Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:10

Ik lette voorheen nooit op gasverbruik. Nu wel. Dekentje op de bank, korter douchen en niet bij elk koutje een zwieper aan de thermostaat geven. En dat went indd best snel. We hebben een groot huis en er zijn hier de hele dag mensen (kantoor), dus de cv brandt de hele dag. Maar zo we het nu doen, gaat het prima. Ik hoop dat er geen verdere verhogingen meer komen of dat de prijzen weer dalen.

Wat denken jullie: gaan de prijzen (in het algemeen) terug omlaag? Als we naar de geschiedenis kijken, zie je dat alle verhogingen die er waren, nooit werden teruggedraaid. Het bekende en zogezegde tijdelijke kwartje van Kok, agrarische producten die door warmte/koude/droogte/regen duurder werden, tal van voorbeelden waarvan de prijs nooit meer lager werd.

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:17

Ik gok dat het zo blijft. Ben er al verbaasd over dat de prijzen aan de benzinepomp wat dalen.
Vind het helemaal maf als ik hoor dat de gasprijzen dalen, maar onze energieleveranciers prijzen blijven verhogen %)

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:29

We gaan nooit meer naar de prijzen van vroeger terug. Er is elke keer wel weer een nieuwe smoes die ze gebruiken

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:10

Inderdaad dat is net als met hooi, bij een slecht seizoen gaan de prijzen altijd omhoog maar bij een goed seizoen hoor ik ze nooit.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:49

Slmt9 schreef:
Ik gok dat het zo blijft. Ben er al verbaasd over dat de prijzen aan de benzinepomp wat dalen.
Vind het helemaal maf als ik hoor dat de gasprijzen dalen, maar onze energieleveranciers prijzen blijven verhogen %)


Mijn nieuwe leverancier zit op €1,33 vandaag. :)
Prima prijs. Werkt met dagprijzen, dus het kan hoger worden, maar voor een paar dagen hoge prijs komt weer een lage prijs dus aan het einde van de rit iig een eerlijke(re) prijs. Prijzen maar blijven verhogen vind ik niet eerlijk. Niet mijn probleem dat de bedrijven voor veel te veel geld gas hebben ingekocht.

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:53

Oh wow, dat is wel heel laag! Welke is dat?

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:56

Slmt9 schreef:
Oh wow, dat is wel heel laag! Welke is dat?


NextEnergy.
Heb het hier al vaker gedeeld.
Ze kopen elke dag het gas in en berekenen dus naar de klanten de prijs per dag. Omdat ze dit doen is de kans op faillissement ook klein.
Elektriciteitsprijs is per uur.

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:04

En wat is dan het addertje? Of welk risico loop je? :o

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:37

Slmt9 schreef:
En wat is dan het addertje? Of welk risico loop je? :o


Zelf nog geen risico kunnen ontdekken.
Of ja, in theorie kan je ineens erg omhoog gaan qua gasprijs natuurlijk as de dagprijs hoog is. Maar daar tegenover staan dan heel veel dagen lage gasprijs.
Bij een grote leverancier weet je zeker dat je veel gaat betalen en bij deze heb je de dagprijs die laag kan zijn en soms hoog. Maar momenteel daalt de gasprijs weer en daar profiteer je dan gelijk van, tot ie misschien weer omhoog gaat.

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:03

verootjoo schreef:
Slmt9 schreef:


Mijn nieuwe leverancier zit op €1,33 vandaag. :)
Prima prijs. Werkt met dagprijzen, dus het kan hoger worden, maar voor een paar dagen hoge prijs komt weer een lage prijs dus aan het einde van de rit iig een eerlijke(re) prijs. Prijzen maar blijven verhogen vind ik niet eerlijk. Niet mijn probleem dat de bedrijven voor veel te veel geld gas hebben ingekocht.


Dat is dan denk ik wel de netto prijs? Nog geen inkoopvergoeding van 0,128 cent en nog geen overheidsheffing van 0,544 per m3 en nog geen netbeheerkosten van 186,50 per jaar en nog geen aansluitkosten van 5,00 per maand.
Ik heb even op hun website gekeken en snel een berekening gemaakt. De netto gasprijs zou nu voor mij gemiddeld 1,42 m3 zijn. Met alle kosten erbij wordt de prijs 2,44 m3

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:07

insun schreef:
verootjoo schreef:
Mijn nieuwe leverancier zit op €1,33 vandaag. :)
Prima prijs. Werkt met dagprijzen, dus het kan hoger worden, maar voor een paar dagen hoge prijs komt weer een lage prijs dus aan het einde van de rit iig een eerlijke(re) prijs. Prijzen maar blijven verhogen vind ik niet eerlijk. Niet mijn probleem dat de bedrijven voor veel te veel geld gas hebben ingekocht.


Dat is dan denk ik wel de netto prijs? Nog geen inkoopvergoeding van 0,128 cent en nog geen overheidsheffing van 0,544 per m3 en nog geen netbeheerkosten van 186,50 per jaar en nog geen aansluitkosten van 5,00 per maand.
Ik heb even op hun website gekeken en snel een berekening gemaakt. De netto gasprijs zou nu voor mij gemiddeld 1,42 m3 zijn. Met alle kosten erbij wordt de prijs 2,44 m3


Dat ligt eraan hoeveel je verbruikt.

Die andere kosten heb je bij andere leverancier ook, én dan een prijs van 2,79 per m3 en 0,88 per kWh.

Voor ons scheelt het 85€ per maand, en dat heb ik berekend met het verbruik van vorig jaar en dat hebben we nu fors verminderd.

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:16

verootjoo schreef:
Dat ligt eraan hoeveel je verbruikt.

Die andere kosten heb je bij andere leverancier ook, én dan een prijs van 2,79 per m3 en 0,88 per kWh.

Voor ons scheelt het 85€ per maand, en dat heb ik berekend met het verbruik van vorig jaar en dat hebben we nu fors verminderd.


Nextenergy krijgt online nog niet zulke hele goede reviews :Y)

Ik vind het zelf nog moeilijk te bepalen tot in hoeverre ik het dynamische toe kan passen. Bijv. als de gasprijs 's nachts laag is en overdag hoog, ga ik niet 's nachts de kachel aan zetten.
Mijn koelkast en vriezer zijn grootverbruikers, maar kan ik dus ook niet aan en uitzetten naar keuze.
Ik zou bijna denken dat ik dan alleen mijn wasmachine (die ook a+ is en op daltarief alleen draait) en vaatwasser echt kunnen bezuinigen?
Kan je voorbeelden noemen waarin jij het nog meer toepast?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:26

verootjoo schreef:
Dat ligt eraan hoeveel je verbruikt.

Die andere kosten heb je bij andere leverancier ook, én dan een prijs van 2,79 per m3 en 0,88 per kWh.

Voor ons scheelt het 85€ per maand, en dat heb ik berekend met het verbruik van vorig jaar en dat hebben we nu fors verminderd.


Ik heb nog even mijn eigen contract nagekeken. Je hebt deels gelijk: de vaste kosten (aansluitkosten van 5 per maand en de netbeheerkosten van 186,00 zitten niet in mijn gasprijs. De ovrheidsheffing van 0,544 wel.De inkoopvergoeding (hun winstmarge) van 0,12 per m3 en de overheidheffing van 0,544 per m3 komt nog bij de netto prijs. Kom je op ong 2,00 per m3. Dat is goedkoop idd. Maar morgen kan de prijs opeens heel anders zijn.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:34

insun schreef:
verootjoo schreef:
Dat ligt eraan hoeveel je verbruikt.

Die andere kosten heb je bij andere leverancier ook, én dan een prijs van 2,79 per m3 en 0,88 per kWh.

Voor ons scheelt het 85€ per maand, en dat heb ik berekend met het verbruik van vorig jaar en dat hebben we nu fors verminderd.


Ik heb nog even mijn eigen contract nagekeken. Je hebt deels gelijk: de vaste kosten (aansluitkosten van 5 per maand en de netbeheerkosten van 186,00 zitten niet in mijn gasprijs. De ovrheidsheffing van 0,544 wel.De inkoopvergoeding (hun winstmarge) van 0,12 per m3 en de overheidheffing van 0,544 per m3 komt nog bij de netto prijs. Kom je op ong 2,00 per m3. Dat is goedkoop idd. Maar morgen kan de prijs opeens heel anders zijn.


Dat laatste is waar, en dat is dus het ‘risico’ wat je neemt. Hoewel het niet een grote verrassing is want de gasprijs kan je gewoon bijhouden.
De zekerheid die je bij een andere maatschappij hebt is dat je sowieso teveel betaalt.
Hier was de gasprijs in november rond de €1 en een aantal dagen er ruim onder. Dat heb je dan weer mooi te pakken. Het kan zijn dat hij nu richting de 2€ gaat, want hij stijgt weer iets. Maar dan nog heb je al een maand echt weinig betaald, en dan soms iets meer, en als hij wel een hele tijd hoog staat, betaal je dus alleen die dagen/weken/maanden dat het echt hoog is, en heb je gelijk geluk als het weer daalt. Waar je bij een vaste energiemaatschappij maar moet afwachten of ze weer gaan dalen.

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:40

Slmt9 schreef:
verootjoo schreef:
Dat ligt eraan hoeveel je verbruikt.

Die andere kosten heb je bij andere leverancier ook, én dan een prijs van 2,79 per m3 en 0,88 per kWh.

Voor ons scheelt het 85€ per maand, en dat heb ik berekend met het verbruik van vorig jaar en dat hebben we nu fors verminderd.


Nextenergy krijgt online nog niet zulke hele goede reviews :Y)

Ik vind het zelf nog moeilijk te bepalen tot in hoeverre ik het dynamische toe kan passen. Bijv. als de gasprijs 's nachts laag is en overdag hoog, ga ik niet 's nachts de kachel aan zetten.
Mijn koelkast en vriezer zijn grootverbruikers, maar kan ik dus ook niet aan en uitzetten naar keuze.
Ik zou bijna denken dat ik dan alleen mijn wasmachine (die ook a+ is en op daltarief alleen draait) en vaatwasser echt kunnen bezuinigen?
Kan je voorbeelden noemen waarin jij het nog meer toepast?


De gasprijs is per dag. Dus je mag de verwarming op gas gewoon s’avonds aandoen ipv overdag. Prijs is hetzelfde. :j Wel goed checken wat de gasprijs de volgende dag doet. Als de vraag naar inkoop gas hoog is, stijgt de prijs ook. De elektriciteitsprijs gaat per uur. Als je geen zonnepanelen hebt, lijkt me dynamisch echt voordeel hebben. In ieder geval wat betreft electriciteit. In de zomer wordt er gigantisch opgewekt met al die zonnepanelen. De prijs voor elektriciteit kan dan zelfs negatief zijn. Draai je op dat moment een wasje, krijg je geld toe. :D

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:46

verootjoo schreef:
Dat laatste is waar, en dat is dus het ‘risico’ wat je neemt. Hoewel het niet een grote verrassing is want de gasprijs kan je gewoon bijhouden.
De zekerheid die je bij een andere maatschappij hebt is dat je sowieso teveel betaalt.
Hier was de gasprijs in november rond de €1 en een aantal dagen er ruim onder. Dat heb je dan weer mooi te pakken. Het kan zijn dat hij nu richting de 2€ gaat, want hij stijgt weer iets. Maar dan nog heb je al een maand echt weinig betaald, en dan soms iets meer, en als hij wel een hele tijd hoog staat, betaal je dus alleen die dagen/weken/maanden dat het echt hoog is, en heb je gelijk geluk als het weer daalt. Waar je bij een vaste energiemaatschappij maar moet afwachten of ze weer gaan dalen.


Kan dit echt zo stellig gezegd worden? Ik ben een kat uit de boom kijker en het type 'als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook'.
Het klinkt zo namelijk wel heel goed.


insun schreef:
De gasprijs is per dag. Dus je mag de verwarming op gas gewoon s’avonds aandoen ipv overdag. Prijs is hetzelfde. :j Wel goed checken wat de gasprijs de volgende dag doet. Als de vraag naar inkoop gas hoog is, stijgt de prijs ook. De elektriciteitsprijs gaat per uur. Als je geen zonnepanelen hebt, lijkt me dynamisch echt voordeel hebben. In ieder geval wat betreft electriciteit. In de zomer wordt er gigantisch opgewekt met al die zonnepanelen. De prijs voor elektriciteit kan dan zelfs negatief zijn. Draai je op dat moment een wasje, krijg je geld toe. :D


Je zegt: goed checken wat de gasprijs de volgende dag doet. Maar waarom? Met dit weer is gas uitzetten toch geen optie? {:}

Zonnepanelen krijgen wij vanaf volgend jaar ergens, maar ik lees dat het van dag tot dag opzegbaar is. Dus dan zouden we er tot die tijd baat bij hebben.

Sorry voor de vele vragen. Ik heb hersenletsel en begrijpend lezen vind ik erg moeilijk. Nadat onze vorige leverancier failliet is gegaan heb ik weinig trek aan een herhaling daarvan (geld weg).

Picopico
Berichten: 892
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:50

Vanaf januari hebben we het prijsplafond, dat geldt ook voor leveranciers die dynamische tarieven hanteren. Dus dat het ineens toch duur is, heb je alleen deze maand nog mee te maken.

Ik ben zelf nu overgestapt naar ANWB, contract gaat 6 december in. Maar ik heb wel nog de tarieven van Budget energie voor januari doorgekregen en in tegenstelling tot wat ik hier voornamelijk lees gaan die dus juist flink naar beneden: €2,14 per m3 en €0,67 (normaal) of €0,56 (dal) per kwh.
Maar ANWB is nog steeds goedkoper. €1,55 per m3 en €0,35 per kwh momenteel.
Is ook per maand opzegbaar, dus als het toch niet bevalt, stap ik weer over.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:54

Slmt9 schreef:
verootjoo schreef:
Dat laatste is waar, en dat is dus het ‘risico’ wat je neemt. Hoewel het niet een grote verrassing is want de gasprijs kan je gewoon bijhouden.
De zekerheid die je bij een andere maatschappij hebt is dat je sowieso teveel betaalt.
Hier was de gasprijs in november rond de €1 en een aantal dagen er ruim onder. Dat heb je dan weer mooi te pakken. Het kan zijn dat hij nu richting de 2€ gaat, want hij stijgt weer iets. Maar dan nog heb je al een maand echt weinig betaald, en dan soms iets meer, en als hij wel een hele tijd hoog staat, betaal je dus alleen die dagen/weken/maanden dat het echt hoog is, en heb je gelijk geluk als het weer daalt. Waar je bij een vaste energiemaatschappij maar moet afwachten of ze weer gaan dalen.


Kan dit echt zo stellig gezegd worden? Ik ben een kat uit de boom kijker en het type 'als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook'.
Het klinkt zo namelijk wel heel goed.


Als je een variabel contract hebt wel.
Wat er nu is gebeurd dat ze voor de hele winter enorm dure energie hebben ingekocht en die moeten ze nu iig de hele winter door voor een hele hoge prijs verkopen aan de klanten anders gaan ze er zelf op achteruit.
Een aantal klanten heeft nog een vast contract dus die gaan niet meer betalen, dus moeten de variabele contracten heel erg veel betalen.

De bedrijven met dynamische prijzen kopen per dag het gas in voor de klanten die ze op dat moment hebben en kunnen zo een scherpere prijs neerzetten. Namelijk de prijs van de dag. Nu staat de prijs erg laag dus hebben de klanten een lage prijs. Als de prijs hoger wordt betaalt de klant meer.
Ook met minder risico voor het bedrijf want die investeren niet heel veel om al het gas voor een aantal maanden van tevoren in te kopen.

Slmt9

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:55

Wij komen met kWh boven het prijsplafond, dus dan is het wel interessant. Althans, dan ga ik er vanuit dat er geen zonnepanelen zijn. Anders is het niet aan de orde.

Is het überhaupt al zeker dat het plafond per 1/1/23 in gaat?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:34

Picopico: zijn die prijzen in- of exclusief de overheidsheffingen en inkoopvergoeding?

Verootje: zo stellig kun je niet zeggen dat je bij een vast contract zeker teveel betaald. Zoals Picopico aanhaalt, zou de prijs voor gas voor een variabel contract bij Budget Energie vanaf januari dalen. Budget Energie heeft weinig gasvoorraad gehad toen de prijzen zo dramatisch omhoog gingen en heeft toen enorm duur moeten inkopen en dat is de afgelopen maanden doorberekent naar hun klanten. Ondertussen hebben ze goedkoper kunnen inkopen en daarom dalen de prijzen voor een variabel contract. Vattenfall is nog niet duurder geweest dan 2,00 m3. Die hebben een grotere voorraad (of afspraken op voorraad) gehad. Maar die voorraad gaat op en toen hebben hun duur moeten inkopen. Daarom gaan hun prijzen dramatisch omhoog in januari. Dankzij het prijsplafond heb ik er geen pijn van gelukkig.
De prijs van het gas van dynamische contracten wordt bepaald door vraag en aanbod wereldwijd. De winter begint. Je ziet de dagprijzen van het gas dan ook stijgen. Wie zegt dat de dagprijs bij een koude winter geen 4,00 per m3 wordt? En dat voor langere tijd? Dan betaal je dus een stuk meer dan dat je zou betalen bij Budget Energie variabel. Dankzij het prijsplafond maakt dat ook niet uit. Dan heb jij er geen pijn aan.

