Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:01

Ja ik denk dat dat ondertussen wel handig wordt. hoewel ik met electra en ouderen dat ook wel weer spannend vind...
het is ook gewoon soms lastig om nieuwe gewoontes aan te leren, plus zo iemand is ook nog bijna de hele dag thuis.. (ik kon bijv veel besparen door meer naar kantoor te gaan :+ )

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:03

Mijn ouders hebben een elektrische kachel waar ze een programma in kunnen zetten. Dus geen omkijken naar. Kunnen zelf wel extra aanzetten, maar hij gaat dus keurig uit, heeft beveilig voor vallen en oververhitting enzovoorts.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:15

En er zit tegenwoordig op die kachels een beveiliging tegen oververhitten.
Ophangen aan de muur lijkt me wel zo handig.

Of infrapaneel, dat zou ook nog kunnen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:18

Njaaa die vrije muur die is er niet echt.. :+
Maar idd even orienteren op electrische kachels ofzo.. Er is ook geen digitale meter, dus het is ook steeds 1 of andere houten plank wegtrekken en dan die ouwe meter bekijken..

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:31

Cer schreef:
Njaaa die vrije muur die is er niet echt.. :+
Maar idd even orienteren op electrische kachels ofzo.. Er is ook geen digitale meter, dus het is ook steeds 1 of andere houten plank wegtrekken en dan die ouwe meter bekijken..


Infraroodpaneel op het plafond misschien? Werkt alleen als hij/zij veel op dezelfde plek zit,dan kan je hem daarboven hangen. En dan een elektrische kachel om de leefruimte verwarmen. Ik heb er 1 die je aan kan laten maar uitslaat bij een bepaalde temperatuur. Zakt de temperatuur weer dan gaat hij weer aan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:32

Ik denk dat het met die ruimte wel meevalt.. het is.. 6m2 of 8m2 aan woonkamer denk.. dat moet een electrisch kacheltje wel redden denk?

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:35

Cer schreef:
Ik denk dat het met die ruimte wel meevalt.. het is.. 6m2 of 8m2 aan woonkamer denk.. dat moet een electrisch kacheltje wel redden denk?


Dat is heel makkelijk te doen. Ik gebruik een simpele elektrische kachel van de bouwmarkt en die heeft mijn kantoor van 12 m2 binnen no time warm. Meestal schakel ik dan over op de 750 watt setting, ipv 2000 bij volle kracht in de ochtend.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:36

Hoe werkt dat dan, wat is dan ongeveer je verbruik per dag (maand?)
Edit: ik zit me rot te verzinnen waar die kachel dan geplaatst moet worden :')
ik denk gewoon voor een kast..

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:48

Op de dagen dat ik de hele dag thuis werk van 9 tot 5 en alleen de elektrische kachel gebruik verbruik ik zo een 2-4 kwh meer stroom dan wanneer ik op kantoor zit. 1 kwh om het eerste halfuurtje op te warmen, en daarna slaat hij dus af en toe aan, temperatuur is dan tussen de 18 en 20 graden. Dat is met de deur op een kier omdat de kat telkens binnenkomt voor aandacht :+ , dus wel ter vergelijken met een slechter geïsoleerd huis denk ik. Mijn cv staat dan net als snachts op 15 graden.
Pas als ik in de avond naar de woonkamer ga zet ik de cv op 17 om de woonkamer en de rest van het huis op te warmen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:02

Ik ga denk ik de hele dag naar mn p1 meter kijken. Wat word ik er blij van om dat terugleveren te zien *\%/*

Afbeelding

En we kijken weer weg, de wasmachine gaat aan :+

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:13

Slmt9 schreef:
Ik ga denk ik de hele dag naar mn p1 meter kijken. Wat word ik er blij van om dat terugleveren te zien *\%/*

[ [url=m/v4dvxI.png]Afbeelding[/url] ]

En we kijken weer weg, de wasmachine gaat aan :+



Ik vind het ook geweldig om te zien,fijn dat de panelen weer wat doen deze week want dat was de afgelopen maanden bedroevend weinig.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:07

Slmt9 schreef:
Ik ga denk ik de hele dag naar mn p1 meter kijken. Wat word ik er blij van om dat terugleveren te zien *\%/*

[ [url=m/v4dvxI.png]Afbeelding[/url] ]

En we kijken weer weg, de wasmachine gaat aan :+



Nog 5 weken, dan liggen ze hier ook op het dak. Flink langere wachttijd als dat me begin januari beloofd was door het bedrijf, maar goed... vanaf half maart kan ik gaan terugleveren en in ieder geval tot 2025 nog met salderen. Dak volledig zuid, zelfs nu al als de zon schijnt, staat ie er vol op, dus verwacht aardig wat terug te kunnen leveren en dan komende winter elektrisch verwarmen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:12

Dat is een fijn vooruitzicht!!

Hier half dec opdracht gegeven en gelijk voor vandaag afspraak gemaakt. Bij andere bedrijven moesten we tot minimaal juni wachten.
Alles was op tijd binnen en kon gelijk geplaatst worden vandaag :D

Als ik kijk naar onze buren (panelen zijn veel kleiner, kabel voor het plaatsen niet netjes weg gewerkt en niet veilig geplaatst), ben ik blij met hoe kritisch ik ben geweest. En we hebben het ook getroffen met een echt goed lokaal bedrijf.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:11

Zijn er hier mensen met een warmtepomp in combi met zonnepanelen en een P1 meter?
Ben benieuwd wat jullie aan standby verbruik hebben.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:20

Ladygiroc schreef:
Zijn er hier mensen met een warmtepomp in combi met zonnepanelen en een P1 meter?
Ben benieuwd wat jullie aan standby verbruik hebben.

Nog niet. Qua stand-by bedoel je, wat de warmtepomp gebruikt zonder dat hij echt actief aan het verwarmen is? Kun je dat niet terug vinden bij de specificaties van het apparaat? Ik zou verwachten dat dat niet zoveel is?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:31

Sanet, in die P1 meter kun je je standby verbruik inzien, moet je wel abbo hebben van een euro per maand. Dat is bij mij vele malen meer dan mijn verbruik.
Trek overal stekkers eruit overdag waar het kan. Alleen koelkast, losse vriezer (oke oud model), modem, warmtepomp en vloerverwarmingspomp staan altijd aan.

Ik moet ergens verder kunnen verlagen..

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:37

Ik sprak vannacht een collega (nachtdienst) die vertelde dat zij sinds deze winter een split unit airco hebben om te verwarmen. Dat ze deze rond 16u aanzetten op 22,5 (!) en uitzetten wanneer ze naar bed gaan en dan gemiddeld 3kwh verbruiken. Nu wonen hun in een nieuwbouwwoning, maar dit lijkt mij zo extreem laag :wow: Mensen hier met de zelfde ervaring?

Over oude verbuikskosten: ik heb nog een oud contract, betaal €100pm en kreeg van vorigjaar €650 terug. Dat komt neer op een verbruik van minder dan €50pm, €130 laag is voor mij dus ook niet zo.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:56

ik heg sinds december een airco.
Helaas hebben ze de capaciteit te laag ingeschat.
Ik verbruik om het op 18 graden te houden zoals bv vandaag ca 10 kWh. En dan heeft cv geholpen bij het opwarmen.

22,5 lijkt heftig maar airco zet je altijd paar graden hoger dan dat het uiteindelijk wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:56

Het lijkt erop dat de grote bedrijven op hun vingers zijn getikt en toch iets doen aan hun idiote prijzen.

Vattenfall heeft nog steeds niet zijn zaakjes op orde :n maar komt opeens met een lager bij te betalen bedrag aan zonder dat daar een uitleg bij gegeven wordt 8)7.een derde minder van het verbruik dan wat zij aangegeven hebben zou toch op zijn minst een derde verlaging van het bedrag moeten zijn. Maar dat is niet zo en ze rekenen nog steeds met een bedrag ver boven het prijsplafond. _-:(

De nieuwe maatschappij (mijn oude eigenlijk) heeft alles vlot voor elkaar. Ik kreeg een heel erg stevig bedrag terug dat echt heel snel al na de melding op de rekening stond. En het nieuwe voorschot bedrag wordt weer een nette 125 euro per maand ipv het idiote wat vattenfall nog steeds wilde vragen voor hetzelfde adres. Ruim een derde meer dan dat. >;)
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-02-23 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:57

Ladygiroc schreef:
Sanet, in die P1 meter kun je je standby verbruik inzien, moet je wel abbo hebben van een euro per maand. Dat is bij mij vele malen meer dan mijn verbruik.
Trek overal stekkers eruit overdag waar het kan. Alleen koelkast, losse vriezer (oke oud model), modem, warmtepomp en vloerverwarmingspomp staan altijd aan.

Ik moet ergens verder kunnen verlagen..


Ja, je kunt zien wat je verbruik is, maar niet welk apparaat dat dan verbruikt. Bovendien kost die P1 meter niet zoveel.

Ik heb vandaag meer de airco aan dan gister. Gister alleen de avond, maar vandaag niet zoveel zon, ik heb nu zo’n 3 kWh verbruikt met de airco (oh ook nog een deel vannacht). Gister 1,6 tussen 17.00-0.00.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:33

Sanet schreef:
Ja, je kunt zien wat je verbruik is, maar niet welk apparaat dat dan verbruikt. Bovendien kost die P1 meter niet zoveel.

.


Dat kan wel met hun stekkers. Dan zie je het verbruik en de kosten.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:33

Maar dat heeft dan niets met je P1 meter te maken maar met slimme stekkers :) dat kun je met meer slimme stekkers.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:35

Klopt Tieme maar vind die stekkers knap aan de prijs.

Vandaar dat ik vroeg naar mensen met p1 meter en warmtepomp. Als bij hen het standby verbruik ook hoger is dan lijkt her in de warmte pomp te zitten.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:28

Voor de airco gebruikers: wat is beter? 24/7 aan en cv thermostaat laag of alleen gebruiken als bijverwarming?

Als voorbeeld:
Heb nu de cv ingesteld op 24/7 17 graden en verwarmen dan bij met de airco als we thuis zijn. Maar woensdag had ik evengoed nog 6m3 aan gas. Kan ik dan beter de cv op 15 zetten en de airco 24/7 op bijv 17? Ben nog een beetje zoekende erin wat het beste is qua energieverbruik etc

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:33

Hoe groter het verschil tussen buiten temperatuur en binnen hoe groter je gas verbruik. CV op 15 en bijverwarmen als nodig met airco zal gas besparen t.o.v. 17 graden en bijverwarmen. 15 is (naast ventileren) genoeg om huis droog te houden (dus geen schimmel/vocht op de ramen e.d.).