Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 11 [ 251 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

 
Profiel   

Wauwie wat een bedragen kunnen sommige sparen zeg!

Als alle vasten lasten incl boodschappen en benzine eraf zijn houden we een kleine €900 euro over.

Hiervan proberen we €500,- te sparen.
Dan blijft er nog €400,- over voor kleding of andere dingen/verjaardagen kinderen uitjes en dergelijke.

Mits er geen Andere kosten bij komen. ( woz,belastingaangifte) want dat moet dan nog van die €500 of €400 af.

Wij zijn een gezin van 5. 3 jonge kinderen.

Man werkt fulltime ik partime.

Sparen lukt op de 1 of andere manier vaak toch minder of niet dan op papier.

Wel houdt ik nu alle extra uitgave per maand goed bij. ( dus alles naast de vaste lasten. Om een beter inzicht te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:08 



 
Profiel   

Alleen of met twee maakt idd een groot verschil.
Ik woon samen met mijn vriend maar draag de lening op het huis alleen en ook de uitgaves aan de paarden zijn voor mij.

Ik was bezig met een redelijk dure behandeling maar die is deze maand afgelopen. Voordien hield ik zo’n 500 euro per maand als spaargeld over, nu zal dat naar zo’n 900 gaan. Mijn vriend verdient net iets minder als ik maar zal zo’n 1500 euro overhouden per maand. Wij sparen vanaf maart dus in totaal om en bij de 2400 euro per maand.

Ik heb eigen paarden, welke ik grotendeels kan terug verdienen dmv pensionstalling aan te bieden. Leasewagen + auto van vriend waar ik niet aan betaal. Boodschappen via maaltijdcheques etc.

Wel storten we beiden nog 700 euro per maand naar een gemeenschappelijke rekening. Ik zie dit als vaste last maar eig is dit veel meer dan alleen de gemeenschappelijke lasten. Wij gebruiken dit ook op te gaan eten, op reis te gaan of als potje voor de katten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:12 



 
Profiel   

Maar wat verstaan jullie onder vaste lasten? Wel of geen boodschappen? Auto, benzine?
Paard?

Als ik alles optel kom ik aan heel weinig vaste lasten. Mijn grootste uitgave is de post vakantie. I love it en ik ga zeker 3 x per jaar inmiddels :o
Daarom spaar ik ook niet veel maar heb gewoon een gezonde buffer. Als ik de post vakantie als spaargeld zou rekenen, zou ik wel veel sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:17 



 
Profiel   

Ik versta alle maandelijks terugkerende kosten onder vaste lasten:

Lening, boodschappen, auto, paard (basiskost, geen nieuw zadel oid), gwe, …

Alhoewel ik momenteel die 700 euro die ik maandelijks op de gemeenschappelijke stort ook als vaste last reken terwijl we daar dus ook mee op vakantie gaan en/of beperkt sparen. Gewoon omdat het maandelijks van mijn rekening gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:20 



 
Profiel   

Voor mij zijn vaste lasten elke maand hetzelfde.
Dus bij mij zijn dat bv hypotheek, abbonementen, belastingen enzovoorts.

Boodschappen en benzine kosten bijvoorbeeld zijn variabele kosten, afhankelijk van waar ikzelf elke keer voor kies. Daar kan ik dus vlug op besparen als het nodig is, geen cola drinken die maand of niet naar de Efteling gaan, fiets pakken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:24 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Maar wat verstaan jullie onder vaste lasten? Wel of geen boodschappen? Auto, benzine?
Paard?


Lasten die elke maand terugkomen, min of meer hetzelfde bedrag, zijn de vaste lasten. Dus hypotheek, G/W/L, verzekeringen, benzine, boodschappen, telefoons, etc. Niet-vaste lasten zijn etentjes, kleding, cadeautjes, weekendje weg e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:25 



 
Profiel   

Vaste lasten idd terugkerende zaken. Hier valt daar boodschappen een specifiek bedrag, sport abbonement van man, kpn, hypotheek, vast bedrag tanken, kosten van kdv, verzekeringen, spaarbedragen voor mijn zoontje.
Alle extra's vallen er niet onder.
Zo hebben we wel van vakantie geld de kosten van apk en onderhoud auto, van eju de jaar plaats kosten van de sta caravan.

Wel grappig die verschillen! 4500 euro over houden naast je maandlasten is enorm veel vind ik. Ben wel benieuwd wat er onder die 2000 euro vaste lasten valt. Met m'n hypotheek die voor deze tijd voor formaat huis al relatief laag was: (1059,-) boodschappen geld (400,-), kinderopvang bijdragen (450,-) kom ik daar zo ongeveer al aan.. laat staan alle 'luxe' extra's zoals kpn, het rijden van überhaupt een auto/verzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:26 



 
Profiel   

Boodschappen ed vallen niet onder de vaste lasten.. omdat dit ook wekelijks kan verschillen en makkelijker op te bezuinigen is.
Citaat
Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang, vervoer.

Onze vaste lasten zijn 3090E, dat is dan zonder boodschappen, benzine en dierenvoer/hoefsmid enz.
Dat bedrag is wat wij sowieso vast elke maand kwijt zijn.
Dit is ruim 600e meer dan vorig jaar in deze tijd... wij betalen nu 777E aan energie per maand -O-


Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-03-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:31 



 
Profiel   

Werken er nog mensen met de 50/30/20 "regel"?
50% vaste lasten, 30% leuke dingen, 20% sparen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:32 



 
Profiel   

Doubtless schreef
Werken er nog mensen met de 50/30/20 "regel"?
50% vaste lasten, 30% leuke dingen, 20% sparen

Dat gaat ons echt niet lukken.. onze vaste lasten (zonder boodschappen) zijn nu al 75% van het inkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:33 



 
Profiel   

Doubtless schreef
Werken er nog mensen met de 50/30/20 "regel"?
50% vaste lasten, 30% leuke dingen, 20% sparen


Niet bewust, maar als ik het uitreken komt dat wel zo'n beetje uit ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:38 



 
Profiel   

Ik ben op dit moment nog student, dus niet echt een relevant inzicht voor anderen. Het kan enorm wisselen per periode ook. :+

Brainless schreef
Boodschappen ed vallen niet onder de vaste lasten.. omdat dit ook wekelijks kan verschillen en makkelijker op te bezuinigen is.
Citaat
Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang, vervoer.



Ergens snap ik inderdaad dat het Nibud aangeeft dat boodschappen geen vaste lasten zijn, maar goed, je geeft toch elke maand geld uit aan eten. Het is een "last" die elke maand terugkomt. Dus vind het dan toch wel interessant dat het dan niet onder vaste lasten valt. :+

Bij mij variëren de lasten van boodschappen niet elke maand zo erg dat ik de ene maand flink kan besparen, en de andere maand opeens het dubbele heb aan boodschappen. Voor verjaardagen etc. is natuurlijk een ander verhaal, maar dat zie ik dan ook meer als een "extra" dan dat het valt onder boodschappen.

Kunnen jullie elke maand "makkelijk" bepalen hoeveel geld jullie uitgeven aan boodschappen? Dus dat het de ene maand aanzienlijk lager uitvalt (bijv 100 euro verschil of meer) dan de andere maand? (Zolang je dus verjaardagen waar je voor andere kookt niet meerekent).

En Brainless, zijn er manieren waarop je minder energie kan verbruiken? Of overstappen?
Wij betalen dat nog niet eens per maand met 7 personen en een slecht geïsoleerd huis... Ik hoop dat er mogelijkheden zijn om eens rond te kijken of anders dat het toch niet altijd zo hoog blijft. Want jemig, wat een bedrag. -O-


Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 20-03-23 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:38 



 
Profiel   

Jemig Brainless, wat een bedrag aan energie! Dat is toch geen bedrag dat je jaren zo kan/wil volhouden? Hoop echt dat er straks weer normale prijzen gehanteerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:39 



 
Profiel   

Desireeeee schreef
Kunnen jullie elke maand "makkelijk" bepalen hoeveel geld jullie uitgeven aan boodschappen? Dus dat het de ene maand aanzienlijk lager uitvalt (bijv 100 euro verschil of meer) dan de andere maand? (Zolang je dus verjaardagen waar je voor andere kookt niet meerekent).

Wij zijn met 5 mensen, dus ja, 100E verschil per maand kan "zomaar".
Ik snap als je alleen (of met z'n 2en) 100E verschil minder makkelijker voor komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:42 



 
Profiel   

Alleen hield ik 150 euro aan. Nu met klein kind en man 400 euro. Probeer er alles van te doen. Maar soms lukt het mij niet door een feestje enzo. Maakt mij vooral bewust met wat ik ongeveer uit geef enzo. Maar vind leuke avondjes en extra lekkers in theorie niet onder vaste lasten vallen omdat het extra is en niet moet. Heel veel minder is het eigenlijk zelden met de dure prijzen. Steeds moeilijk er mee uit te komen en toch gezond te eten. Maar dan weet ik zeker dat ik het niet onder spaar geld weg schrijf en het dan tegenvalt.


Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 20-03-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:43 



 
Profiel   

Doubtless schreef
@PSvanLot doe je ook nog iets met die data?

ik vind het ook best confronterend dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende reacties. Ik houd ongeveer 800 euro per maand over naast de vaste lasten.


Jazeker, ben zelf data analist dus dat is natuurlijk interessant.

Maar je moet wel met veel dingen rekening houden zoals inflatie ed.

Ik heb in het excelbestand 1 rij met vaste kosten. Daar staan Essent, Dela, Brabant water, Argenta, Levensverzekering etc in,
In een andere rij staan variabele kosten, maar hier heb ik bij allemaal een gepland bedrag staan.
Bijvoorbeeld boodschappen, uit eten/afhaal, huishoudelijk, hond, kat, sparen etc.

Dit bestand is overigens voor de gezamenlijke rekening. Hier storten wij ieder een X bedrag op en daar betalen wij alles en sparen we van.
Daarbuiten behouden we beide een stuk loon op eigen rekening welke we besteden naar eigen inzicht.


Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 20-03-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:43 



 
Profiel   

denice schreef
Jemig Brainless, wat een bedrag aan energie! Dat is toch geen bedrag dat je jaren zo kan/wil volhouden? Hoop echt dat er straks weer normale prijzen gehanteerd worden.

Het is ook niet te betalen... wij teren nu best in op ons spaargeld.
Volgende maand gaan wij 100E minder betalen (hoera)...
Ons huis is 90 jaar oud, niet te isoleren.. op zich wel, maar dat gaat zeker 150.000 kosten (dit was een offerte 3 jaar terug en zal nu wel een stukje hoger zijn) .. en dat krijgen we er niet bij geleend op dit huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:48 



 
Profiel   

Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:49 



 
Profiel   

Schoonmoeder zegt gooi alles op een hoop is veel makkelijker en mijn moeder zegt houdt het gescheiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:50 



 
Profiel   

Interessant topic! Hier verschilt het elke maand enorm wat ik overhoud.

Mijn vaste lasten komen op ongeveer €1400 per maand denk ik. Dat is dan hypotheek, g/w/l, abonnementen, verzekeringen, basis kosten paarden etc. Overigens heb ik qua woonlasten maar de helft, de andere helft betaalt mijn vader. We hebben op beide salarissen een huis gekocht omdat we ieder op zichzelf niks konden kopen. Ik betaal alle kosten voor de dieren, mijn vader de boodschappen. De rest is 50/50 qua woonlasten.

Ik probeer tussen de €300-€750 per maand te sparen. Dat lukt de ene keer wel, de andere keer niet. Afgelopen periode heb ik bijvoorbeeld veel dierenartskosten gehad met de kat, moest ik een reservering voor een festival betalen en kocht ik een nieuwe telefoon :+

Gemiddeld houd ik zo'n €1000-€1200 over na de vaste lasten en daarvan spaar ik dus en doe ik leuke dingen. Ik ben nogal impulsief dus dat geld komt wel op hier :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:51 



 
Profiel   

J30d schreef
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Wij doen eigen rekening en dan een gedeelte naar de gezamenlijke. Daar worden alle vaste lasten en kosten uit het gezin voor betaald. We sparen ook gezamenlijk.

Maar ik wil ook echt mijn eigen geld behouden. Heb een paard en wil daaraan uitgeven wat ik wil en ik ga graag met vriendinnen 2x per jaar 5 dagen een stedentrip doen in Europa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:52 



 
Profiel   

J30d schreef
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.



wij gooien alles al 25 jaar op 1 hoop en betalen daar alles van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:53 



 
Profiel   

J30d schreef
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.

Ik heb nu geen inkomen (iets met long-covid), maar normaal hadden wij ook allebei de lonen nodig om alles te betalen, dus wel 2 rekeningen, maar alle kosten door elkaar.
Nu 1 inkomen en ik stort voor mijn vaste lasten (mobiel en verzekering mijn auto) naar mijn rekening en de rest gaat allemaal van mijn mans rekening af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:53 



 
Profiel   

Ik woon op mezelf. Na het betalen van alle vaste lasten houd ik gemiddeld zo'n €700 over, maar in mijn vaste lasten bereken ik ook benzinegeld en boodschappengeld zodat ik altijd wat achter de hand heb.

Van die €700 moet ik wel sparen en een lening bij m'n ouders aflossen. Ik kom eigenlijk makkelijk rond, zeker met de keuzes die ik maak. Ik wil nog wel eens wat extra uitgeven voor boeken bijvoorbeeld.

Ik ga nu wat meer paardrijden dus ik zal ook wat hogere uitgaven hebben vanwege extra benzine en lessen enzo.

Het helpt voor mij om alles op een rijtje te zetten en echt per maand te kijken wat ik heb uitgegeven en waar ik mee moet stoppen (zoals tegoed in Google Play voor spelletjes :') ).
Ik doe boodschappen afwisselend bij de Lidl en de AH. AH voornamelijk bonusartikelen en bij de Lidl haal ik de basics en schoonmaakmiddelen enzo. Op die manier bedenk ik ook vaak aan de hand van de bonusaanbiedingen wat ik de aankomende week ga eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:56 



 
Profiel   

Marjo, is een lening bij je ouders aflossen geen vaste last?

Wel interessant om te lezen dat iedereen een andere opinie heeft over wat wel of niet een vaste last is :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 11 [ 251 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen