Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 16:52

Ik vraag me af: wat is eigenlijk een normaal verbruik aan elektriciteit voor een gezin van 4 personen, wonend in een eenvoudige jaren '60 tussenwoning in de bebouwde kom?

Iemand hier toevallig met vergelijkbare parameters die mij een indicatie kan geven van 'normaal' verbruik?

Liever geen reacties van mensen met bijzondere terrariums of ander uitzonderlijk verbruik - ik ben echt op zoek naar regulier verbruik dat ik kan gebruiken als verbruiksreferentie.

(achtergrond: ik begeleid een gezin en zij hebben imo een vrij hoog kWh verbruik (>5.000 per jaar). Ik vraag me af of ik het wel juist beoordeel; is dit verbruik echt hoog, of moet ik mijn idee over 'normaal' bijstellen?).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:59

Wat gebruiken ze verder? Oude apparaten ? Veel opladers, geen led verlichting? Elektrische kachels? Want dit is erg hoog !!
Ongeveer 2500 is redelijk normaal , misschien 3000.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-01-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:00


ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:10

Even opgezocht; Vattenvall geeft voor een gezin van 4 personen 328kWh per maand op. Dat zou dan grofweg 4000kWh op jaarbasis zijn.
Mijn persoonlijke kanttekening hierbij is dat Vattenvall hoog inschat.

Afgaand op getallen die ik in de praktijk zie, zit je op 2500 - 3500kWh per jaar.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:12

Gezin van 4, 1 werkt continu thuis, 2 jonge kids: 2600kwh. We hebben 1 tv.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:17

Wij zitten in een hoekwoning, 4000 kWh. Wel goed geïsoleerd.

Denise_Tink
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:21

Wij hebben een tussenwoning met stadsverwarming dus alles elektrisch, gebruiken met 3 personen gemiddeld 3800 kWh.

Edit: gebruiken 2 tv’s, wordt iedere dag gegamed. Een oude, een nieuwere. Oude koelvriescombinatie, kookplaat, vaatwasser en droger ( allemaal 12+ jaar oud). Nieuwe wasmachine.
Laatst bijgewerkt door Denise_Tink op 31-01-23 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:26

Dees en anderen: wellicht ook zinvol om te melden of je kookt op gas of elektra. Dat doet ook wat op je verbruik.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 17:34

Hier alles nog vrij traditioneel. Koken dus op gas, verwarming op gas.
Dit gezin zit met het M3 verbruik keurig op de plafond-norm, vandaar dat het kWh-verbruik zo opviel.
Ze zeggen geen elektrische verwarming te gebruiken, ze vertellen wel over een oude vriezer....
Maar zou een hele oude vriezer dan werkelijk 1.000 kWh of meer verbruiken? Dat is toch wel heel veel....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:39

Hoek of tussenwoning oid maakt toch niet zoveel uit voor verbruik als je verwarmt op gas? Of zeg ik nou iets geks?

Wij hebben gezin van 4 en verbruiken 1200-1300 kWh per jaar. Is een hoekwoning. Koken en verwarmen op gas.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:41

Elektra kan wel degelijk schelen met oude vriezers en koelkasten, geen led licht en alles op stand by

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:42

Ik zou zeggen dat dat aan de hoge kant zit, maar niet extreem veel als er bv nog gloeilampen worden gebruikt, er een vaatwasser en droger is, de wasmachine vaak gebruikt wordt, er thuisgewerkt wordt, game pc gebruikt wordt enz..

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:51

Het is niet dezelfde situatie dus misschien heb je er niks of maar weinig aan :) Mijn huis is ook een tussenwoning in de bebouwde kom met een net iets ouder bouwjaar (1955 meen ik), maar het verschil is wel dat ik alleen ben. Mijn verbruik per jaar is volgens mijn app 1030kwh. Volgens de app gaat daarvan het grootste deel naar mijn wasmachine en vaatwasser (droger heb ik niet), die apparaten vreten zo'n 60% van mijn totale stroomverbruik. Entertainment, verlichting, koelen, vriezen en sluipverbruik is in die volgorde samen de rest van het totaal verbruik. Verwarmen en koken doe ik met gas.

Nu ben ik ook een heel zuinige krent dus mijn verbruik is sowieso lager als gemiddeld, en ik ben natuurlijk maar alleen.
Mijn grote apparaten (koelkast, vriezer, wasmachine en vaatwasser) zijn niet de aller zuinigste A merken en modellen, maar wel allemaal jonger als 4 jaar.

Een apparaatje om het verbruik te meten kost dacht ik een paar tientjes, misschien dat dat de moeite is om te proberen? Want dan weet je het zeker wat de boosdoeners zijn

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:54

Dees schreef:
Hier alles nog vrij traditioneel. Koken dus op gas, verwarming op gas.
Dit gezin zit met het M3 verbruik keurig op de plafond-norm, vandaar dat het kWh-verbruik zo opviel.
Ze zeggen geen elektrische verwarming te gebruiken, ze vertellen wel over een oude vriezer....
Maar zou een hele oude vriezer dan werkelijk 1.000 kWh of meer verbruiken? Dat is toch wel heel veel....

Ja, als zo'n vriezer bijna "leeg" is (koudemiddel) dan draait de compressor bijna constant en dat is dan maar iets van 200 - 300W maar als dat 20 uur per dag draait..... zit je op een slordige 1500kWh per jaar....

Zou best een verklaring kunnen zijn.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:38

Een rondje langs de apparaten kan geen kwaad denk ik dan, een energiemeter/stopcontact kost niet veel, maar kan wel veel inzicht geven, eerst het spul wat constant aan staat, zoals vriezers etc. maar ook wasmachine of wasdroger kan best oplopen als het oudjes zijn.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:40

Even meterstand opschrijven en dan na een uur weer, dan steker uit de vriezer ( blijft wel bevroren) en ook dan begin en eindstand opschrijven na een uur. Snelste weg om er achter te komen hoeveel de vriezer verbruikt .

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 18:41

Dank je wel voor jullie meedenken en ook voor de goede tips!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:42

Oude vriezer kan inderdaad veel stroom verbruiken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:52

8nnemiek schreef:
Ik zou zeggen dat dat aan de hoge kant zit, maar niet extreem veel als er bv nog gloeilampen worden gebruikt, er een vaatwasser en droger is, de wasmachine vaak gebruikt wordt, er thuisgewerkt wordt, game pc gebruikt wordt enz..


Wij hebben dit allemaal behalve gloeilampen en hebben niet zo’n verbruik.
Wij zitten op 3800, redelijk groot huis, 2 koelkasten, 1 vriezer, wasmachine en droger draaien dagelijks 2x, en er wordt thuisgewerkt op 2 zware computers.
Koken op inductie en met een zware oven.

Wij de koelkasten en vriezer zijn wel zuinig.

Vriezers kunnen enorm slurpen. Die vervangen zou best kunnen helpen.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:20

2.500kwh moet wel haalbaar zijn. Kijk vooral naar standby verbruik en plaats stekker blokken met schakelaars. Dat kan zomaar al zo 800kwh per jaar schelen.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:45

Dees schreef:
Hier alles nog vrij traditioneel. Koken dus op gas, verwarming op gas.
Dit gezin zit met het M3 verbruik keurig op de plafond-norm, vandaar dat het kWh-verbruik zo opviel.
Ze zeggen geen elektrische verwarming te gebruiken, ze vertellen wel over een oude vriezer....
Maar zou een hele oude vriezer dan werkelijk 1.000 kWh of meer verbruiken? Dat is toch wel heel veel....

Even checken als alles uitstaat. Wat wordt er dan in bijv in 15 minuten verbruikt. In de nacht is ons constante verbruik tussen 150-250 watt.
En onze vriezer is zo’n 15 jaar oud.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:53

100 watt is ongeveer 800kwh per jaar. Als je stanby verbruik met 100 watt terug kunt dringen.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:28

Standby verbruik is onderdeel van het totaalplaatje maar ik denk niet dat dat de grote stroomvreter is. Hoe dat bij anderen zit weet ik niet, bij mij is dat sluipverbruik van apparaten op standby nog geen 8% van mijn totale verbruik in elk geval. Standby verbruik minderen levert (voor mij) minder winst op, als bij wijze van spreken de wasmachine pas aan zetten zodra die echt vol zit en niet eerder. En de was ophangen, ipv in de droger doen (niet dat ik een droger heb maar voor het idee :D).

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:34

Telpeva schreef:
Standby verbruik is onderdeel van het totaalplaatje maar ik denk niet dat dat de grote stroomvreter is. Hoe dat bij anderen zit weet ik niet, bij mij is dat sluipverbruik van apparaten op standby nog geen 8% van mijn totale verbruik in elk geval. Standby verbruik minderen levert (voor mij) minder winst op, als bij wijze van spreken de wasmachine pas aan zetten zodra die echt vol zit en niet eerder. En de was ophangen, ipv in de droger doen (niet dat ik een droger heb maar voor het idee :D).

Maar als je stand-by hoog is, dan weet je wel dat het verbruik komt door een van de vaste apparaten of dat de meter misschien geijkt moet worden of dat er lekstroom is.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Elektra-vraag: normaal verbruik tussenwoning 4 personen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:51

Vergis je niet in oude apparaten. Ik heb. 1,5 jaar terug mn koelkast van ik denk zon 15/20 jaar oud vervangen en die heb ik vorig jaar ruim terug verdient. Het loont echt om naar oude apparaten te kijken voor je stroomverbruik