Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Eerste zakelijke lease auto

 
Profiel   

Ik rij nu sinds een jaar een leaseauto via mijn nieuwe werkgever. Destijds uitgerekend wat ik aan mijn vorige auto kwijt was aan onderhoud (deed mijn ex, dus eigenlijk alleen materiaalkosten, verzekering, brandstof, wegenbelasting etc etc. Als ik zie wat ik nu aan lease betaal is dat ongeveer gelijk maar rij ik wel heel wat meer auto dan voorheen (kia picanto naar een mercedes A200).
Daar komt bij dat ik met de kilometers die ik maak voor het werk heel hard zou gaan in afschrijving, sneller toe ben aan onderhoudsbeurten, nieuwe banden etc.
Bijkomend voordeel is dat ik nu ook zelf de trailer mag trekken, waar ik voorheen altijd afhankelijk was van de auto van mijn ouders. Ik zou niet meer anders willen, weet precies wat ik kwijt ben in de maand ongeacht hoeveel ik rij en tank.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:15 



 
Profiel   

Yltje schreef
Wat betreft de benzine kosten hierboven.. er gaat een soepele 48 liter (of 45, ommenabij) in het tankje. Dit is momenteel nog steeds een 85/90 euro per tankbeurt. Jullie geven ook aan per maand maar ik moet echt wekelijks tanken (woon-werk verkeer en prive gebruik gecombineerd ) :+ ik kom dus rustig rond de 350 en 400 per maand alleen al aan benzine uit :=

Wegenbelasting en verzekering klopt wel aardig. Maar we zitten dus aan ongeveer 500 euro kosten per maand. An sich tot noch toe mazzel gehad qua reparaties, duurste was 2 jaar geleden en was ongeveer 1500, remmen/banden/accu. APK net in september geweest en probleemloos door.

Ik krijg wel 0,19 cent per km en maak er op dit moment 50km retour naar mijn huidige werk. Naar mijn nieuwe werk wordt dit 112km enkele reis. Plus inderdaad de ritjes naar klanten door het hele land.

Er zit een tankpas bij, alleen voor Nederlandse kilometers. Mag wel gewoon prive in europa rijden maar buiten nederland is tanken voor eigen kosten.

Er is een budget van 600, hier komt 120 euro brandstof bij? Wat het norm leasebedrag 720 maakt.

In het leaseregelement staat niks over max. Aantal prive kilometers. Wel dat alles is opgesteld op basis van 4 jaar en 30.000 km per jaar. Tevens dat er gekozen moet worden voor een benzine auto of als er verwacht wordt meer dan 30.000 per jaar te rijden er gekozen moet worden voor een diesel. Zelf heb ik wel echt een automaat nodig, deze heb ik nu ook.

Zelf gaf hij als indicatie/ voorbeeld dat bijvoorbeeld een VW Golf of een peugeot 308 binnne budget moet passen.

Wat ik aangeef, ik wil zeker gezien de vele kilometers die erin gaan zitten een comfortabele auto. Enige luxe qua navigatie/telefoon/stoelverwarming is hierbij gewenst. Ik heb geen paard meer dus geen trailer, geen caravan. Hoogstens een keer een karretje oud vuil, maar is ook niet perse nodig. Er zijn 2 kinderen, dus een beetje ruimte achterin is dan wel fijn maar een enorme bak moet en hoeft het dus ook niet te worden.

Wat ik zo lees is het nogal wisselend per persoon, zowel ervaringen als de wens om wel of pertinent niet te leasen. Ik ga er nog eens goed voor zitten vanavond! Bedankt tot noch toe!

Voor we een ‘vaste’ leaseauto kregen, hebben we tijdelijk een vw golf station uit de pool als leaseauto gehad en die viel ons qua kosten enorm mee, en je kan er met gemak een compleet gezin in kwijt. Hele fijne ruime auto :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:32 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Waar ik ook aan denk is als ik voor een zakelijke leaseauto zou gaan en ik mijn huidige auto zou verkopen, ik nu ook minder krijg voor mijn auto dan als ik hem zou inruilen. En mocht je ontslagen worden dan mag je de leaseauto weer inleveren en weer zelf duur een auto terugkopen.

Bij inruil krijg je in de regel een stuk minder dan als je hem zelf verkoopt.

Maar TS: ik begrijp dat je een eigen bijdrage van € 120 hebt? Dat vind ik best veel.

Voor 19 cent per kilometer kan je tegenwoordig niet meer privé rijden.
Kan je ook nog kiezen voor een mobiliteitsvergoeding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:34 



 
Profiel   

Wat betreft de schadevrije jaren. Die ben je bij elke maatschappij kwijt na een periode geen verzekering met privé auto.

Wat veel maatschappijen wel doen is je de korting geven. Maar de jaren mogen ze alleen uit roydata halen.
En die verlopen.

Maatschappijen vragen je dan om een verklaring van de leasemaatschappij en op basis daarvan erkennen ze vaak de korting toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:39 



 
Profiel   

@paardje, nee niet als eigen bijdrage, het totale norm lease bedrag is dan 720. Het staat in de voorwaarden als zijnde het verschil tussen het norm leasebedrag en eventueel hogere leasebedrag van de auto die ik zou kiezen wordt eigen bijdrage. Dus ik lees het als kan een auto tot 720 uitzoeken, kies ik een auto van 800 wordt het verschil van 80 mijn eigen bijdrage. Waarom dat bedrag van 120 euro erbij staat weet ik niet zo goed.

Mobiliteitsvergoeding hebben we het niet over gehad nog, heb ik ook nergens zien staan overigens.

Wat betreft die schadevrije jaren zal ik ook eens horen hoe dat bij hun gaat, of die verklaring ook gewoon beschikbaar is.

Qua vroegtijdige beëindiging geven ze aan dat binnen 1 jaar na in gebruikname 3 maanden lease vergoed moet worden, na 2 jaar zijn dat 2 maanden en na 3 jaar 1 maand. Dat klinkt voor mij als wel logisch maar of dat het ook is weet ik niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:23 



 
Profiel   

Leaseauto 600, brandstof 120 is normbedrag 720. Lease je een auto van 800 dan is de eigen bijdrage dus 80. De eigen bijdrage wordt verrekend/in mindering gebracht op de bijtelling; dus het kost wel wat meer als je boven je normbedrag wat leased maar al met al zal het meevallen.
Bij vroegtijdige beeindiging is de clausule terugbetaling onderhandelbaar; dat moet je direct regelen voordat je wat tekent. Goed werkgeverschap houdt in dat je óf de werknemer goed informeert (en dat doet deze wel) of de terugbetaling schrapt. De leaseauto is altijd door een opvolger van je baan over te nemen, maar ze willen gewoon geen risico ermee lopen en leggen dat dus deels bij de werknemer neer. Bij ons bedrijf is de clausule geschrapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:22 



 
Profiel   

Let ook even op wat je moet betalen als je voortijdig uit dienst mocht gaan en je niemand kan vinden die je auto wil overnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:44 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Leaseauto 600, brandstof 120 is normbedrag 720. Lease je een auto van 800 dan is de eigen bijdrage dus 80. De eigen bijdrage wordt verrekend/in mindering gebracht op de bijtelling; dus het kost wel wat meer als je boven je normbedrag wat leased maar al met al zal het meevallen.
Bij vroegtijdige beeindiging is de clausule terugbetaling onderhandelbaar; dat moet je direct regelen voordat je wat tekent. Goed werkgeverschap houdt in dat je óf de werknemer goed informeert (en dat doet deze wel) of de terugbetaling schrapt. De leaseauto is altijd door een opvolger van je baan over te nemen, maar ze willen gewoon geen risico ermee lopen en leggen dat dus deels bij de werknemer neer. Bij ons bedrijf is de clausule geschrapt.


Bedankt voor deze uitleg! Wat betreft leasebedrag is het nu duidelijk, ik vermoedde ook wel zoiets maar dan komt het helemaal mooi uit!

Zal inderdaad nog even gaan praten over de terugbetaling bij vroegtijdig stoppen, goeie om mee te nemen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen