Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:48

Jeetje, wat traag. Bij Eneco had ik hem een paar dagen na het aflopen van het contract.

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:04

Nou oxxio bericht gestuurd ben benieuwd... overigens staat mijn termijn bedrag ineens op 26 euro... stond op 190 euro. Zonder bericht ineens veranderd. Heel gen...

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:13

Heb ook ruim 6 weken moeten wachten op de betaling van de eindafrekening van Innova. Maar het geld is eindelijk ontvangen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:23

Wel sneaky, ze houden aan dat je binnen 6 weken je eind-afrekening moet ontvangen...maar dat is dan 6 weken nadat de nieuwe leverancier de meterstanden door heeft gegeven. Dus als die dat om welke reden dan ook niet doen....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:25

Hier was dat dus ook fout gegaan bij vattenfall. Wat hier was doorgegeven aan de nieuwe leverancier was een heel andere stand als waar vattenfall mee aankwam _-:( heb ook de nieuwe leverancier even gecheckt en die hadden wel de juiste startstand. Maar ze waren er wel snel mee :P

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:30

Hier al een gevoel.. er staat 41 euro terug maar heb correctie nota gehad en op 3 februari staat nu die 41 euro plus die 904 euro die ik vorig jaar al terug heb gehad. Ben benieuwd of hij daarom verlaagd is naar die 26 euro en ik straks dat geld krijg. Zou wel een naai streek zijn want daar heb ik natuurlijk geen recht op plus m'n termijn bedragen die gaan zorgen dat ik in de problemen kom met m'n huidige jaar. Blij dat ik het zie . Heb grof berekend maar zou ongeveer op de 550 euro volgens die tarieven en mijn m3 teveel hebben betaald vorig jaar. Maar daar staat natuurlijk niks van. Nou ben benieuwd naar de reactie.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:59

het is van de jaar dus zeker opletten bij de eindafrekening. Bij innovam had ik ook een rare maand ertussen zitten bij de maandrapportages die niet klopte

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 15:19

Steenbok12 schreef:
Hier al een gevoel.. er staat 41 euro terug maar heb correctie nota gehad en op 3 februari staat nu die 41 euro plus die 904 euro die ik vorig jaar al terug heb gehad. Ben benieuwd of hij daarom verlaagd is naar die 26 euro en ik straks dat geld krijg. Zou wel een naai streek zijn want daar heb ik natuurlijk geen recht op plus m'n termijn bedragen die gaan zorgen dat ik in de problemen kom met m'n huidige jaar. Blij dat ik het zie . Heb grof berekend maar zou ongeveer op de 550 euro volgens die tarieven en mijn m3 teveel hebben betaald vorig jaar. Maar daar staat natuurlijk niks van. Nou ben benieuwd naar de reactie.



Oké denk dat het bedrag fictief is. Klanten service is waardeloos. Snapt mijn vraag niet en gaf verkeerd advies. Weer aan de lijn.. 21 minuten dit keer wacht tijd. Net zeiden ze 11 minuten en zat ik al op 25 minuten.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:03

Schijnbaar kan ik nu mijn contract verlengen met een vast tarief...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:00

purny schreef:
Schijnbaar kan ik nu mijn contract verlengen met een vast tarief...

Voor welk tarief :=

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:50

verootjoo schreef:
purny schreef:
Schijnbaar kan ik nu mijn contract verlengen met een vast tarief...

Voor welk tarief :=

Gek, ik kan het vanaf mijn pc niet zien...
Maar zou ik via de app verlengen dat zou ik komen op:
stroom 0.73
gas 2.71

Dus op stroom ca 15 cent
Op gas wel liefst 18 cent...

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:05

Idioot veel. Bij budget energie is het gas en stroom bijna de helft goedkoper.

Ik heb trouwens in januari 32m3 gas verbruikt, 164kwh stroom verbruikt en 101kWh opgewekt.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 07:10

Horsepride schreef:
Idioot veel. Bij budget energie is het gas en stroom bijna de helft goedkoper.

Ik heb trouwens in januari 32m3 gas verbruikt, 164kwh stroom verbruikt en 101kWh opgewekt.


WOW wat veel opgewekt voor een januari maand, heb je zonnepanelen en hoeveel?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 07:56

13 stuks a 330W, totaal 4.290Wp op het zuiden. Heb ongeveer 12 % meer opgewekt dan januari vorige jaar. Je kunt wel merken aan de opbrengst dat we hebben te maken met klimaat veranderingen.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:02

Horsepride schreef:
13 stuks a 330W, totaal 4.290Wp op het zuiden. Heb ongeveer 12 % meer opgewekt dan januari vorige jaar. Je kunt wel merken aan de opbrengst dat we hebben te maken met klimaat veranderingen.


Mag aannemen dat die uitspraak niet is op basis van 1 maand of 1 jaar vergeljk?

Vind hem nog al kort door de bocht maar misschien niet zo bedoelt.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:34

Heel 2022 was voor onze zonnepanelen een bizar goed jaar. Alleen 2018 was nog iets hoger, maar toen waren de panelen wel net nieuw.

In de statistieken zie je natuurlijk wel dat het aantal zonuren de laatste eeuw steeds harder stijgt. Maar dat hoeft dan weer niet altijd gunstig te zijn voor de zonnepanelen, want bij extreme warmte daalt de opbrengst juist. Als de temperaturen rond de 35/40 graden liggen dan zie je hier echt een dipje in de opbrengst.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:07

inderdaad. Fris en zonnig weer, dat werkt het beste :)

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:11


JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:33

Deze zijn vandaag geïnstalleerd, ben benieuwd wat ons gas verbuik gaat schelen en hoeveel kwh we extra gaan verbruiken.
Afbeelding
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:39

Per 5/12 ben ik klant bij Essent. Nu krijg ik een brief dat per 1-1-23 een prijswijziging in netbeheerkosten is. Moet dat niet een maand van te voren gecommuniceerd worden en mag dat als je 3 weken klant bent?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:28

Wel grappig. In Mijn Essent online onder 'contract' staan de tarieven van 1-1-23 die voor mij niet van toepassing zouden zijn. Gelukkig heb ik het contract nog die ze mij per mail toegestuurd hebben. Enige verschil is de belasting per 1-1-23, daarvan snap ik uiteraard dat het aangepast wordt.

Wellicht handig voor meerdere even om te checken. Ik ging er namelijk vanuit dat zo'n grote partij als Essent dit niet fout zou doen.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:31

Maar Essent als leverancier heeft je tarieven niet aangepast? Alleen de netbeheerder (toevallig ook Essent?). En die moet je leverancier wel doorberekenen aan zijn klanten. Want je leverancier moet dat ook weer afdragen aan de netbeheerder….
En die verhoging van je netbeheerder had je ook gehad als je bij je vorige leverancier was gebleven…

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:54

Enexis is de netbeheerder. Als die de prijzen wijzigt moeten zij dit op tijd aan Essent doorgeven, Essent aan mij. Dat lijkt mij niet toegestaan met terugwerkende kracht en zeker niet als mij daarvoor nog wordt verteld dat die bedragen niet voor mij van toepassing zijn.

Daarnaast heeft Essent mijn leveringstarieven aangepast. Het hele tarief, niet alleen de belasting. Ook dat zou niet van toepassing zijn omdat ik net drie weken klant was.
Ik ben ook daarover niet geïnformeerd. Dus dat klopt niet.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:55

Dat is dan wel iets om op te letten... Lijk mij niet correct dan als essent de tarieven zelf verhoogd 3 weken nadat je klant bent geworden :( Ik zit er ook aan te denken om over te stappen (weg bij essent) maar als ze zo vuil handelen (kan kort door de bocht zijn want ik heb niet alle info gezien, maar de energiemarkt is momenteel nogal achterbaks is mijn mening -O- ), dan denk ik nog even na... Lijkt mij niet de bedoeling. Als je de beloofde tarieven vanaf 1 januari niet krijgt en dat je toch ineens meer moet gaan betalen (ex. btw en leveringskosten verhoging dan), dat zou inderdaad niet mogen zou ik zeggen.
De grote vraag is denk ik, heeft essent jou die lagere tarieven in december voor januari 2023 zwart op wit gegeven? En weet je zeker dat het beloofde lagere tarief dan niet de kale gas/stroom prijs was oid? Je zou ergens die brief moeten hebben, dan kun je er gewoon werk van maken volgens mij als het niet klopt.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:30

Ja, ik heb het oorspronkelijke contract (gelukkig!) nog. Met de juiste totale bedragen en die heb dan doorgerekend met de nieuwe belastingtarieven.
Heb ook een DM van ze waar ze zwart op wit aangeven dat de nieuwe tarieven niet voor mij gelden omdat ik net klant ben.
Ik vond het al gek dat in de mijn-omgeving mijn contract niet gewoon als pdf stond. Maar dit had ik ook niet verwacht.

Ik heb m afrekening bij Eneco in december ook niet gechecked, kreeg veel geld terug dus dacht dat dat wel goed zou zitten.
Dat ga ik straks dus ook maar doen.