog toe uit gebleven. De zon is krachtig genoeg dus daar genieten we van :D

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:29

Hier nu 18.5, verwarming is nog niet aan geweest, maar het is ook 16 graden binnen geweest. Het wisselt erg.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:51

hier ruim 20 graden en de balkondeur staat open en aan de andere kant het keukenraam. Ik hou van frisse lucht in huis en ik zit nog steeds in een t-shirt achter de computer

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:53

21,5 graden

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:28

Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:47

Ja ala ik mijn zonnescherm niet zou hebben ga je hier echt kapot van de warmte en dan nog wordt het gerust 26 graden dus ik hou van mijn airco :j
Nu is het dan weer wel lekker, de zon staat nu op mijn raam dus geen verwarming nodig.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:54

Poekkie schreef:
Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?


Mijn huis is in de winter koud en de zomer bloedheet. Dus als het 35 graden is is het in koudste gedeelte van huis ook 30+
Nu hangt het ook rond de buitentemperatuur, dus overdag 16/17/18 en 's nachts zakt het. Boven naar 12 graden oid, beneden 15.

Toch nadeel van slechte isolatie, houdt geen warmte vast maar ook geen kou :+

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:20

Poekkie schreef:
Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?

Ja bloedheet hier. Om die reden hele zomer schaduwdoeken voor mijn ramen gehad.

Even zon op de ramen en temperatuur loop rap op.

Alleen de hobbykamer is koeler (alleen vroeg in de ochtend zon) en baal eigenlijk dat daar geen raam zit die open kan daar. Heb wel rooster maar doet weinig.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:23

Hier kan de temperatuur ook gerust tot 30°c of warmer oplopen.
Niet dat het huis slecht geïsoleerd is maar de zon staat vanaf ±14u vol op het woonkamerraam tot ongeveer een uurtje voor zonsondergang.
Scheelt op koude dagen zo al een graad of 5 met de normale temperatuur in huis.
Warmte blijft ook aardig hangen zodra de bakstenen etc warm zijn dus wanneer de temperatuur daalt na warme dagen is het huis nog minstens 2 dagen heet. :+
De boel tegen elkaar openzetten in de avond en een schaduwdoek buiten voor het raam hangen werkt wel goed om de temperatuur in huis lager te houden.
Met schaduwdoek is het niet warmer geweest dan ±28°c in huis terwijl het buiten algauw 35°c of warmer was.

Nu is het vrij koud in huis, de thermostaat staat op 15,5 ingesteld om de ergste kou eraf te houden en het is net aangenaam voor mij nu (meestal geeft de thermostaat aan dat het 16-16,5°c is in de middag, soms warmer).
Heel soms is hij aangeslagen de afgelopen maand maar denk 90% vd tijd is de verwarming gewoon koud.

Ik loop meestal nog in een mouwloos shirt en 's nachts heb ik de aircooler nog aan staan omdat ik het gewoon warm heb onder mijn zomerdekbed. :')
Krijg ik het koud dan begin ik met een shirt met korte mouw of als de kou vooral op mijn rug komt door een opkruipend shirt dan trek ik een shirtjurk aan.
Werkt een t-shirt niet dan trek ik een longsleeve aan en daarna evt een vest.
Inmiddels draag ik wel sokken, de vloer is net te koud om blootpoots op te lopen en wanneer sokken niet voldoende zijn trek ik slippers of pantoffels aan.
Evt gaat er een legging aan in bed, die zitten imo fijner dan loszittende joggingbroeken (die draaien en kruipen :+) en ik heb een warmwaterkruik, gewoon zo'n rubberen zak met draaidop erin zegmaar waar ik ongeveer een halve liter water dat net van de kook af is in doe.
Precies genoeg heet water om de hele nacht warm te blijven en zo weinig dat je op de kruik kunt liggen zonder dat hij knapt oid.
Wel een handdoek eromheen wikkelen om verbranding vd huid te voorkomen of kouder water erin doen maar dan moet je halverwege de nacht wsl opnieuw vullen.

Oh en evt gooi ik een tweede zomerdekbed op bed om tussen de dekbedden te kruipen, blijf ik dan nog te koud met de bovengenoemde dingen erbij dan pak ik mijn dikkere dekbed erbij maar das vaak van november t/m februari ofzo en evt icm een zomerdekbed wanneer het te koud wordt.
In dat geval heeft mijn Shih Tzu ook een pyjama aan en ik gooi een paar plaids op mijn voeteneind zodat hij daaronder kan kruipen want wakker gehouden worden door een sneu kijkende hond die bovenop me ligt te vibreren maar weigert onder het dekbed te liggen of enkel tot hij opgewarmd is om zogauw hij afkoelt weer op me te liggen bibberen is niet zo best voor mijn nachtrust en humeur. :+
De kees heeft een dikke wintervacht en voldoende aan op het bed tegen me aan liggen. :)
Plus ze kruipt onder het dekbed als ze het te koud krijgt ipv mij wakker te houden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:27

Poekkie schreef:
Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?

ja, zodra de zon erop komt alles dicht en zonwering naar beneden, gordijnen dicht en airco aan voor het naar bed gaan, de airco staat in de zomer gerust de hele nacht aan

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:28

Ik heb afgelopen week geen kachel aangehad. Het is hier rond de 18 graden, prima te doen. Cv staat aan bij 15 graden. Maar we hebben een houtkachel die we gebruiken bij jou, en die warmte houd redelijk vast. Boven alle cv op antivries stand, ketel op eco .. maar niet anders dan andere jaren.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:32

Ik heb een goed geïsoleerd appartement, maar even goed wel een airconditioning voor de écht warme dagen. Dan wordt het hier toch wel 27 gr zonder airco. Nu is het 24,5 binnen met de deur open maar de zonwering omhoog.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:02

Ons huis is behoorlijk goed geïsoleerd door de dikke muren en kleine ramen (oude boerderijwoning), dus hier blijft het in de zomer ook lang lekker koel. We hebben de airco dit jaar volgens mij maar een dag of 3 aan gehad.

En momenteel is het asociaal warm :=
In de tuinkamer heb ik het zonnescherm half dicht moeten klappen, anders wordt het echt te warm:
Afbeelding
Afbeelding
En in de woonkamer:
Afbeelding

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:18

Onze woonkamer is nog niet in gebruik door verbouwing. Die ligt wel op een koude plek.

De aanbouw met keuken en eetkamer heeft ramen en deurtjes op zon, dus daar komt veel warmte binnen. Is goed geïsoleerd verder.

Toen ik het koud vond, was het steeds 18/19gr. Van de week was het weer 23gr. Zakte tot 21 dus ook 's avonds dan nog te doen. Maar rest van het huis niet.

Omdat badkamer nog niet af is en we nog twijfelen welke verwarming we daar kiezen, kijk ik naar iets tijdelijks voor de douche nu. Daar is snel veel schimmel, handdoeken zijn zeiknat. Kan ook niet zo in de wasmand, want heb echt niet genoeg was voor elke dag.

Iemand ervaring met zoiets; https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... w/10040812

Of zoiets; https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... w/10002436

Even willekeurig qua vermogen gepakt. Is een douche en wastafel, kleine ruimte. Wel raampje, staat altijd open. Nieuwe badkamer wordt 3x zo groot, dus kijk of ik iets kan meenemen eventueel.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:59

Poekkie schreef:
Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?

Nope.. althans, dan wordt het maximaal 26 graden ongeveer. En dat vind ik heel goed te doen. Ik heb iets van 8 meter raam op het zuiden. In de zomer zit daar zonwering voor en nu laat ik alles open.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:27

Ik heb juist t idee dat slecht geïsoleerde huizen in de zomer extreem warm worden en in de winter juist koud. Is bij mij althans zo. Met vorst buiten is het wel eens (per ongeluk) 8 graden geworden in mijn kamer :') en het max in de zomer was hier binnen 32 graden. (Hoewel ik ook heel de dag zon heb en geen mogelijkheid tot doorluchten)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:58

Poekkie schreef:
Hebben de huizen waar het nu nog 20+ Graden is geen last van de hitte in de zomer?


Hier niet, de kou blijft buiten en de hitte ook.

Kantoor was vanmorgen 19.8 graden (zonder verwarming die aan staat) en nu ik er zit te werken (2 schermen, laptop en ikzelf die warmte afgeven) zit ik al op 21.8
Kortom, dat wordt vanmiddag ff de deur of het raam open om wat af te koelen.

Beneden is het 20+ hier, zonder verwarming. Maar met het voordeel dat het dus een nieuwbouwhuis is met goede isolatie en de zon op de achterkant, die het overdag extra opwarmt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:01

Ik ben toch echt blij met onze kachel als ik juie tempraturen lees. Hier was het precies 20 en dat vind ik nu al te fris.

Edit en met een kindje van bijna 1 wil ik ook echt niet onder de 20 gaan. Maar dankzij de kachel hoeft de verwarming niet aan
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 07-10-22 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:18

Fearn schreef:
Ik heb juist t idee dat slecht geïsoleerde huizen in de zomer extreem warm worden en in de winter juist koud. Is bij mij althans zo. Met vorst buiten is het wel eens (per ongeluk) 8 graden geworden in mijn kamer :') en het max in de zomer was hier binnen 32 graden. (Hoewel ik ook heel de dag zon heb en geen mogelijkheid tot doorluchten)


Ja precies :') Wel mogelijkheid tot doorluchten maar had gewoon geen eens nut van de zomer.
Boven wel eens ijs aan de binnenkant van de ramen gehad in de winter en 's zomers niet koel te krijgen

Anoniem

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:30

Wij hebben beide thermostaten op 16 graden staan, de 1 verwarmd onze (grote) woonkamer en keuken, de andere enkel onze badkamer.
Zakt het onder de 18 graden, gaat de houtkachel aan. Verder extra laagjes aan en een dekentje.

Vanochtend was het 17.5, ik ben nu niet thuis dus nu geen idee.

We hebben een electrisch kacheltje op de badkamer gezet en we douchen korter.

We kunnen het betalen maar vinden het echt zonde van het geld dus gaan drastisch terug in gebruik hopelijk.