Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 10:08

Goedemorgen,
Wij zijn ons aan het oriënteren voor Vloer/Bodemisolatie.
Wij hebben een ruime kruipruimte maar wel vochtig in de winter.
Ik heb nu diverse isolstie adviseurs langs laten komen maar allemaal geven ze een ander advies.
Er zit vanuit de bouw 4.5cm vloerisolatie tegen de betonnenvloer.

Wat hebben jullie? Wat zou je anders doen? Of wat bevalt juist goed?
We willen het zoiezo uitbesteden.

Adviezen:
- EPS parels of (DROcom)chips als Bodemisolatie (goedkoopste 2 opties)
- Tonzon thermokussens en bodemfolie (pakt ook de funderingsrand mee)
- Open cel QuadFoam500 schuim
- Gesloten cel HFO vloerspray
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 25-01-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:33

In vorige woning en paar maanden geleden huidige woning de vloer/ kruipruimte geisoleerd. Vorige woning PUR schuim, isoleerde prima maar geen optie huidige woning. Reden PUR, Qaudfaom en HFO kan aangemerkt worden als chemisch afval en risico gezondheids risico. Tonzon, gebaseerd op stilstaande lucht en reflectie. Eerst wordt bodemfolie aangebracht voor schoon werken en radon gassen tegen houden. Tonzon staat goed bekend en voordeel aanbrengen met wokkels is niet moeilijk, maar er bestaat beter. Zwakke schakel m.i. geleiding kou door ventilatie is meer dan gewenst waardoor isolatiewaarde tegen kan vallen. Bodemisolatie als eps korrels, persoonlijk dit is nep en helpt niet, reden eenvoudig de bodem wordt niet koud, ook niet bij NL vorst, bewijs: zelf metingen temperatuur metingen verricht in kruipruimte, kruipruimte moet ventileren en daardoor wordt de vloer koud.
Zelf heb ik gekozen voor Airflex Expert 50 met rc 3.3 maar er was al tempex rc 2.5 dus de vloer is nu rc 5.8 Er is ook Airflex 70 met hogere isolatiewaarde. Heb het zelf gemonteerd en dat is een heidense klus. Begonnen met bodemfolie Tonzon. Airflex Expert aanbrengen op latten of waslijnen.
Als ik zou moeten kiezen uit de keuze TS dan is dat niet moeilijk: Tonzon. Of Airflex Expert met betere isolatie, langere levensduur maar duurder en moeilijker aan te brengen.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 11:21

Nico12 schreef:
Als ik zou moeten kiezen uit de keuze TS dan is dat niet moeilijk: Tonzon. Of Airflex Expert met betere isolatie, langere levensduur maar duurder en moeilijker aan te brengen.

Super bedankt voor het delen van je ervaring en uiteindelijk je keuze..hier kan ik wat mee.
Wij neigen ook naar tonzon ondanks dat dat de duurste optie is.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:39

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 19:26

De adviseur die hier waa adviseerde voor ons weer bodemisolatie omdat pif of tonzon weinig nut had omdat er al een bestaande isolatie zat.
Ik krijg dinsdag nog een tonzon adviseur en zal het dan eens vragen.
Voordeel van tonzon vond ik weer dat ze ook meteen de bodem aanpakken, zal ook eena vragen hoe t zit met als de vloerisolatie scheurt. Wbt de bodemfolie kunnen ze het heel makkelijk vervangen of bij een klein gaat gewoon zelf plakken met ducktape

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:13

Ik volg even ben dit ook van plan.
Aan welke bedragen moet ik denken bij de verschillende varianten?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:54

Hier 1,5 week geleden de spouw laten naïsoleren met aminofoam (rd waarde 1,88) van €22,00 per m2 incl btw.
Vloerisolatie met trifoil (hetzelfde systeem als tonzon)rd waarde 3,8. Prijs 35,95 incl btw.
Subsidie bij het nemen van 2 isolatie maatregelen als je het door een bedrijf laat doen en de isolatie voldoet aan de eisen is €8,00 per m2 spouwisolatie en €11,00 per m2 vloerisolatie. Bij 1 maatregel is de subsidie de helft ervan.
Offerte vorig jaar juni gemaakt. Ik weet niet of de prijzen ondertussen gestegen zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:06

Wij hebben sinds kort de parels maar wel een bizar verschil met optrekkend vocht vanuit de kelder. We staan er echt van te kijken.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:07

insun schreef:
Hier 1,5 week geleden de spouw laten naïsoleren met aminofoam (rd waarde 1,88) van €22,00 per m2 incl btw.
Vloerisolatie met trifoil (hetzelfde systeem als tonzon)rd waarde 3,8. Prijs 35,95 incl btw.
Subsidie bij het nemen van 2 isolatie maatregelen als je het door een bedrijf laat doen en de isolatie voldoet aan de eisen is €8,00 per m2 spouwisolatie en €11,00 per m2 vloerisolatie. Bij 1 maatregel is de subsidie de helft ervan.
Offerte vorig jaar juni gemaakt. Ik weet niet of de prijzen ondertussen gestegen zijn.


