Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:42

mvdende schreef:
EllyC schreef:
Ook even kijken naar een dynamische contract, mvdende?


Heb ik naar gekeken, maar is met de huidige salderingsregeling icm zonnepanelen helemaal niet interessant!

Bij een "klassieke" energiemaatschappij wordt er over een heel jaar gesaldeerd, dus wek jij in de zomer 500kwh per maand op, maar verbruik je er 300, dan lever je 200kwh terug aan het net. Als je vervolgens in de winter 300kwh opwekt, maar 500kwh verbruikt, dan "koop" je dus 200kwh van het net.

Maar omdat er per jaar gesaldeerd wordt, worden de kwh wat je in de winter méér verbruikt hebt, weggestreept tegen de kwh die je I de zomer opgewekt en terug geleverd hebt. Om uiteindelijk op 0 uit te komen. (Dit is natuurlijk een voorbeeld)

Bij een dynamisch contact saldeer je per uur. In de zomer als er veel opgewekt wordt, is de stroomprijs laag en krijg je dus een lage vergoeding voor wat je terug levert. In de winter is stroom duur, dus alles wat je op dat moment niet zelf opwekt, moet je duur kopen.

Dus Zolang de huidige salderingsregeling nog van kracht is, ga ik absoluut niet over naar dynamisch. Zeker ook omdat ik ongeveer de hoeveelheid stroom ga opwekken die ik in één jaar ook verbruik. Maar mijn verbruik is in de winter véél hoger dan in de zomer, als juist het meeste van die stroom opgewekt wordt. Salderen per jaar is voor mij dus véél voordeliger dan salderen per uur.


Dat je met een dynamisch contract slechter af bent valt reuze mee. Ik zit bij de anwb. Ik zit op een fb site voor klanten van de anwb en hier heeft van de week iemand een jaarrekening geplaatst. En die was positief.

En bij dynamisch zijn over het algemeen de prijzen per kWh (veel) lager dan bij gewone maatschappijen en regelmatig "gratis" uren Dus dat scheelt ook een hoop geld. Ik zet dan bijvoorbeeld op die uren de wasmachine of zo aan en laat de opgewekte energie terug leveren. Daar krijg ik dan het bedrag voor wat ik op dat moment voor stroom aan inkoopprijs kwijt zou zijn.
In de winter waren de stroomprijzen bij anwb vaak erg laag.

Dus onder de streep ben je vaak juist bij dynamisch niet duurder uit. Gelijk of goedkoper. Ik ben in ieder geval veel goedkoper uit als bij Eneco.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:21

mvdende schreef:
Sanet schreef:
Vattenfall hier weer eens/nog steeds in de warrie, als ik nu mijn termijnbedragadvies wil bekijken, zegt ie: “U betaalt per jaar, u heeft geen termijn advies.”
Huh? Is dat een optie dan? 1x per jaar gewoon het hele bedrag betalen….?

We wachten het maar af. Onze warmtepomp komt in april als het goed is, onze zonnepanelen helaas pas ergens voor de zomer. Nu zijn de panelen er, de omvormers ook…. Maaaar geen bevestigingsmateriaal om ze aan het dak vast te maken. Wat een gedoe!



Hier óók gesodemieter met de zonnepanelen. Ze zouden 14 maart geïnstalleerd worden, maar vanwege "personeelsgebrek" en omdat ik in een "moeilijke" omgeving woon (uurtje van Rotterdam af, maar monteurs willen kennelijk tegenwoordig geen uurtje auto meer rijden) is de installatie verplaatst naar 3 april. Het is ze geraden dat ze dan ook gewoon komen! Begin januari hadden ze de belofte gedaan dat zij binnen 6 weken panelen op het dak zouden hebben liggen. 3 maanden is nu niet echt 6 weken.......(dit bedrijf is stukken duurder dan de concurrentie, maar toch voor hun gekozen omdat ze zo snel zouden leveren/ installeren.... baal er enorm van dat het uiteindelijk niet had uitgemaakt om voor dit dure bedrijf te kiezen of een goedkopere concurrent die sowieso al in april zouden leveren)


