Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:13

@Dees: iedereen heeft moeite om zijn energierekening en andere kosten te betalen. Heeft niks met afgunst te maken maar met de realiteit.
Hoeveel bedrijven zijn er financieel aan de grond geraakt omdat de vaste lasten de spuigaten uitlopen? Heel wat hoor. Heeft niets met afgunst te maken maar met realiteit.
Maar kennelijk mag je dat niet zeggen.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:16

MyWishMax schreef:
Jij hebt toch nog een vast contract?


Ja, maar deze regeling kijkt niet naar wat voor contact je hebt, alleen naar je inkomsten en wat je per maand uitgeeft aan stroom en gas. Dat gaat met een percentage. Als je méér dan 10% van je inkomsten uitgeeft aan energiekosten, wordt je gecompenseerd.

Dus stel je krijgt bruto €2000 en betaald €250 per maand, dan krijg je €50 terug van dit fonds.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:19

Je mag het natuurlijk zeggen Purny, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het daarmee eens bent.
Persoonlijk vind het het nogal een kort door de bocht opmerking.

Als je van bv 25 euro per week je boodschappen moet doen dan heb je echt geen flexibiliteit om ff 25 euro ergens vandaan te toveren om een verhoging op te vangen.
Met een middeninkomen moet dat tot een bepaald niveau normaal gesproken wel mogelijk zijn en niet vergeten daarvoor is het prijsplafond al.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:24

Ik vind dat ze beter voor iedereen een regeling moeten kunnen maken. Dus dat alle mensen er profijt van hebben.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:29

purny schreef:
Ik vind dat ze beter voor iedereen een regeling moeten kunnen maken. Dus dat alle mensen er profijt van hebben.


Die is er met prijsplafond.

Al ben ik het met je eens dat er ook beter gekeken zou moeten worden of iemand het nodig heeft. Ik vind het bizar dat je al minima 1300 euro kan krijgen en dan zelfs deze nieuwe regeling nog, als je het niet nodig hebt omdat je een vast contract hebt en het dus kan betalen.
Plus dat er tussen de minima nog verschil zit in hoogtes, de bijstand is lager als wajong, dat scheelt op een jaar ook nog wel wat,maar krijgen dezelfde toeslagen in energie bijvoorbeeld. Degene met vast contract kunnen dingen gebruiken om spaarrekening aan te vullen of misschien zelfs luxe dingen aan te schaffen. Anderen komen zelfs met toeslagen niet uit maar krijgen hetzelfde.

Ik ben blij met zulke regelingen, maar beter kijken wie het echt nodig heeft lijkt mij nog beter dan alleen groep a.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:44

Mvdende je maakt je druk om een regeling van misschien een paar tientjes per maand waar je mogelijk niet voor in aanmerking komt, terwijl je vorig jaar 1300 energietoeslag hebt gekregen (en dit jaar krijg je het nog een keer dus dat is 2600 euro, wanneer liep je contract ook alweer af?) terwijl je niet te maken had met de energie prijsstijgingen.

Ik had hem eerder al eens gedeeld geloof ik, maar voor wie ook vast zit aan een uitkering en flink meer is gaan betalen door de energie stijgingen, kijk bij de site van je gemeente ook even naar bijzondere bijstand. Ik heb volgende maand een gesprek bij mijn gemeente daarover, dan kan ik de energie (jaar)rekeningen tonen en daarmee aantonen hoe veel meer ik elke maand ben gaan betalen, daar schijnt nu ook een potje voor te zijn dat als je boven x percentage valt of boven x geldbedrag dat je dan in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, zij nemen dan een deel van de energierekening voor hun rekening zeg maar.
Let wel, dit is volgens mij dus niet hetzelfde als dat noodfonds, volgens mij is het noodfonds er juist voor mensen die ook deze stap al hebben doorlopen (of er niet voor in aanmerking komen).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:46

purny schreef:
@Dees: iedereen heeft moeite om zijn energierekening en andere kosten te betalen. Heeft niks met afgunst te maken maar met de realiteit.
Hoeveel bedrijven zijn er financieel aan de grond geraakt omdat de vaste lasten de spuigaten uitlopen? Heel wat hoor. Heeft niets met afgunst te maken maar met realiteit.
Maar kennelijk mag je dat niet zeggen.


Als je het nog kunt betalen, ben je echt een heel stuk beter af dan de mensen die door dit fonds geholpen gaan worden.
Noodlijdende, maar levensvatbare!, bedrijven worden op andere wijze geholpen.

