Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:24

Mijn bakken zijn vandaag geleverd *\o/* 120 x 120 , 2 :j

Volgende week maar eens mee aan de slag, wat kruiden, radijsjes en sla kunnen de grond al wel in.

Marlou91

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:27

Oehh wauw wat een mooi groot formaat!

Hier komt de rucola, radijs en kropsla nu boven de grond uit piepen. In ben zo benieuwd!

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:39

Marlou91 schreef:
Oehh wauw wat een mooi groot formaat!

Hier komt de rucola, radijs en kropsla nu boven de grond uit piepen. In ben zo benieuwd!


mijn bak donderdag avond 100 x 40 en 80 hoog, lidl metalen moestuinbak om mee te starten komt niet veel bijzonders in, tomaatjes uitjes of iets. heb heleboel plantenbakken met aardbei plantjes waar nooit aardbei aan komt of 1 per seizoen, die gaan er allemaal uit, heb nog aardbei veldje idem, daar komen poot aardappeltjes.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:45

Leuk Gaucho en Speurneusc. Mooie grote bakken. Lekker zaaien en oogsten.

Vooralsnog laten bij mij alleen de sugarsnaps zich voorzichtig zien. Het is zo koud geweest dat de rest wel een paar dagen langer zal duren.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:07

Hier ondertussen wat sla en radijsjes de bakken in gedaan en ook nog wortels en inmaakuitjes,
1 aardappelsoort zit er ook al in en de andere is nog aan het voorkiemen

Ik zoek nog een leuke winkel in de buurt waar ik terecht kan voor plantgoed. Ik ben echt van het makkelijke principe dus als het meer werk is dan een zaadje in de grond en wachten (ok voorzaaien en 1x verpotten wil ik nog wel) zou ik graag wat plantgoed willen. Zoals prei.

Verder wil ik ook al wat plantjes om het wat aan te kleden, vooral kruidenplantjes voor in de kruidenbak. Kan ik daarvoor gewoon naar een intratuin of stox?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:13

Ik zag vanochtend de eerste rucola *\o/* !

Schuur_ schreef:
Verder wil ik ook al wat plantjes om het wat aan te kleden, vooral kruidenplantjes voor in de kruidenbak. Kan ik daarvoor gewoon naar een intratuin of stox?

Ja, maar let wel even op wat je doet. Munt bijvoorbeeld is een enorme woekeraar. Die kan je het beste in een eigen bak doen. Ik heb vorig jaar een plantje Marokkaanse munt gekocht. Voor de winter viel het nog wel mee, maar in de winterperiode heeft die van de gelegenheid gebruik gemaakt om de wortelstokken door de hele bak(je) te laten groeien. Dus ik verwacht daar dadelijk een "oerwoud".
Rozemarijn laat zich ook gemakkelijk opkweken uit een takje uit zo'n supermarktbakje. Een poosje in water zetten tot er wortels aan zitten en dan in de grond.

Kruizemunt en citroenmelisse heb ik zelf opgekweekt vanuit zaad. Niet ingewikkeld maar het duurt wel lang en ik heb er vorig jaar niets aan gehad. Er komen nu wel mooie bossen groen boven, dus hopelijk dadelijk genoeg voor vers muntthee en water met een takje munt en citroenmelisse.

Ook leuk maar ook een woekeraar: lavas (maggiplant). Dat wordt meer een soort struik trouwens en heeft wel wat ruimte nodig.

Voor in je bakken kan je ook denken aan dropplant, goudsbloem, Oost-indische kers. Eetbare planten/bloemen die insecten aantrekken en hopelijk ofwel ongedierte weren ofwel ze hopelijk bij je andere groente vandaan houden.
Hier staan ook nog wat suggesties, hoewel ik zelf voor in een bak voorzichtig zou zijn met bloemen die zichzelf uitzaaien:
https://www.libelle.be/nest/nuttige-blo ... -moestuin/

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:28

Maggiplant heb ik maar in een bak staan. :')

Lokale moestuin vereniging, Pets Place sommige tuincentrums hebben wel pootgoed.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:01

Ja klopt, ik heb verschillende soorten munt in een border staan om deze mooi op te vullen en hopelijk straks gewoon munt uit de tuin te pakken als ik een glas water heb ofzo,

Ook wat aarbeienplantjes gescoord bij de lokale Aveve (boerenbond) en ik heb in verschillende bakken al goudsbloemen gezaaid. Ook OI kers en zonnebloemen komen tussen of achter de groenten te staan. Ik heb ruimte in de bakken en deze wil ik zo opvullen.

Vandaag ook salie gekocht, krulpeterselie en oregano. Die gaan zo de bak in. Voor de prei en andere groentes wil ik wel ergens wat groter kijken.

Welke soort prei raden jullie me aan?

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:05

Goudsbloem kan je drogen en dan thee of macaraat van maken.

Zo heb ik mijn eigen gemaakte goudsbloem zalf (met reuzel) staan.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:59

@schuur: ik heb geloof ik de blauwe winter prei, die kun je vanaf het najaar tot en met maart oogsten geloof ik.
Leek mij praktisch, pakken wanneer nodig en niet alles in 1x de grond uit moeten.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:05

Ja klinkt inderdaad erg goed! Ik ben alleen dus heb niks aan kilo's tegelijk. Tomaten kan ik saus van maken enzo maar prei en sla liever achtereenvolgend. Ik probeer er ook rekening mee te houden met vakken in te zaaien en er steeds een 2-3 weken tussen te houden

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:48

Heel slim idd steeds paar weken tussen laten en dan bijzaaien.
Om de reden dat je kunt blijven eten ipv alles in 1x leek pluksla mij ook ideaal. Ik zaai het in etappes, en kan hopelijk lang per plantje sla plukken.

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:58

Afbeelding

mijn kasje en moestuinbak (je) aan andere kant tuin komt nog veldje met aardappels en rode ui, 2 tomatenplantjes zijn nog onderweg.

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:29

Dat is wel een heel klein kasje of ben ik de enige die een hele kleine foto ziet :')

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:44

is 1 x 40 x 80 maar in een 20 meter tuin een minikasje...

wij liggen ook onder de bank van lachen. vermoed dat ie binnenkort kruidenbak is en de rest andere oplossing

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:47

speurneusc schreef:
is 1 x 40 x 80 maar in een 20 meter tuin een minikasje...

wij liggen ook onder de bank van lachen. vermoed dat ie binnenkort kruidenbak is en de rest andere oplossing


Ik bedoel meer ik zie je foto zo klein dat ik niet weet wat ik er op zie :P

Het begin is er je kan altijd nog uitbreiden. Ik heb al jaren een moestuin maar geen kas, maar het zou wel handig zijn vooral voor paprika's.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:23

Mag ik ook mee praten?

Ik had 3 bakken en krijg er nu een vierde van 3 bij 1.90 bij. Verder een kruidenspiraal en op een ander stuk paardenmest om daar pompoen en courgette op te laten groeien. En ik wil nog ergens mais planten, maar ik moet nog even kijken wat handig is.



Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:27

Lekker veel ruimte :D

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:43

Kan jij er makkelijk bij met 1m90 breedte? Die van mij zijn 1m20 en ik kan er overal rondom maar echt wel net aan.

Vandaag naar de markt geweest en een deel vroege prei gekocht, paar rode kool plantjes, broccoli plantjes, venkel en dan ook een daslook plantje.
De aardbeiplantjes zijn in BE ook in de aanbieding bij de Lidl (3,79 voor 6) dus denk dat ik daar morgen ook even stop na het werk.
Ik vind het best fijn om nu toch al wat groen te zien in de bakken!

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:47

Bij mij zijn sommige stukken ook breed maar dan laat ik soms een ruimte tussen de groentes dat ik kan staan

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:48

Wat gebruiken jullie als losse inzet rekjes/planten steuntjes? Ik wil losse steuntjes maken zodat ze verplaatsbaar zijn maar ben een beetje zoekende wat handig is.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:58

Voor de mensen met een zelfgemaakte bak, de Action heeft nu een mini kweekkas van 117 x 80 x 60 cm. Deze kun je gewoon in je bak zetten zodat bijvoorbeeld je sla beschermd is tegen vogels en harde regen.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:27

pluisje88 schreef:
Wat gebruiken jullie als losse inzet rekjes/planten steuntjes? Ik wil losse steuntjes maken zodat ze verplaatsbaar zijn maar ben een beetje zoekende wat handig is.


Hier dezelfde vraag! Zeker als dadelijk de peultjes hoog genoeg worden en voor de tomaten. Ik heb 1 klimrek op de kruidenbak waar ik dit jaar kerstomaten en babypompoenen op laat klimmen maar die is niet verplaatsbaar

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:19

Wij hebben dit jaar via internet goedkope rozenbogen gekocht om onze bonen tegen te laten groeien. Die zijn verplaatsbaar. Ben benieuwd of het goed lukt...

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:20

pluisje88 schreef:
Wat gebruiken jullie als losse inzet rekjes/planten steuntjes? Ik wil losse steuntjes maken zodat ze verplaatsbaar zijn maar ben een beetje zoekende wat handig is.

Voor de sugarsnaps gebruik ik de rekjes van een overleden droogtoren. Heb ik met tie wraps bevestigd aan bamboe stokken.
Ik heb 1 tomatenspiraal maar die bleef niet staan. Dus de tomaat heeft tegen de regenpijp aan gestaan. Ik ga dit jaar maar (weer) voor de oude bezemsteel denk ik.
De pompoen en courgettes hebben eigenlijk wel echt een rek nodig. Ook vanwege het gewicht van de vruchten.
Er was vorig jaar in dit topic ook iemand die een regenpijp klimrek gebruikt:
https://www.intratuin.nl/nature-klimrek ... etaal.html

Of je kan kijken naar een tuinboogtoren, zoiets:
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-tuinboogtorens-2-st/8718475850380.html?gclid=EAIaIQobChMIsrnnpenx_QIV8xoGAB1_3AJXEAQYBCABEgJR0_D_BwE

Op het Makkelijke Moestuin forum vind je ook een bouwtekening/-beschrijving voor een rek voor de sugarsnaps mbv gaas.