Ik heb dit ook gehad. Landelijke partij. Uiteindelijk, met wat lokale partijen geschakeld (vooral nadat ik 3K kwijt was omdat ze m'n energiecontract gefaald hadden en ik toen een maand later in de oorlog een contract moest afsluiten en er amper sorry vanaf kon. Opzich is de oorlog niet hun schuld, maar had dat energiecontract dan ook gewoon goed geregeld). En daar waren er een aantal die zelfs 3 maanden na het afsluiten van de overeenkomst met de eerste partij, alsnog eerder konden leveren :+ Veel kortere leveringstermijnen dus. En goedkoper ook nog. Vooral als je zegt, dat je al een aanbod voor een datum hebt liggen. Lees: ik heb de oovereenkomst nog voor de oorlog afgesloten.
Toen dus naar een andere partij gegaan, uit principe. Heb ik ook veel gedoe mee, maar ik ben verdoemd ofzo met klusjesmannen. Ze hebben wel een hele goede reputatie, dus denk dat ik de pechvogel ben :+ (ze hebben m'n meterkast verkloot en lekkage veroorzaakt ).

M'n punt is eigenlijk vooral voor de rest - Bij jou is het nu wel heel kortdag - maar als de overeenkomst nog op te zeggen is omdat ze maanden lopen te schuiven, om eens rond te kijken of er niet toevallig bedrijven in de buurt zitten die je nog niet kende en die eens te bellen met "joh, ik heb een partij die dan en dan zou leveren, maar lukt niet. Ze komen nu met datum X. Weet dat het druk is, maar kunnen jullie eerder ?" .
Die korte leveringstijden zijn vaak echt om mensen over te halen, en volgens mij weten ze dondersgoed dat ze het niet waar kunnen maken.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:00

Ik vond het ook echt een drama die zonnepanelen. Alle landelijke partijen hebben zoveel beloftes, maar zou vaak wel maanden duren voor ze geplaatst hebben.

Heb drie kleine lokale benadert. En de beste en goedkoopste kon binnen 2 maanden plaatsen. Echt geluk mee, want het klonk allemaal bijna te mooi om waar te zijn.
Mijn moeder is daar ook voor gegaan en daar zijn ze ook binnen 2 maanden geplaatst.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:06

Menino schreef:
mvdende schreef:



Hier óók gesodemieter met de zonnepanelen. Ze zouden 14 maart geïnstalleerd worden, maar vanwege "personeelsgebrek" en omdat ik in een "moeilijke" omgeving woon (uurtje van Rotterdam af, maar monteurs willen kennelijk tegenwoordig geen uurtje auto meer rijden) is de installatie verplaatst naar 3 april. Het is ze geraden dat ze dan ook gewoon komen! Begin januari hadden ze de belofte gedaan dat zij binnen 6 weken panelen op het dak zouden hebben liggen. 3 maanden is nu niet echt 6 weken.......(dit bedrijf is stukken duurder dan de concurrentie, maar toch voor hun gekozen omdat ze zo snel zouden leveren/ installeren.... baal er enorm van dat het uiteindelijk niet had uitgemaakt om voor dit dure bedrijf te kiezen of een goedkopere concurrent die sowieso al in april zouden leveren)


Ik heb dit ook gehad. Landelijke partij. Uiteindelijk, met wat lokale partijen geschakeld (vooral nadat ik 3K kwijt was omdat ze m'n energiecontract gefaald hadden en ik toen een maand later in de oorlog een contract moest afsluiten en er amper sorry vanaf kon. Opzich is de oorlog niet hun schuld, maar had dat energiecontract dan ook gewoon goed geregeld). En daar waren er een aantal die zelfs 3 maanden na het afsluiten van de overeenkomst met de eerste partij, alsnog eerder konden leveren :+ Veel kortere leveringstermijnen dus. En goedkoper ook nog. Vooral als je zegt, dat je al een aanbod voor een datum hebt liggen. Lees: ik heb de oovereenkomst nog voor de oorlog afgesloten.
Toen dus naar een andere partij gegaan, uit principe. Heb ik ook veel gedoe mee, maar ik ben verdoemd ofzo met klusjesmannen. Ze hebben wel een hele goede reputatie, dus denk dat ik de pechvogel ben :+ (ze hebben m'n meterkast verkloot en lekkage veroorzaakt ).

M'n punt is eigenlijk vooral voor de rest - Bij jou is het nu wel heel kortdag - maar als de overeenkomst nog op te zeggen is omdat ze maanden lopen te schuiven, om eens rond te kijken of er niet toevallig bedrijven in de buurt zitten die je nog niet kende en die eens te bellen met "joh, ik heb een partij die dan en dan zou leveren, maar lukt niet. Ze komen nu met datum X. Weet dat het druk is, maar kunnen jullie eerder ?" .
Die korte leveringstijden zijn vaak echt om mensen over te halen, en volgens mij weten ze dondersgoed dat ze het niet waar kunnen maken.



