Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 204 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 ... 269  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

 
Profiel   

Hier tweede bezichtiging gedaan en echt hele goed gekeken naar staat van de woning. Er zijn wat enkele punten waar we naar willen laten kijken (bouwtechnische keuring) maar we gaan wel een bod uitbrengen. We hebben er vanmiddag 2,5 uur gelopen en gekeken en zelfs een tijdje gaan zitten op het muurtje buiten om te voelen en luisteren :') uiteraard met toestemming van de makelaar.
We voelen ons er allebei echt goed bij. Dat komt weinig voor :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 15:09 



 

Aight schreef
Even in een spoiler hypothetisch:
Spoiler:
hoeveel zouden jullie onderbieden op een huis wat 100 dagen te koop staat, label G, vrijstaand, 525.000 vraagprijs.

Basis is goed en degelijk, maar isolatie is 0, net zoals de verwarming nog met een geiser gebeurd.

Daarentegen vrijstaand, flink perceel, flinke bijgebouwen


Ik lees dit nu pas,

Ik ken niet alle regio's in Brabant, maar mijn moeder is op zoek naar een klein huisje (ze is alleen) in Brabant met een stukje grond waar ze evt. een kleinschalig hondenpension kan beginnen. Dus dan hebben we het over een perceel van 300 m2 ongeveer. Maar voor max. 500K niets te vinden waar niet nog minimaal een ton en een hoop werk in moet :)) . Heb al een flinke tijd een zoekopdracht met die specs openstaan, maar kom weinig tegen. Label G is wel heel dramatisch, dus dan zou rond de 475 me mss ook nog wel realistisch lijken. Maargoed, het klinkt ook niet als een heel gekke prijs.

Hier zakken de prijzen overigens ook flink in elkaar. Mijn mams wil of bovenstaande, of zit lowkey te overwegen om bij mij in de wijk te wonen... Bij mij in de wijk heeft ze een aantal bezichtigingen gedaan en die huizen zijn flink geïmplodeerd qua prijzen.
We zitten zelf nog safe (nog geen huis hier op funda gezien met zo'n lage m2 prijs, als waar wij de onze voor gekocht hebben) en we willen ook niet verhuizen.
Maar toch wel spannend om te zien zo :)) ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 09:55 



 
Profiel   

Dat energielabel gaat in de toekomst nog wel een dingetje worden bij oudere huizen.

Ik heb gisteren op immoscout24 Duitsland dit gelezen:

"Das Europäische Parlament hat am 14. März 2023 für eine strengere Sanierungspflicht für Immobilien gestimmt. Diese Entscheidung ist Teil des größeren Plans der EU, bis 2050 klimaneutral zu werden. Betroffen wären vor allem Eigentümer:innen älterer Gebäude.
Mit einer deutlichen Mehrheit hat sich das EU-Parlament Mitte März für strengere Anforderungen an die Energieeffizienz von Wohngebäuden ausgesprochen.

Durch eine Pflicht zur Modernisierung sollen der Energieverbrauch und damit auch der CO2-Ausstoß reduziert werden. Die EU-Kommission schätzt, dass Gebäude für rund 40 Prozent des Energieverbrauchs und 36 Prozent der CO2-Emissionen in der EU verantwortlich sind.

Die Sanierungspflicht soll sich hauptsächlich auf ältere Gebäude konzentrieren, die in der Regel weniger energieeffizient sind. Europaweit wären von einer Umsetzung über 30 Millionen Wohnungen und Häuser betroffen.
Der Plan des EU-Parlaments sieht im Detail vor, dass Wohngebäude bis zum Jahr 2030 mindestens die Energieeffizienzklasse „E“ vorweisen müssen. Bis 2033 soll diese Anforderung dann auf die Energieeffizienzklasse „D“ angehoben werden.

Die Effizienzklasse „A" umfasst Gebäude mit dem höchsten Energiestandard. Die 15 Prozent der Gebäude eines Landes mit der niedrigsten Energieeffizienz entfallen auf die Klasse „G".

Deutschland verfügt zusätzlich über die Effizienzklasse „H“, die mit der Einführung einer europaweit einheitlichen Regelung wegfallen würde. Nach Angaben des Immobilienverbands IVD fallen bundesweit allein über 6 Millionen Häuser in die Effizienzklassen „G“ und „H“ und müssten daher bis 2030 saniert werden. Das entspräche einem Anteil von rund 40 Prozent aller Eigenheime".

https://www.immobilienscout24.de/wissen ... t=manually

Als die wet erdoor komt, betekend dit kort gezegd dat vanaf 2033 alle huizen in de EU minstens energielabel D moeten hebben.

Of dat haalbaar is? Geen idee eerlijk gezegd, goed dat hier naar gekeken wordt, maar of dit ook echt uitvoerbaar is?

Moest ik een ander huis willen kopen, zou ik dit in elk geval in mijn achterhoofd houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 10:55 



 

Mijn Duits is matig. Wat zouden de consequenties zijn als je daar niet aan voldoet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 12:50 



 
Profiel   

Geen idee, dat kon ik nergens duidelijk zien staan.
Vermoed ook eens dat handhaven hierop een lastige gaat worden.

Daarmee dat ik ook twijfel aan uitvoerbaarheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 14:58 



 
Profiel   

In belgie is dat als je een huis koopt met een energielabel onder D dan heb je 5 jaar om hem op te krikken naar D of hoger.
Opzich is het niet moeilijk hoor, veel woningen hebben nog (boven) enkel glas. Vaak kun je de kozijnen ook energielabel-proof maken. Het dak en plafond kun je zelf isoleren. Spouwmuren isoleren geeft ook weer iets verbetering op je energielabel maar je zit al gauw op D hoor. Vanaf daar kun je gaan investeren in aircos om de boel te verwarmen en zonnepanelen etc.
Dan ga je richting A.
Echter zul je iets van een bouwdepotje moeten regelen dan kan je snel aan D voldoen. Je hebt nog jaren de tijd ook nog om te sparen als je niet wilt lenen.
Er zijn subsidies. En tis beter voor de portomonee uiteindelijk.

G is niet heel veel duurder om te verbeteren qua energielabel dan E bijvoorbeeld. Lijkt dramatisch want slechter kan niet maar met dak-plafond en raam isolatie kom je n eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 15:22 



 
Profiel   

Zelfs zonnenpanelen doen al wat aan de epc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:06 



 
Profiel   

Bij oudere huizen met steens muren is het een stuk lastiger om label op te krikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:40 



 
Profiel   

Ik moest dat even googlen, maar dan bouw je toch een binnenmuur met isolatie? Kost wat maar denk dat je er dan zelf qua comfort al veel op vooruit gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:05 



 
Profiel   

Hier iemand met een huis met enkelsteens muren. Wij hebben inderdaad aan de binnenkant alle buitenmuren geïsoleerd en daar een wand voor gemaakt. Zelfde met het dak. Ik heb deze week 15 zonnepanelen op mijn dak gekregen (nou ja, gekregen...) en vloerisolatie laten aanbrengen. Ik denk dat ik zo aardig mijn best heb gedaan qua verduurzaming ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:17 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Ik moest dat even googlen, maar dan bouw je toch een binnenmuur met isolatie? Kost wat maar denk dat je er dan zelf qua comfort al veel op vooruit gaat.

Tja, maar dan moet je wel "even" je hele huis aanpakken... wij hebben dat bij ons vorige huis ook gedaan, maar dat is best een ingrijpende verbouwing. Hier was dat gelukkig al gedaan, maar nu zijn we de rest aan het verduurzamen. En geloof me, dat loopt flink in de papieren en dan doen wij nog het meeste zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:34 



 
Profiel   

pantarhei schreef
Bij oudere huizen met steens muren is het een stuk lastiger om label op te krikken

Daar hebben ze voorzetwanden voor uitgevonden :). Meestal de beste optie voor oudere huizen, zelfs als er wel een spouwmuur is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:41 



 
Profiel   

Dat klopt wij hebben ook voorzetwanden en ons inziens is meer dan huidige isoleren niet van toegevoegde waarde. Ramen zijn HR++ glas maar geven veel meer warmte en kou door dan de muren. Denk dat vloer en plafond isolatie nog wel kan schelen. Dak is met glaswol geïsoleerd. Doordat we nog gaskachels hebben wel een slecht kabel.
Hele labelgedoe zitten heel veel gekke dingen in. We hebben vorig jaar huis bekeken die B kabel had, met nog veel enkel glas en lichtkoepels met weinig isolerende waarde. Hoge plafonds in woonkamer, wel dubbel glas maar genen HR++ en paar oudere zonnepanelen
Wel heel apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 20:07 



 
Profiel   

Menino schreef
Aight schreef
Even in een spoiler hypothetisch:
Spoiler:
hoeveel zouden jullie onderbieden op een huis wat 100 dagen te koop staat, label G, vrijstaand, 525.000 vraagprijs.

Basis is goed en degelijk, maar isolatie is 0, net zoals de verwarming nog met een geiser gebeurd.

Daarentegen vrijstaand, flink perceel, flinke bijgebouwen


Ik lees dit nu pas,

Ik ken niet alle regio's in Brabant, maar mijn moeder is op zoek naar een klein huisje (ze is alleen) in Brabant met een stukje grond waar ze evt. een kleinschalig hondenpension kan beginnen. Dus dan hebben we het over een perceel van 300 m2 ongeveer. Maar voor max. 500K niets te vinden waar niet nog minimaal een ton en een hoop werk in moet :)) . Heb al een flinke tijd een zoekopdracht met die specs openstaan, maar kom weinig tegen. Label G is wel heel dramatisch, dus dan zou rond de 475 me mss ook nog wel realistisch lijken. Maargoed, het klinkt ook niet als een heel gekke prijs.

Hier zakken de prijzen overigens ook flink in elkaar. Mijn mams wil of bovenstaande, of zit lowkey te overwegen om bij mij in de wijk te wonen... Bij mij in de wijk heeft ze een aantal bezichtigingen gedaan en die huizen zijn flink geïmplodeerd qua prijzen.
We zitten zelf nog safe (nog geen huis hier op funda gezien met zo'n lage m2 prijs, als waar wij de onze voor gekocht hebben) en we willen ook niet verhuizen.
Maar toch wel spannend om te zien zo :)) ...


Ons bod is (onverwachts) telefonisch geaccepteerd! Dus wij mogen de molen in van financiering rondkrijgen! *\o/*

Label G is inderdaad dramatisch, maar dat komt vooral omdat er nog met een geiser en CV uit het jaar stilletjes verwarmt word. De muur heeft ruimte voor spouw en inderdaad dubbel glas kom je al een eind.

Voor nu gaan wij even genieten en dromen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:35 



 
Profiel   

Yay, gefeliciteerd *\o/*!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:44 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! Succes met de mallemolen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 14:48 



 
Profiel   

Aight schreef
Label G is inderdaad dramatisch, maar dat komt vooral omdat er nog met een geiser en CV uit het jaar stilletjes verwarmt word. De muur heeft ruimte voor spouw en inderdaad dubbel glas kom je al een eind.

Voor nu gaan wij even genieten en dromen :D


Nee hoor label G is niet dramatisch. Die van ons stond ook label G bij. Maar de taxateur vroeg zich al af hoezo. Ketel is 2020 vernieuwd. Er zit HR glas in. Niet het nieuwste maar toch. En het heeft zelfs spouwmuren, en toch label G. Wat volgens de taxateur makkelijk F had kunnen zijn. De labels stellen imo echt niets voor. En er wordt maar wat gedaan met die labels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 15:15 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:55 



 
Profiel   

rina schreef
Aight schreef
Label G is inderdaad dramatisch, maar dat komt vooral omdat er nog met een geiser en CV uit het jaar stilletjes verwarmt word. De muur heeft ruimte voor spouw en inderdaad dubbel glas kom je al een eind.

Voor nu gaan wij even genieten en dromen :D


Nee hoor label G is niet dramatisch. Die van ons stond ook label G bij. Maar de taxateur vroeg zich al af hoezo. Ketel is 2020 vernieuwd. Er zit HR glas in. Niet het nieuwste maar toch. En het heeft zelfs spouwmuren, en toch label G. Wat volgens de taxateur makkelijk F had kunnen zijn. De labels stellen imo echt niets voor. En er wordt maar wat gedaan met die labels.


Ons gekochte huis had energielabel C en tocht als een malle :') Scheuren in de muren, kieren onder deuren, deuren die niet goed sluiten, groot vrijstaand en open huis zonder deuren en standaard dubbel glas. Enkelmuurs, beetje geïsoleerd aan de wand en geen geïsoleerde vloeren. Het dak is wel weer goed geïsoleerd. We stoken ons een ongeluk (wisten dit vooraf en er wordt nog het een en ander hersteld).

Ons oude appartementje kreeg energielabel F. Die had enkel 3 grote ramen aan 1 zijde van het appartement en was verder omringd door andere appartementen. Stoken was in de winter praktisch niet nodig. Bleef altijd wel boven 17 graden.

Het mag duidelijk zijn dat wij energielabels bullshit vinden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:25 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:52 



 
Profiel   

Gefeliciteerd aight!
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het droomhuis dat al 5 maand te koop staat ineens nog een ander bod heeft gekregen. Blijkbaar heeft iemand anders de vraagprijs geboden (wij hadden juist eronder geboden omdat er weinig animo voor was en wij er echt iets in zagen) zonder ontbindende voorwaarden. Dachten we dat we eindelijk een unieke kans hadden op echt een parel in de dop. De biedingen moeten nog voorgelegd worden aan de verkoper maar ik kan het resultaat wel raden. Ben echt in slecht humeur zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:22 



 
Profiel   

Gefeliciteerd!!

Ik ga vandaag ff de makelaar bellen.
Hij zou mij gister bellen en heeft dat niet gedaan. Plus ik had gemaild dat wij mee willen doen met openhuizen dag. Bij ons huis staat dat er nog niet bij, bij het huis in de straat achter ons wel (terwijl die later hebben gecommuniceerd dat ze mee willen doen met openhuizen dag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:31 



 
Profiel   

Mri schreef
Gefeliciteerd!!

Ik ga vandaag ff de makelaar bellen.
Hij zou mij gister bellen en heeft dat niet gedaan. Plus ik had gemaild dat wij mee willen doen met openhuizen dag. Bij ons huis staat dat er nog niet bij, bij het huis in de straat achter ons wel (terwijl die later hebben gecommuniceerd dat ze mee willen doen met openhuizen dag)

Hmm, beetje laks wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:42 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Gefeliciteerd aight!
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het droomhuis dat al 5 maand te koop staat ineens nog een ander bod heeft gekregen. Blijkbaar heeft iemand anders de vraagprijs geboden (wij hadden juist eronder geboden omdat er weinig animo voor was en wij er echt iets in zagen) zonder ontbindende voorwaarden. Dachten we dat we eindelijk een unieke kans hadden op echt een parel in de dop. De biedingen moeten nog voorgelegd worden aan de verkoper maar ik kan het resultaat wel raden. Ben echt in slecht humeur zeg.

Zuur :\.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:43 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Gefeliciteerd aight!
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat het droomhuis dat al 5 maand te koop staat ineens nog een ander bod heeft gekregen. Blijkbaar heeft iemand anders de vraagprijs geboden (wij hadden juist eronder geboden omdat er weinig animo voor was en wij er echt iets in zagen) zonder ontbindende voorwaarden. Dachten we dat we eindelijk een unieke kans hadden op echt een parel in de dop. De biedingen moeten nog voorgelegd worden aan de verkoper maar ik kan het resultaat wel raden. Ben echt in slecht humeur zeg.


Tja, dat risico loop je. Dit heb ik ook een keer gehad. Huis stond al heel lang te koop en ik had een bod gedaan onder de vraagprijs. Werd afgewezen en ik was nog aan het bedenken of ik een iets hoger bod zou doen maar ineens kwam een bod van de vraagprijs en toen was het weg. Ik baalde ook. Maar ja, dan had je zelf maar de vraagprijs moeten bieden als je het zo graag had willen hebben. Het blijft altijd een gok.
Op zich vond ik daarna in dezelfde straat iemand die het zonder makelaar wilde verkopen voor een stuk minder. Moest nog wel wat aan gebeuren maar goed, heb nu eenzelfde huis (zelfs qua ligging iets beter) voor minder geld. Dus je weet nooit waar het goed voor is. Positief blijven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 204 van de 269 [ 6716 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 ... 269  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen