Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:46

Denk dat het niet zozeer gaat om zakelijk inzicht. Juist door goed zakelijk inzicht hebben die mensen wrs die ton liggen waardoor het dan “niet zoveel uitmaakt”. Ze willen perse dat huis en hebben het dan slim gespeeld. Direct alle concurrentie weg en een snelle deal. Als ik een ton over had zou ik het ook doen.

Het is wel jammer voor de mensen die het niet hebben, maar zo werkt de maatschappij nou eenmaal. Gunning speelt soms wel mee, maar all magic comes with a price.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:08

Hutcherson schreef:
Maar ik denk ook wel dat zakelijk inzicht niet heel goed is als je zomaar een ton overbied. Denk dat dan emotie een grotere rol speelt omdat je het koste wat kost moet hebben. Maar je betaald wel teveel.


Dat kan je toch zonder context niet zeggen. Misschien weet zo'n koper wel dat er plannen zijn voor die locatie en weet hij dat hij over 10 jaar dik kan verkopen. Hoewel een ton overbieden bizar is, kan je niet bij voorbaat al concluderen dat het gebrek aan zakelijk inzicht toont en dat een koper sowieso teveel betaalt...

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:11

Zijn bij jullie gemeentes ook plannen voor verplichte zelfbewoning? Hier is dat dus recent ingevoerd, alles tot 300.000 moet bewoond gaan worden door de koper.
Hebben wij ons huis net op tijd verkocht := Er zijn hier nl veel opkopers/uitzendbureaus actief die kleinere woningen kopen, opknappen en dan doorverhuren of verkopen.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:13

:j
Onze gemeente is daar vorig jaar akkoord mee gegaan. Wie een huis bouwt, moet daar zelf gaan wonen. Ik geloof dat het nog niet van toepassing is op bestaande woningen die verkocht/gekocht worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:16

Ik had dat wel maar nog geen zelfbewoning bij verkoop.het komt er wèl aan tot 300000 euro geloof ik. Maar ik had ook niks later moeten verkopen de prijzen zijn best lager nu.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:04

Doubtless schreef:
Hier staat het ook allemaal langer te koop. Er is 1 huis een tijdje geleden (minder dan een jaar) gekocht, helemaal opgeknapt en nu weer op de markt gezet. Maar ze raken het niet kwijt. Loopt anders dan ze verwachtten gok ik :=

Lijkt alsof je over mijn woning praat :Y) Ik heb hier ook een woning vorig jaar gekocht en helemaal opgeknapt, flink verduurzaamd etc. Het is nooit de intentie geweest om het weer te verkopen, maar wegens veranderingen in prive leven toch (binnen een jaar) weer op de markt gezet. Het is niet mijn bedoeling om er aan te verdienen, die illusie heb ik helemaal niet en ook nooit gehad. Sterker nog; ik gun iemand gewoon mijn leuke woning en hoef niet eens mijn volledig geld terug omdat ik weet dat ik in de dure tijd gekocht heb en dat de tijden nu alweer iets veranderd zijn. Wat ik wil zeggen is; "loopt anders dan ze verwacht hadden" hoeft echt helemaal niet het geval te zijn ;)

_San87_ schreef:
De tijd van een huis flippen en voor meer verkopen is aardig voorbij :o.

Zie hierboven, ik wilde mijn voorbeeld graag geven om te laten zien dat echt niet alle mensen huizen flippen om geld aan te verdienen ;)


Het bieden onder de vraagprijs is wel gebruikelijker, maar precies wat Ladyson zegt; het ligt wel heel erg aan de animo voor een woning. Als er nog tientallen kijkers zijn, is de kans nog steeds groot dat je zal moeten overbieden...

_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.

Sorry maar dat is eigenlijk onmogelijk... Dan zou je misschien geen A label krijgen, maar een G label lijkt mij stug. Waarschijnlijk zijn er meer zaken die verbeterd kunnen worden? Ketel? Zonnepanelen? Dat soort zaken misschien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:09

linda2008 schreef:
Doubtless schreef:
Hier staat het ook allemaal langer te koop. Er is 1 huis een tijdje geleden (minder dan een jaar) gekocht, helemaal opgeknapt en nu weer op de markt gezet. Maar ze raken het niet kwijt. Loopt anders dan ze verwachtten gok ik :=

Lijkt alsof je over mijn woning praat :Y) Ik heb hier ook een woning vorig jaar gekocht en helemaal opgeknapt, flink verduurzaamd etc. Het is nooit de intentie geweest om het weer te verkopen, maar wegens veranderingen in prive leven toch (binnen een jaar) weer op de markt gezet. Het is niet mijn bedoeling om er aan te verdienen, die illusie heb ik helemaal niet en ook nooit gehad. Sterker nog; ik gun iemand gewoon mijn leuke woning en hoef niet eens mijn volledig geld terug omdat ik weet dat ik in de dure tijd gekocht heb en dat de tijden nu alweer iets veranderd zijn. Wat ik wil zeggen is; "loopt anders dan ze verwacht hadden" hoeft echt helemaal niet het geval te zijn ;)

_San87_ schreef:
De tijd van een huis flippen en voor meer verkopen is aardig voorbij :o.

Zie hierboven, ik wilde mijn voorbeeld graag geven om te laten zien dat echt niet alle mensen huizen flippen om geld aan te verdienen ;)


Het bieden onder de vraagprijs is wel gebruikelijker, maar precies wat Ladyson zegt; het ligt wel heel erg aan de animo voor een woning. Als er nog tientallen kijkers zijn, is de kans nog steeds groot dat je zal moeten overbieden...

_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.

Sorry maar dat is eigenlijk onmogelijk... Dan zou je misschien geen A label krijgen, maar een G label lijkt mij stug. Waarschijnlijk zijn er meer zaken die verbeterd kunnen worden? Ketel? Zonnepanelen? Dat soort zaken misschien?

Het huis heeft inderdaad geen zonnepanelen (die gaan wij leggen) en ik zag in de omschrijving dat er ook een buitenmuur niet geisoleerd is. En dus die deur met enkel glas.

De ketel is nog geen 10 jaar oud.

Ik kan het ook niet helpen, verder :=.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:32

linda2008 schreef:
Het is nooit de intentie geweest om het weer te verkopen, maar wegens veranderingen in prive leven toch (binnen een jaar) weer op de markt gezet.


Dat valt toch ook onder "loopt anders dan verwacht"?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:10

Doubtless schreef:
linda2008 schreef:
Het is nooit de intentie geweest om het weer te verkopen, maar wegens veranderingen in prive leven toch (binnen een jaar) weer op de markt gezet.


Dat valt toch ook onder "loopt anders dan verwacht"?

Haha ja zo kun je het ook zien natuurlijk :')

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:10

_San87_ schreef:
Het huis heeft inderdaad geen zonnepanelen (die gaan wij leggen) en ik zag in de omschrijving dat er ook een buitenmuur niet geisoleerd is. En dus die deur met enkel glas.

De ketel is nog geen 10 jaar oud.

Ik kan het ook niet helpen, verder :=.


Huh dat is wel bijzonder. Volgens mij had het huis dat wij gekocht hebben iets van label D ofzo, met een enkelglas voordeur, geen zonnepanelen, ketel was 21jr oud en verder niks aan nieuwe isolatie sinds de bouw (1986)

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:51

Ben ik weer met een vraag aan jullie. :D
Dit keer een best persoonlijke.

Hoeveel geld willen jullie altijd minimaal op de spaarrekening hebben staan na de koop van een eigen huis? Dus welke buffer heb je nodig? En dan heb ik het niet over buffer voor huisdieren en auto enzo, maar echt voor onverwachte kosten aan huis/tuin.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:54

Bedoel je dan sec na de koop of ook met verbouwing erbij? Want verwachte kosten voor verbouwen lopen nog weleens op dus dat is dan wel moeilijk inschatten

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:56

Ik bedoel als je er al woont. Geen nieuwbouwhuis uiteraard :P
Het gaat in mijn geval om een jaren 50 huis. En dan zou het mij dus gaan om het bedrag wat ik wil overhouden nadat ik het naar mijn smaak heb ingericht en de badkamer en wc heb vervangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:17

Poeh... Dat vind ik wel lastig, wij zijn echte klussers en kunnen heel veel zelf qua reparaties, schilderwerken e.d.. Wij hebben nu een buffer van 10k. Maar we denken niet zo veel nodig te hebben, eigenlijk.

Maar goed, first time home owner, dus wat weet ik nu :').

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:27

Ik was na aankoop blut. Eerst weer gespaard en nu na een jaar meubels gekocht. Ik heb elke euro in de aankoop van het huis gestoken. En ja daar werd ik wel zenuwachtig van maar ja het was niet anders. Ik heb wel gelukkig een eigen bedrijfje naast mijn vaste baan dus heb wel weer kunnen sparen en nadenken wat ik wil. Ik word pas echt rustig als ik minimal 35k op de spaarrekening heb.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:51

Ik heb een grote boerderij, groot terrein, siertuin en pony/(klein)vee, dus dat brengt altijd meer kosten met zich mee.
Ik heb zelf graag minimaal 30 a 40K op de bank staan.

Met de verhuizing was ik zeker 25K kwijt aan schilderwerk, meubels, assecoires, gordijnen, verf, materiaal, gereedschap en verlichting etc..
Ook werklui bv loodgieter, schilders, elektricien, Timmerman van betaald.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:17

Het ligt er ook aan hoeveel je verdient en hoe snel je dus die buffer weer kan bijvullen. Je huis laten schilderen kost ook zo een paar duizend euro. Als jij dat zo weer hebt aangevuld is er niet zo’n probleem. Maar als jij jaren doet om 4000 euro bij elkaar te sparen dan mag de buffer wel wat groter zijn.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:29

Ja en wat er gedaan moet worden. Als jij in je hoofd hebt dat er een buffer moet blijven ‘voor nood’ maar je dak is zo lek als een mandje dan moet die buffer eraan natuurlijk.
Andere dingen zoals een nieuwe bank of een behangetje kun je beter ff voor sparen.

Is zo afhankelijk van je huis en situatie

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:36

Mars schreef:
Ja en wat er gedaan moet worden. Als jij in je hoofd hebt dat er een buffer moet blijven ‘voor nood’ maar je dak is zo lek als een mandje dan moet die buffer eraan natuurlijk.
Andere dingen zoals een nieuwe bank of een behangetje kun je beter ff voor sparen.

Is zo afhankelijk van je huis en situatie


Ja inderdaad. Wat is de staat van je huis en wat verwacht je nog? Heb je nieuwe apparatuur of is alles 10 jaar oud? Etc.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:57

Bedankt voor al jullie tips en overwegingen! Goeie om mee te nemen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:19

Suzanne F. schreef:
Het ligt er ook aan hoeveel je verdient en hoe snel je dus die buffer weer kan bijvullen. Je huis laten schilderen kost ook zo een paar duizend euro. Als jij dat zo weer hebt aangevuld is er niet zo’n probleem. Maar als jij jaren doet om 4000 euro bij elkaar te sparen dan mag de buffer wel wat groter zijn.

Schilderen doen wij zelf, dat scheelt enorm in de kosten :=.

Verder heb je helemaal gelijk :j.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:36

xLoki schreef:
Hoeveel geld willen jullie altijd minimaal op de spaarrekening hebben staan na de koop van een eigen huis? Dus welke buffer heb je nodig? En dan heb ik het niet over buffer voor huisdieren en auto enzo, maar echt voor onverwachte kosten aan huis/tuin.


Wij hebben één buffer. De kans dat je auto kapot gaat, het dak gerepareerd moet worden én je je baan kwijt raakt in dezelfde maand is vrij klein, dus we hebben geen aparte potjes. In het buffer potje zit altijd 13K. Dat is echt voor onvoorziene kosten, niet voor voorzien onderhoud.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:57

Wij ook een buffer voor alles, van 10k, 1 grote pot. Enkel voor onvoorzien onderhoud, een wasmachine of auto die ineens stuk is en asap vervangen moet worden of bij verlies van inkomsten (maar beide in loondienst met vast contract dus dat zal niet snel gebeuren). Wij gaan in mei/juni naar nieuwbouw verhuizen, daar een apart potje voor om de vloeren, gordijnen, muren, trappen, keuken, etc te doen (vloeren en doen we zelf).

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:52

_San87_ schreef:
Schilderen doen wij zelf, dat scheelt enorm in de kosten :=.


Dat viel hier dus echt heel erg mee. Altijd zelf geschilderd in de huurhuizen die we hadden maar voor onze eerste koopwoning toch maar laten doen. Scheelde zo’n 1800€ met als we alle materiaal zelf hadden gehuurd/gekocht en dan zelf geverfd. Maar leverde vooral tientallen uren aan tijd die we anders als extra vrije dagen hadden moeten opnemen en evt extra dagen dubbele lasten hadden moeten hebben. En vooral; het is zoveel mooier gedaan dan we het zelf zouden hebben gekund, met de kanttekening dat we dan ook niet hele nette en ervaren klussers zijn op dat vlak. Zou het zo weer doen. Voor de echte klussers die er handig(er) in zijn en het ook leuk vinden kan ik me wel voorstellen dat het het waard is om het lekker zelf te doen.

Buffer is idd heel erg afhankelijk van je inkomen en hoe comfortabel je je voelt bij een bepaald bedrag op je rekening. Ik zou als het even kan altijd wel iets van minimaal 5k over willen houden op dag 1 als je huis, verbouwing/klusjes, verhuizing en inboedel zijn betaald. Onverwachte dingetjes heb je altijd.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:36

Ik wil een buffer van 20k houden. Voor mijn gevoel zit ik dan wel redelijk safe. Heb een nieuwe badkamer en keuken en redelijk jonge auto dus verder hoop ik niet hele grote uitgaven te hebben.