Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:48

Nielojram schreef:
chanicha schreef:
Heb al moeite met de douche uitschrobben.

Daar heb je HG schimmelreiniger voor :o

Zeker-weten níet door een man bedacht :Y)


Ik weet het maar ik vind het altijd pas schoon als het lekker geschrobd is :') en ik heb geen schimmel!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:52

Poets-geheim; je hoeft geen schimmel te hebben om HG Schimmelreiniger te gebruiken ;-)
En daarna licht&luchtig met cif bleek alles nog een beetje na te poetsen, mag. Voelen we ons toch bezig :P

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:53

Benzz schreef:
Ik heb vorige week een robotrock s7 gekocht. Wat een fantastisch ding! Gewoon op je telefoon de opdracht geven en hij gaat stofzuigen en dweilen. Echt geweldig met een hond en kat in huis.


Ik heb de S5 en ben al drie jaar verliefd ;-) Zeker weten dat er ooit een opvolger komt!

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:43

Nielojram schreef:
Poets-geheim; je hoeft geen schimmel te hebben om HG Schimmelreiniger te gebruiken ;-)
En daarna licht&luchtig met cif bleek alles nog een beetje na te poetsen, mag. Voelen we ons toch bezig :P


Dank u _/-\o_ :')

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:45

ik moet nog steeds dat bakpapier ding proberen. Volgende week eens doen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:02

PSvanLot schreef:
ik moet nog steeds dat bakpapier ding proberen. Volgende week eens doen.


Welk bakpapier ding?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:10

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
ik moet nog steeds dat bakpapier ding proberen. Volgende week eens doen.


Welk bakpapier ding?


Waarmee je kalk kon verwijderen in de badkamer. Filmpje heeft hier gestaan geloof ik.

Mijn Pink is bijna op zag ik, dan ga ik toch eens kijken naar Fabulousa of hoe heet dat geurige spul.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:01

Kan ik in dit huishoudtopic wat vragen?

Ik wil een huishoudelijke hulp. Nu iemand gevonden via FB Marktplaats. Ze klonk wel aardig en kan ook de tijd dat ik graag wilde (1,5 tot 2 uur). Prijs €15 per uur.

Hoe start je zoiets? Laat je iemand komen voor een kennismaking of spreek je elders ergens af?

Ik ben zelf thuis als diegene komt. Ga je dan een rondje door het huis om te vertellen hoe je iets wilt (of juist niet wilt?), zonder gelijk in iemand z’n nek te hijgen.
Kortom hoe pak je zoiets aan?

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:40

Ik ben altijd thuis als de hulp komt. De 1e keer spreek ik door wat ik graag wild at ze doen, maar ik maak ook een briefje. Daar kunnen ze elke keer op kijken. Verder een keer uitleggen welke middelen, maar ook vrij laten zodat ze op hun eigen manier kunnen schoonmaken. Want dat is toch het prettigst werken voor hen ook, als ze nog steeds wel op hun eigen manier kunnen werken. Dus speciale dingen aangeven die echt alleen met middel 1 kunnen bijvoorbeeld. Maar voor de rest ook wat loslaten.

Ik heb ze wel via organisatie, dus ik ben verplicht thuis te zijn. Maar ik doe gewoon mijn eigen ding en zit dus niet op hun vingers te kijken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:40

Wij maken altijd eerst kennis of het klikt. We hebben ook mensen gehad waarbij ik me niet comfortabel voel en dan beperk ik me enkel tot een gesprek.
Is er wel een klik dan vraag ik in het gesprek of het goed is dat ze dit, dit en dit willen schoonmaken en of ze op dat moment een rondje door het huis willen of liever wanneer ze beginnen. We gaan dan van zolder naar beneden, met een een blik in de kamers voor het idee.
Wij hebben een emmer met schoonmaakmiddelen en de vraag of ze zich daarmee redden.
Dan eindigen we vaak met welke dag/tijdstip het prettigste is.

Eenmaal afgesproken laat ik ze gewoon hun gang gaan en ben de eerste keren altijd thuis. Ik zorg dat ik niet in de kamer ben waar zij op dat moment zijn. Ik leg altijd even uit hoe koffie/thee werkt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:07

Maken jullie een lijstje voor je hulp van wat je gedaan wil hebben?

Ik voel me zo volwassen dat er straks een schoonmaakster komt. _O-

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:10

Ik moet niet denken aan een schoonmaakster. Ik vind dat ik het zelf beter kan. :')
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 14-04-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:10

Als je een ervaren schoonmaakster laat komen, dan kan ze je vaak goede adviezen geven.

Mijn schoonmaakster wist veel beter wat er belangrijk is, hoeveel tijd ze er voor nodig heeft en wat voor materialen ze fijn vindt.

Ik zorg dat ik uit huis ben, kan ze mooi der gang gaan.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:13

Suzanne F. schreef:
Ik moet niet denken aan een schoonmaakster. Ik vind dat ik het zelf beter kan. :')


Ik kan het minstens zo goed, maar zij heeft er meer tijd voor dan ik ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:39

Suzanne F. schreef:
Ik moet niet denken aan een schoonmaakster. Ik vind dat ik het zelf beter kan. :')

Ik kan het prima zelf maar wij hebben beide niet de energie om naast een fulltime werk/studie week nog een (voor ons) groot huis schoon te houden. Het is of minder werken of een schoonmaker. :D

Maar ga maandag idd met haar overleggen.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:54

Ik maak een lijstje idd, maar welke producten en wat ze verder nog meer doet laat ik aan de schoonmakers over. Dus lijstje wat ik sowieso graag gedaan wil hebben wat makkelijk kan in de tijd en dan de overige tijd klussen aanpakken die ze zelf ziet.

Ik ben verplicht thuis te zijn die uren en dat is wel eens ongemakkelijk haha.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:06

Wij hebben ook een lijstje, het hangt af vd hulp of ze ook andere dingen wil doen dan de vaste dingen. Een vd vaste dingen kan strijken zijn of een blinkende toilet + spiegels + tegels + plafond, daar heb ik geen behoefte aan. Gewoon een schone toilet is genoeg, ik hoef er niet van te eten. Dus dan heb ik liever dat die tijd wordt besteed aan een klus waar ik wel geholpen mee ben.
Particuliere hulp is niets te veel gevraagd en sinds een paar jaar hulp via de gemeente en dan wisselt het wel heel erg wie wat wil doen.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:06

Hier ook via de gemeente, maar heel eerlijk moeten zij gewoon doen wat je vraagt he? Ik heb een lijst met wat ze mogen doen en wat niet. Maar zolang het van de gemeente bij taken hoort horen ze het gewoon te doen. := Ik heb wel eens contact opgenomen omdat iemand iets niet wilde doen, want ik wilde weten of ik iets verkeerds vroeg, maar nee. Dus wel aangegeven dat het wel bij de taken hoorde.
Het wisselt wel hoeveel inzicht ze hebben.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:14

Onze zorgaanbieder heeft een lijst met wat wel en niet kan. Het gaat om schoon en leefbaar in de kamers waar je leeft (dus twee personen en vijf slaapkamers, dan hoeven ze de overige 4 slaapkamers niet schoon te maken ondanks dat die gewoon in gebruik zijn) zeggen zowel zij als gemeente. Gelukkig hebben we nu een fijne hulp die alles doet, maar de vorige was erg zwart-wit en kreeg ik regelmatig een belletje van haar leidinggevende als ze te veel had gedaan :+

Maar goed, dat is off topic :)

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:03

Oh wat bizar? En apart dat verschil, ik heb letterlijk een lijst met klussen die mogelijk zijn en juist zoveel tijd omdat ik 3 slaapkamers heb, een trap :+ en dan normale algemene leefruimtes. Ook al ben ik alleen. Ik laat maar 1 slaapkamer schoonmaken, maar mag ze alle drie laten doen.

Het enige stomme is is dat ze de ramen buiten niet mogen lappen. Ze mogen sowieso niks buiten doen. Nu heeft elke hulp die ik heb gehad dat onzin gevonden, omdat dat juist zo'n klus is die mensen niet kunnen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:49

Het zal verschillen per gemeente. Tot een paar jaar terug werden uren toegekend per aantal kamers, maar bleken er teveel mensen idd met 1 persoon en veel slaapkamers waar niet alles hoefde en kreeg iemand teveel uren.
Nu krijg je een budget toegekend en mag de zorgaanbieder dat verdelen. Vervolgens heeft onze hulp bij iemand anders een uur over, maar gaat voor dat uur gewoon iets leuks voor dr zelf doen. In plaats van dat dat uur aan iemand anders wordt gegeven. Wij hebben als een van de weinige een extra groot budget en komen nog tijd tekort. Dus in de praktijk werkt dat ook niet goed en nu gaat alles waars weer op de schop en gaan ze weer naar een ander systeem :+

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:28

Ja, misschien als je altijd te veel uren krijgt dat ze niet blij zijn. Maar hier redden ze het qua aantal uren maar net aan zonder die 2 extra kamers. Ze kijken vooral naar wat je eventueel zelf nog kan qua klussen en dus hoe groot het huis is. Die 2 slaapkamers zijn zelfs maar een paar minuten extra geloof ik, ze kijken hier dus voornamelijk naar de klussen. Zo kreeg ik eerst 2 uur en dan een kwartier extra vanwege de trap. Toen bleek dat de normale klussen die ik niet meer zelf kon volgens de keuring niet af kwamen in die tijd werd het bijgesteld naar 3 uur. En dan is het nu alsnog dat ik bepaalde dingen wel zelf doe die ik eigenlijk niet zou moeten doen volgens de keuring :+

Zo zijn er mensen die stoffen, de was, vaat en keuken bijvoorbeeld zelf nog horen te kunnen, die krijgen dus minder tijd als iemand die dat niet meer kan. Dan kan die 1e een veel groter huis hebben, maar wel minder tijd.

Dat vind ik een logischer verdeling. Pas als wat iemand niet meer kan vergelijkbaar is gaan ze kijken naar de grootte van het huis. Maar goed, ik had geen recht op hulp toen ik samenwoonde. Toen moest ex het maar doen en toen ik er alleen voor kwam te staan moest ik eerst aantonen dat mijn familie het niet kon doen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:41

Het is denk ik maatwerk, maar het lijkt alsof ze er vervolgens zo generaliserend mogelijk mee om willen gaan. De gemeente verschuift het naar de zorgaanbieder. En de zorgaanbieder wil naar mijn gevoel zo veel mogelijk cashen en min mogelijk hulp inzetten.

Maar goed, ik zal niet klagen, ik ben ontzettend dankbaar voor de hulp die we krijgen en dat we het max mogelijke aan hulp krijgen :)

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:00

Ja, ik ook, geweldig dat het bestaat anders had ik echt een probleem gehad. Maar het verschil per gemeente blijft bijzonder. Hier bepaalt de gemeente wie er recht heeft, dat is overal zo natuurlijk. Maar ook hoeveel uur en wat je dus niet kan (hoewel dat weer door een arts bepaald is). De organisatie krijgt alleen aanmelding van persoon a voor zoveel uur per week of per maand en moet voor een hulp zorgen, maar mogen niks bepalen over de hoeveelheid uren oid. Alleen als ik weer samen zou gaan wonen zal ik er geen recht meer op hebben of maar hele korte tijd bijvoorbeeld.

Maar goed, ik vind vooral de wat grotere klussen of grondigere lastig om te zien. Het standaard redelijk wat ik wil staat vast en daar ligt een lijstje voor. Maar voor de andere klussen ben ik ook wel afhankelijk van wat de hulp ziet/doet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:37

Ja ik ga maar eens googlen naar schoonmaaklijsten en dan dat aanhouden ofzo. :P

Nu zelf doe ik het op het oog maar dat is niet zo handig als iemand anders het doet. Ik vind bijvoorbeeld een schone badkamer en afstoffen belangrijker maar als iemand anders dat niet vind moet je dat wel afstemmen.