Zonnepanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 15:39

Ik ben me aan het orienteren op een eventuele aanschaf van zonnepanelen.

Dat is best lastig op dit moment. Want op veel plekken kun je nog niet eens een offerte aanvragen. Lokale ondernemers heb ik opgezocht, dat was mijn eerste keus maar ik kan ze helaas niet vinden die op dit moment uberhaupt reageren of tijd hebben.

Van wie hebben jullie de zonnepanelen? En heb je er goede ervaring mee?
Of heb je ze zelf gelegd? Dat laatste zit ik ook nog over na te denken namelijk.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:46

Wij hebben 19 panelen liggen. 2 onder 1 kap van 8 jaar oud, gasloos.

Hebben naast de zonnepanelen ook een palletkachel en zonneboiler. Verbruiken met 2 mensen zo'n 1600 kilowat minder dan we opwekken.

Om die reden hebben we inmiddels ook een warmtepomp aangeschaft. Dit met het oog op de toekomst, ooit gaat houtgestookt (palletkachel) vast in de ban, en de pellets worden erg duur. Zo doen we toch iets met ons meer opgewekte stroom, dan alleen terug leveren.

Wel komt hier bij ons een aparaat tussen, waardoor de warmtepomp alleen draait, als de panelen stroom opwekken. Ooit gaat het salderen (geld voor het terug leveren) namelijk er af van overheidswege.

Wij hebben ze zelf ingekocht en gelegd. Maar met een vader en man in de installatie wereld was dat snel beslist.
Leggen was hier prima te doen, hebben een heel mooi dak op de schuur waar ze in een dag op lagen, aangesloten en wel.

Qua levertijden begreep ik dat het echt ontzettend lang duurt omdat er veel meer vraag is, dan aanbod.
Niet alleen qua panelen maar ook de optimizers (aanrader!) en het de omvormer zijn moeilijk aan te komen.

Bekijk goed of je in de toekomst nog plek hebt voor meer, dan moet je wel zorgen dat je omvormer over capaciteit heeft. Wij zijn begonnen met minder panelen en hebben er later bijgelegd bijvoorbeeld.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:47

Je werkt met gelijkstroom hoogspanning - en je sluit aan terwijl ze werken (of je moet in het donker aan de slag gaan). Tenzij je héél goed weet wat je doet, moet je dit echt aan experts overlaten.

Wij doen heel veel zelf, maar no way dat we dit zelf doen.

Ik zou verder even informeren of je gemeente een 'energieloket' heeft. Daar zouden ze moeten weten wie er lokaal panelen plaatsen en hoe lang de wachttijden zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:48

'k Heb al van meerdere mensen gehoord dat het zelf leggen van de panelen op zich niet zo spannend is, maar dat er geen omvormers te leveren zijn, en dan heb je eigenlijk nog niks.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:56

ik heb het via zonnemarkt gedaan, daar kon ik vrij snel terecht afgelopen zomer, goede service vond ik. Ik hoor wel dat als er iets is dat ze moeite hebben om hun klantenservice goed te houden doordat ze ook overspoeld worden, hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Anoniem

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:06

Waar woon je? Ik kon bij een partij in Goirle redelijk snel terecht. Goed gevoel over :j .

Zou daarvoor met solar concept in zee gaan, maar die kwamen afspraken niet na...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:10

Wij hebben nagevraagd bij de buren waar hun panelen vandaan kwamen, toen dat bedrijf plus nog twee anderen langs laten komen voor een offerte, en uiteindelijk hetzelfde bedrijf als de buren laten komen.
Wij hebben 29 panelen met twee huishoudens, dus voor voor ons eigen huishouden 14,5 panelen :))

Ook wij doen normaal alles zelf, maar dit hebben we toch laten doen, want het is nogal een risico als je iets niet goed aansluit.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:25

MarliesV schreef:
Wij hebben 19 panelen liggen. 2 onder 1 kap van 8 jaar oud, gasloos.

