Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 182 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185 ... 269  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

 
Profiel   

_San87_ schreef
Saul schreef
Ja echt ellende. Heb er enorm slecht van geslapen.

Want niet alleen de huizenprijzen kelderen (het andere huis is van familie dus niet duur in aanschaf maar je zit natuurlijk wel met regels.
Ze mogen hun huis ook niet voor een euro weg doen natuurlijk.

Maarja er moet de wereld aan vertimmerd worden en dat wordt ook alsmaar duurder.

Pff bij jullie ook lastig hoor.
Ook in dat geval zou je zeggen dat de gemeente dat juist toejuicht. Scheelt toch woonruimte lijkt mij.

Zeeuws-Vlaanderen loopt leeg, daar promoten ze het samenvoegen van bestaande huizen met subsidies.

Jouw situatie is wel echt klote, zeg :. Hopelijk sneller antwoord dan nog een jaar wachten, damn.


Ja, je zou in zo’n leegloopgebied als Z-Vl toch wat flexibiliteit verwachten. Maar helaas… Het andere huis waar we keken, met een schuur die nog helemaal verbouwd moest, valt onder dezelfde gemeente. De mensen die dat kochten, wilden er met opa en oma wonen. Zij zijn druk aan het verbouwen, maar krijgen het ook niet rond met de gemeente.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 21:25 



 
Profiel   

Ik vermoed dat ik in diezelfde gemeente woon :P. En ik heb hier geen verstand van, maar wat is dan het bestemmingsplan op die andere woning? Want het voldoet wel aan het bouwbesluit om een woning te zijn? Met mantelzorg kan je er ook wonen? En dan is een omzetting van het bestemmingsplan nog steeds geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 22:56 



 
Profiel   

veerledec schreef
Ik vermoed dat ik in diezelfde gemeente woon :P. En ik heb hier geen verstand van, maar wat is dan het bestemmingsplan op die andere woning? Want het voldoet wel aan het bouwbesluit om een woning te zijn? Met mantelzorg kan je er ook wonen? En dan is een omzetting van het bestemmingsplan nog steeds geen optie?


Er mag op dat perceel geen tweede woning aanwezig zijn. Er is een woning en kort gezegd zijn daarmee de m2 voor wonen op dat perceel op. Een mantelzorgwoning moet aan tal van eisen voldoen en is zeker niet zo makkelijk als het klinkt. Voor je de aanvraag kan indienen moeten er allerlei plannen worden opgesteld, moeten er artsen en begeleiders vanalles op papier zetten, dat wordt getoetst en daarna kun je de aanvraag indienen. Als de aanvraag wordt ingewilligd en je krijgt toestemming zijn er regelmatig toetsingen. Want er is te vaak geprobeerd misbruik te maken van deze regeling, volgens iemand van de gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 23:39 



 
Profiel   

chevax schreef
_San87_ schreef

Zeeuws-Vlaanderen loopt leeg, daar promoten ze het samenvoegen van bestaande huizen met subsidies.

Jouw situatie is wel echt klote, zeg :. Hopelijk sneller antwoord dan nog een jaar wachten, damn.


Ja, je zou in zo’n leegloopgebied als Z-Vl toch wat flexibiliteit verwachten. Maar helaas… Het andere huis waar we keken, met een schuur die nog helemaal verbouwd moest, valt onder dezelfde gemeente. De mensen die dat kochten, wilden er met opa en oma wonen. Zij zijn druk aan het verbouwen, maar krijgen het ook niet rond met de gemeente.

Ik zou sowieso denken dat gemeenten meedenken met hun burgers. Maar goed, dat is niet altijd het geval.

Vervelend voor jullie dat t zo stroef gaat. Wel ook enorm knullig van de makelaar... Zit er trouwens niet een verjaring op iets dat al x-jaar gedoogd wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 07:06 



 
Profiel   

Hadden jullie dit voorstel van De Jonge al gezien: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... llen-kopen

Ik vraag me af of dit nu echt gaat helpen op de woningmarkt, en een snelle rekensom geeft aan dat 40 miljoen, gedeeld door 50k goed is om 800 mensen te subsidiëren.... Beetje weinig als je het mij vraagt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 07:50 



 