Daar heb ik over nagedacht, maar toen ik in Januari verschillende bedrijven gebeld heb, waren overal de levertijden 4-5 maanden, behalve bij dit bedrijf. En ze kwamen met een plausibele verklaring daarvoor. Dat zal nu niet veranderd zijn. Geen enkel bedrijf wat binnen 5 (nu 3) weken zonnepanelen komt leggen. Dus boze Mvdende, maar ik kon niets.... behalve boos en zuchtend maar akkoord gaan met begin april. Wat óók niet meehelpt is dat vele bedrijven Bergen op zoom het einde van de wereld lijken te vinden.... véél te ver van de bewoonde wereld af kennelijk :+

Dus nog maar een paar weken geduld hebben dus...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:08

Mvdende, ik vrees dat je de uitleg over salderen bij dynamische leveranciers wat verkeerd uitlegt.
De prijzen per uur zijn netto tarieven, daar komen de belastingen ed nog overheen. Bij dynamisch krijg je sowieso het netto uurtarief vergoed, en bij salderen tot je verbruik betaal je geen belastingen ed.
Tel daar bij op dat andere aanbieders een veel hoger kwh tarief hebben en juist een veel lagere terugleververgoeding. Dynamisch pakt veelal juist voordeliger uit.

Die salderingsregeling gaat er af hoor. Is al door de 2e kamer en zal in 1e kamer echt niet struikelen over bbb.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:35


mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:52

Dees schreef:
Mvdende, ik vrees dat je de uitleg over salderen bij dynamische leveranciers wat verkeerd uitlegt.
De prijzen per uur zijn netto tarieven, daar komen de belastingen ed nog overheen. Bij dynamisch krijg je sowieso het netto uurtarief vergoed, en bij salderen tot je verbruik betaal je geen belastingen ed.
Tel daar bij op dat andere aanbieders een veel hoger kwh tarief hebben en juist een veel lagere terugleververgoeding. Dynamisch pakt veelal juist voordeliger uit.

Die salderingsregeling gaat er af hoor. Is al door de 2e kamer en zal in 1e kamer echt niet struikelen over bbb.



Dan snap ik het verkeerd?

Maar stel, in de zomer met volop zon is het totale tarief, kaal+ belastingen €0,20 per kwh voor het tijdslot 13:00 14:00 Ik wek met mijn zonnepanelen 10kwh op in dat uur die ik volledig teruglever. Dan krijg ik voor die 10kwh 10x€0,20= €2. Of dus €0,20 per kwh

In de winter is het totale tarief €0,50 per kwh Van 13:00 tot 14:00 Het is zwaar bewolkt, de panelen brengen niets op. Ik zet de wasmachine, droger én vaatwasser tegelijk aan (dat kan in mijn situatie en dat gebeurt zeer regelmatig) en verbruik z'n 10kwh (teveel, maar rekent makkelijker) dan kost die 10kwh mij 10x€0,5= €5.

Diezelfde 10kwh heeft mij in de zomer maar €2 opgeleverd, en dus maak ik in deze rekensom €3 verlies, door de energie in de zomer niet te verbruiken, maar terug te leveren en in de winter die energie juist te kopen.

Bij een standaard energiemaatschappij kunnen de kosten per kwh misschien hoger zijn, maar als ik evenveel verbruik in 1 jaar dan dat ik terug lever, dan wordt alles tegen elkaar weggestreept. Dus 10kwh in de zomer terug geleverd = 10kwh in de winter kunnen gebruiken.

Of gaat er hier iets verkeerd?

Edit:

Volgens mij kan een dynamisch contact wél voordeliger zijn als je veel meer opwekt dan dat je zelf verbruikt. Omdat inderdaad de terugleververgoeding bij een dynamisch contact veelal hoger is dan bij een standaard energiemaatschappij. En omdat de terugleververgoeding zo hoog is, kom je onder aan de streep waarschijnlijker voordeliger uit, dan bij een standaard energiemaatschappij waarbij je bijvoorbeeld maar €0,9 per kwh vergoed krijgt.

