Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 08:46

Lastig. Dat geld voor eigen huis. Hier was ook een topic over en daar schrok ik wel van de hoge spaar bedragen want mensen minimaal wilde hebben en vond mezelf al zo'n kneus met mijn 10k die ik minimaal wil. Zelf ben ik anders wel zenuwachtig. Maar deze maand kneep ik hem wel een beetje, we hebben wat dak lekkage op 2 plekken, 1 is al opgelost. Andere moet nog iemand voor komen, m'n schoon moeder had een onverwacht ziekte bed en overleed en woonde niet om de hoek: lees zo'n 30 x op en neer naar Zeeland met die dure benzine prijzen, nieuwe begrafenis kleding, bloemen. Koste ons zo weer 1000 euro en eigenlijk willen we de tuin graag doen.
Mijn man zit in opbouw van zn ziekte jaar maar in april komt zn 2e jaar eraan. Dus was wel bang dat er dan ineens even 900 euro salaris per maand weg viel terwijl hij juist weer aan het reïntegreren was! Droger ging kapot en hebben het najaar geïnvesteerd in een dure airco voor verwarmen net de gekte van de markt, de jaarplaats van de camping schoot ineens met 400 euro omhoog.. mijn man was van de stress met zn moeder weer gaan roken a 300 euro per maand..
Maargoed dan is de afweging simpel hoor, stellen we de tuin maar even uit(alhoewel het nu wel goed ervoor staat) Man is weer gestopt met roken so far.. wat salaris verhoging sinds januari beide en werk nu af en toe een zondag met ort. We hebben nu ondanks alles 14.500 euro) met het idee dat we in mei ook beide vakantie geld krijgen en belasting komt terug hoop ik wel op de tuin te kunnen doen.
Maar vind het wel spannender met eigen huis. In m'n sociale huur woning flat kon ik zoveel sneller sparen en waren de onverwachte kosten natuurlijk nihil.

Het huis is verder in nette staat. Verwacht geen hele grote onverwachte dingen op korte termijn maarja je weet maar nooit. En anders is het gewoon keuzes maken.. dan maar geen tuin even, uitjes zoals carnaval of wat extra uren werken (lang leve de zorg). Maargoed we zitten niet straks in de hypotheek met sowieso van toen. Dus dat scheelt maar toch vind ik de hoge inflatie zo snel best pittig met kind.
De auto is ook nog erg goed.

Maar ligt denk ik echt aan kosten van je huis. Hier is de badkamer een paar jaar oud en keuken 1 jaar oud. Wc is netjes maar niet m'n smaak maar vind dat zonde geld. Dingen die hier op de planning staan is eventuele babykamer maken(nieuw laminaat, muur dichten en de wens om de zolder afgesloten te maken (muur/kozijn). En de voor deur en tuindeuren kieren en de tuinen. Maar allemaal geen hoge noodzaak. Vroeger spaarden m'n ouders ook en deden ze elke keer wat. Tuin en babykamer krijgen dan nu prioriteit denk ik dit jaar. Rest komt wel.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:02

Dat is dan spannend Steenbok als er veel dingen ineens samenvallen. Daarom wil ik mijn buffer ruim hebben. Ik vind 10k echt te weinig. Dat is in deze tijden zo op. Maar inderdaad, ligt ook aan de staat van je huis. En aan wat er per maand binnenkomt. Ik kan een buffer niet zomaar weer aanvullen. Dat duurt jaaaaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:31

Memories schreef:
_San87_ schreef:
Schilderen doen wij zelf, dat scheelt enorm in de kosten :=.


Dat viel hier dus echt heel erg mee. Altijd zelf geschilderd in de huurhuizen die we hadden maar voor onze eerste koopwoning toch maar laten doen. Scheelde zo’n 1800€ met als we alle materiaal zelf hadden gehuurd/gekocht en dan zelf geverfd. Maar leverde vooral tientallen uren aan tijd die we anders als extra vrije dagen hadden moeten opnemen en evt extra dagen dubbele lasten hadden moeten hebben. En vooral; het is zoveel mooier gedaan dan we het zelf zouden hebben gekund, met de kanttekening dat we dan ook niet hele nette en ervaren klussers zijn op dat vlak. Zou het zo weer doen. Voor de echte klussers die er handig(er) in zijn en het ook leuk vinden kan ik me wel voorstellen dat het het waard is om het lekker zelf te doen.

Buffer is idd heel erg afhankelijk van je inkomen en hoe comfortabel je je voelt bij een bepaald bedrag op je rekening. Ik zou als het even kan altijd wel iets van minimaal 5k over willen houden op dag 1 als je huis, verbouwing/klusjes, verhuizing en inboedel zijn betaald. Onverwachte dingetjes heb je altijd.

Dat kan natuurlijk, het ligt maar aan de situatie, de staat van het te schilderen oppervlak en hoe veel oppervlak geschilderd moet worden.

Zoals gezegd, wij zijn echte klussers, ben je dat niet dan is het schilderen van je huis een klote-klus.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:33

Heel fijn om jullie openheid hierover te lezen en als ik het moet samenvatten is het dus heel erg afhankelijk van je (gezins)situatie, leeftijd van je huis/onderdelen en vangnet als het zelf niet lukt. Hier kan ik echt wat mee!

Kleine update trouwens vanuit hier... Heb maandag een bod gedaan op een hele leuke tussenwoning, waren nog geen eerdere biedingen op en staat wel al 2 weken te koop dus heb best flink onder de vp geboden. Werd niet geaccepteerd, dus heb vrijdag opnieuw een bod uitgebracht en deze is ook niet geaccepteerd. Ze hebben vrijdagavond de prijs op Funda met 15K verlaagd in de hoop dat er meer kijkers/bieders komen. Ik knijp hem wel een beetje nu, maar ik wil niet hoger gaan in prijs dan wat ik vrijdag heb geboden, dat kan (en wil) ik niet betalen. Maar ik ben in mijn hoofd het hele huis al aan het inrichten en ik heb al een badkamer uitgezocht dus de teleurstelling zal zeer groot zijn als het straks niet van mij is. _O- |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:41

xLoki schreef:
Heel fijn om jullie openheid hierover te lezen en als ik het moet samenvatten is het dus heel erg afhankelijk van je (gezins)situatie, leeftijd van je huis/onderdelen en vangnet als het zelf niet lukt. Hier kan ik echt wat mee!

Kleine update trouwens vanuit hier... Heb maandag een bod gedaan op een hele leuke tussenwoning, waren nog geen eerdere biedingen op en staat wel al 2 weken te koop dus heb best flink onder de vp geboden. Werd niet geaccepteerd, dus heb vrijdag opnieuw een bod uitgebracht en deze is ook niet geaccepteerd. Ze hebben vrijdagavond de prijs op Funda met 15K verlaagd in de hoop dat er meer kijkers/bieders komen. Ik knijp hem wel een beetje nu, maar ik wil niet hoger gaan in prijs dan wat ik vrijdag heb geboden, dat kan (en wil) ik niet betalen. Maar ik ben in mijn hoofd het hele huis al aan het inrichten en ik heb al een badkamer uitgezocht dus de teleurstelling zal zeer groot zijn als het straks niet van mij is. _O- |(

Dat ze de prijs verlagen zegt wel wat. Ik duim voor je dat het lukt +:)+.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:46

2 weken online is natuurlijk nog helemaal niet zo lang. Maar met de prijs verlagen geven ze wel een duidelijk signaal af dat er (flink) te onderhandelen valt :j

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:06

Al 2 weken te koop? Dat is toch nog maar net...

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:32

Charaz schreef:
Al 2 weken te koop? Dat is toch nog maar net...


Haha ja dat dacht ik ook. Dat is niks. Vraag me af waarom ze nu al verlagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:36

Vergeleken met een half jaar geleden is twee weken al wat langer. De markt verandert, misschien hebben deze verkopers net een ander huis gekocht en moeten ze van deze af.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:34

Al twee weken….moet niet gekker worden. En dat mensen verlagen wil niet zeggen dat ze dan mega onder de prijs door moeten/willen verkopen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:42

_San87_ schreef:
Memories schreef:
Dat viel hier dus echt heel erg mee. Altijd zelf geschilderd in de huurhuizen die we hadden maar voor onze eerste koopwoning toch maar laten doen. Scheelde zo’n 1800€ met als we alle materiaal zelf hadden gehuurd/gekocht en dan zelf geverfd. Maar leverde vooral tientallen uren aan tijd die we anders als extra vrije dagen hadden moeten opnemen en evt extra dagen dubbele lasten hadden moeten hebben. En vooral; het is zoveel mooier gedaan dan we het zelf zouden hebben gekund, met de kanttekening dat we dan ook niet hele nette en ervaren klussers zijn op dat vlak. Zou het zo weer doen. Voor de echte klussers die er handig(er) in zijn en het ook leuk vinden kan ik me wel voorstellen dat het het waard is om het lekker zelf te doen.

Buffer is idd heel erg afhankelijk van je inkomen en hoe comfortabel je je voelt bij een bepaald bedrag op je rekening. Ik zou als het even kan altijd wel iets van minimaal 5k over willen houden op dag 1 als je huis, verbouwing/klusjes, verhuizing en inboedel zijn betaald. Onverwachte dingetjes heb je altijd.

Dat kan natuurlijk, het ligt maar aan de situatie, de staat van het te schilderen oppervlak en hoe veel oppervlak geschilderd moet worden.

Zoals gezegd, wij zijn echte klussers, ben je dat niet dan is het schilderen van je huis een klote-klus.

Wij zijn ook echte klussers, maar met name mijn man is zo handig dat we af en toe wel keuzes moeten maken, want we moeten ook nog tijd overhouden en te werken enzo. Schilderen vinden we niet leuk, dus dat laten we lekker door een schilder doen. De kosten daarvan vielen ons eigenlijk wel mee.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:53

Wij hebben ook laten schilderen beneden. Is gespoten ipv gerold. Was veel geld maar wat was ik blij dat we het hebben laten doen. Was helemaal kapot :+ boven gaan we wel zelf doen.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:37

Charaz schreef:
Al 2 weken te koop? Dat is toch nog maar net...

Toen ik het bod deed 2 weken, ondertussen 3.
Hier in het dorp gaan de huizen (zeker eengezinswoningen) in de startersprijsklasse allemaal als zoete broodjes over de toonbank (midden NL, dicht bij Utrecht en Amsterdam). En dit huis dus niet… dus heb nog hoop. Fingers crossed.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:47

Wat is de vraagprijs en wat heb jij geboden dan?

Dat ze dan ook geen tegenbod hebben gedaan als ze wel willen zakken

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:50

Charaz schreef:
Wat is de vraagprijs en wat heb jij geboden dan?

Dat ze dan ook geen tegenbod hebben gedaan als ze wel willen zakken


Als ze geen tegenbod hebben gedaan betekent dat je echt veel te laag zat. Anders hadden ze je wel tegemoet gekomen.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:39

Ze hebben wel een tegenbod gedaan, namelijk de prijs waar ze hem nu naar hebben verlaagd. Daarop heb ik weer een tegenbod gedaan, wat ze dus niet geaccepteerd heben. Ik zet liever niet op internet welk huis het is en wat ik heb geboden (i.v.m. eventueel meelezers) :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:30

Schilderen hebben wij een paar jaar geleden ook uitbesteed. Alle kozijnen zijn houten kozijnen, dakkapellen zijn ook hout, ramen zijn van die ramen die opgedeeld zijn in kleine raampjes, nog meer randjes en hoekjes. Kostte 3500 euro inclusief verf en de schilder is bijna 2 weken bezig geweest. Zelf hadden we daar eens zo lang over gedaan, en had het veel vrije dagen gekost. Plus dat we vrije dagen voor niets zouden hebben gepakt ivm het weer, als het regent kun je niet schilderen. Als het materiaal eraf gerekend wordt is het echt niet duur en de investering waard.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:20

xLoki schreef:
Ze hebben wel een tegenbod gedaan, namelijk de prijs waar ze hem nu naar hebben verlaagd. Daarop heb ik weer een tegenbod gedaan, wat ze dus niet geaccepteerd heben. Ik zet liever niet op internet welk huis het is en wat ik heb geboden (i.v.m. eventueel meelezers) :)



Lastig hoor, ik hoop voor je dat het toch wat wordt. Verkoop voor flink minder dan de vp zie ik hier in de randstad ook wel weer voorbijkomen maar vooral voor de echte opknappertjes waar het overgrote deel van het huis nodig aan vervanging of renovatie toe is. Misschien moeten ze er toch snel vanaf of hebben een minimum nodig ivm aankoop nieuwe woning oid, dat ze er nu al een korting tegenaan gegooid hebben.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:33

Hoeveel heb je eronder geboden?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 21:21

Hier aankomende week 4 bezichtigingen gepland staan. Ineens kwamen er een aantal pareltjes op Funda dus gelijk gehandeld en ingepland.
Er zitten kanshebbers tussen. Ben benieuwd hoe het echt voelt als je in de huizen loopt en wat ze gaan doen qua biedingen.

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 08:44

Lastig hoor inschatten van de biedingen.. de vraagprijs zal deels ook gebaseerd zijn op de taxatie prijs? Maargoed hier gaan huizen nog steeds redelijk geloof ik. Iets onder de vraagprijs kan inmiddels wel maar niet veel. De vraag is gewoon zo hoog in deze regio. Maargoed rente is zo hoog dat je als koper nog steeds veel meer kwijt bent.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:38

Ik heb soms het idee dat de makelaar de vraagprijs bewust laag inzet en dat er een afspraak is dat ze bv 10% van de overwaarde (dus wat nog bovenop de vraagprijs geboden wordt) krijgen.
Ik heb dat wel eens gelezen, weet niet of dat nog gebeurt of dat dat vrij standaard is. Maar ik vind het een nasty spelletje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:24

Hmm, bij ons was dat iig niet het geval. We hebben het huis onder de vraagprijs gekocht. Maar ik denk wel dat het gebeurt, hoor.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:22

Nope had ik ook niet. Ze krijgen al genoeg.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:24

Ik had een makelaar die dat voorstelde, en die wilde zelfs 15% van het meerdere. Die was af.