Alle anderen kunnen best hun thering naar de nering gaan zetten. Zal misschien moeilijk zijn (trouwens, lang niet voor iedereen), maar tel toch ook gewoon eens je zegeningen. Dat scheelt een hoop onterecht ongenoegen.

MyWishMax

Berichten: 25312
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:51

Telpeva schreef:
Mvdende je maakt je druk om een regeling van misschien een paar tientjes per maand waar je mogelijk niet voor in aanmerking komt, terwijl je vorig jaar 1300 energietoeslag hebt gekregen (en dit jaar krijg je het nog een keer dus dat is 2600 euro, wanneer liep je contract ook alweer af?) terwijl je niet te maken had met de energie prijsstijgingen.

Ik had hem eerder al eens gedeeld geloof ik, maar voor wie ook vast zit aan een uitkering en flink meer is gaan betalen door de energie stijgingen, kijk bij de site van je gemeente ook even naar bijzondere bijstand. Ik heb volgende maand een gesprek bij mijn gemeente daarover, dan kan ik de energie (jaar)rekeningen tonen en daarmee aantonen hoe veel meer ik elke maand ben gaan betalen, daar schijnt nu ook een potje voor te zijn dat als je boven x percentage valt of boven x geldbedrag dat je dan in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, zij nemen dan een deel van de energierekening voor hun rekening zeg maar.
Let wel, dit is volgens mij dus niet hetzelfde als dat noodfonds, volgens mij is het noodfonds er juist voor mensen die ook deze stap al hebben doorlopen (of er niet voor in aanmerking komen).


Het enige nadeel in mijn geval is dat ik dus niet de verwarming aangehad heb deze winter. Daardoor lijkt het alsof ik het allemaal net aan kan betalen (oké, net niet want ik heb geen geld voor eten aan het einde van de maand door de hoogte van energierekening) maar eerlijk, mijn lijf geeft echt aan dat dit geen optie meer is komende winter.

Alleen heb ik de discussie dus nu, want geen bewijs van afgelopen jaar dat dit bedrag te laag is om het te redden.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:00

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat iedereen moeite heeft om de energierekening en andere kosten te betalen, ik ken er zat voor wie de prijsstijging nooit echt een probleem is geweest. Het grootste deel van wie ik ken die is er wel even voor gaan zitten om zich erover te informeren, en om te kijken of er aanpassingen nodig zijn, een aantal heeft ook aanpassingen moeten doen, maar ook dat is niet voor iedereen het geval.
Momenteel heb ik zelf ook geen financiële problemen meer, ja het is even slikken dat ik nu met het prijsplafond en de hogere kosten voor de supermarkt etc. Minder geld te besteden heb per maand, maar het kost mij geen moeite meer om rond te komen. Vorig jaar was (voor mij) echt veel erger, door de stijging van het minimumloon en dus mijn inkomen + prijsplafond + opnieuw energietoeslag van 1300 euro voorzie ik voor mijzelf geen problemen voor dit jaar.

MWM zou je de eindafrekening niet mee kunnen nemen als bewijs daarvoor? Want als je nog een klap meer moet betalen, dan kunnen ze dat daaraan zien. In mijn gemeente is de ondergrens '50 euro per maand meer kwijt zijn aan de energierekening als daarvoor', in Rotterdam zou je voor de bijzondere bijstand wel in aanmerking komen. Och man ik hoop het zo voor je je hebt al zo veel afgezien

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:20

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:
Jij hebt toch nog een vast contract?


Ja, maar deze regeling kijkt niet naar wat voor contact je hebt, alleen naar je inkomsten en wat je per maand uitgeeft aan stroom en gas. Dat gaat met een percentage. Als je méér dan 10% van je inkomsten uitgeeft aan energiekosten, wordt je gecompenseerd.

Dus stel je krijgt bruto €2000 en betaald €250 per maand, dan krijg je €50 terug van dit fonds.



Vind dit eigenlijk een veel beter idee dan dat prijsplafond.
Dan help je precies de mensen die hulp echt kunnen gebruiken.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:08

purny schreef:
@Dees: iedereen heeft moeite om zijn energierekening en andere kosten te betalen. Heeft niks met afgunst te maken maar met de realiteit.
Hoeveel bedrijven zijn er financieel aan de grond geraakt omdat de vaste lasten de spuigaten uitlopen? Heel wat hoor. Heeft niets met afgunst te maken maar met realiteit.
Maar kennelijk mag je dat niet zeggen.


Onzin wat je zegt. Er zijn genoeg mensen die geen moeite hebben met de energie rekening. Kijk alleen al naar alle vakantiegangers via Schiphol, die drukte is niet omdat iedereen het water aan de lippen staat.
Is maar een voorbeeld hoor.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:31

Het is natuurlijk ook maar net waar je je geld aan uitgeeft, Charlie. Ik houd mijn energierekening bewust laag en zit net dikke kleren aan en dekens om me heen. Maar ik ben wel een van de Schipholgangers (o nee, ik vloog via Zaventem) . Ik heb liever een energierekening van 100,- PM en dat ik 250,- spaar voor vakantie (naar de zon) dan een energierekening van 350,- . Ieder het zijne …

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:51

Sanet schreef:
Vattenfall is weer in de war. Onze eindafrekening is eind april, paar dagen geleden zeiden ze nog dat we meer dan €1500 terug zouden krijgen en ons maandbedrag van €450 aan moesten passen naar €42 en dat er ook geen nieuw advies meer zou komen voor april.
Ik klik vandaag wat heen en weer door de app, toch ff kijken bij het advies, staat er nu dat we €100-€250 bij moeten betalen, maar wel nog steeds verlagen naar €42. Uhhh.. kijk over paar dagen wel weer eens…


Wij hebben een gelijk verhaal := Snap er echt de ballen nog van.

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:31

Cynn schreef:
Sanet schreef:
Vattenfall is weer in de war. Onze eindafrekening is eind april, paar dagen geleden zeiden ze nog dat we meer dan €1500 terug zouden krijgen en ons maandbedrag van €450 aan moesten passen naar €42 en dat er ook geen nieuw advies meer zou komen voor april.
Ik klik vandaag wat heen en weer door de app, toch ff kijken bij het advies, staat er nu dat we €100-€250 bij moeten betalen, maar wel nog steeds verlagen naar €42. Uhhh.. kijk over paar dagen wel weer eens…


Wij hebben een gelijk verhaal := Snap er echt de ballen nog van.


Nav deze posts kijk in naar mijn termijnbedrag en zie dat die door Vattenfall teruggezet is naar €0,00…..
Meteen termijnbedrag weer verhoogd. Maar dat wordt pas in april in werking gezet.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:10

Huh? Ik ging gelijk in mijn app kijken. Wij hebben hem al maanden op hetzelfde bedrag staan, ondanks iedere keer de melding dat ie zo gezegd omlaag kan hebben we het gewoon op 155,- laten staan. (In januari tenslotte 400,- alleen al aan gas verbruikt dus hoezo het kan omlaag?!?)

Nu kijk ik... staat er een melding dat het verplicht verlaagd is, maar naar welk bedrag staat er niet. Er staat nog steeds 155 namelijk. Ik snap er echt niks meer van.


Afbeelding

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:26

purny schreef:
Ik vind dat ze beter voor iedereen een regeling moeten kunnen maken. Dus dat alle mensen er profijt van hebben.

Vind ik niet, alles moet uiteindelijk betaald worden door de burgers. Dus linksom of rechtsom komt de rekening toch weer bij de hogere inkomens. En ik heb het niet nodig, dus ik hoef geen compensatie.

Hetzelfde voor de mensen met een vast contract, stort dat gewoon terug naar het rekeningnummer waar je het van hebt gekregen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:30

Mijn moeder kreeg ook zo’n rare mail dat haar termijnbedrag moest worden aangepast. Sloeg nergens op. Volgens mij alleen gebaseerd op de maand januari. Wat natuurlijk niet echt een goede graadmeter is voor het hele jaar.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:46

Vattenfall is echt ff in de warrie.
Morgen maar weer eens kijken :)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:03

Zou het bezoek van ACM daar iets mee te maken kunnen hebben? De tarieven en dus voorschotten moeten omlaag als ACM ze onnodig hoog vond, dus is vattenfall nu aan het goochelen om dat voor elkaar te krijgen? Omdat er ook staat dat 'de overheid ons gevraagd heeft om te verlagen', iets zegt mij dat een instantie ze op de vingers getikt heeft.

Ik wacht nog op de verlaging van essent, als ik dat niet laag genoeg vind wil ik overstappen. Budget energie staat bovenaan mijn verlanglijstje.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:10

Essent kwam hier ook al met een verlaging.