Wat betreft het prijsplafond voor electriciteit voor dynamische contracten: daar wordt nog over gebakkeleid hoe dat ingevuld moet worden. Waarschijnlijk wordt er gemiddeld over langere tijd (geen flauw idee wat die langere tijd inhoudt, in ieder geval niet per uur of dag). Dat kan betekenen dat je het voordeel van goedkope stroom in de zomer verliest, omdat je hogere prijs in de winter door de goedkope prijs in de zomer omlaag gemiddeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:35

chevax schreef:
Ik lette voorheen nooit op gasverbruik. Nu wel. Dekentje op de bank, korter douchen en niet bij elk koutje een zwieper aan de thermostaat geven. En dat went indd best snel. We hebben een groot huis en er zijn hier de hele dag mensen (kantoor), dus de cv brandt de hele dag. Maar zo we het nu doen, gaat het prima. Ik hoop dat er geen verdere verhogingen meer komen of dat de prijzen weer dalen.

Wat denken jullie: gaan de prijzen (in het algemeen) terug omlaag? Als we naar de geschiedenis kijken, zie je dat alle verhogingen die er waren, nooit werden teruggedraaid. Het bekende en zogezegde tijdelijke kwartje van Kok, agrarische producten die door warmte/koude/droogte/regen duurder werden, tal van voorbeelden waarvan de prijs nooit meer lager werd.

Ik weet het niet,

ik ben als minderheid voorzichtig optimistisch denk ik.

7 a 8 jaar geleden betaalde ik ook 1.80 aan de pomp, en dat was vorig jaar/ begin dit jaar ook waanzinnig goedkoop geworden vergeleken daarmee.
De prijs van G/W/L is nu ookal ietsje terug gelopen.

Ik denk dat iedereen er zolang mogelijk zn slaatje uit probeert te trekken en dat het dan toch wel weer voorzichtig gereguleerd gaat worden en terug gaat naar de prijzen van, nouja, wat het op dat moment waard is. Ik denk niet dat ze er mee weg blijven komen om oorlogsprijzen te blijven vragen als er geen oorlog meer is.

Maarja. Wat betreft oorlog zelf zie ik zelf geen vlotte uitweg. Dus op korte termijn zal het niet zijn. Ik denk eerder een proces van jaren.


Picopico schreef:
Ik las een tijdje terug een artikel over wennen aan kou. Dat kun je dus trainen :j Je moet jezelf dan regelmatig blootstellen aan lage temperaturen. Bijvoorbeeld: 2 minuten onder een koude douche, kwartiertje zonder jas of op blote voeten naar buiten. Het gaat erom dat je huid de kou voelt, dat zet je interne kachel aan (weet niet meer precies wat er dan gebeurt).

Dus niet de hele dag in 15 graden zitten, maar juist korte momenten echt koud op de blote huid.

Ik moet zeggen dat sinds ik op mijn werk regelmatig de vriescel in moet, ik het minder koud heb :+


Oh, dit is heel interessant :D

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:45

Slmt9 schreef:
Wij komen met kWh boven het prijsplafond, dus dan is het wel interessant. Althans, dan ga ik er vanuit dat er geen zonnepanelen zijn. Anders is het niet aan de orde.

Is het überhaupt al zeker dat het plafond per 1/1/23 in gaat?

Ik hoorde op de radio van wel, maar kan er niks over vinden op nieuwswebsites.

Picopico
Berichten: 892
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:40

insun schreef:
Picopico: zijn die prijzen in- of exclusief de overheidsheffingen en inkoopvergoeding?

Hier heb ik nou net een mail over ontvangen :')
Je kunt bij het overzicht van de huidige tarieven kiezen of je ze in- of exclusief btw wil zien. Die ik noemde waren inclusief btw. Alle andere tarieven zijn sowieso inclusief btw. De tarieven zijn exclusief inkoopvergoeding, maar per januari wordt dat 5 cent per kwh en 8 cent per kuub, dus daar lig ik niet zo wakker van.
De netbeheerderkosten zijn bij alle leveranciers hetzelfde. Wat dat betreft woon ik helaas in een dure regio. Ben alleen al ruim €40 daaraan kwijt :+

Fitzroy

Berichten: 25146
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:35

Hier de novemberstanden binnen. 2m3 gas en 87 kWh. En toch vanwege de tarieven meer betalen dan de maand ervoor met 6m3 gas en 104 kWh.
Als ik onderstaand schemaatje zie vraag ik me wel af hoe ze komen bij een voorschot van € 312,- ?

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:05

Voorschot berekenen ze op de afgelopen 3 jaar en je huidige verbruik telt niet mee. Dus tenzij je de jaren hiervoor ook geen gas vebruikte klopt dat gewoon.