Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:57

Nou dat went bij mij echt niet :brr: ik ga ook niet als een eskimo in mijn huis zitten, helemaal ingepakt.

Ik ben wel creatief met verwarmen en elektriciteit, houtkachel aan
en sterke elektrische kachel/blower, fluwelen gordijnen dicht, 12 zonnepanelen,
was/droger en vaatwasser daltarief na 21:00 uur.
Zo hoef ik niet mijn luxe in te leveren, zeer aangenaam vertoeven hier, maar toch weinig kosten pm.

Ik heb het geld ervoor, maar ik weiger 3,40 per kuub en 0,95 kwh te betalen.
Daarmee spek ik alleen de belastingdienst en energieleveranciers... principekwestie :Y)

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:59

Hier staat hij elke dag op 21 graden en nog heb ik dikke kleding aan en af en toe een warmte kussen aan. Ik kan echt heel slecht tegen de kou.
Vorig jaar november 274m3 verbruikt nu 224m3

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:01

MarlindeRooz schreef:
Dan ken jij mijn vader nog niet, die zit met 4 lagen kleding op 2 meter van de houtkachel en vind het dan "wel aangenaam". :') Die heeft het altijd koud haha.


Zo haha dat is wel heel extreem.
Ik vind het met 18 op cv warm genoeg in huis terwijl met 21 met de houtkachel gewoon lekker. Maar die warmte is zo anders.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:08

Zonnetje81 schreef:
Ik vroeg mezelf gisteravond af of die mensen ook geen was meer doen en andere apparatuur uitzetten?

Hier is het 22 graden en ik ga niet in de kou zitten. Bij iemand waar het 18 graden is ga ik niet op visite. Dan komen ze maar naar mij!

Ik kan niet functioneren en ben daar niet voor gemaakt.

Voor de visite zet ik de verwarming ook aan :j ik vind het wel prettig als mensen van tevoren aangeven als ze langs willen komen, dan zorg ik dat het warm is zodra ze ongeveer binnen kunnen komen druppelen.
Zo erg dat de wasmachine niet meer aan kan is het voor mij gelukkig niet! Die draait nog gewoon, maar een wasmachine gebruikt ook veel minder energie als bijvoorbeld de thermostaat. De was doen kost max een paar euro aan stroom per keer, en hij draait niet elke dag, dat is wel te doen. Ik was in ieder geval niet minder als voor de energiecrisis.

Apparaten die ik niet gebruik daarvan zitten de stekkers ook niet in het stopcontact, om sluipverbruik te voorkomen. Met name de tv en computer hebben sluipverbruik, dit scheelt mij een paar euro per maand sinds ik daar rekening mee hou. Mijn tv staat op een timer (overdag staat hij op standby, in de nacht gaat hij automatisch een paar uur helemaal uit). Voor andere apparaten die ik vaak gebruik heb ik van die stekkerblokken met een aan en uit knop, na gebruik zet ik de knop om.
Zulke dingen:
https://www.kabelshop.nl/Q-link-Schuko- ... 04EALw_wcB

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:16

Het is niet dat ik de was niet meer kan doen, maar ik houd met de was en de vaatwasser e.d. wel rekening. Ik probeer deze zoveel mogelijk in de daluren te draaien, wat bij ons gelukkig al vanaf 21u is. In de praktijk betekend dat meestal dat ik doordeweek 's avonds een droger wasje draai, want ik wil mijn man niet wakker maken met mijn gestommel van de was ophangen tegen dat ik naar bed ga. En dan in de weekenden de hangwas, maar vanwege beperkte hangruimte en lange droogtijden zijn dat er ook maximaal 2 of 3 per weekend. En in drukke weekenden kom ik er soms gewoon helemaal niet aan toe. Daarom loop ik momenteel ook een beetje achter, maar dat komt wel weer goed.
Het liefst zou ik alles zonder droger drogen, maar dat is met mijn beperkte hangruimte en de lange droogtijden in deze tijd van het jaar gewoon geen optie.
Als de stoep droogt dan hang ik me was ook gewoon buiten op. Duurt misschien wel iets langer, maar gaat dan niet muf stinken.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:19

Heel toevallig komt mijn moeder nu onverwachts langs. Ik heb meteen de verwarming aangedraaid.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:30

Over mijn was-vraag: ik heb geen droger. Dus dat is bij mij geen optie (droger is imo ook overbodig want ik ben in mijn eentje dus zoveel was heb ik nou ook weer niet ;) )

Maar het verklaard wel veel _O- hier in mijn 'wasruimte' de verwarming maar wel opengedraaid en het raam op een kier om de vocht eruit te laten. Anders ben ik echt 3 dagen verder :+

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:32

Ik heb het wel overal koud waar ik nu op visite ga.
Kleed me echt warm aan

Ik let qua wassen wel meer op. Probeer de wasmachine vol te krijgen niet meer veel
Kleine wasjes

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:34

Wij zijn helemaal niet bewust bezig met apparatuur wel/niet aanzetten. Als ik moet wassen en drogen, dan doe ik dat. Eens in de maand moet onze wasmachine een reinigingsorogramma van twee uur draaien. Tja, jammer dan. Staat ook weer tegenover dat 'ie (hopelijk) langer mee gaat :D Daarnaast hebben we een (grote boiler) Coocker en zal vast ook wel wat kosten, maar man, wat ben ik blij met dat ding <3 Elk moment van de dag zo heet water en geen apparatuur meer op mijn aanrecht (alleen nog onze Barista, verder geen meuk). Sommige dingen geven in het leven ook gemak en dan is dat het (extra) geld alleen maar waard :j

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:48

Apparatuur ben ik verder ook niet mee bezig, net de tv staat uit. Wasmachine is ook niet altijd vol omdat sommige dingen anders erg lang blijven liggen.

