Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:47

Ik gebruik een stuk beton gaas, kun je makkelijk weer weghalen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:24

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het concept binnen uitvoeren?

Ik woon in een kamer en heb een klein balkonnetje. Ik ben van plan om 1 courgette plant in een grote pot op het balkon te zetten (dan is die wel vol). Daarnaast wil ik de muur waar het meeste licht opvalt gebruiken om een verticale moestuin te starten. Voor een deel door te werken met het idee van makkelijke moestuin, en een deel door aan een schuttingtrelis aan de muur het één en ander in potjes op te hangen.

Ik had nog cherrytomaatjes zaadjes en heb wat zoete paprika zaadjes gezaaid. Verder moet ik nog bedenken wat ik handig en leuk vind om te zaaien.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:17

Courgette is leuk en lekker maar met beperkte ruimte zou ik het niet adviseren. Omdat het lang je enige bak bezet houdt.

Ik zou liever kijken naar snel groeiende en laagblijvende groente en eventueel kijken of je mbv een tafeltje oid 2 niveaus kan maken.

En dan in de onderste bak dingen als sla, radijs, spinazie. Misschien rode biet.
En in de bovenste sugarsnaps, boterboontjes, paksoi. Zoiets.

Verticale tuin zou moeten kunnen. Een groente waarvan er 4 in een vak kunnen (bijv. kropsla, pluksla) kan je 1 doen in een pot van ca. 15 cm. Groente waarvan er 9 in een vak (bijv. rucola) kunnen kan er 1 in een pot van ca. 10 cm.
Beetje creatief zijn en gewoon beginnen /uitproberen. Al doende leert men.

Let op dat tomaten klimmers zijn. Mijn pruimtomaat heb ik vorig jaar gekopt toen die de dakgoot bereikt had.

Pepers en paprika houden wel van warmte. Geen idee hoe dat gaat maar binnen is daarvoor zeker te overwegen.
Voor veel groenten echter zal binnen te warm zijn. Zeker in de zomer. Sla, spinazie, rucola ed gaat dan snel doorschieten.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 16:06

Zo, hier de moestuin bakken deze week gevuld en de eerste zaadjes zitten in de grond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:08


Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:45

Mooie bakken gaucho!

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:51

moonsparkle schreef:
Mooie bakken gaucho

Hierin staat wat over hoe ik peulen laat klimmen https://www.onderwegmettamara.com/de-pe ... -moestuin/

Een tomatenplant bind ik aan 1 stevige bamboestok



Aah kijk, dit is de tip van de dag! Ik heb kippengaas en bamboestokken liggen dus kan daar best wat van maken

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:30

Schuur_ schreef:
moonsparkle schreef:
Mooie bakken gaucho

Hierin staat wat over hoe ik peulen laat klimmen https://www.onderwegmettamara.com/de-pe ... -moestuin/

Een tomatenplant bind ik aan 1 stevige bamboestok



Aah kijk, dit is de tip van de dag! Ik heb kippengaas en bamboestokken liggen dus kan daar best wat van maken


Iedereen heeft zo zijn voorkeuren denk ik qua rekken etc, maar ik ben hier al een paar jaar tevreden over :D ook omdat ik het dan in de winter kan opbergen.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:05

Hoi! Ik meld me ook, 2 bakken van 1 bij 1m. Ik heb ze vorige week ingezaaid en gebruik de app, daar zou ik na 1 week toch wel radijs zaailingen moeten zien maar er gebeurd nog niks :(. Hoe zit het bij anderen die nu al zaaien? Komt het door de kou of doe ik iets verkeerd?

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:34

Komt door de kou Karlijn.
Bij mij zijn nu de rucola, spinazie en een enkele radijs boven. Wel met bijna een week vertraging.

Sowieso duurt het kiemen en opkomen bij mij vaak wat langer dan er in de app staat.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 12:55

Ik volg dit jaar ook de app en merk dat door de kou het allemaal wat langer duurt voordat de zaailingen boven komen. Rucola en radijs laten zich nu zien en de mini kropsla zie ik iets groen dus verwacht met ee dag of 2 daar ook echt mooie zaailingen te hebben.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 13:06

Ik kijk niet zo naar hoe lang het zou moeten duren, want soms duurt het veel langer :') ik heb een keer gedacht nou het zal wel niks meer worden en toen heb ik meer gezaaid van hetzelfde op dezelfde plek in de volle grond. Nou daarna was het een chaos want alles kwam op

Lunameyza

Berichten: 547
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 14:24

Haha nou ik heb dus precies hetzelfde gedaan moonsparkle, ben benieuwd of alles op gaat komen :') zal niet zo'n probleem zijn want het gaat over lente ui, maar het opkomen duurt zo lang dat ik de hoop een beetje aan het opgeven was in de eerste zaadjes :')

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:53

Whooeeewww eindelijk het eerste geplant voor dit jaar *\o/*

3 x bloemkool is aan het groeien. Dit had ik afgelopen winter nog geplaatst.
En nu net spinazie geplant en 2 uien die in het zakje al groen blad kregen. Of die wat worden geen idee _O-
Morgen nog maar 2-3 zaadjes ijsbergsla en tomaat etc voorzaaien

Krabburger

Berichten: 79
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:13

Mag ik hier ook een vraag stellen? Wij zijn druk bezig met de voorbereiding van onze moestuin, willen het dit weekend klaar hebben *\o/* . Alleen ik heb echt 0 ervaring met een moestuin.

oke eerste domme vraag, plant je 1 zaadje per gaatje of doe je bijv 3 zaadjes in een gaatje :')

Ik heb een bramenplant gekocht, maar twijfel nu toch heel erg of ik deze er wel in moet zetten i.v.m. woekeren. Wat is handig, in een pot (als dat kan) of niet in de buurt van de moestuin planten, of gewoon erbij zetten?

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:32

Ik kan de makkelijke moestuin app aanraden. Ook als je geen mm mix of bakken hebt. Ik heb ook eigen bakken en normaal zand. Maar het helpt je heel goed op weg

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 12:34

neline11 schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen? Wij zijn druk bezig met de voorbereiding van onze moestuin, willen het dit weekend klaar hebben *\o/* . Alleen ik heb echt 0 ervaring met een moestuin.

oke eerste domme vraag, plant je 1 zaadje per gaatje of doe je bijv 3 zaadjes in een gaatje :')

Ik heb een bramenplant gekocht, maar twijfel nu toch heel erg of ik deze er wel in moet zetten i.v.m. woekeren. Wat is handig, in een pot (als dat kan) of niet in de buurt van de moestuin planten, of gewoon erbij zetten?



Ik doe eigenlijk 1 zaadje per gaatje behalve bij wortels want die zaadjes zijn zo klein :') zodra het dan op komt en ze staan te dicht op elkaar dan haal ik wat te dicht op elkaar staat eruit.

Bij tomaten voorzaaien maak ik eigenlijk niet echt gaatjes. Ik leg ze op een laagje grond en doe daar weer een laagje op.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:33

@Gaucho: het zakje zaad op je foto, middelste rij helemaal rechts. Is dat meerkleurige bleekselderij?


neline11 schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen? Wij zijn druk bezig met de voorbereiding van onze moestuin, willen het dit weekend klaar hebben *\o/* . Alleen ik heb echt 0 ervaring met een moestuin.

oke eerste domme vraag, plant je 1 zaadje per gaatje of doe je bijv 3 zaadjes in een gaatje :')

Ik heb een bramenplant gekocht, maar twijfel nu toch heel erg of ik deze er wel in moet zetten i.v.m. woekeren. Wat is handig, in een pot (als dat kan) of niet in de buurt van de moestuin planten, of gewoon erbij zetten?

Twee of 3 zaden per gaatje en na het opkomen uitdunnen: de mooiste laat je staan. Bij bijv. sla, spinazie enz kan je ook proberen vlak bij elkaar maar wel elk op een eigen plekje te zaaien. Als er dan ergens niets opkomt kan je een plantje overzetten.

Bij groentes waarbij je de knol/wortel wil eten (radijs, biet, wortel etc) werkt dat niet. Door het verspenen kan je het worteltje beschadigen waardoor je geen mooie wortel/knol krijgt. Die zaai je dus altijd op de plek en dan uitdunnen. Ook niet voorzaaien, direct in de grond.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:11

Femek2902 schreef:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het concept binnen uitvoeren?

Ik woon in een kamer en heb een klein balkonnetje. Ik ben van plan om 1 courgette plant in een grote pot op het balkon te zetten (dan is die wel vol). Daarnaast wil ik de muur waar het meeste licht opvalt gebruiken om een verticale moestuin te starten. Voor een deel door te werken met het idee van makkelijke moestuin, en een deel door aan een schuttingtrelis aan de muur het één en ander in potjes op te hangen.

Ik had nog cherrytomaatjes zaadjes en heb wat zoete paprika zaadjes gezaaid. Verder moet ik nog bedenken wat ik handig en leuk vind om te zaaien.

Als je een beetje stevige balustrade hebt op je balkon zou je daar ook nog bakken aan kunnen hangen. Bij voorbeeld met microgreens. Dan kun je na een paar weken je zelfgekweekte salade eten. Ik wil het dit jaar eens met bietjes, zonnebloemen, erwten en spinazie gaan proberen.

Hier ook een klein balkon, ongeveer 1,10 bij 2,20 meter en erg op de wind. Heb er een bak met aardbeiplantjes, een blauwebessenstruikje (beiden achter een schot, dus uit de wind maar helaas ook wat minder zon), een knoflookplantje en een kattenkruid voor mijn huisgenootjes ;) De aardbeien en blauwe bessen heb ik omdat ik die graag eet maar ze in de winkel eigenlijk erg duur vind. Nou is alles duurder geworden, maar dingen als tomaten, aardappelen enzo ben je gewoon minder aan kwijt dan zacht fruit. Voor mij zijn blauwe bessen in de zomer echt dagelijkse kost.

O ja, ik heb ook nog een bak met narcissen die heel lente-achtig staan te wezen en een bak met tulpen die maar niet kunnen besluiten om echt tot bloei te komen.

Straks als het warm genoeg is gaan de citroenplanten en de kruiden (dille, basilicum, bieslook) naar buiten op zomerbalkonvakantie. De overige kamerplanten blijven binnen, de zon op het balkon is te fel voor ze.

En dan staat mijn balkonnetje echt wel vol :P

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 15:20

@Roodvos: meerkleurige snijbiet (Chard), ik heb er 6 in een vak gezaaid om ze wat jobnger te oogsten, als baby leaves voor in de sla. Daarnaast ook gewone snijbiet, Swiss chard en Red Chard.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:55

Dank je Gaucho. Ziet er leuk uit. Leuk ook die gekleurde radijsjes.
Dat is het leuke van je eigen moestuin hè, kan je dingen verbouwen die niet standaard in de winkel liggen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:50

Vraagje.
Wie hebben er hier allemaal een kas en heb je dan met glas of met polycarbonaat?

Ik ben aan het rondkijken maat wil eigenlijk geen 1500 euro er aan uitgeven.
Ik zoek een kleintje van max 2x2 meter ongeveer.
Zie op vida xl genoeg betaalbare maar die met polycarbonaat krijgen slechte recensies en die meest betaalbare met glas 1 recensie. (Ook slecht)

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:00

ClaudiaHS schreef:
Vraagje.
Wie hebben er hier allemaal een kas en heb je dan met glas of met polycarbonaat?

Ik ben aan het rondkijken maat wil eigenlijk geen 1500 euro er aan uitgeven.
Ik zoek een kleintje van max 2x2 meter ongeveer.
Zie op vida xl genoeg betaalbare maar die met polycarbonaat krijgen slechte recensies en die meest betaalbare met glas 1 recensie. (Ook slecht)



Woonde je niet dichtbij Duitsland?
Misschien in 't Duits kijken

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:02

Ik heb een glazen muurkas. Waait echt niet zomaar kapot.
Ik lees op fb bij diverse moestuin groepen dat die vidaxl dingen heel snel kapot waaien. Met het minste zuchtje wind.
Zou liever meer geld uitgeven voor iets fatsoenlijks. Op mp kun je ook glazen kassen vinden, soms een ruitje kapot maar dat is zo gefixt.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:00

Glazen kas.

Zorg dat je kijkt voor een frame van ijzer en geen aluminium.