Honden afschrikken met ultrasoon geluid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 23:55

Nicje87 schreef:
Effectiever is als je roept dat je paard naar honden slaat denk ik. :+

Niet helemaal hetzelfde maar dit heb ik geprobeerd met mijn hond, die had ik aangelijnd bij me (in aanlijn gebied) en er komt een hond op me af. Dus ik roep: mijn hond bijt! Zegt die eigenaar: mooi dan leert ‘ie eens af dat hij weg loopt naar elke hond… Zucht.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:22

Citaat:
IK wordt er stik zenuwachtig van, omdat die honden achterlangs rennen en ik dan niet zie of ze in zijn benen/staart hangen. Ik had er vorige keer eentje die bijna in zijn kin hing, gelukkig was de hond net te klein om er echt bij te komen. Ik heb een zweep bij me maar als ik daarmee de hond op afstand hou krijg ik dus bedreigingen van de eigenaar naar mijn hoofd. Ik zit daar gewoon niet op te wachten. Sommige mensen beseffen niet dat als mijn paard uithaalt die hond dood

Ik zeg dat wel tegen hondeneigenaren dat als mijn pony uithaalt hun hond dat niet overleeft en nee mijn pony reageert doorgaans niet op honden, tenzij ze hem echt blijven lastigvallen, naar de hoeven jagen etc.
Als jij je paard beschermt door de honden met je zweep op afstand te houden, dan doe je niets verkeerd en je moet je dan ook niet gaan aanpassen aan de hondeneigenaar. Je kan ook antwoorden dat je de hond op afstand probeert te houden om te voorkomen dat hij door je paard getrapt wordt.
Als jij er voornamelijk zenuwachtig bij wordt en (terecht) last hebt van bedreigingen als je je paard probeert te beschermen, dan zou ik in plaats van zo’n apparaatje eerder gaan zoeken naar een cursus / training omgaan met agressie. Dat gaat je denk ik meer positiefs opleveren (op meerdere vlakken) dan zo’n apparaatje. Een agressieve hondeneigenaar gaat niet minder agressief zijn / bedreigen door dat apparaatje en de reactie van de hond op dat geluid is niet noodzakelijk de reactie die je voor ogen hebt. Wellicht heb je er meer aan als je stevig in je schoenen staat, weet hoe je kan reageren, je achter je beslissingen en handelen staat en je enkel de verantwoordelijkheid die jou toebehoort op je neemt.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 09:27

Ik sta prima stevig in mijn schoenen, dat is ook juist waar die eigenaar op reageerde, ik nam de verantwoordelijkheid op me om mijn paard te beschermen. Omgaan met agressie lukt me prima, ik heb in deze deëscalerend gewerkt waardoor het niet uit de hand is gelopen, ik wilde mijn paard niet in gevaar brengen door hem los te moeten laten. Ik heb op een vecht sport gezeten en als hij wel had uitgehaald had hij er gewoon eentje terug gehad. Maar ik heb er gewoon geen zin in, dat is wel te begrijpen toch? Dus daarom dat ik ook eerder al aangaf; ik vind alle adviezen hoe ik moet omgaan met de hond en eigenaar heel aardig van jullie maar ik heb er gewoon geen zin in. Het kost me teveel stress en ontneemt me het plezier.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 26-03-23 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Honden afschrikken met ultrasoon geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:30

Ik merk juist wel dat als ik een GoPro op heb men wat beleefder is ofzo.. dan hoeft hij nog niet eens aan te staan.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 09:35

Captain schreef:
Ik merk juist wel dat als ik een GoPro op heb men wat beleefder is ofzo.. dan hoeft hij nog niet eens aan te staan.

Haha ja, dat is natuurlijk ook nog wel te proberen

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:57

xSCWx schreef:
Ik heb op een vecht sport gezeten en als hij wel had uitgehaald had hij er gewoon eentje terug gehad.


Agressie bedoel ik in de ruime zin van het woord. Niet enkel fysiek dus, maar bv ook verbaal (bedreigen is eveneens een agressieve handeling).

xSCWx schreef:
Ik nam de verantwoordelijkheid op me om mijn paard te beschermen.

Ik bedoelde niet dat je de verantwoordelijkheid voor je paard niet opneemt. Ik bedoelde vooral: als jij jouw verantwoordelijkheid opneemt en de hondeneigenaar roept zijn hond niet terug of zo, dan is het niet jouw verantwoordelijkheid wat er met de hond gebeurd. Dat is de verantwoordelijkheid van de hondeneigenaar. Het is aan de hondeneigenaar om zijn hond te beschermen en dus te voorkomen dat hij getrapt wordt door een paard waar hij op afgestormd is (maw te zorgen dat zijn hond niet op een paard afstormt).

xSCWx schreef:
Maar ik heb er gewoon geen zin in, dat is wel te begrijpen toch? Dus daarom dat ik ook eerder al aangaf; ik vind alle adviezen hoe ik moet omgaan met de hond en eigenaar heel aardig van jullie maar ik heb er gewoon geen zin in. Het kost me teveel stress en ontneemt me het plezier.


Ik denk niet dat hier iemand gezegd heeft dat zulke situaties prettig zijn of het iets is waar je zin in hebt. Je wil een fijne buitenrit maken met je paard "zonder gedoe" en dat is niet meer dan logisch. Het enige wat sommige mensen, waaronder ik, zeggen is dat er ook alternatieven (die mogelijk beter werken) zijn voor zo'n apparaatje. Als je vraagt naar mensen hun ervaring met zo'n apparaatje tijdens een buitenrit in een losloopzone voor honden, dan kan je verwachten dat daar voor en tegenstanders op reageren, er ook hondeneigenaren reageren, ook mogelijke nadelen benoemd worden of er geadviseerd wordt na te gaan in hoeverre zoiets toegestaan is.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:59

Ik las iemand over de hond die bang is voor een waterpistool. Zie ik nu dus voor me, dan doet je zo'n cowboyding om waar een pistool in kan en neem je een waterpistool mee op buitenrit :D Bij vervelende honden: pieuwpieuw!

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 00:05

Haha is ook nog een optie ja :j ik las in mijn zoektocht dat fietsers dit doen met hun waterbidon, schijnt erg goed te werken.