15 januari liep ons contract af.
Ik kreeg een voorstel van €375 euro p.m.
(Voorheen betaalden we €125 p.m en we krijgen 1000 terug op de afrekening).
Dus ik ging uiteraard niet accoord met dat voorstel.
2 weken daarna kreeg ik een nieuw voorstel van €300 p.m.
Ik zelf maar eens aan het berekenen gegaan en het voorschot verlaagd naar €210 p.m.
Kreeg ik eergisteren ineens dit 8)7

Afbeelding

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:23

Ik vind dar noodfonds echt een bizar royale regeling.... dat betekend dat een alleenstaande op bijstandsniveau bij meer dan 133e aan energiekosten de rest kan laten aanvullen.
133euro was in de goede oude tijd al een heel laag bedrag, laat staan nu. Ik ken echt niemand die nog voor minder dan 10% van zijn bruto inkomen energie heeft en ik vind het echt van de zotte dat ik als belastingbetaler mee betaal (50 miljoen euro!) aan een regeling waar zelfs mensen met een tarief van 75ct per m3 gas nog van kunnen profiteren.

Ik ben echt helemaal voor dat we mensen met een laag inkomen ondersteunen in deze energiecrisis, maar dit vind ik wel extreem royaal en zet ook totaal niet aan tot verantwoord omgaan met energie. In tegendeel zou ik willen zeggen.

Ik vraag me ook af hoe deze regeling kijkt naar je daadwerkelijke kosten. Als ik mijn maandbedrag handmatig verhoog, profiteer ik dab ook van de regeling en krijg ik dan later nog een bedrag terug?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:25

Cynn schreef:
Huh? Ik ging gelijk in mijn app kijken. Wij hebben hem al maanden op hetzelfde bedrag staan, ondanks iedere keer de melding dat ie zo gezegd omlaag kan hebben we het gewoon op 155,- laten staan. (In januari tenslotte 400,- alleen al aan gas verbruikt dus hoezo het kan omlaag?!?)

Nu kijk ik... staat er een melding dat het verplicht verlaagd is, maar naar welk bedrag staat er niet. Er staat nog steeds 155 namelijk. Ik snap er echt niks meer van.


[ [url=m/YAvTkr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij mij zie je bij termijnbedrag €0,00 staan. Dat was €160,00


Afbeelding

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:55

In mijn app staat ook dat ze verlaagd hebben, maar er staat nog exact hetzelfde bedrag wat we elke maand betalen :)
Ik denk dat ze echt even in de warrie zijn…

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:54

secricible schreef:
Ik vind dar noodfonds echt een bizar royale regeling.... dat betekend dat een alleenstaande op bijstandsniveau bij meer dan 133e aan energiekosten de rest kan laten aanvullen.
133euro was in de goede oude tijd al een heel laag bedrag, laat staan nu. Ik ken echt niemand die nog voor minder dan 10% van zijn bruto inkomen energie heeft en ik vind het echt van de zotte dat ik als belastingbetaler mee betaal (50 miljoen euro!) aan een regeling waar zelfs mensen met een tarief van 75ct per m3 gas nog van kunnen profiteren.

Ik ben echt helemaal voor dat we mensen met een laag inkomen ondersteunen in deze energiecrisis, maar dit vind ik wel extreem royaal en zet ook totaal niet aan tot verantwoord omgaan met energie. In tegendeel zou ik willen zeggen.

Ik vraag me ook af hoe deze regeling kijkt naar je daadwerkelijke kosten. Als ik mijn maandbedrag handmatig verhoog, profiteer ik dab ook van de regeling en krijg ik dan later nog een bedrag terug?

Dat ben ik niet met je eens dat 133 euro in de goede oude tijd een heel laag bedrag was, voor jou misschien maar dat hoeft niks te zeggen voor een ander. In 2021 was mijn maandbedrag (alleenstaand en in de bijstand) 42 euro. Geld wat je niet hebt kan je niet uitgeven, en dus ook niet hoger stoken als wat je kan betalen.
Je zegt dat je niemand kent die onder de 10% zit, maar hoeveel mensen ken je die in de bijstand zitten? Ps dat klinkt een beetje fel maar ik bedoel het gewoon vriendelijk :o

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:16

Zonder vervelend te doen: mijn energietermijn is echt lager dan 10% van mijn bruto inkomen.
En dan heb ik het inkomen van mijn partner nog niet eens meegeteld.
Waarbij je nu niet moet denken dat wij "de schaapjes wel op het droge hebben", ook hier moet heus gespaard worden voor de grote dingen in het leven.

Er zijn heel veel huishoudens die totaal niet in aanmerking komen voor deze regeling.
Ik ken trouwens ook een huishouden waar het inkomen bijstand is, maar omdat ze dit jaar nog in een gunstig vast contract zitten, ook niet in aanmerking komen voor deze extra regeling.

Dus secricide, relax. Je belastinggeld komt ook nu weer goed terecht.