Hebben naast de zonnepanelen ook een palletkachel en zonneboiler. Verbruiken met 2 mensen zo'n 1600 kilowat minder dan we opwekken.

Om die reden hebben we inmiddels ook een warmtepomp aangeschaft. Dit met het oog op de toekomst, ooit gaat houtgestookt (palletkachel) vast in de ban, en de pellets worden erg duur. Zo doen we toch iets met ons meer opgewekte stroom, dan alleen terug leveren.

Wel komt hier bij ons een aparaat tussen, waardoor de warmtepomp alleen draait, als de panelen stroom opwekken. Ooit gaat het salderen (geld voor het terug leveren) namelijk er af van overheidswege.

Wij hebben ze zelf ingekocht en gelegd. Maar met een vader en man in de installatie wereld was dat snel beslist.
Leggen was hier prima te doen, hebben een heel mooi dak op de schuur waar ze in een dag op lagen, aangesloten en wel.

Qua levertijden begreep ik dat het echt ontzettend lang duurt omdat er veel meer vraag is, dan aanbod.
Niet alleen qua panelen maar ook de optimizers (aanrader!) en het de omvormer zijn moeilijk aan te komen.

Bekijk goed of je in de toekomst nog plek hebt voor meer, dan moet je wel zorgen dat je omvormer over capaciteit heeft. Wij zijn begonnen met minder panelen en hebben er later bijgelegd bijvoorbeeld.


Interessant. Als jullie er al 19 hebben dan denk ik dat wij er meer nodig hebben. Maar met een of andere online tool kreeg ik het advies van 18. Dus dat lijkt me dan niet te kloppen.
Bij welke leverancier hebben jullie ze?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:26

Ibbel schreef:
Je werkt met gelijkstroom hoogspanning - en je sluit aan terwijl ze werken (of je moet in het donker aan de slag gaan). Tenzij je héél goed weet wat je doet, moet je dit echt aan experts overlaten.

Wij doen heel veel zelf, maar no way dat we dit zelf doen.

Ik zou verder even informeren of je gemeente een 'energieloket' heeft. Daar zouden ze moeten weten wie er lokaal panelen plaatsen en hoe lang de wachttijden zijn.


Nope, ze hebben alleen op hun website een adres staan van een woonwijzerwinkel en daar kun je tegen betaling een advesgesprek aanvragen. Ze geven ook geen subsidie en totaal geen aanwijzing met wie je dan in zee zou kunnen gaan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:27

secricible schreef:
ik heb het via zonnemarkt gedaan, daar kon ik vrij snel terecht afgelopen zomer, goede service vond ik. Ik hoor wel dat als er iets is dat ze moeite hebben om hun klantenservice goed te houden doordat ze ook overspoeld worden, hier heb ik zelf geen ervaring mee.


Thanks. Die heb ik nog niet benaderd dus die komt op mijn lijstje erbij.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:27

Menino schreef:
Waar woon je? Ik kon bij een partij in Goirle redelijk snel terecht. Goed gevoel over :j .

Zou daarvoor met solar concept in zee gaan, maar die kwamen afspraken niet na...


Totaal uit de richting :D Maar dan zal ik Solar concept dus niet op mijn lijstje zetten.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 10:29

8nnemiek schreef:
Wij hebben nagevraagd bij de buren waar hun panelen vandaan kwamen, toen dat bedrijf plus nog twee anderen langs laten komen voor een offerte, en uiteindelijk hetzelfde bedrijf als de buren laten komen.
Wij hebben 29 panelen met twee huishoudens, dus voor voor ons eigen huishouden 14,5 panelen :))

Ook wij doen normaal alles zelf, maar dit hebben we toch laten doen, want het is nogal een risico als je iets niet goed aansluit.


Bij wie zitten jullie nu dan?
Zelf leggen ook over nagedacht. Maar we hebben een tamelijk steil dak en ik vind dat toch helemaal niks.... Alleen als het echt niet te doen is door een andere partij zal dat toch moeten.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:31

Mocht je in de buurt van Oosterhesselen (hoewel ze ook in Drenthe komen bijv): Neem eens contact op met Unijzon. Ik heb ze daar weg en ze doen het super. Heb 6 panelen liggen en tot nu toe (vanaf februari dit jaar) 2400kwh opgewekt. Dak ligt wel echt perfect op het zuiden.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:34

Wij hebben 19 panelen laten leggen vorige week, met een totale Wp van 7.600, ons verbruik is er ook naar (2-kapper, maar veel is elektrisch bij ons, ook de auto). Het zal bij ons, ivm ligging, 6.500 opleveren.

Communicatie liep voor geen meter, maar ze zijn wel binnen 3 maanden na offerte opvraag gelegd. Alle uitbesteed, wij gaan zelf niet prutsen daarmee, dat kunnen wij helemaal niet. Liever dat ervaren mensen het dak op gaan en het goed monteren en aansluiten.

Waar mijn ouders al maanden wachten op een omvormer, ligt het bij ons wel al compleet op het dak. BTW teruggave wordt door hun geregeld. Wij hebben Enhpase micro-omvormers, dus ieder paneel een eigen omvormer.
Als je één omvormer hebt, ben je zo goed als je slechtste zonnepaneel.

Doe echt goed je onderzoek, er zijn meer slechte bedrijven dan je misschien verwacht helaas..
Wij hadden een bedrijf uit Helmond, een eenmanszaak die het leggen en installeren van de zonnepanelen uitbesteed.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:38

Scum schreef:
MarliesV schreef:
Wij hebben 19 panelen liggen. 2 onder 1 kap van 8 jaar oud, gasloos.

Hebben naast de zonnepanelen ook een palletkachel en zonneboiler. Verbruiken met 2 mensen zo'n 1600 kilowat minder dan we opwekken.

Om die reden hebben we inmiddels ook een warmtepomp aangeschaft. Dit met het oog op de toekomst, ooit gaat houtgestookt (palletkachel) vast in de ban, en de pellets worden erg duur. Zo doen we toch iets met ons meer opgewekte stroom, dan alleen terug leveren.

Wel komt hier bij ons een aparaat tussen, waardoor de warmtepomp alleen draait, als de panelen stroom opwekken. Ooit gaat het salderen (geld voor het terug leveren) namelijk er af van overheidswege.

Wij hebben ze zelf ingekocht en gelegd. Maar met een vader en man in de installatie wereld was dat snel beslist.
Leggen was hier prima te doen, hebben een heel mooi dak op de schuur waar ze in een dag op lagen, aangesloten en wel.

Qua levertijden begreep ik dat het echt ontzettend lang duurt omdat er veel meer vraag is, dan aanbod.
Niet alleen qua panelen maar ook de optimizers (aanrader!) en het de omvormer zijn moeilijk aan te komen.

Bekijk goed of je in de toekomst nog plek hebt voor meer, dan moet je wel zorgen dat je omvormer over capaciteit heeft. Wij zijn begonnen met minder panelen en hebben er later bijgelegd bijvoorbeeld.


Interessant. Als jullie er al 19 hebben dan denk ik dat wij er meer nodig hebben. Maar met een of andere online tool kreeg ik het advies van 18. Dus dat lijkt me dan niet te kloppen.
Bij welke leverancier hebben jullie ze?


Hebben ze via-via maar Van Dam in Rijssen is een aanrader wat mij betreft. Maar goed, moet het net in de juiste regio zitten voor jullie. Al leggen die door heel het land.

Wij hebben ze niet op de 'ideale' plek liggen, daarvoor zouden ze of op het huis moeten (wouden we niet), of de schuur een kwartslag gedraaid, halen dus niet alles uit die panelen. 16 liggen er op Z/O bij ons en 3 op Z maar die liggen niet onder de ideale hoek.

@Nancy, dat van die ene omvormer klopt dus niet, mits je optimizers er tussen laat plaatsen!
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 30-11-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:42

Wij wachten ook al sinds augustus op plaatsing omdat de omvormers niet leverbaar waren. Als het goed is worden de panelen komende maand geplaatst. Anders moeten wij kijken wat we gaan doen omdat na 1 januari hier in België de subsidie vervalt.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:42

Wij hebben er 24 liggen.
Weet niet precies hoeveel wp.
Ze liggen er nu bijna 2 jaar op.
Destijds laten leveren door Solease en geïnstalleerd door een bedrijf hier uit de buurt.

We kunnen er nog 8 bij nemen evt op dezelfde omvormer.
Zijn nu alleen aan het kijken voor een combi zonnecollectoren + buffervat + pelletkachel of warmtepomp.
Wij hebben inmiddels bijna alles op elektra, het enige waar we nog gas voor gebruiken is douchen, vandaar de collectoren + buffervat.

We leveren elke keer nog zo'n 4000 kwh terug met onze panelen, als saldering er af gaat is het beter om het zelf op te gebruiken.

Edit: we hebben 320wp panelen en optimizers
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 30-11-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:45

Zou dat qua prijs heel veel uitmaken?
Een omvormer en optimizers of gewoon iedere zonnepaneel een eigen omvormer?

Bij ons is ook aangegeven dat de levertijd inmiddels april/mei zou zijn.. In hoeverre dat klopt weet ik niet.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:49

Ik volg even want wij willen ze ook aanschaffen, maar zien door de bomen het bos niet meer.
Ook qua regelingen/subsidies e.d. We willen verstandig investeren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:00

Scum schreef:
8nnemiek schreef:
Wij hebben nagevraagd bij de buren waar hun panelen vandaan kwamen, toen dat bedrijf plus nog twee anderen langs laten komen voor een offerte, en uiteindelijk hetzelfde bedrijf als de buren laten komen.
Wij hebben 29 panelen met twee huishoudens, dus voor voor ons eigen huishouden 14,5 panelen :))

Ook wij doen normaal alles zelf, maar dit hebben we toch laten doen, want het is nogal een risico als je iets niet goed aansluit.


Bij wie zitten jullie nu dan?
Zelf leggen ook over nagedacht. Maar we hebben een tamelijk steil dak en ik vind dat toch helemaal niks.... Alleen als het echt niet te doen is door een andere partij zal dat toch moeten.

Ik kan het zo snel even niet terug vinden, onze panelen zijn in 2017 gelegd. Het was een Limburgs bedrijf in ieder geval. Als je in Limburg woont dan kan ik het wel even navragen, ik denk dat mijn vriend de gegevens nog wel ergens heeft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:09

_Nancy schreef:
Zou dat qua prijs heel veel uitmaken?
Een omvormer en optimizers of gewoon iedere zonnepaneel een eigen omvormer?

Bij ons is ook aangegeven dat de levertijd inmiddels april/mei zou zijn.. In hoeverre dat klopt weet ik niet.



Micro-omvormers zijn wel iets duurder ja, maar wel absoluut de moeite waard vonden wij. Mochten thuisbatterijen ooit gemeengoed worden (omdat de salderingsregelingen zijn teruggebracht) dan zijn alleen micro-omvormers daar compatibel mee (als ik het goed vertel, ken de technische achtergrond niet zo goed maar dit is ons zo verteld....). Best een kans dat dat binnen 25 jaar gebeurt (= de levensduur van je zonnepanelen).

Ook als het elektriciteitsnet overbelast is (vooral in brabant een probleem tot dusverre, maar ziet er wel naar uit dat dat vaker gaat gebeuren) en de netbeheerder de duurzame energie niet op kunnen slaan, dan levert een centrale omvormer dus niets terug en micro-omvormers nog wel tot het max. aantal volt.

En wat iemand hierboven zei, heb je 1 slecht paneel of wat dan ook, dan belemmert dat de gehele opbrengst.

Wil je later panelen bijleggen gaat dat ook een stuk makkelijker met micro-omvormers. En de kans dat we steeds meer overgaan op elektriciteit (auto/verwarming etc. etc.) is natuurlijk groot.

Bij ons kostte het ons op een bedrag van 7000 euro 1000 euro extra. ( 7, ipv 6000 dus), voor 11 panelen, maar ik denk écht dat het zo'n ding is waar je ooit spijt van gaat krijgen als je er niet nu (al) in investeert. Bovendien zou het ook beter moeten renderen, dus een gedeelte verdien je sowieso terug.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:17

Wij hebben via MRSolar zonnepanelen gekocht, eerste week van september besteld en ze liggen al een week of 4 op het dak. We hebben gekozen voor 10 stuks Sunpower Maxeon 6 AC panelen met allemaal een eigen omvormer.

Wij vragen hierover zelf BTW terug maar ik heb begrepen dat je vanaf 1-1-23 helemaal geen btw meer betaald als je zonnepanelen aanschaft. Nog makkelijker dus.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:25

Wij hebben 30 panelen liggen, zelf gekocht, zelf gelegd, incl. optimizers ( op ieder paneel want, zoals hierboven al omschreven anders zal 1 vies/ minder werkend paneel alles nadelig beïnvloeden ) en een 3-fasen omvormer. Mijn man weet er helemaal het fijne van; opbrengst ca. 6000 kwh, op hele mooie dagen overigens een stuk meer ( tegen de 8000 kwh) maar nu ( mist en bewolkt) 0,0.
Totaal waren we rond de 5000,-/ 6000,- kwijt.

Het leggen is niet zo moeilijk, het is allemaal "plug and play" en een beetje gezond verstand ;-) ( we hebben ze overigens niet op het dak, dat scheelt).
Jammer genoeg gaat het salderen er binnenkort af dus daar moet je wel rekening mee houden en niet meer neerleggen dan je zal verbruiken.

Panelen, omvormers, etc. zijn allemaal makkelijk te vinden op MP en daar een stuk minder duur dan wanneer je naar een dealer gaat die ze ook legt. Je koopt dan een hele pallet voor een heel leuk prijsje!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-11-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:08

_Nancy schreef:
Wij hebben 19 panelen laten leggen vorige week, met een totale Wp van 7.600, ons verbruik is er ook naar (2-kapper, maar veel is elektrisch bij ons, ook de auto). Het zal bij ons, ivm ligging, 6.500 opleveren.

Communicatie liep voor geen meter, maar ze zijn wel binnen 3 maanden na offerte opvraag gelegd. Alle uitbesteed, wij gaan zelf niet prutsen daarmee, dat kunnen wij helemaal niet. Liever dat ervaren mensen het dak op gaan en het goed monteren en aansluiten.

Waar mijn ouders al maanden wachten op een omvormer, ligt het bij ons wel al compleet op het dak. BTW teruggave wordt door hun geregeld. Wij hebben Enhpase micro-omvormers, dus ieder paneel een eigen omvormer.
Als je één omvormer hebt, ben je zo goed als je slechtste zonnepaneel.

Doe echt goed je onderzoek, er zijn meer slechte bedrijven dan je misschien verwacht helaas..
Wij hadden een bedrijf uit Helmond, een eenmanszaak die het leggen en installeren van de zonnepanelen uitbesteed.


Welke panelen hebben jullie, en bij welk bedrijf dan?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:12

Mars schreef:
Wij hebben via MRSolar zonnepanelen gekocht, eerste week van september besteld en ze liggen al een week of 4 op het dak. We hebben gekozen voor 10 stuks Sunpower Maxeon 6 AC panelen met allemaal een eigen omvormer.

Wij vragen hierover zelf BTW terug maar ik heb begrepen dat je vanaf 1-1-23 helemaal geen btw meer betaald als je zonnepanelen aanschaft. Nog makkelijker dus.


Hebben jullie zelf gelegd?
Klopt, de BTW vervalt. Ik ben benieuwd of dan de prijzen daardoor nog omhoog zullen gaan.