Middenklasse benzine auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:14

Hoi bokkers,

Aangezien er bakken levenservaring aanwezig is op dit forum dacht ik, laat ik deze vraag eens hier stellen!
Op dit moment rijd ik een Skoda fabia stationwagen diesel (150k op de teller). Deze auto vind ik ontzettend fijn en heeft me in de 5 jaar dat ik hem heb nog nooit laten staan.

Nu speel ik met de gedachte om een andere auto te kopen vanwege de sterk gestegen kosten voor diesel rijden (en je weet niet welke grappen de overheid de komende jaren nog gaat bedenken). Na een berekening met vergelijkbare benzine auto's ben ik tot de conclusie gekomen dat ik minimaal 1000 euro op jaarbasis goedkoper uit kan zijn. Afhankelijk van het soort auto wat ik terugkoop.

Mijn vraag is, welke middenklasse benzine auto zouden jullie adviseren met de volgende wensen? En wat is jullie evt. ervaring met merken waar ik nu naar kijk?

Wensen:
Middenklasse auto, carrosserie liefst stationwagen of hatchback 5 deurs.
Transmissie benzine, elektrisch (hybride).
Verbruik gecombineerd om en nabij 1 op 20
max 130.000 km op de teller
Bouwjaar vanaf 2012
Prijs tot 8k (zit iets rek in, maar we willen dit jaar een huis kopen ;) )
Veilige auto ik rijd ermee naar stal en voor werk zowel (langere) stukken snelweg als binnenwegen.
Opties cruisecontrol, airco (allebei must). Hillcontrol en parkeerhulp zou mooi zijn.

Ik ben geen dure merkrijder en heb daarom ook sch*t aan betalen puur voor het logo. Betrouwbaarheid, veiligheid en een zuinige auto vind ik het belangrijkste en daarnaast ook het veiligheidsgevoel wat mijn stationwagen me nu geeft t.o.v. bijvoorbeeld een formaat boodschappenauto.

Merken en modellen waar ik tot nu toe op uit kom zijn:
- Kia Rio
- Ford Fiesta (zie ik heel veel van rijden overigens)
- Skoda Fabia stationwagen (maar dan benzine uitvoering)
- Dacia Logan (iemand hier ervaring mee?)
- Citroën C4
- Seat Ibiza

Iemand suggesties of ervaringen?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:30

Droom rustig verder. Wat jij wil, bestaat vrijwel niet.
Benzine-auto's die 1:20 halen zijn zeldzaam en van een caliber waar ik niemand mee weg zou willen sturen.

Onze oude Pinda (2004) komt een eind in de buurt (1:16 bij veel lokaal werk / korte afstanden)
Van jouw lijst zou voor mij alleen Skoda en Ford over blijven, de rest is voor de mindere goden.

Maar het antwoord is eigenlijk heel simpel:
https://www.gaspedaal.nl/zoeken?bmin=20 ... 0&srt=pr-a

Alle auto's die voldoen aan jouw eisen, volgens gaspedaal.nl, zonder je verbruikseis want dat kan ik niet aangeven.
Wat ik in die lijst zie staan, zal dat niet redden.

Neem in je berekening ook even mee hoeveel geld je op moet hoesten voor die nieuwe auto en hoe lang je die Skoda daarvoor kunt blijven rijden.

Ik heb een oude V70 maar als ik iets fatsoenlijks daarvoor terug wil kopen, moet ik 10k ophoesten (plus inruil) om een soort van vergelijkbare auto te kopen. Voor die 10k kan ik 5 jaar rijden met die V70 en dan brengt ie nog steeds niks op bij inruil (auto is 20 jaar oud).

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:31

Ik rijd al 4.5 jaar een C4 Cactus, gewone benzine dus. Ik weet niet of dat de C4 is die jij in je lijstje bedoelt?

Ben over het rijcomfort erg te spreken! Daarbij is hij ook erg zuinig, maar ik heb een zware rechtervoet dus dan is hij niet zo zuinig als kan :)) Het enige waar ik echt niet over te spreken ben, is de ruimte. Het model is zo onhandig dat je er amper iets in kan vervoeren! Hij gaat binnenkort terug naar de leasemaatschappij en dan gaat hij in de verkoop, maar ik denk dat ze er wel meer voor vragen van 8k := 130k op de teller trouwens.

Ik heb geen ervaring met de overige modellen die je noemt trouwens, maar ik hoor wel onwijs goeie dingen over de Ford Fiesta.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:47

Die 1:20 haal ik met een rustige rijstijl met mijn upje. Maar het comfort met soms 800 km per week, mwah…
Dus sluit me, helaas voor jou (en voor mijzelf :+ ), bij ikke aan.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:48

Bedankt allebei,
Ik moet ook zeggen dat ik het een lastige keuze vind om mijn diesel eventueel in te ruilen voor wat anders, hij zou ook nog makkelijk 150k mee moeten kunnen. Ik ben er ook wel aan gehecht en je weet precies wat je aan de auto hebt. Dat is bij een 'nieuwe' altijd maar afwachten. Ik zou er met inruil nu over een jaar of 5 a 6 uit de kosten zijn, maar nogmaals tenzij de regering weer iets nieuws bedenkt om diesel rijden nog duurder te maken. Dan kan ik het er zomaar sneller uit hebben.

Goed om te horen dat de ford fiesta inderdaad een optie zou kunnen zijn. Die zie ik zo veel rondrijden dat ik dat vermoeden al had.

Ik moet zeggen dat mijn skoda diesel gecombineerd dus echt gewoon 1 op 20 rijdt. Nog wel een puntje extra voor mijn huidige auto dan :')

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:50

ik rijd al een paar jaar een Ford Focus station. Ook omdat ik mijn diesel ingeruild heb. Deze auto bevalt mij prima ook al staat er inmiddels al 260k op de teller, ik heb nog niet de indruk dat die er binnenkort mee zal stoppen (als je dat al ooit hebt). Tot nu toe probleemloos door de apk gekomen iig.
Of dit merk aan al je eisen voldoet weet ik zo niet, maar ik vind ford wel een aanrader.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:58

Blijven rijden is misschien ook nog een optie? :)

De auto's die je noemt zijn eigenlijk geen van allen middenklassers. Bijv. een Ford Fiesta is geen middenklasser maar een auto uit de compacte klasse (B-segment, dat zijn de kleine auto's). Een model groter is de Focus (dat is een compacte middenklasser). Een Ford Mondeo is een middenklasser. Dan heb je al 2 modellen 'groter'.
'k Zou eerst even goed kijken wat je zoekt en nodig hebt. Misschien kun je hier ook nog wat inspiratie op doen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoklasse

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 12:05

En ik maar denken dat ik goed voorbereid was om deze vraag te kunnen stellen :')
Blijven rijden is zeker een optie hoor, het blijft toch een betrouwbare auto die je mogelijk inruilt.

Bedankt ook voor jullie linkjes en nog een goede ervaring met Ford!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:30

Als je zuinig wil en de opties erin en rijcomfort zou ik kijken naar een Honda jazz. Mijn ouders hebben er 1 en dat ding tijd dus net zo zuinig als mijn aygo! 1 op 19a20. Ben ermee naar Zeeland gereden vanaf Groningen en heb mij prima erin vermaakt.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:33

Ford focus station

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:37

stitchlover schreef:
Bedankt allebei,
Ik moet ook zeggen dat ik het een lastige keuze vind om mijn diesel eventueel in te ruilen voor wat anders, hij zou ook nog makkelijk 150k mee moeten kunnen. Ik ben er ook wel aan gehecht en je weet precies wat je aan de auto hebt. Dat is bij een 'nieuwe' altijd maar afwachten. Ik zou er met inruil nu over een jaar of 5 a 6 uit de kosten zijn, maar nogmaals tenzij de regering weer iets nieuws bedenkt om diesel rijden nog duurder te maken. Dan kan ik het er zomaar sneller uit hebben.

Goed om te horen dat de ford fiesta inderdaad een optie zou kunnen zijn. Die zie ik zo veel rondrijden dat ik dat vermoeden al had.

Ik moet zeggen dat mijn skoda diesel gecombineerd dus echt gewoon 1 op 20 rijdt. Nog wel een puntje extra voor mijn huidige auto dan :')

Wij hebben vorig jaar 3k laten verspijkeren aan een Pinda van bijna 20 jaar oud (o.a. een nieuwe achteras), precies omdat die Pinda verder in prima staat is, altijd doet wat ie moet doen en je maar af moet wachten wat voor ellende je terug koopt bij inruil.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:41

1 op 20 voor een diesel vind ik dan weer best weinig
Maar dat ga je met een grotere benzine niet redden, dan kom je uit op formaatje Kia Picanto, Toyato Aygo, Fiat 500, etc. (en uiteraard dan een 1.0 of misschien 1.2)

Ik zou me vooral niet blind staren op het bouwjaar, persoonlijk heb ik dan liever een wat oudere auto met minder kilometers dan jonger met meer kilometers op de teller.

Mijn VW Golf uit 2011 (loopt 1:15 gecombineerd) had 70k op de teller en beschikt over al je eisen behalve dan de parkeerhulp (wel parkeersensoren voor én achter), en is ook al best modern van binnen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:43

stitchlover schreef:
Bedankt allebei,
Ik moet ook zeggen dat ik het een lastige keuze vind om mijn diesel eventueel in te ruilen voor wat anders, hij zou ook nog makkelijk 150k mee moeten kunnen. Ik ben er ook wel aan gehecht en je weet precies wat je aan de auto hebt. Dat is bij een 'nieuwe' altijd maar afwachten. Ik zou er met inruil nu over een jaar of 5 a 6 uit de kosten zijn, maar nogmaals tenzij de regering weer iets nieuws bedenkt om diesel rijden nog duurder te maken. Dan kan ik het er zomaar sneller uit hebben.

Goed om te horen dat de ford fiesta inderdaad een optie zou kunnen zijn. Die zie ik zo veel rondrijden dat ik dat vermoeden al had.

Ik moet zeggen dat mijn skoda diesel gecombineerd dus echt gewoon 1 op 20 rijdt. Nog wel een puntje extra voor mijn huidige auto dan :')


In diesel zit meer energie dan in benzine. Je zal ten alle tijden méér km uit 1L diesel halen dan uit 1L benzine. 1:20 is voor een diesel niet gek, voor een benzine heb je dan een klein autootje en heel zuinig rijden nodig.

Als ik bijna voornamelijk snelweg rijdt met mijn Fiat Panda, dan kan ik er met een beetje mazzel 1:20 1:21 mee halen, maar ik rijd dan héél zuinig en echt max 100.

Gecombineerd zit ik op 1:18 ofzo. In de winter eerder 1:16.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:48

Ik denk dat je eisen niet realistisch zijn. In die prijsklasse en met dat bouwjaar vind je benzineauto's die als je geluk hebt 1 op 15 lopen, als je geen heel compact model wilt zoals de Aygo. Dus als je dan berekent wat je aan benzine kwijt bent in een jaar is je winst ineens weg.

Andere optie is een hybride benzine, maar die vind je niet onder de 10K met jouw eisen. Dus zou als ik jou was lekker in je huidige auto blijven rijden, en doorsparen voor de volgende auto. Of je budget ophogen en voor een hybride gaan, toyota yaris hybride zou ik voor gaan als ik zelf op zoek was, degelijk, betrouwbaar en zuinig.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 12:49

De catalogus geeft ook aan dat hij zuiniger is hoor. Het zuinigste wat ik hem ooit heb zien aangeven op langere stukken snelweg is 3,1L op 100. Gemiddeld zal hij tussen de 4 en 5,5 l op 100 rijden denk ik.

Ik lees al jullie reacties, dank daarvoor! Ik vind het een belangrijke en lastige keuze dus dut geeft allemaal stof tot nadenken.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:28

Inruilen van een diesel personen auto zal wel steeds lastiger worden, hoor al van veel dat ze ze sowieso niet meer inruilen. Wij gaan onze diesel er ook uit gooien, hoe fijn de auto ook is.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:43

Oef ik weet niet of je dat gaat vinden voor jouw budget.

Ik heb een Mazda CX-5 rijd ongeveer 1:15 - 1:20.
Met 126K op de teller van 2012.

Die was ruim 2x zo veel als jouw budget met inruil, welliswaar een grote auto


Hiervoor had ik een Seat Ibiza. Super fijne auto reed inderdaad ook gemiddeld 1:14 - 1:20
Had cruise control en Airco.

Helaas ben ik er later achter gekomen dat het een schade auto is geweest en dat deed hem 3 jaar later ook de das om.
Toen ben ik gaan kijken voor een andere auto.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:47

Dat is prima te vinden voor dat bedrag, ik ben zelf ook in die klasse aan het kijken.
Met name de Seat ibiza, Ford Fiesta of Kia rio.
Gemiddeld rijden deze 1 op 19.

Alleen diesel willen vaak ze niet meer inruilen.
Die zal je dan zelf moeten verkopen of laten opkopen.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:48

Ik zou eerder voor de Seat Leon gaan dan de Ibiza. Net iets ruimer. Ligt er dan natuurlijk aan of je voor de station gaat of niet.

Heb er zelf één en vind het echt een onwijs fijne auto.
Prima ruimte erin, zelfs met 2 kinderen.

Stel je rijdt veel snelweg, is 'ie zuiniger, maar met vooral binnendoor zit ik op 1 op 15.
Ik heb cruise controll, hill assist, multifunctioneel stuurwiel, climat controll, 5 deurs, stoelverwarming.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 03-02-23 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Lokii

Berichten: 173
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:49

Ik ben zelf erg een Toyota fan. Zijn motorisch erg sterk en mankeert bijna nooit wat aan. Ik zou kijken naar een corolla of een avensis. Die zijn ook wel zuinig. Ook een VW polo 6r is misschien geschikt? Is geen station maar wel een zuinige (opzich) grote auto. :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:49

't Is zeker het overwegen waard want de diesels zijn inderdaad geen bal meer waard. Als ie het verder nog goed doet en er geen gekke grote onkosten aan komen/zitten, dan is zelf oprijden zeker nog een optie.

Ik ben zelf geen fan van Ford (de Fiesta was maar een voorbeeld :D ), wij hebben al 30 jaar Toyota en soms nog iets erbij (omdat het gratis is vanwege werk ofzo :D). Als je iets anders aan wilt schaffen dan zou je eens kunnen kijken naar bijv. een Auris.

Lokii

Berichten: 173
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:57

Oscar schreef:
't Is zeker het overwegen waard want de diesels zijn inderdaad geen bal meer waard. Als ie het verder nog goed doet en er geen gekke grote onkosten aan komen/zitten, dan is zelf oprijden zeker nog een optie.

Ik ben zelf geen fan van Ford (de Fiesta was maar een voorbeeld :D ), wij hebben al 30 jaar Toyota en soms nog iets erbij (omdat het gratis is vanwege werk ofzo :D). Als je iets anders aan wilt schaffen dan zou je eens kunnen kijken naar bijv. een Auris.


Auris is zeker een goede optie! Mijn moeder heeft ook een Auris, intussen al 310.000 km op de teller :j
Echt een goede auto! Helaas is hij nu wel echt op zijn einde. Helaas niet de zuinigste auto's. Denk dat die van mijn moeder ongeveer 1 op 17 loopt. Is trouwens een semi-automaat.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:02

Mijn ford fiesta voldoet aan bijna alle verwachtingen, alleen is qua aanschaf duurder. Maar goed Titanium uitvoering met enorm veel opties (o.a. panorama dak, voorruit verwarming (dus niet krabben), stoel en stuur verwarming).
Het is de Ford Fiesta uit 2017. 100 pK, 6 versnellingen en 1.0 ecoboost motor (3 pittertje met turbo).
Rijdt in de praktijk gemiddeld rond de 1 op 19 (1 op 20 met zomerbanden) woon werk verkeer. Veel rotondes en een paar stoplichten, verder voornamelijk 80 en 100 weg. Ik trek hem behoorlijk door bij de rotondes en stoplichten, als je gewoon rustig doet haalt hij prima 1 op 20. Hij heeft ook een eco knop, maar die heb ik nog nooit gebruikt :+

Mijn schoonouders het één generatie ouder en die rijdt bijna net zo zuinig.

De fiesta is echt een volwaardige auto tegenwoordig. Kinderstoel past op de base er goed in. Er kunnen 4 volwassenen goed in zitten. Doet eigenlijk niets onder voor de ford focus station (uit 2015) die ik hiervoor had. Alleen ingeleverd qua laadruimte. Dit was ook een 3 cilinder turbo, alleen met 125 pk. Ook zuinig (gemiddeld 1 op 17 / 1 op 18).

Wat fijn is aan deze type motoren die erin liggen is dat het bijna als een diesel rijdt. Je hebt onderin veel koppel, dus je hoeft niet hoog in de toeren te blazen om gang te krijgen. Je komt zeer goed met het verkeer mee, vaak ben ik vlotter weg bij de toplichten.

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:52

Ik denk dat je budget inderdaad zoals gezegd problematisch is. Ik rijd in een 3e generatie Toyota Prius, voldoet aan al je eisen behalve de kosten. Wel zou je naar een 2e generatie kunnen kijken, deze vallen er nog wel eens binnen maar hebben dan ook ongewoon voor Toyota met veel grotere regelmaat problemen. Ik rijdt zo'n 30K per jaar, en heb buiten mijn gewone beurtjes in 4 jaar enkel mijn remschijven, remblokken en 1 deurslot moeten vervangen. Oh en mijn banden. Nauwelijks kosten aan dus, rijdt sowieso 1 op 20, in de zomer vaak nog zuiniger. Wel ga ik nooit harder dan 100km/u, dat is gewoon veruit het meest zuinig haha

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:02

Ik heb mijn VW Golf TDI omgeruild voor een benzinegolf. Hij rijdt standaard 1 op 18, snelweg nog zuiniger. Hele prettige auto om in te rijden, alles wat jij wilde zat er in.