Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 183 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186 ... 269  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

 
Profiel   

_San87_ schreef
Het moet ook allemaal zo groot, groter, grootst... Normale rijtjeshuizen zie je bijna niet meer gebouwd worden heb ik het idee.


Dat ook. Maar die vanaf prijzen zijn hier dus voor de kleinste woningen die er komen. En die zijn niet mega.
Maar je hebt gelijk dat het merendeels groot is. Zo komt er bv een wijk met dikke huizen van boven de 8 ton.
En maar zeuren over het woningtekort...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:59 



 
Profiel   

Dus mensen die meer kunnen besteden mogen niet in een groter huis wonen? Je kan niet alles volbouwen met kleine huisjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:07 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Dus mensen die meer kunnen besteden mogen niet in een groter huis wonen? Je kan niet alles volbouwen met kleine huisjes.

Waar wordt dat gezegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:15 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Dus mensen die meer kunnen besteden mogen niet in een groter huis wonen? Je kan niet alles volbouwen met kleine huisjes.

Dat zegt toch niemand? :+

Het lastige is dat dit imo niet de taak is van een commercieel bedrijf, maar van de overheid. Het is logisch dat een projectontwikkelaar bouwt waar de meeste winst op te halen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:16 



 
Profiel   

Staalprijzen en houtprijzen zijn de laatste 6 jaar gigantisch omhoog gegaan, ook door tekorten. Huis bouwen is een stuk duurder geworden.
En ik zie in mijn omgeving juist weinig grote huizen gebouwd worden en vooral veel appartementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:26 



 
Profiel   

Die mensen die een duur huis kopen, komen meestal uit een kleiner huis. Die komen dan weer beschikbaar op de woningmarkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:26 



 
Profiel   

De mensen die ik ken die een duur huis kopen, komen uit een duur huis ;(. Dus ik denk niet dat die wisselwerking zo groot is als beweerd wordt, maar goed, daar heb ik geen bewijs van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:34 



 
Profiel   

Ik vind juist dat Nederland vol staat met piepkleine woningen voor hoge bedragen. Als Belg zou ik in de gemiddelde Nederlandse woning echt claustrofobisch worden. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 19:34 



 
Profiel   

Ik zie zelf die combi van veel te sjiek/groot en veel van die kleine 30-50m2 appartementen. En dan te weinig ‘gewone’ huizen van 80-100m2 die verder niet heel fancy vrijstaande stadsvilla’s met een lap grond hoeven te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:08 



 
Profiel   

Heeft iemand ervaring met een huis kopen in belgie? We hebben echt een toffe woning net over de grens gezien en gaankijken, maar geen ervaring met belgie en de tips en trucs
Het werkt wel iets anders en je moet eigen geld meenemen begrijp ik. Maar qua hypotheken aanvragen en het wonen in belgie en werken in NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:20 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Het moet ook allemaal zo groot, groter, grootst... Normale rijtjeshuizen zie je bijna niet meer gebouwd worden heb ik het idee.

Klopt, het is altijd meteen heel groot met minimaal 3 slaapkamers. Anders krijgen ze het namelijk ook niet verkocht, want starters willen wel meteen een eengezinswoning :j
Mars schreef
Needje schreef
Maar maak dan gewoon eens betaalbare huizen! Nieuwbouwwijken hier gaan huizen gewoon vanaf 450.000 euro! En dat durven ze dan starterswoningen te noemen.


Dit!
Alles wat hier gebouwd wordt is gigantisch groot of hypermodern. Bouw weer eens wat normale rijtjeshuizen of startersappartementen. Er worden veel oude wijken met zulke woningen plat gegooid en dan komen er een paar stadsvilla's voor in de plaats. Zo krijgen de starters nooit een kans.

Jawel hoor, maar die willen niet in de oude wijken wonen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 07:36 



 
Profiel   

Needje schreef
Zonnetje81 schreef
Wat denk jij dat een huis bouwen kost…..???

Vast meer als een paar jaar terug ja. :roll:


Wij willen een dakkapel laten zetten. De buren hebben precies zo'n dakkapel jaren geleden geplaatst, voor circa 7.000 euro. Wij gaan nu 12.000 euro kwijt zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:13 



 
Profiel   

Ik mag me hier ook weer melden, we moeten waarschijnlijk ons huis uit (huur, lang verhaal). Dus financieel adviseur gevraagd om wat berekeningen te maken voor de hypotheek en funda afspeuren.
Morgen hebben we 2 bezichtigingen, met name om te kijken wat we voor ons budget kunnen vinden. Dat budget is nog niet zeker, maar we hebben zelf ook online wat berekeningen ingevuld.