Ik neem ook gewoon een bad als ik daar zin in heb en ik hou van een lange hete douche.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:29

Ja apparatuur zijn wij ook niet veel mee bezig. Elektraverbuik is bij ons sws laag, maar daar doen we niks voor. Ik was wanneer ik wil en de oven gaat ook gewoon aan. Als je een beetje nieuwe apparatuur hebt, valt het qua gebruik reuze mee.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:03


Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:11

Voor blokverwarming nog geen oplossing. -O-

Dan ga ik elektrisch bij verwarmen en de cv lager. Heb wel een goed vast contract nog voorlopig.

Trouwens nog niet helemaal definitief moet nog goedgekeurd worden. ;)

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:15

Dat een groep mensen het niet normaal vinden is prima. Dat het niet normaal IS klopt niet.
Ik vind het persoonlijk (al jaren) een behoorlijk luxeprobleem dat mensen het altijd maar 18-20 graden in huis willen hebben. Met alle respect, maar er bestaan nou eenmaal seizoenen. In de winter is het kouder, in de zomer is het warmer, dus gedraagt de binnentemperatuur in huis zich daar ook naar.
Dat iemand daar tegenaan wil stoken moet diegene zelf weten(!!), maar voor sommigen is het wél normaal dat het in de winter maximaal 15 graden in huis is, en in de zomer 28.
Wat vind je er 'zorgelijk' aan? Moet ik me zorgen maken als ik het prima vind als het 15 graden in huis is? Waarbij ik me goed voel en prima functioneer? Of als het 30 graden in de slaapkamer is en ik daar prima in slaap? Waarom maak je je druk om wat andere mensen normaal vinden?[/quote]

Ieder moet doen waar hij zich fijn bij voelt. En als je de keuze hebt prima
Maar ik vind normaal behaaglijk zitten een basisbehoefte, tenminste wel in een woonkamer/ keuken.
Slaapkamer en badkamer is wat overdreven.
Maar hoe het nu gaat, het is zo duur.
Dat mensen met jas in huis moeten zitten omdat ze het niet kunnen betalen niet normaal
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1587036/ ... -1000-euro

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:27

Tuurlijk is het niet fijn en voor aardig wat mensen brengt het onrust, maar als je het positief bekijkt, mensen worden ook gedwongen om eens goed te kijken naar hun manier van stoken (inclusief mezelf). Dat is weer goed voor het mileu.

En je moet maar altijd denken, het kan erger. Je zal maar in de Oekraine zitten met een groot melkbedrijf. En als daar de stroom wegvalt, kost het die boer 3500 euro om op aggregaten de melkmachines (melden, koelen, opwarmen kalfjesmelk) aan de gang te houden.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:30

Steeds dat Oekraïne erbij halen begint mij ook mijn neus uit te komen.
Er zijn mensen hier in Nederland die het ook slecht hebben. Niet zo slecht als daar maar kunnen we misschien met het koude weer ook eens aan ons land denken? Dat er speciale huiskamers moeten worden ingericht omdat men thuis de verwarming niet aan kan zetten omdat men het niet kan betalen?
Dus denk ook eens een keer aan Nederland ipv elke keer over Oekraïne te gaan vergelijken

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:37

Niet helemaal on topic maar ik heb met grensdenken een probleem.
Mensen over de grens zijn niet minder dan hier en alleen maar verder weg.
In NL zijn al heel veel maatregelen genomen om het betaalbaarder te maken. Dat sommige mensen het vreselijk moeilijk hebben, tuurlijk. Maar het kan naar mijn mening altijd erger .....

Energie was nog nooit zo goedkoop voordat het ook zijn top heeft bereikt (tenminste dat hopen we).
Jarenlang riep de regering om maatregelen om van het gas af te gaan. Ik zag daar niet zo de absolute noodzaak in. Nu begint het wel te dagen dat het niet alleen een milieu iets was maar ook een inkooprisico.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:07

Hier in november een gasverbruik van 54 kuub. 2 volwassenen en 2 kinderen. Vorig jaar november was dat 76 dus toch⁰ wel netjes dacht ik.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:47

EllyC schreef:
Niet helemaal on topic maar ik heb met grensdenken een probleem.
Mensen over de grens zijn niet minder dan hier en alleen maar verder weg.
In NL zijn al heel veel maatregelen genomen om het betaalbaarder te maken. Dat sommige mensen het vreselijk moeilijk hebben, tuurlijk. Maar het kan naar mijn mening altijd erger .....

Energie was nog nooit zo goedkoop voordat het ook zijn top heeft bereikt (tenminste dat hopen we).
Jarenlang riep de regering om maatregelen om van het gas af te gaan. Ik zag daar niet zo de absolute noodzaak in. Nu begint het wel te dagen dat het niet alleen een milieu iets was maar ook een inkooprisico.


Het klopt gewoon niet.
Qua stroom is er nog nóóit zoveel aanbod geweest. Dmv molens en panelen en ook nog nooit zo duur geweest

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:06

OleJon schreef:
EllyC schreef:
Niet helemaal on topic maar ik heb met grensdenken een probleem.
Mensen over de grens zijn niet minder dan hier en alleen maar verder weg.
In NL zijn al heel veel maatregelen genomen om het betaalbaarder te maken. Dat sommige mensen het vreselijk moeilijk hebben, tuurlijk. Maar het kan naar mijn mening altijd erger .....

Energie was nog nooit zo goedkoop voordat het ook zijn top heeft bereikt (tenminste dat hopen we).
Jarenlang riep de regering om maatregelen om van het gas af te gaan. Ik zag daar niet zo de absolute noodzaak in. Nu begint het wel te dagen dat het niet alleen een milieu iets was maar ook een inkooprisico.


Het klopt gewoon niet.
Qua stroom is er nog nóóit zoveel aanbod geweest. Dmv molens en panelen en ook nog nooit zo duur geweest


Ook nog nooit zoveel vraag naar elektriciteit.

En vooral het gas is duur.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:59

OleJon schreef:
EllyC schreef:
Niet helemaal on topic maar ik heb met grensdenken een probleem.
Mensen over de grens zijn niet minder dan hier en alleen maar verder weg.
In NL zijn al heel veel maatregelen genomen om het betaalbaarder te maken. Dat sommige mensen het vreselijk moeilijk hebben, tuurlijk. Maar het kan naar mijn mening altijd erger .....

Energie was nog nooit zo goedkoop voordat het ook zijn top heeft bereikt (tenminste dat hopen we).
Jarenlang riep de regering om maatregelen om van het gas af te gaan. Ik zag daar niet zo de absolute noodzaak in. Nu begint het wel te dagen dat het niet alleen een milieu iets was maar ook een inkooprisico.


Het klopt gewoon niet.
Qua stroom is er nog nóóit zoveel aanbod geweest. Dmv molens en panelen en ook nog nooit zo duur geweest

Als er (te)veel stroom aanbod is op het moment dat er weinig vraag is, maakt dat niks uit. Panelen hebben zon nodig en zo midden op de dag is de stroom vraag laag/lager dan in het donker. Wind net zo iets, je hebt een leverancier nodig voor je baseload en het stabiel houden van het gehele stroomnet en dat is met wind en zon lastig, want altijd minstens deels onvoorspelbaar. Hoe meer onvoorspelbaar aanbod, hoe lastiger het wordt om alles in balans te houden. Daar zijn mensen 24/7 continue mee bezig, en daar valt weinig aan vooruit te kijken als je stroombronnen afhankelijk zijn van het weer.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:16

Als ik zo moet leven ga ik liever dood.
Ik ben in shock.[/quote]
En ben ik dan een rare die zich afvraagt hoe je dan alsnog op 37 komt?
Hier douchen wij beide gewoon thuis.
Verwarming staat ook op 15, nee springt (nog) niet aan omdat we met wat anders verwarmen, maar slaat die bij OleJon dan nog zo vaak aan dan?
Of gebruik je bij koken zoveel dan, dat doen wij elektrisch. Dus dat inzicht heb ik niet.[/quote]

Hier over heen gelezen.

Ik kook een gedeelte op gas en elektriciteit.
Ondanks hij op 15 graden staat slaat hij toch regelmatig aan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:39

Lokaal eerste vorstdag gisteren (dus temperatuur gehele dag onder 0). En zo aan het weerbericht te zien blijven we een weekje met dag en nacht (bijna) vorst houden. Dan wil de kachel wel aanslaan ja. Hier ook eerste nacht dat kachel naar 15 gezakt is (al dan niet aangeslagen, daar slaap ik doorheen). Eerder stond die 's morgens nog op 15.5.

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:10

Ja nu
Dat bericht was van 29 11. Dus nog geen vorst.
Van OleJon die amper thuis douched met verwarming op 15

Dan vind ik 37 m3 verbruik hoog klinken

OleJon schreef:
Wij hebben tot nu toe 37m3 gas verbruikt in November cv op 15 graden.keuken en woonkamer,
Koken gas/ combi.
1 keer per 10 dagen douchen, rest douchen we op werk

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:32

Nou we kunnen hier nu goed merken dat t buiten koud is.. alleen vandaag al ruim 5m2 gestookt.. gelukkig ben ik doordeweeks niet veel thuis, en voorlopig ook niet vrij.. voor december nu al op 32.. november was in totaal 40..