Thanks.. zo heb ik wat beeld.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 07:48

Hier is het gedeelte met kruipruimte volgestort met schuimbeton. Daar waar geen kruipruimte zit hebben we dikke pir- platen met beton over.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 08:45

DiantaM schreef:
Wij hebben sinds kort de parels maar wel een bizar verschil met optrekkend vocht vanuit de kelder. We staan er echt van te kijken.

En wbt kou en verwarmen enz?
Is het koude voeten effect minder?

Prijzen bij ons voor 38m3 varieren van €1300(bodem)tot €1900(Tonzon) incl btw excl subsidie

Voor meer info over de subsidies:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -isolatie/

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:38

JenniferU, jullie hebben al isolatie, maar willen van het vocht in de kruipruimte af, begrijp ik?
Heeft jullie gemeente geen energie-adviescentrum? Die zullen het meest onafhankelijke advies geven, lijkt mij?

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:47

Drie jaar geleden is mijn huis veranderd van hout/enkel glas naar kunststof/dubbel glas. Vanwege de subsidie heb ik toen ook parels in de kruipruimte laten blazen. Voor Tonzon was mijn kruipruimte niet hoog en toegankelijk genoeg.

Omdat de kozijnen en ramen ook vervangen zijn kan ik niet veel zeggen over de isolatie want die is met alles echt bizar veel verbeterd. Het klimaat in huis is prettiger en dat het niet meer kan tochten tussen de kieren van de houten vloer zal er vast aan meehelpen. Ik merk dat het een stuk minder vochtig is in huis, vooral in de kelderkast is het echt droger.

Kortom, ik ben erg tevreden met de resultaten vooral omdat de vloerisolatie door de subsidie nagenoeg gratis kon worden aangebracht. (niet bepaald onbelangrijk hahaha)

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 20:24

insun schreef:
JenniferU, jullie hebben al isolatie, maar willen van het vocht in de kruipruimte af, begrijp ik?
Heeft jullie gemeente geen energie-adviescentrum? Die zullen het meest onafhankelijke advies geven, lijkt mij?

Die gaven aan vloerisolatie met minerale wol. Kosten €2400,-
Maar geen vd isolatie bedrijven gaf/had deze als optie

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:19

JenniferU schreef:
insun schreef:
JenniferU, jullie hebben al isolatie, maar willen van het vocht in de kruipruimte af, begrijp ik?
Heeft jullie gemeente geen energie-adviescentrum? Die zullen het meest onafhankelijke advies geven, lijkt mij?

Die gaven aan vloerisolatie met minerale wol. Kosten €2400,-
Maar geen vd isolatie bedrijven gaf/had deze als optie


Hm, raar. Minerale wol is niet geschikt voor vochtige ruimtes. Lijkt mij dan ook niet geschikt voor een vochtige kruipruimte?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:35

JenniferU schreef:
DiantaM schreef:
Wij hebben sinds kort de parels maar wel een bizar verschil met optrekkend vocht vanuit de kelder. We staan er echt van te kijken.

En wbt kou en verwarmen enz?
Is het koude voeten effect minder?

Prijzen bij ons voor 38m3 varieren van €1300(bodem)tot €1900(Tonzon) incl btw excl subsidie

Voor meer info over de subsidies:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -isolatie/


Het scheelt qua koude voeten iets, maar geen groot verschil. Qua verwarmen is het voor mij nog niet meetbaar, mijn slimme meter heeft weer storing.

Maar voor nu ben ik blij dat het zijn werk doet met het vocht

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 22:03

insun schreef:
Hm, raar. Minerale wol is niet geschikt voor vochtige ruimtes. Lijkt mij dan ook niet geschikt voor een vochtige kruipruimte?

Daarom zijn we ook verder gaan kijke n.
Er zit hier nog wel het duurzaam bouwloket, ik kan hun maandag eens bellen maar het advies van mineralen wol kwam van een man van susteen die ook andere besparingen gaf zoals hybride warmtepomp,dakisolatie,isolatieglas etc en keek dan wat het ging besparen enz.
Maar nu merken we toch dat rond deze tijd (meneer was er in okt) de kruipruimte flink vochtiger is.

Parels stoppen wel weer het vochtprobleem op, heeft de isolatiw van tonzon ook voldoende werking ondanks dat we al isolatie hebben. Allemaal vragen die ik nog wel wil vragen.
Dinsdag komt er nog een installateur van tonzon langs en heb nog 1 aanvraag open staan.

DiantaM schreef:
Het scheelt qua koude voeten iets, maar geen groot verschil. Qua verwarmen is het voor mij nog niet meetbaar, mijn slimme meter heeft weer storing.

Maar voor nu ben ik blij dat het zijn werk doet met het vocht

Wat bedoel je met optrekkend vocht? De luchtvochtigheid in huis?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:29

Wij hadden wat vocht in de kelder en dat merkte je o.a. bij kou. Dan stond er veel vocht op de ramen, zeker in de buurt van de kruipruimte. Dat is helemaal weg. Dus je ziet dat er gewoon minder vocht vanuit de kruipruimte naar boven komt en er dus meer opgevangen wordt door de parels.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 07:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 13:41

Ze willen installeren middels 2 fase.
Fase 1 bodemfolie en noppenfolie om het eerst droog te krijgen.
Fase 2 vloerisolatie door 3 kamer thermokussens event kan de 4 kamer ook maar dan zijn we 10cm meer ruimte kwijt ipv 15cm en 600€ duurder.
Hij adviseerde om absoluut geen parels te nemen (die gaan drijven bij veel vocht) en krijgen nu veel opdrachten van mensen die de parels weg willen hebben en de tonzon isolatie willen.

Wbt scheuren, de bodemfolie is echt heel stevig scheurd zelde.
De kussens kunnen ze in banen vervangen of gewoon plakken met speciaal plakband, mits op tijd doorgegeven.
Hij vertelde dat ze laatst bij een klant waren en die had een rattennest in de kruipruimte omdat het gescheurd was en er daardoor toch vocht in de kruipruimte kwam en daar dus wel alles vervangen moest worden.

Verder erg fijne informatie ontvangen en tonzon klinkt voor ons toch wel echt de beste optie ipv alleen vloer of alleen bodemisolatie.
Wij pakken dan en het vocht aan en warmte blijft ook beter in huis.

Offerte krijg ik vd week binnen want ze hebben het mega druk.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:22

JenniferU schreef:
Ze willen installeren middels 2 fase.
Fase 1 bodemfolie en noppenfolie om het eerst droog te krijgen.
Fase 2 vloerisolatie door 3 kamer thermokussens event kan de 4 kamer ook maar dan zijn we 10cm meer ruimte kwijt ipv 15cm en 600€ duurder.
Hij adviseerde om absoluut geen parels te nemen (die gaan drijven bij veel vocht) en krijgen nu veel opdrachten van mensen die de parels weg willen hebben en de tonzon isolatie willen.

Wbt scheuren, de bodemfolie is echt heel stevig scheurd zelde.
De kussens kunnen ze in banen vervangen of gewoon plakken met speciaal plakband, mits op tijd doorgegeven.
Hij vertelde dat ze laatst bij een klant waren en die had een rattennest in de kruipruimte omdat het gescheurd was en er daardoor toch vocht in de kruipruimte kwam en daar dus wel alles vervangen moest worden. Als Tonzon dat doet dan doen ze dat met opstaande kanten, zie youtube.

Verder erg fijne informatie ontvangen en tonzon klinkt voor ons toch wel echt de beste optie ipv alleen vloer of alleen bodemisolatie.
Wij pakken dan en het vocht aan en warmte blijft ook beter in huis.

Offerte krijg ik vd week binnen want ze hebben het mega druk.


Controleer of de vloer geschikt is om in de kruipruimte te isoleren. Voorbeeld: indien van toepassing een kanaalplaten vloer. Dit is een vloer bestaande uit platen vaak 1,2 meter breed. In die platen zitten ronde gaten voor gewicht en kosten besparing. Die gaten moeten dicht zijn in de spouwmuur anders heeft de genoemde isolatie vrijwel geen nut. Als je een kanaalplaten vloer zou hebben dan in het gat van de kruipruimte dit controleren. Uiteraard moeten de daar aanwezige gaten ook dichtgemaakt worden bijvoorbeeld met tempex en laagje pur uit spuitbus. De bodemfolie van Tonzon die is inderdaad voldoende sterk om daar overheen te kruipen en gereedschappen op te leggen.