Maar we zijn er al een tijdje uit. Wat doen de huizenprijzen momenteel? En is overbieden nog steeds de norm of gaan we weer onder de vraagprijs bieden?
Huizen zijn eensgezinswoningen/rijtjeshuis. Morgen hebben er er 1 die instapklaar is en nu 1 week te koop staat. De andere moet wel wat aan gebeuren. Badkamer en toilet kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken, keuken is op zich nog netjes en de rest van het huis is vooral smaak. Dit huis staat al meer dan 6 maanden te koop, wat ik zelf erg verrassend vond… Locatie is (voor ons) veel beter dan het 1e huis. Maar daar kun je weer zo in.
Prijzen liggen dicht bij elkaar. Ik ben echt heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 18:47 



 
Profiel   

Oh meen je! Jullie hadden er al heel wat aan opgeknapt toch? Waarom moeten jullie er uit?

Wel/niet overbieden is geen één maat voor. Hangt af van regio, prijsklasse en type huis.

Huis van mijn ouders (hier wel gedeeld) is voor onder de vraagprijs verkocht, maar een andere woning in zelfde plaats voor zelfde prijsklasse (hoger zelfs) gaat juist weer voor meer weg. Zeg het maar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 18:49 



 
Profiel   

Wij hebben onder de vraagprijs geboden. En het ook voor een bedrag onder de vraagprijs kunnen kopen (omgeving Rhenen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 18:53 



 
Profiel   

Berdien schreef
Oh meen je! Jullie hadden er al heel wat aan opgeknapt toch? Waarom moeten jullie er uit?

Wel/niet overbieden is geen één maat voor. Hangt af van regio, prijsklasse en type huis.

Huis van mijn ouders (hier wel gedeeld) is voor onder de vraagprijs verkocht, maar een andere woning in zelfde plaats voor zelfde prijsklasse (hoger zelfs) gaat juist weer voor meer weg. Zeg het maar…

Je hebt een pb.

Regio is oost Veluwe. Rheden, Dieren, Spankeren, Eerbeek, Brummen, Laag Soeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 18:59 



 
Profiel   

Wij hebben onder de vraagprijs gekocht, maar zit nog veel verschil in

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:35 



 
Profiel   

-O- jakkes, daarvoor had je niet de boel goed opgeknapt en je huis verkocht. En nu je wei zo lekker dichtbij ook.

Bah. :(:) Wat is jullie budget ongeveer? Mag per pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:35 



 
Profiel   

Jeetje amanda.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 19:36 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Heeft iemand ervaring met een huis kopen in belgie? We hebben echt een toffe woning net over de grens gezien en gaankijken, maar geen ervaring met belgie en de tips en trucs
Het werkt wel iets anders en je moet eigen geld meenemen begrijp ik. Maar qua hypotheken aanvragen en het wonen in belgie en werken in NL.

Eigen geld inderdaad, is gemakkelijker als je niet nog eerst een eigen huis in NL moet verkopen.
Moesten wij wel, dat maakt het niet gemakkelijker, je kunt namelijk over "twee landen heen" geen overbruggingskrediet nemen, dat kent men in BE niet.
Dus ofwel is je huis in NL al verkocht, ofwel je hebt genoeg inkomen om (tijdelijk) twee hypotheken in beide landen te financieren.

Je kunt (als je in NL blijft werken) ervoor kiezen als NL belastingplichtige gezien te worden, dan heb je hypotheekrente aftrek voor je huis in BE.
Belastingaangifte moet je in beide landen doen.

Aflossingsvrij kent men daar niet, en er word o.a.gekeken naar quotiteit, verhouding waarde van de woning en hypotheek.
Dat percentage ziet men daar liever niet te hoog, en heeft invloed op de mogelijke hoogte van je rente en lening:
https://www.hypotheek.be/nl/faqs/hoevee ... percentage.
Verder ook dezelfde stukken aanleveren als bij een NL aanvraag, salarisstroken, intentieverklaring werkgever, enzovoorts.
Looptijd van een lening is in BE doorgaans iets korter dan in NL.
Men kijkt daar naar netto inkomen ipv bruto, in BE zijn de bruto lonen dan vaak wel hoger, maar door de andere belasting dan netto weer lager.
Over de duim mag je niet meer dan 1/3 van je gezamenlijk netto inkomen aan hypothecaire aflossing betalen, dat was 25 jaar geleden tenminste de info die wij meekregen, kan zijn dat dit inmiddels anders is.

Hou er rekening mee dat je in die situatie beide landen ziektekostenverzekering moet betalen, waarbij het bedrag in BE wel veel lager is dan in NL.

Verder moet er bij een huis een epc attest zijn (energielabel), en moet er aangegeven worden of het in overstromingsgevoelig gebied ligt, of alle bouwvergunningen in orde zijn, of iets zonevreemd ligt, recht van voorkoop, dat soort dingen.
Waarbij ik in NL er meer vertrouwen in heb dat een notaris dit op voorhand allemaal degelijk uitzoekt eerlijk gezegd.

Wij hadden in eerste instantie de hypotheek via een BE advies buro geregeld, en later direkt bij Argenta bank overgesloten, ivm veel beter rentepercentage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 21:59 



 
Profiel   

karuna schreef
-O- jakkes, daarvoor had je niet de boel goed opgeknapt en je huis verkocht. En nu je wei zo lekker dichtbij ook.

Bah. :(:) Wat is jullie budget ongeveer? Mag per pb

Ja het was voor ons een totale verrassing. Natuurlijk hebben we het in ons achterhoofd gehouden. Maar ze waren zo stellig dat ze huurders voor langere termijn wilden. Ze hebben meerdere huizen en allemaal huurders voor onbepaalde tijd. Alleen door de veranderde regelgeving en belastingen voor verhuurders willen ze een aantal huizen verkopen. En zijn wij het eerste aan de beurt, omdat wij nog een tijdelijk contract hebben (zou in augustus verlengd worden).

Dus op zoek naar wat anders. Maar wel weer kopen, want dit gezeik wil ik niet nog een keer :+
Al hebben we een mooi huurhuis in Eerbeek gezien. Meteen onbepaalde tijd huur, nieuwbouw, volledig van het gas af, zonnepanelen. Maar Eerbeek…. Liever niet :+

Budget hebben we nog niet, maar we gaan beetje uit van rond de 250.000.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 22:20 



 
Profiel   

@Dayhio, kunnen jullie dan niet de woning waar jullie nu wonen kopen? Als deze toch verkocht moet worden? Of is dat (ver) boven budget?

Mbt de bezichtigingen, ik snap de aantrekkelijkheid van instapklaar. Maar als je de opknapbeurt van die andere ziet zitten zou dat mijn voorkeur hebben. Want een huis kan je naar smaak maken maar een locatie is een vast gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 22:28 



 
Profiel   

Dat is boven budget. En hier moet ook nog wel wat gebeuren. Is een oud huis, dus zou ik zeker een bouwtechnische keuring laten doen. En energielabel is F. Daar moet ook nog wel wat gebeuren. Het is een tof huis hoor. Maar wordt randje hypotheek. Dan is er geen ruimte voor verbouwen.

Die instapklaar is toevallig volledig onze smaak :D
Dus in dit geval zeker een optie. Locatie is niet top, maar ook niet slecht. Andere huis is wel een ander dorp en fijnere rustigere straat. Het heeft een aparte indeling. Badkamer en toilet moeten vernieuwd worden. Maar goed, we gaan het morgen zien. Misschien is de realiteit wel anders :D
Gelukkig hebben we nog tot augustus :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 22:33 



 
Profiel   

Sansevieria schreef
Hutcherson schreef
Heeft iemand ervaring met een huis kopen in belgie? We hebben echt een toffe woning net over de grens gezien en gaankijken, maar geen ervaring met belgie en de tips en trucs
Het werkt wel iets anders en je moet eigen geld meenemen begrijp ik. Maar qua hypotheken aanvragen en het wonen in belgie en werken in NL.

Eigen geld inderdaad, is gemakkelijker als je niet nog eerst een eigen huis in NL moet verkopen.
Moesten wij wel, dat maakt het niet gemakkelijker, je kunt namelijk over "twee landen heen" geen overbruggingskrediet nemen, dat kent men in BE niet.
Dus ofwel is je huis in NL al verkocht, ofwel je hebt genoeg inkomen om (tijdelijk) twee hypotheken in beide landen te financieren.

Je kunt (als je in NL blijft werken) ervoor kiezen als NL belastingplichtige gezien te worden, dan heb je hypotheekrente aftrek voor je huis in BE.
Belastingaangifte moet je in beide landen doen.

Aflossingsvrij kent men daar niet, en er word o.a.gekeken naar quotiteit, verhouding waarde van de woning en hypotheek.
Dat percentage ziet men daar liever niet te hoog, en heeft invloed op de mogelijke hoogte van je rente en lening:
https://www.hypotheek.be/nl/faqs/hoevee ... percentage.
Verder ook dezelfde stukken aanleveren als bij een NL aanvraag, salarisstroken, intentieverklaring werkgever, enzovoorts.
Looptijd van een lening is in BE doorgaans iets korter dan in NL.
Men kijkt daar naar netto inkomen ipv bruto, in BE zijn de bruto lonen dan vaak wel hoger, maar door de andere belasting dan netto weer lager.
Over de duim mag je niet meer dan 1/3 van je gezamenlijk netto inkomen aan hypothecaire aflossing betalen, dat was 25 jaar geleden tenminste de info die wij meekregen, kan zijn dat dit inmiddels anders is.

Hou er rekening mee dat je in die situatie beide landen ziektekostenverzekering moet betalen, waarbij het bedrag in BE wel veel lager is dan in NL.

Verder moet er bij een huis een epc attest zijn (energielabel), en moet er aangegeven worden of het in overstromingsgevoelig gebied ligt, of alle bouwvergunningen in orde zijn, of iets zonevreemd ligt, recht van voorkoop, dat soort dingen.
Waarbij ik in NL er meer vertrouwen in heb dat een notaris dit op voorhand allemaal degelijk uitzoekt eerlijk gezegd.

Wij hadden in eerste instantie de hypotheek via een BE advies buro geregeld, en later direkt bij Argenta bank overgesloten, ivm veel beter rentepercentage.


Dankje voor je tips!
Wij hebben in NL een huurwoning, en een eigen bedrijf. Dus zal denk ik dan ook drie jaarverslagen moeten aanleveren gok ik. Vandaag bezichtigingen gehad en eerste huis was echt prachtig! Inderdaad energieattest en label etc besproken.
We gaan ons nog goed laten informeren maar zijn zoekende waar we dat professioneel kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 23:03 



 
Profiel   

Nou, de opknapbeurt was wel iets groter dan gedacht :+
Sowieso een nieuwe keuken, badkamer en toilet. Huis was uitgerookt met sigaren :r
Beneden voelde benauwd, maar dat kun je oplossen door wat uit te breken en andere keuken te plaatsen, zodat je aan 2 kanten licht naar binnen krijgt.
De kamers boven waren klein, maar prima voor 2 personen.
Met het budget dat wij hebben, kunnen we niet alles aanpakken. Maar het is eigenlijk wel nodig om er zeker 40.000/50.000 in te investeren alleen aan de update van keuken, badkamer en woonkamer. En ik geloof niet dat we dat zien zitten.

Het instapklare huis was een plaatje. Locatie eigenlijk best heel prima, buren heel prima, huis echt een verrassing. Ruime woonkamer, mooie keuken, badkamer en toilet af en onze smaak. Zelfs de kleuren op de muur vinden we mooi. Dat is dus echt spullen oppakken en daar neerzetten :+
Enige waar we iets aan zouden willen doen is de achterpoort en berging voor de motoren. Maar dat is dan ook echt het enige als we iets moeten vinden :+

Dus dat huis ligt nu bij onze financieel adviseur. Ik heb zelf nog wat gerekend en zelfs zonder inbreng van spaargeld zouden we dit prima moeten kunnen lenen.
'Probleem' is het tijdelijk contract van mijn partner, zijn leeftijd (vandaag 57 geworden, dat gaat dan ineens meetellen ivm pensioen), auto in de private lease (gelukkig geen grote en dure auto, maar goed, hij telt wel mee). Maar dan nog zouden we boven de vraagprijs kunnen bieden. Nu even op een definitieve go wachten en dan zouden we zomaar al een bod kunnen plaatsen :oo

Bizar hoe dingen ineens kunnen lopen :+ :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 12:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 183 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186 ... 269  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen