Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:59

J30d schreef:
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Wij maken beide een bedrag naar rato over (vriend 55% ik 45%) en daar betalen we alle vaste lasten van. Ik spendeer veel meer (paard) en mijn vriend is vooral aan het beleggen en sparen. Ik wil me niet schuldig voelen als ik weer een nieuw hoofdstel wil kopen.

Hier is ons inkomen netto €7.000, en onze gezamelijke rekening storten we in totaal €3.100 euro per maand op. Dan hebben we nog onze eigen verzekeringen, abonnementen etc. dus ik denk dat wij netto per maand in totaal €2.500 over houden.
Laatst bijgewerkt door Captain op 20-03-23 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:00

Poekkie schreef:
Marjo, is een lening bij je ouders aflossen geen vaste last?

Wel interessant om te lezen dat iedereen een andere opinie heeft over wat wel of niet een vaste last is :)


Ja en nee. Moet natuurlijk wel maandelijks gebeuren, maar op het moment dat ik krap zit dan is het geen probleem als ik het een maandje uitstel, dus vandaar dat ik hem niet onder vaste last noem.

In februari had ik bv een grote uitgave voor mijn auto waardoor ik te weinig geld over zou houden, en heb ik dus niet hoeven aflossen :j

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:01

J30d schreef:
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Hier komt alles binnen op de gezamenlijke rekening. Daar blijft een deel opstaan en we maken "zakgeld" naar onze beider privé rekeningen over. Op die manier delen we de vaste lasten en kosten van/voor kind, hebben we de vrijheid om zelf te sparen en zelf te bepalen waar we geld aan uitgeven, is er niemand de dupe door dure leefstijl/gekke aankopen en wordt inkomensverschil gelijk getrokken. Mochten we ooit uit elkaar gaan is er op vlak van rekening geen gedoe over verdelen, omdat we dat dus al maandelijks doen.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:12

Wat sparen sommigen veel joh!! Jullie hebben dan echt tienduizenden euro's op je spaarrekening staan lijkt mij?

Het wisselt bij mij behoorlijk, deze week krijg ik salaris en as we speak staat er nog 75 euro op mijn rekening :') Dit is ook wel extreem, ik heb deze maand honderden euro's uitgegeven aan extra's en dingen die ik normaal niet koop.

Normaal gesproken houd ik na alle vaste lasten zo'n 700 euro per maand over. Mijn man en ik hebben een gezamenlijke rekening en beiden een privé rekening. Op de gezamenlijke gaat maandelijks een vast bedrag.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:42

Nou aan 700 euro per maand zit je na een jaar ook al bijna aan 10k he :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:42

Wij rekenen eigenlijk totaal niet in vaste lasten, juist omdat die eigenlijk nooit constant zijn en we ook best veel vaste lasten hebben die we per jaar betalen, en omdat die boodschappen en dierenkosten enzo gewoon net zo belangrijk zijn.
Ik zorg altijd dat ik een paar honderd euro op mijn lopende rekening heb staan, en als ik eens niet uitkom aan het eind van de maand dan haal ik wat extra van de spaarrekening af.

We hebben hier wel beide een eigen rekening. Ik heb nu een hoop meer uitgaven dan mijn vriend, terwijl mijn loon ongeveer de helft is :+ Maar hij heeft een aantal jaren geleden de boot betaald, en ik heb toen gezegd dat ik voorlopig het havengeld en de meeste renovatiekosten zou betalen totdat ik ook rond de 50.000 eraan heb uitgegeven. Dan staan we weer kiet :Y) Eigen hobby's wil ik ook zelf betalen, en de dieren zijn van mij.. en hij betaalt dan wel ongeveer de helft van de huur en boodschappen mee. En mijn vriend betaalt de auto.

Omdat we een beetje volgens het FIRE principe proberen te leven, is ons streven om 70% van ons gezamenlijke inkomen te sparen. Dat lukt mijn vriend vrij makkelijk, maar mij nog niet.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:52

Poekkie schreef:
Nou aan 700 euro per maand zit je na een jaar ook al bijna aan 10k he :)


Maar je spaart niet alles wat je na je vaste lasten overhoudt.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:56

J30d schreef:
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Wij laten alles binnen komen op 1 gezamenlijke rekening en daar gaan ook alle lasten vanaf.