Bijzonder weer
Is alleen een bepaalde categorie mensen mee geholpen en dan valt er meestal heel wat buiten de boot
Ik snap niet dat ze niet inzetten op versoepeling van procedures en meer nieuwbouwen, verbouwen en herbestemming van bijv kantoorpanden en dubbelbestemming recreatiewoningen waar dat kan. Meer mooie senioren appartementen op mooie locatie en die mensen gaan graag uit hun gezinswoning. Een nieuwbouw project duurt nu gemiddeld 10 jaar voor er een vergunning is. Afgezien van die kosten zijn de bouwkosten ook nog duurder nu en worden er ook veel projecten afgeblazen
Bij meer aanbod dalen de prijzen vanzelf en dan heeft iedereen daar profijt van

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 09:56 



 
Profiel   

Ik vind het ook gek dat het om starters/kopers gaat met 1,5-2x modaal inkomen. Met zo'n inkomen kan je al best een leuke hypotheek krijgen. Ik zou denken dat je juist alleenstaanden en kopers die tot circa 1,5x modaal zitten zou willen helpen op de woningmarkt.

En wat jij inderdaad zegt Janne. Nederland is zo dicht geregeld dat er ondertussen helemaal niets meer gebeurt. En er is veel te lang vertrouwd op de investereerders/ontwikkelaars/de vrije markt.
Ja, die bouwen waar ze het meeste aan kunnen verdienen. Snap ik, zou ik ook doen. Maar dat is niet persé waar de echte markt op zit te wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:40 



 
Profiel   

Was laatst ergens op TV, 2x modaal inkomen geeft een lagere wat je mag lenen als hypotheek dan de gemiddelde prijs van een huis.

Iets van 360k mogen lenen vs 400k gemiddelde huisprijs.

Dat is dus ook één van de problemen voor starters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 11:28 



 
Profiel   

Gelukkig liggen de prijzen hier in het noorden niet zo hoog en kon ik een paar jaar geleden nog kopen in mijn eentje met een loon ver beneden modaal, maar nu ik dan eindelijk min of meer modaal verdien (met fulltime werken), zou ik alleen alsnog bijna niks meer kunnen kopen. Ja, met de overwaarde van mijn verkochte huis, een zelfde soort huis ervoor terug kopen. Vaak ook nog in slechtere staat. Maar ik vraag me af of die subsidie nou het verschil gaat zijn. Denk het niet.

Ben uiteraard nog steeds wel heel blij met de mogelijkheid om nu te mogen wonen waar we nu zitten (ondanks de enorme verbouwingszooi). Maar dat is toch grotendeels te danken aan mijn partner en de locatie in het noorden, waardoor het haalbaar werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 12:02 



 
Profiel   

Ik val in de categorie starters uit het subsidie artikel en ben alleen staand, maar kan nog steeds niks geschikts vinden.

De eisen/regels zoals nu gezegd gaan niet helemaal samen. Is alleen voor huizen tot 355.000, als je daar niet genoeg zelf voor kan lenen.
Gister gekeken naar maximale hypotheeken. Met een inkomen van €80.000 per jaar kan je maximaal €398,609 lenen. Dan zou je de subsidie dus al niet krijgen, terwijl ze wel zeggen dat het voor die inkomens groep is.

Bij €60.000 per jaar een max hypotheek van €271.657.

Voor een kluswoning zou zo een subsidie wel echt top zijn. Dan kan je de subside en hypotheek gebruiken voor het huis en eigen spaargeld voor de verbouwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 12:07 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Ik vind het ook gek dat het om starters/kopers gaat met 1,5-2x modaal inkomen. Met zo'n inkomen kan je al best een leuke hypotheek krijgen. Ik zou denken dat je juist alleenstaanden en kopers die tot circa 1,5x modaal zitten zou willen helpen op de woningmarkt.

En wat jij inderdaad zegt Janne. Nederland is zo dicht geregeld dat er ondertussen helemaal niets meer gebeurt. En er is veel te lang vertrouwd op de investereerders/ontwikkelaars/de vrije markt.
Ja, die bouwen waar ze het meeste aan kunnen verdienen. Snap ik, zou ik ook doen. Maar dat is niet persé waar de echte markt op zit te wachten.


Ik denk dat het eerder is dat je daar onder al überhaupt eigenlijk niet eens wat kan kopen.
Ik verdien modaal maar kan werkelijk niets betalen hier. Ook geen appartement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 14:22 



 
Profiel   

@Needje, dat is toch echt krom. Je verdient gewoon en dan toch niks kunnen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 15:17 



 
Profiel   

Yup. Is ook bizar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 16:01 



 
Profiel   

Een koophuis is natuurlijk leuk maar is niet voor iedereen weggelegd. Zo is het altijd al geweest en daar zijn de (sociale) huurwoningen ook voor, en vaak huurtoeslag. Nu zijn er ook te weinig huurwoningen, om dat te ontlasten is het die subsidie een goede zaak. De onderste laag een vele malen grotere subsidie geven en een hypotheek af laten sluiten is niet een sterk plan, kost de staat meer en groot risico voor de bank. Banken die failliet gaan of in de rode cijfers is helemaal slecht voor de economie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 16:33 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Een koophuis is natuurlijk leuk maar is niet voor iedereen weggelegd. Zo is het altijd al geweest en daar zijn de (sociale) huurwoningen ook voor, en vaak huurtoeslag. Nu zijn er ook te weinig huurwoningen, om dat te ontlasten is het die subsidie een goede zaak. De onderste laag een vele malen grotere subsidie geven en een hypotheek af laten sluiten is niet een sterk plan, kost de staat meer en groot risico voor de bank. Banken die failliet gaan of in de rode cijfers is helemaal slecht voor de economie.


Daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik kan me voorstellen dat het zuur is dat je graag wilt kopen, een vaste baan en modaal inkomen hebt en dan zien dat je niks kunt kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 16:42 



 
Profiel   

Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:00 



 
Profiel   

Maar met een modaal inkomen kun je nog geen 2 ton lenen, dat is toch al best lang geen realistische prijs voor een koophuis?

Edit: hier in Apeldoorn staan tot 2 ton wel 26 appartementen te koop. Het is geen randstad maar ook geen heel goedkoop gebied. En geen huizen, maar ja, ik zou ook niet verwachten dat je als alleenstaande met modaal salaris een heel huis kunt kopen eigenlijk. Er moet vooral meer gebouwd worden lijkt me, subsidies voor "starters" lijken me niet de oplossing. Drijft de prijzen trouwens ook alleen maar (kunstmatig) verder omhoog.


Laatst bijgewerkt door Eulogy op 08-02-23 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:08 



 
Profiel   

Needje schreef
Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.


Ook een punt. Ik schrik ook echt van de financiële verplichtingen die bijv jonge mensen aangaan, die nog aan het begin van alles staan. Maar ze zeulen meteen de last van een tophypotheek met zich mee.
Maar Neon heeft wel een punt dat het in sommige gevallen ook niet verkeerd is om je neer te leggen bij bepaalde zaken. Ik ben echt blij wij in een goede tijd kochten en ik nu veel overwaarde heb. Dan koop je nu ook wel duur, maar hoef je niet het volledige bedrag te lenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:10 



 
Profiel   

Ik ben juist blij dat ik op dit punt van m’n leven zo’n financiële verplichting ben aangegaan, kan ik tenminste een beetje vermogen gaan opbouwen. Zonder kinderwens en net aan het begin qua carrière waardoor redelijk te verwachten is dat de relatieve last juist alleen maar minder wordt. Koopwoning moet echt niet iets zijn wat voor de happy few is weggelegd. Een recht is het niet en nee, niet iedereen moet het willen maar dit slaat wel heel erg door de andere kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:16 



 
Profiel   

Needje schreef
Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.


Wat denk jij dat een huis bouwen kost…..???

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:23 



 
Profiel   

Maar als je met een modaal salaris niet kunt kopen en je dus moet huren, dan ben je alsnog de Sjaak. Sociale huur kom je niet of nauwelijks voor in aanmerking, huurtoeslag krijg je niet en de huur in de vrije sector slokt alsnog in veel gevallen bijna 50% van het salaris op. Dat is ook zo scheef als wat. Maar wat nu DE oplossing gaat zijn, geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:31 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Needje schreef
Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.


Wat denk jij dat een huis bouwen kost…..???


Vast meer als een paar jaar terug ja. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:35 



 
Profiel   

Het moet ook allemaal zo groot, groter, grootst... Normale rijtjeshuizen zie je bijna niet meer gebouwd worden heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:37 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Het moet ook allemaal zo groot, groter, grootst... Normale rijtjeshuizen zie je bijna niet meer gebouwd worden heb ik het idee.


Jawel hoor maar die kosten geen 2 ton.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:51 



 
Profiel   

Needje schreef
Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.


Dit!
Alles wat hier gebouwd wordt is gigantisch groot of hypermodern. Bouw weer eens wat normale rijtjeshuizen of startersappartementen. Er worden veel oude wijken met zulke woningen plat gegooid en dan komen er een paar stadsvilla's voor in de plaats. Zo krijgen de starters nooit een kans.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 182 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185 ... 269  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen