Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:01

Persoonlijk zou ik in ieder geval naast zowel wasbak als kookplaat, minstens 60cm brede aanrechtruimte willen, aan beide kanten. Zodat je goed je spullen kwijt kan van pannen, borden, schaaltjes en groentes die je aan het schoonmaken bent enzo.

In de nieuwe opstelling is dat diepe aanrecht wel leuk, maar in hoeverre je dat echt praktisch kan benutten is de vraag. Dat is vooral leuk als je aan beide kanten kan werken en/of zitten. Het is leuk om een keer een kookboek / tablet te zetten, of iets van kruiden en dingetjes, apparaten die je naar voren kan schuiven. Maar echt werkruimte is het niet als je dan steeds zo naar voren moet leunen.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:11

Ik heb optie 1 als opstelling gehad in een vorige woning. Die keuken was wel een stuk kleiner met enkele wasbak en vierpits fornuis. De vaatwasser zat onder het schiereiland, plus nog extra kastruimte. Ik vond het juist een superhandig keukentje waarbij ik alles binnen handbereik had. Dat telkens omlopen heb ik nooit als een probleem ervaren. Het keukenblad op het schiereiland was wel uit 1 stuk en op dezelfde hoogte, dus veel werkruimte. Ik kan op jouw tekening niet echt opmaken of de hoogte hetzelfde is, want dat is wel van invloed op je werkruimte. Verder had ik net als jij ook een eethoek, dus die bar gebruikte ik nooit om aan te zitten. Daar werd hooguit tijdens het koken wat aan gehangen door visite.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:31

Nog een opmerking van mijn kant als ik de tekening nog eens goed bekijk,

Er zit ongeveer een meter tussen de stoelen van het barretje en de eetkamer. Wat voor toegevoegde waarde heeft die bar dan nog? Als de stoelen naar achter gezet worden staan ze tegen elkaar aan.
Er zit relatief weinig ruimte tussen de keuken en eettafel. Dat is niet per se negatief vind ik, maar wel een feit.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de tafel in het verlengde van het eiland te zetten.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 13:48

Wat een hoop reacties!! Dank jullie wel :):)

De blauwe lijn is een draagbalk, dus tussen links en rechts is alles open.
De deur boven is een glazen deur naar de tuin toe.
Ik hang heel graag in de keuken rond. Ontbijten, werken op de pc, … dus ik wil het echt naar mijn zin hebben, maar heb echt geen idee welk ontwerp ik moet kiezen.
De oranje er ook bij geteld +:)+
Ik ben wel geen keukenprinses, ik beperk mij tot simpele gerechten.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:19

En zoiets, wel meer richting B maar dan de eetkamer ook een kwart slag gedraaid.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:41

Ik heb optie 2 en heb een eiland van ongeveer 3m bij 95, een kastenwand en een ontbijtbar die net te hoog is om op te snijden. Ik mis echt ontzettend werk ruimte. Ik heb een 80cm ruimte tussen gootsteen en kookplaat en gebruik de kookplaat vaak maar als extra werkruimte. Ik zou dus voor 1 gaan maar dan met gootsteen en kookplaat in 1 lengte en 1 geheel vrij.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:46

We hebben een keukentafel op aanrechthoogte en van aanrechtblad. Zo heb ik heel veel extra werkblad. De standaard keukenkrukken van ikea hebben voor ons de goede hoogte om lekker te zitten.
Wellicht helpt je dat ergens ook op weg?

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 16:35

Bedankt weer voor de tips, dat doorstromen in de eetkamer was ook een oplossing. Maar de eettafel zal eerder zelden gebruikt worden.

Ik lees elke opmerking aandachtig, bedankt iedereen!!!

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:55

Onze keuken, destijds nog in aanbouw. Werkruimte is echt ideaal. De kookplaat zit dus bij ons tegen de achterwand aan en dat bevalt heel erg goed, geen afzuigkap maar afzuiging in de plaat is geweldig!

Geen zitruimte in de keuken, wel eethoek direct ernaast. Veel opbergruimte in de hoge kasten en hele grote koelkast.

In de dode hoek rechts van de kookplaat hangen de handdoeken, staat de Airfryer en nog weleens wat spul wat ik niet in het zicht wil. In het kastje wat nog open was, zitten afvalbakken op rails.

De vaatwasser zit onder waar de houten plank ligt. Volop snijruimte daar en aan de andere kant sta ik vaak te bakken (taarten e.d.)

De keuken is ook 2,40 breed, er kan veel in een klein hoekje zo. De korte kant (hoge kasten) ook 2,40 en de lange kant loopt iets de kamer in en is 3,20m. Ik wilde daar eerst geen bovenkasten, maar ze zijn toch wel erg handig voor servies en glaswerk.


Afbeelding

Afbeelding

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 22:17

Bedankt om je foto’s te delen Monique +:)+

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:36

Ik heb een variant op 1
Onze hogekasten (koekkast, vriezer, oven en kastjes) zitten op de korte muur.
Op de lange muur hebben wij een raam, en daar onze wasbak. Op het schiereiland hebben wij de kookplaat

Let niet op de troep :o
Afbeelding

Het rechter paneel waar je tegenaan kijkt is een kastje van 60 cm met een push opening

in een nieuw huis zou ik deze opstelling niet meer nemen. waarom niet? gebrek aan aanrecht ruimte en heel erg hokkig/klein als je met zn 2-en er staat.
Wat voor indeling ik dan wel zou doen weet ik even niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:22

Ik zou wel oor optie 1 gaan maar als je meer contact wil met de eethoek de kookplaat doen zoals hierboven. Alleen die hoge kasten zou ik niet daar plaatsen ols hierboven

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:58

Mri, ik zou bij jou vooral ruimte naast de kookplaat missen. Wij hadden in oude keuken iets van 30 cm naast de kookplaat en dat was al irritant, bij jou lijkt het maar de helft.... ik vind het erg fijn als je je spullen door kan schuiven. Kan me goed voorstellen dat je werkruimte mist :j

Wat ik wil is dus tussen koelkast en spoelbak minimaal 60 cm ruimte voor bvb. groenten die gewassen moeten worden. Dan aan de andere kant van de spoelbak weer minimaal 60 cm ruimte voor de gewassen groenten (of afwas ofzo) waar je dan de boel verder kan verwerken, en het dan weer verder kan "opschuiven" en daarnaast in een pan op de kookplaat kan zetten.

Aan de andere kant van de kookplaat moet je dan weer genoeg ruimte hebben voor je borden / schalen / bakjes / whatever, zodat je daar alles op kan scheppen vanuit de pannen.

Natuurlijk kan je alles ook op andere manieren verwerken, maar voor mij is het het fijnst gebleken als het gewoon op deze manier kan, alles doorschuiven. En dan ook genoeg ruimte hebben dat je eventueel samen kan werken en elkaar niet in de weg staat.

Wij hadden een L-vormige keuken die prima werkte, maar wel in een aparte ruimte. Dan moest je tussen kookplaat en eettafel maar 2-3 meter lopen, maar wel om een hoekje heen vanwege de deuropening. Beetje vergelijkbaar met de opstelling in ontwerp 1.

Het is natuurlijk geen eerste wereldprobleem als je steeds dat bochtje moet lopen tussen keuken / kookplaat en eettafel, maar wij vonden het echt ontzettend irritant worden.... je eten, borden, bestek ligt allemaal om dat bochtje heen dus voor elk dingetje moet je dan omlopen zeg maar.

Met afruimen en vaatwasser vullen weer hetzelfde. Nadat je honderd duizend keer dat bochtje hebt gelopen word je het echt wel zat....wij wel in ieder geval :=

Ik wilde dolgraag gewoon een lang aanrechtblad met overal rondom minimaal 60 cm werkruimte, en dan een eettafel parellel daar aan, maar er niet aan vast. Nu hebben we dat en het werkt net zo fijn als ik had gehoopt....je hebt enorm veel ruimte erbij omdat je heel veel dingen op de tafel kan zetten. Als je aan het aanrecht bezig bent kan je alle dingen waar je niet mee hoeft te werken, lekker achter je rug op tafel zetten en met 1 draai makkelijk pakken zodra je het nodig hebt.

Na het eten hoef je alleen maar om te draaien (en niet meer heen en weer te lopen om die rotbocht heen := ) om de hele zooi in de vaatwasser te zetten. Als je een vork bent vergeten hoe je je alleen maar om te draaien...enz. I-de-aal :j

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:57

pmarena schreef:
Mri, ik zou bij jou vooral ruimte naast de kookplaat missen. Wij hadden in oude keuken iets van 30 cm naast de kookplaat en dat was al irritant, bij jou lijkt het maar de helft.... ik vind het erg fijn als je je spullen door kan schuiven. Kan me goed voorstellen dat je werkruimte mist :j

Wat ik wil is dus tussen koelkast en spoelbak minimaal 60 cm ruimte voor bvb. groenten die gewassen moeten worden. Dan aan de andere kant van de spoelbak weer minimaal 60 cm ruimte voor de gewassen groenten (of afwas ofzo) waar je dan de boel verder kan verwerken, en het dan weer verder kan "opschuiven" en daarnaast in een pan op de kookplaat kan zetten.

Aan de andere kant van de kookplaat moet je dan weer genoeg ruimte hebben voor je borden / schalen / bakjes / whatever, zodat je daar alles op kan scheppen vanuit de pannen.

Natuurlijk kan je alles ook op andere manieren verwerken, maar voor mij is het het fijnst gebleken als het gewoon op deze manier kan, alles doorschuiven. En dan ook genoeg ruimte hebben dat je eventueel samen kan werken en elkaar niet in de weg staat.

Wij hadden een L-vormige keuken die prima werkte, maar wel in een aparte ruimte. Dan moest je tussen kookplaat en eettafel maar 2-3 meter lopen, maar wel om een hoekje heen vanwege de deuropening. Beetje vergelijkbaar met de opstelling in ontwerp 1.

Het is natuurlijk geen eerste wereldprobleem als je steeds dat bochtje moet lopen tussen keuken / kookplaat en eettafel, maar wij vonden het echt ontzettend irritant worden.... je eten, borden, bestek ligt allemaal om dat bochtje heen dus voor elk dingetje moet je dan omlopen zeg maar.

Met afruimen en vaatwasser vullen weer hetzelfde. Nadat je honderd duizend keer dat bochtje hebt gelopen word je het echt wel zat....wij wel in ieder geval :=

Ik wilde dolgraag gewoon een lang aanrechtblad met overal rondom minimaal 60 cm werkruimte, en dan een eettafel parellel daar aan, maar er niet aan vast. Nu hebben we dat en het werkt net zo fijn als ik had gehoopt....je hebt enorm veel ruimte erbij omdat je heel veel dingen op de tafel kan zetten. Als je aan het aanrecht bezig bent kan je alle dingen waar je niet mee hoeft te werken, lekker achter je rug op tafel zetten en met 1 draai makkelijk pakken zodra je het nodig hebt.

Na het eten hoef je alleen maar om te draaien (en niet meer heen en weer te lopen om die rotbocht heen := ) om de hele zooi in de vaatwasser te zetten. Als je een vork bent vergeten hoe je je alleen maar om te draaien...enz. I-de-aal :j


ik mis vooral werkruimte inderdaad, want de ruimte aan beide kanten van de hoge kasten kan ik niks mee.
En daardoor ga je het als "opslag plek" gebruiken voor "allerhande troep" en "koffiezet apparaten enzo" (aan de ene kant een senseo, waterkoker en soda stream, aan de andere kant een espresso apparaat + heel veel troep)

een nieuwe keuken (al komt die pas in een nieuw huis) krijgt veel meer werk ruimte. En voornamelijk lades en geen kastjes.

DubbelFun

Berichten: 88719
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:59

Het is jammer dat hier veelal wordt vastgehouden aan werkbladdiepte van 60 cm, want mij lijkt het lekker om een diepte van 90 cm te hebben en dan de extra 30 cm te benutten voor bijv. een roldeurkast waarachter je alle elektrische dingen kwijt kunt.
Zoiets, maar dan onder je gewone bovenkast.

Afbeelding

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:10

Mijn dochter heeft ook een dieper aanrechtblad. Ik vind het echt een aanrader

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:12

Wij hebben een extra diep aanrechtblad en het is echt heerlijk :j

Geen kastjes, maar dat je gewoon je zooi naar achteren kan schuiven en dan nog steeds een goede werkruimte voor je hebt +:)+ Die van ons is 74 cm diep. En overal lades en binnenlades.

Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:20

Ga andes naar een keukenzaak en laat die meedenken. Toen ik mijn huis aan het renoveren was hadden ze een super idee.. waar we zelf niet aan dachten

DubbelFun

Berichten: 88719
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:45

pmarena schreef:
Geen kastjes, maar dat je gewoon je zooi naar achteren kan schuiven en dan nog steeds een goede werkruimte voor je hebt +:)+ Die van ons is 74 cm diep. En overal lades en binnenlades.

Zeker als je een open keuken hebt én je gaat voor een strakke cleane opgeruimde look is een kast waarachter je alles kwijt kunt en toch gebruik kunt maken van het apparaat een hele fijne oplossing. Bij een landelijke keuken zou ik de boel ook lekker in het zicht laten staan :D zeker die Retro dingen in leuke kleurtjes die je tegenwoordig hebt :)

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:37

Sowieso vind ik het wel een super idee dat je makkelijk apparaten naar voren kan halen, en weer makkelijk op kan bergen in een kastje :j

Maar ook zonder het zo extreem diep te maken dat je er een kastje "op" kan zetten, is een verdiept aanrechtblad dus al heel fijn, ik zou niet anders meer willen :)

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:11

Ons aanrechtblad is maat 65 centimeter diep, maar zelfs die vijf centimeter is al handig. Alles kan dan ook makkelijk achter de onderkasten worden weggewerkt. En laden zijn echt ideaal!

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:11

Ja elke cm extra is echt goud waard :j

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:18

Wij zijn ook aan het zien voor een nieuwe keuken in BE.
De meeste courante keukenwinkels zitten vast aan hun dieptes en echt buiten de lijntjes denken doen ze niet.
Je moet al echt naar een zelfstandig keukenbouwer stappen, daar kun je 100% je idee krijgen. Met een kostprijs natuurlijk.
Wij stappen nu ook af van normale kasten, gaan voor schuiven/lades, apothekerskasten.....
Verder voor een dieper werkblad (80cm) en zelfs voor een 2pits inductie en een 4pits gasvuur (gas gewoon en inductie wordt je voor aap gezet eens het capaciteitstarief er in januari is ....)

Anoniem

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:15

Nog even en ik zet onze website in mijn onderschrift want wij werken op maat _O-

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:18

Moestuin schreef:
Nog even en ik zet onze website in mijn onderschrift want wij werken op maat _O-


Wat houdt je tegen? ;)