Voor mijn bedrijf heb ik wel aparte rekeningen

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:03

J30d schreef:
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Hier alles op de grote hoop. Enige keer dat we geld overmaken naar eigen rekening is bij verjaardagen. We wilden niet ingewikkeld gaan doen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:12

Hier ook alles op een grote hoop en geen eigen rekeningen. Alleen met verrassingen is dat soms irritant maar verder vind ik het erg fijn. Mijn man zijn inkomen is een stuk hoger als het mijne. We hebben geen zorgen (meer) over geld, en ruzie hebben we er nooit over, ook niet gehad. En sinds we een paar jaar echt serieus met onze financiën bezig gegaan zijn, is het zelfs een leuk onderwerp geworden waar we het best vaak over hebben.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:14

Prairy schreef:
Hier ook alles op een grote hoop en geen eigen rekeningen. Alleen met verrassingen is dat soms irritant maar verder vind ik het erg fijn. Mijn man zijn inkomen is een stuk hoger als het mijne. We hebben geen zorgen (meer) over geld, en ruzie hebben we er nooit over, ook niet gehad. En sinds we een paar jaar echt serieus met onze financiën bezig gegaan zijn, is het zelfs een leuk onderwerp geworden waar we het best vaak over hebben.


Hier hetzelfde. Het lijkt me echt heel erg lastig als de een graag financieel vooruit kijkt en de ander juist een gat in z'n hand heeft.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:32

Ik hou denk ik iets van 500 over. En daar moet ik dus ook boodschappen van doen.
Dus 9 van de 10 keer gaat een groot deel van het spaargeld weer terug naarmate de maand vordert :+

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:37

Niet genoeg.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:40

denice schreef:
Prairy schreef:
Hier ook alles op een grote hoop en geen eigen rekeningen. Alleen met verrassingen is dat soms irritant maar verder vind ik het erg fijn. Mijn man zijn inkomen is een stuk hoger als het mijne. We hebben geen zorgen (meer) over geld, en ruzie hebben we er nooit over, ook niet gehad. En sinds we een paar jaar echt serieus met onze financiën bezig gegaan zijn, is het zelfs een leuk onderwerp geworden waar we het best vaak over hebben.


Hier hetzelfde. Het lijkt me echt heel erg lastig als de een graag financieel vooruit kijkt en de ander juist een gat in z'n hand heeft.

Hier ook nooit zorgen over geld, we vinden het leuk om erover te praten en te kijken wat beter kan :j We hebben wel allebei onze sterke kant; ik kan goed bezuinigen, luxe eten kopen/bereiden met minimale kosten, andere koopjes vinden, tweedehands spullen kopen, en ook weer oude spullen verkopen. Ik ben ook degene die moet onderhandelen als er een auto verkocht wordt bijvoorbeeld :+ En mijn vriend is dan weer degene die goed is met cijfers, goed kan sparen en beleggen en alle financiën bijhoudt. Maar ik moet hem niet te vaak meenemen naar de supermarkt, want dan ligt de kar vol met snoep :')
Wij hebben dan wel allebei een eigen rekening, maar kijken eigenlijk nauwelijks naar wie wat betaalt. Gaan we uiteten, of naar de bouwmarkt, dan betaalt gewoon degene die het eerste de beurs vast heeft, en hetzelfde eigenlijk bij grote uitgaven :))

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 17:41

Ik merk dat ik in het begin van het jaar vaak de grote uitgaven heb. Denk aan de gemeentelijke belastingen, de zorgverzekering, waterschapsbelastingen, waterrekening etc. Mijn spaarpot daalt vaak in het begin van het jaar, om vanaf april/mei weer te gaan stijgen. Want dan komt de belastingteruggave, vakantiegeld etc.
Mijn auto moet ook nog een beurt, dus ook daar zal wel weer geld in moeten. Ik heb het geluk dat ik (nog) een ruime buffer heb.

Ik heb deze maand 450 euro voor boodschappen en benzine. Ben benieuwd.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:22

denice schreef:
Anders is het ook vermogen, dus hoe dan ook wordt het belast.

Wij willen woonlastenvrij zijn over 15 jaar. En, een hypotheek is gewoon een schuld. Ik begrijp niet waarom je die niet zou willen aflossen. En heb je je weleens verdiept in hoeveel die belasting dan is? Valt namelijk reuze mee.


Onze hypotheek is al afgelost.

Maar zoals ik begrepen heb, willen ze de WOZ waarde van het huis gebruiken

Stel je voor je hebt 1 ton als spaargeld.
Dus met fiscale partner 50000 per persoon. Dit valt in box 1.

Je hebt een huis met een WOZ van 4 ton.
Volgens dit artikel.
https://www.jouw-pensioen.nl/huis-van-box-1-naar-box-3/

50000 tot 100000 0.59% is dan 590 euro.

Dan over de resterende 3 ton. 1.76%
Is 5280 euro

5280+590=5870 euro
5870÷ door 12 maanden =489 euro per maand.

Dan heb je al je zuurverdiende spaarcenten in gezet. Terwijl je er vakanties er voor hebt gelaten en andere leuke dingen.
Dan kun je net zo goed een hypotheek op het huis houden. Of gaan huren.

Je lost met het idee af, dat je maandlasten lager worden of "gratis" woont.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:29

OleJon schreef:
denice schreef:
Anders is het ook vermogen, dus hoe dan ook wordt het belast.

Wij willen woonlastenvrij zijn over 15 jaar. En, een hypotheek is gewoon een schuld. Ik begrijp niet waarom je die niet zou willen aflossen. En heb je je weleens verdiept in hoeveel die belasting dan is? Valt namelijk reuze mee.


Onze hypotheek is al afgelost.

Maar zoals ik begrepen heb, willen ze de WOZ waarde van het huis gebruiken

Stel je voor je hebt 1 ton als spaargeld.
Dus met fiscale partner 50000 per persoon. Dit valt in box 1.

Je hebt een huis met een WOZ van 4 ton.
Volgens dit artikel.
https://www.jouw-pensioen.nl/huis-van-box-1-naar-box-3/

50000 tot 100000 0.59% is dan 590 euro.

Dan over de resterende 3 ton. 1.76%
Is 5280 euro

5280+590=5870 euro
5870÷ door 12 maanden =489 euro per maand.

Dan heb je al je zuurverdiende spaarcenten in gezet. Terwijl je er vakanties er voor hebt gelaten en andere leuke dingen.
Dan kun je net zo goed een hypotheek op het huis houden. Of gaan huren.

Je lost met het idee af, dat je maandlasten lager worden of "gratis" woont.

Precies om die reden zijn wij voorlopig gestopt met extra aflossen op ons huis.
We wachten even af tot er meer duidelijk is hierover.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:57

Onze hypotheek is al afgelost.

Maar zoals ik begrepen heb, willen ze de WOZ waarde van het huis gebruiken

Stel je voor je hebt 1 ton als spaargeld.
Dus met fiscale partner 50000 per persoon. Dit valt in box 1.

Je hebt een huis met een WOZ van 4 ton.
Volgens dit artikel.
https://www.jouw-pensioen.nl/huis-van-box-1-naar-box-3/

50000 tot 100000 0.59% is dan 590 euro.

Dan over de resterende 3 ton. 1.76%
Is 5280 euro

5280+590=5870 euro
5870÷ door 12 maanden =489 euro per maand.

Dan heb je al je zuurverdiende spaarcenten in gezet. Terwijl je er vakanties er voor hebt gelaten en andere leuke dingen.
Dan kun je net zo goed een hypotheek op het huis houden. Of gaan huren.

Je lost met het idee af, dat je maandlasten lager worden of "gratis" woont.[/quote]
Precies om die reden zijn wij voorlopig gestopt met extra aflossen op ons huis.
We wachten even af tot er meer duidelijk is hierover.[/quote]

Geef je gelijk

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:21

Bij ons komt ons salaris binnen op 1 rekening.
Hier gaan alle vaste lasten van af (inclusief tanken en boodschappen).

Ons inkomen is +- €5700,00 (ligt aan de hoeveelheid storingsdiensten etc en buitenlandreizen voor de zaak).
Onze vaste lasten inclusief boodschappen, tanken, schoonmaakster en zakgeld (ieder 250 - 500, afhanekelijk van de staat van de spaarrekening)is:
€3400,00
De rest gaat naar leuke dingen en de spaarrekening.
De rest gaat naar de

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:26

J30d schreef:
Eigenlijk wel benieuwd of stellen hun lonen bij elkaar op een grote hoop gooien en daar alles van doen of bijv beide loon eigen rekening en een gezamenlijke rekening voor boodschappen en gezamenlijke vaste lasten. Wij doen het nu met ieder voor zich en op de gezamenlijke beide x bedrag per week voor boodschappen, uiteten, cadeautjes voor familie/vrienden of kleine dingetjes voor in huis.


Wij gooien het op 1 hoop. Vanwege de ORT en buitenlandtoeslagen. Daar heb je allebei "last" van dus daar mag je beide van profiteren ;).

Toen we dit nog niet deden betaalde de 1 de ene maand een veel hoger van zijn/haar salaris aan de vastelasten mee terwijl de ander "rijk" werd van de toeslagen.

Wij gooien het op 1 hoop, hebben gezamelijk een "zakgeld" bedrag afgesproken en ik betaal dit direct aan ons beide uit als de salarissen gestort zijn.
Dan betaal ik de rest.

Ook hebben wij afgesproken dat als onze salarissen nog meer gaan stijgen en onze spaarrekening een bepaald bedrag heeft dat het "zakgeld" bedrag verhoogd zal worden.

Maar het basisbedrag van salaris is bij ons nagenoeg even hoog. Het wordt ingewikkeld gemaakt door de toeslagen die hoog zijn.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:53

OleJon, wauw dat is een fiks bedrag. Maar als we niet aflossen, dan stoppen we het in beleggingen en blijkt het alsnog vermogen.. dus ja.

Wie weet tegen de tijd dat het huis bijna is afgelost, op 50k na bijvoorbeeld, een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Zoiets kan dan nog een oplossing zijn?

Het lijkt mij ook wel echt een heel banketstaaf verhaal als ze het zo fors gaan belasten. Denken jullie dat het zo ver komt?

Van 100.000-1.000.000 is het trouwens 1.4%, niet 1,76 las ik?

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:09

Denise, je zou dan gewoon per jaar betalen voor de overwaarde van je huis in box 3.
Mits boven een bepaalde vrijstelling (en daar zit je al redelijk snel overheen met de enorm gestegen waarde en WOZ waardes van dit moment)
Dus op 50k na afgelost ben je op een huis van bijvoorbeeld 4 ton niks opgeschoten, als je daar 20 jaar op belast gaat worden is dat gewoon nog een pak geld.

Veel mensen (en ja wij ook) hadden dat gepland als oude dag voorziening.

Kun je als dit echt doorgezet gaat worden wel vergeten, dan zullen er best oude mensen zijn, die het zich straks na een leven lang hard gewerkt te hebben en misschien wel alles gespaard om hun huis te kunnen betalen, het niet meer permitteren om in hun huis te blijven wonen 8)7

Ik geloof tegen dan verkopen we maar ons huis en gaan ook op een boot wonen, of naar het buitenland.

De DNB heeft het er al jaren over dat dit er ooit van moet komen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:16

Ik probeerde ook versneld af te lossen ivm de voordelen in de toekomst. Het leek me een goede investering.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:21

Tnx voor je uitleg.

Het is wel heel heftig om mensen zo te straffen voor hun financieel goede gedrag vind ik, zou dat echt zo gaan veranderen? Mensen komen toch ook in de schulden zo, die woningwaarde is fictief en niet iedereen kan zomaar die belasting ieder jaar weer ophoesten lijkt me.

Ik zou echt verbaasd zijn als dit soort plannen doorgeduwd worden. Is er ook een positieve kant aan koophuizen hiernaar verplaatsen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:24

Er wordt ontzettend veel verdiend aan schulden, dus dat een schuld hebben gestimuleerd wordt kan niet meteen een verrassing zijn...

En dat je gen**id wordt door de overheid ook niet.