Alleen in mijn geval ga ik waarschijnlijk maar minimaal méér opwekken dan wat ik over een jaar verbruik, dus dan is één op één weg kunnen strepen waarschijnlijk voordeliger voor mij.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 20-03-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:03

Het wordt toch gewoon per jaar verrekend wat je verbruikt en geleverd hebt? En pas als teruglevering meer is krijg je een vergoeding?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:11

MyWishMax schreef:
Het wordt toch gewoon per jaar verrekend wat je verbruikt en geleverd hebt? En pas als teruglevering meer is krijg je een vergoeding?


Niet bij dynamisch. Daar wordt per uur gesaldeerd

Citaat:
Wek je met zonnepanelen stroom op die je niet zelf meteen gebruikt? Dan verkoop je die stroom aan je energieleverancier.
De energieleverancier is verplicht die teruggeleverde stroom te verrekenen met de stroom die je hebt afgenomen. Dat is de salderingsregeling.
Je energieleverancier betaalt voor de stroom die je teruglevert hetzelfde bedrag per kilowattuur (kWh) als jij. Dus van je verbruik per jaar wordt je teruggeleverde stroom afgetrokken.
Er hoort nog wel een 'maar' bij, daar komen we zo op terug.


Terugleververgoeding stroom
Het verrekenen van je teruggeleverde stroom werkt volgens de salderingsregeling voor zonnepanelen. Op je jaarlijkse afrekening van je stroomleverancier krijg je voor iedere teruggeleverde kWh een vergoeding. Dat heet de terugleververgoeding. Heb je een vast of variabel contract? Dan staat de terugleververgoeding een bepaalde periode vast. Net zoals je energietarief.

Het bedrag dat je betaalt per kWh krijg je ook als je een kWh teruglevert.

Voorbeeld van terugleververgoeding
Jaarverbruik is 3000 kWh.
Je hebt 1000 kWh met zonnepanelen opgewekt.
Daarvan heb je 300 kWh direct verbruikt.
Je vaste tarief is € 0,24 per kWh.
Van je jaarverbruik (3000 kWh) gaat de zelf opgewekte 300 kWh af.
Blijft over 2700 kWh à € 0,24 = € 648 aan kosten voor stroomverbruik bij je energieleverancier.

De rest van de opgewekte stroom van je zonnepanelen (1000 - 300 = 700 kWh) lever je terug aan de energieleverancier.
700 kWh à € 0,24 = € 168 terugleververgoeding.

Je betaalt aan je energieleverancier € 648 - € 168 = € 480.

Als je meer stroom teruglevert in een jaar dan je verbruikt (overschot)?
Je jaarlijkse stroomverbruik wordt verminderd met wat je teruglevert. Lever je méér terug dan je hebt verbruikt, dan krijg je een andere vergoeding voor zo’n overschot. De extra stroom die je teruglevert bovenop wat je in een jaar verbruikt, valt buiten de salderingsregeling.

In dat geval moet je energieleverancier jou een 'redelijke' terugleververgoeding per kWh geven en deze mag zelf bepalen wat redelijk is. De Autoriteit Consument en Markt houdt die vergoedingen in de gaten.

In de praktijk komt het erop neer dat je terugleververgoeding voor het overschot bijna altijd (veel) lager ligt dan het tarief dat je betaalt voor de stroom die je afneemt. Niet alleen is de terugleververgoeding exclusief energiebelasting en overheidsvergoedingen (zie ook het artikel Wat kost 1 kWh?).

Ook rekent een leverancier bij een vast of variabel contract zelf vaak met een (veel) lagere prijs voor teruglevering dan voor je verbruik. 7 cent per kWh kan al beschouwd worden als 'redelijk'.

Voorbeeld van terugleververgoeding bij overschot
Dynamische terugleververgoeding
Ook bij een dynamisch energiecontract kun je salderen, dat werkt anders dan bij een energiecontract met vaste vergoeding. Een dynamisch contract werkt met uurtarieven, er is daarom géén vast teruglevertarief. Dat tarief hangt af van de actuele inkoopprijzen, die verschillen per uur.

Je terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief dat je op dat moment zou betalen voor je verbruik, inclusief alle energiebelasting. Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' alleen vaak exclusief alle energiebelastingen.

De vergoeding per teruggeleverde kWh kan hoger of lager zijn dan bij een vast contract. Dat hangt af van de actuele stroomprijs. Deze is soms zelfs negatief, dan krijg je geld als je stroom gebruikt. Voor het terugleveren betaal je dan juist. Dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct te verbruiken.

Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs

Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.

Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.

Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.

site ANWB.

En hier zit direct mijn grootste angst: want wàt als de terugleververgoeding in de zomer uiteindelijk lager is dan de prijs van een kWh in de winter?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:29

Ze zijn toch sowieso bezig met een wet om salderen per jaar te laten gaan en niet per maand oid. Die was er al, maar begin dit jaar gaan ze er weer over stemmen en waarschijnlijk wel invoeren.

Citaat:
Bij dynamisch jaarsalderen kijkt de leverancier ieder uur hoeveel kWh elektriciteit je hebt teruggegeven aan het net en hoeveel kWh elektriciteit je hebt verbruikt. De verrekening vindt wel op jaarbasis plaats, waarbij je alleen belasting betaalt over je netto verbruik.
Dynamisch salderen
Extra informatie:

Bij dynamisch salderen wordt na één jaar de totale, gemiddelde waarde van de opgewekte stroom (incl. energiebelasting en btw) verrekend met de totale, gemiddelde waarde van de verbruikte stroom (incl. energiebelasting en btw). Je betaalt alleen energiebelasting en btw over je nettoverbruik.

Energievergelijken.nl

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:32

Ik snap wel dat de uitleg anwb met zonnepanelen niet begrepen wordt. Die jaarrekening op fb snap ik al helemaal niet.

Die angst is toch onterecht want de Kwh die je verbruikt op jaarbasis wordt eerst van de opgewekte energie afgetrokken.
Bij overschot krijg je dan een vergoeding die gelijk staat aan de uurprijs van het moment dat deze opgewekt zijn.

Hoe ze dan bepalen welke verrekend zijn en welke vergoed worden, dat is me nog niet duidelijk.
Ze gaan nu in het rekeningvoorbeeld hierboven uit van een negatieve opbrengst maar dat is niet vaak heb ik begrepen.
Mijn ervaring is dat bij een overschot je met een vast contract ook waardelozen tarieven krijgt.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:35

Ja, je ziet 7 cent tot 16 cent oid als teruglever tarief. Een stuk lager dus als de tarieven die jebetaald voor de stroom zelf. Dan klinkt dynamisch beter, het is iig dezelfde prijs.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:28

MyWishMax schreef:
Het wordt toch gewoon per jaar verrekend wat je verbruikt en geleverd hebt? En pas als teruglevering meer is krijg je een vergoeding?


Ja. Wordt gewoon per jaar verrekend. Alleen bij een "gewone" energie maatschappij zoals eneco heb je een vast bedrag waarmee de uren verrekend wordt en bij dynamisch wordt er gerekend met de uurprijs die op dat moment gold.

Bij een dynamische contract ook teruglever vergoeding voor het overschot aan stroom

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:31

Ik heb nog niet meegemaakt dat het kWh tarief bij ANWB boven de 40 cent zat.

Vandaag 1,1kWh teruggekeerd tegen 15 cent kaal tarief.
Tja. Daar kunnen een boel "traditionele leveranciers" niet aan tippen.

Ik denk dat ik bottom-line behoorlijk goed zit bij Anwb.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:18

mvdende schreef:
Niet bij dynamisch. Daar wordt per uur gesaldeerd


Nee, de afgenomen uren en de opgewekte uren worden gewoon jaarlijks op elkaar weg gestreept en overschot jaarlijks gesaldeerd.
Alleen bij dynamisch wordt dat dus met dynamische uurprijzen verrekend. Hoe dat weet ik niet. Maar wel jaarlijks. Mag namelijk niet per uur of maandelijks.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:38

Ik snap soms echt geen drol van de berekeningen...
Ik krijg een fors bedrag terug bij mijn eindafrekening maar mijn nieuwe maandbedrag wordt alsnog verdubbeld... :+ Heb hem meteen maar weer omlaag gezet.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:12

Muurp schreef:
Ik snap soms echt geen drol van de berekeningen...
Ik krijg een fors bedrag terug bij mijn eindafrekening maar mijn nieuwe maandbedrag wordt alsnog verdubbeld... :+ Heb hem meteen maar weer omlaag gezet.


Inderdaad , soms geen touw meer aan vast te knopen, hier werd ons voorschot afgelopen week op 10 euro gezet?! Huh?? Waarom??? Zelfs in de zomermaanden verbruik je nog meer dan 10 euro! Hoe ze er bij komen Joost mag het weten, maar snel weer op oude voorschot gezet

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:37

Mail van de ANWB morgen gratis stroom van 10 tot 16 uur. Ik moet daar echt om lachen. Dus ik zet echt de vaatwasser, de wasmachine en de droger aan en misschien ga ik ook nog wel stofzuigen :D

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:43

Het voorschot heeft niks te maken met wat je in die maand verbruikt, het is het geschatte totaalbedrag gedeeld door 12 maanden van het hele jaar van de jaarafrekening. En dat bedrag was heel hoog ingeschat tot de dalende prijzen van februari. Ons voorschot ging ook van 950 euro maar 25 euro, omdat ze nu met de dalende prijzen de inschatting terug kunnen zetten naar de tarieven van de komende tijd. Hier klopt het, ik houd alles bij en ik kom op ong hetzelfde uit tot juli. Wel fijn dat we tot onze jaarafrekening in juli zo weinig nog maar hoeven te betalen als dit zo blijft.

Binnenkort nog even de TEK aanvragen en dan krijgen we nog 50% van wat we meer betaald hebben dan het prijsplafond terug
vanaf november vorig jaar. Dat scheelt ook veel, hopen dat we goedgekeurd worden daarvoor.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:44

daffodil schreef:
Mail van de ANWB morgen gratis stroom van 10 tot 16 uur. Ik moet daar echt om lachen. Dus ik zet echt de vaatwasser, de wasmachine en de droger aan en misschien ga ik ook nog wel stofzuigen :D

Daar komt wel nog energiebelasting bij, toch? Maar alsnog ideaal om van zo'n lage prijs te kunnen profiteren natuurlijk :D

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 00:12

Afbeelding

Zelfs negatieve kostprijs. :D

Maar laat je niet bedotten, zelfs wanneer het kale tarief 0,00 per kWh is, betaal je nog altijd 17 cent per kWh.
Het goedkoopste is nog altijd helemaal niets verbruiken :)

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 06:10

Grainey schreef:
Het voorschot heeft niks te maken met wat je in die maand verbruikt, het is het geschatte totaalbedrag gedeeld door 12 maanden van het hele jaar van de jaarafrekening. En dat bedrag was heel hoog ingeschat tot de dalende prijzen van februari. Ons voorschot ging ook van 950 euro maar 25 euro, omdat ze nu met de dalende prijzen de inschatting terug kunnen zetten naar de tarieven van de komende tijd. Hier klopt het, ik houd alles bij en ik kom op ong hetzelfde uit tot juli. Wel fijn dat we tot onze jaarafrekening in juli zo weinig nog maar hoeven te betalen als dit zo blijft.

Binnenkort nog even de TEK aanvragen en dan krijgen we nog 50% van wat we meer betaald hebben dan het prijsplafond terug
vanaf november vorig jaar. Dat scheelt ook veel, hopen dat we goedgekeurd worden daarvoor.


Joh??? Echt?! dat eerste snap ik ook wel, maar dan nog is 10 euro per maand te weinig! De maandelijkse kosten (ODE) is nog meer dan een tientje, zelfs al worden de prijzen weer die van 2020! En dalende prijzen? (Nog) niet bij Essent hoor! Ja we kunnen een half jaar contract krijgen vanaf 1 april tot en met oktober, duh ik wil een contract met eerlijke tarieven van oktober tot en met maart!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:11

Dan is het voor jou anders dan bij ons, wij kunnen wel een vast jaarcontract krijgen bij essent (sinds begin februari) en onze tarieven dalen wel flink per 1 april. Dan zou ik als ik jou was je opties bekijken om bij een ander te gaan waar je dan inderdaad wel lagere tarieven krijgt. Onze vaste maandelijkse kosten zijn ook meer dan die 25 euro die we per maand moeten betalen nog, maar ik neem aan dat ze dat gaan verrekenen. Ik had uitgerekend dat wij zo'n 2200 euro teveel betaald hadden tot nu toe en ons gasverbruik zit vanaf maart op 0 tot oktober. Van die 2200 euro kunnen die 4-5 maanden vaste kosten betaald worden dacht ik. Mocht het anders zijn dan horen we het wel van essent.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:18

Hoe lang het bij jullie de jaar rekening geduurt? We wachten nu al 8 weken

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:17

Mijn contract liep tot 17 februari en ik had gisteren de eindafrekening binnen. Vanaf 1 mei 2100 euro terug :o