Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 15:41

Storm schreef:
asjemenou schreef:
Dan heeft ze meer teruggekregen dan dat ze betaald heeft?
Dat is leuk!


Dat komt door de vermindering energielelasting. Dat was over 2022 een kleine 800 euro. Dit jaar naar een kleine 600 euro gezakt.


Klopt! En dan nog die 2 keer 190 euro. Wel heel lekker als je voor het eerst echt alles zelf moet betalen.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 18:21

ik had dat ook inderdaad, mee terug dan betaald. Dit jaar was mijn bedrag op 42 per maand gezet, maar liep nu al in de min, dus naar 100 pm gezet. Zou dan verwachten ze 500-900 gaan terugkrijgen. Maar liever terugkrijgen dan bijbetalen. Ik zit bij Vattenfall dus ben niet echt bang dat ze failliet zullen gaan.

Sanet

Berichten: 7941
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 11:51

Goed nieuws hier!
Onze all electric warmte pomp komt 11 april al waarschijnlijk. Dat is heel fijn, want onze CV ketel is op sterven na dood, ik moet hem constant bijvullen, zeker 1x per dag, soms vaker.
En de zonnepanelen komen mogelijk begin mei al! *\o/*

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:26


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:50

_-:( echt joh waar zijn die gasten mee bezig. Klantjes lokken bij anderen maar hun vaste klanten laten stikken onder het mom die kunnen toch geen kant op. :n Schandalig. Hopelijk kan daar iets mee gebeuren.

Ik kreeg gister bericht dat de tarieven flink gaan dalen per 1 mei. Ik laat wel het maandbedrag staan. Dat staat al op een bescheiden 125 euro per maand dus dat is best.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:20

Die boosheid op Vattenfall vind ik niet helemaal terecht. Die mensen werden tenslotte ook niet boos toen de prijzen omhoog gingen en zij nog tot max 3 maanden konden profiteren van laag tarief.

Ik heb bij ANWB verlaging van maandtarief aangevraagd. Ik blijf door meer stroom en minder gas verbruik ruim onder het maandbedrag in maart. Dan kan ik de zomermaanden altijd nog gebruiken om wat te sparen doordat het verbruik dan natuurlijk nog minder wordt en dan kijk ik in het najaar wel weer.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:40

wouterpaard schreef:
https://www.manners.nl/vattenfall-onder ... pril-2023/

Mmm Vattenfall is lekker bezig… nieuwe klanten komen onder het plafontarief oude (nog) niet.


Ik zit bij ANWB en zit al het hele jaar onder het plafondtarief.

Ik zou echt niet weten waarom ik weer een vast contract zou willen aangaan.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:44

Voor als de markt ineens weer zo enorm gaat stijgen, boven het huidige niveau.
Dat verwacht geloof ik niemand, maar dan ben je bij anwb natuurlijk wel direct de sjaak.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:08

Kunnen jullie eens met mij meedenken?

Ik krijg in mei een bouwaansluiting ivm vervangende nieuwbouw. Ik ga dan gelijk van het gas af.

Ik ga tijdelijk in een (sta)caravan wonen, de bedoeling is alles elektrisch te gaan doen. Dus een elektrische boiler voor heet water en elektrisch verwarmen. Als dit echt niet lukt is een CV-keteltje op flessengas het alternatief. Maar liever niet.
De bouw gaat natuurlijk ook elektriciteit gebruiken.
Mijn zonnepanelen die op de schuur liggen worden tijdens de bouw afgekoppeld, dus die hebben geen opbrengst (precies in het zomerseizoen :( ).

Mijn jaarcontract (variabel bij Engie) loopt tot 1 juli.
Ik heb inmiddels mijn gasaansluiting opgezegd.
De vraag is nu: wat ga ik na 1 juli doen met mijn elektriciteitscontract: vast, variabel of dynamisch?
Ik zit nu zo rond de 1500 kWh per jaar (excl. teruglevering), maar ik heb werkelijk geen idee wat ik aan stroom ga verbruiken.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:22

Dynamisch kun je gewoon maandelijks opzeggen. Dus ik zeg Dynamisch.
Kun je je omvormer niet ergens anders hangen om de opbrengst van deze zomer niet voorloren te laten gaan?

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:43

Dat was ook mijn eerste gedachte: omvormer op een andere plek mogelijk? Zonde van je opbrengst als je dat niet doet.
Wij hebben tijdens de bouw echt mega veel meer electra verbruikt dan normaal. Inmiddels 8 jaar geleden dus heb helaas geen hoeveelheden paraat, maar alle machines, verlichting enz kost echt heel veel electra.

Overigens zelfde situatie; bestaande bouw vervangen voor nieuwbouw, wonen in een (sta)caravan en volledig van het gas af vanaf de bouw.

Hoeveel maanden verwacht je tot je de panelen weer kan aansluiten en hoe lang voordat je woning gereed is? Ik zou met de prijzen van nu voor dynamisch gaan, gezien je toch niets aan het prijsplafond hebt na 1 juli. En dan eventueel na de bouw een nieuw contract afsluiten op de nieuwe situatie.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:08

MarliesV schreef:
Dat was ook mijn eerste gedachte: omvormer op een andere plek mogelijk? Zonde van je opbrengst als je dat niet doet.
Wij hebben tijdens de bouw echt mega veel meer electra verbruikt dan normaal. Inmiddels 8 jaar geleden dus heb helaas geen hoeveelheden paraat, maar alle machines, verlichting enz kost echt heel veel electra.

Overigens zelfde situatie; bestaande bouw vervangen voor nieuwbouw, wonen in een (sta)caravan en volledig van het gas af vanaf de bouw.

Hoeveel maanden verwacht je tot je de panelen weer kan aansluiten en hoe lang voordat je woning gereed is? Ik zou met de prijzen van nu voor dynamisch gaan, gezien je toch niets aan het prijsplafond hebt na 1 juli. En dan eventueel na de bouw een nieuw contract afsluiten op de nieuwe situatie.

De omvormer hangt ook bij de schuur, dus dat is niet het probleem. Afschakelen van de zonnepanelen is noodzakelijk omdat er tijdelijk geen meterkast is en zonnepanelen een eigen groep moeten hebben.

De woning wordt, onder voorbehoud, december/januari opgeleverd. Zodra de meterkast gereed is kunnen de zonnepanelen weer aangesloten worden, eea in overleg met de aannemer en installateur. Dus dat zal na 8-10 maanden zijn.
Er komen dan (uiteraard) ook nog zonnepanelen van de nieuwe woning bij.

Bedankt voor jullie reacties. Jullie bevestigen wat ik ook al dacht.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:53

Kan je geen tijdelijke meterkast laten plaatsen in de schuur? Dat heb je met de zonnepanelen zo terug verdient lijkt me.

MarliesV

Berichten: 15182
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:55

Mijn vent zegt, extra groep in de bouwkast en daar je panelen op voeden. Je moet toch naar de schuur ook met electra neem ik aan, of het ligt er al.
Kabel er bij in of in spitten en aan laten sluiten kost misschien een paar uurtjes werk van een prof, maar levert je veel meer op dan volledig de boel stil leggen ;-)

Hij zegt, heb je kinderen, kunnen die mooi een geul graven :')

Maar goed, dat is niet je vraag.

Succes met de bouw!

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:15

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -van-start

Hebben jullie nieuws al gezien voor blokaansluitingen?
Ben nog wel benieuwd hoe ze omgaan met dat inkoop niet heel het jaar onder prijsplafond moet zijn geweest. Stel je heb 1 dure dag er tussen zitten met een dynamisch contract, wordt dat dan gezien als genoeg om toch voor vergoeding in aanmerking te komen?

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:23

EllyC schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -van-start

Hebben jullie nieuws al gezien voor blokaansluitingen?
Ben nog wel benieuwd hoe ze omgaan met dat inkoop niet heel het jaar onder prijsplafond moet zijn geweest. Stel je heb 1 dure dag er tussen zitten met een dynamisch contract, wordt dat dan gezien als genoeg om toch voor vergoeding in aanmerking te komen?

Bij blokaansluitingen heeft de coörperatie ingekocht. Bij mijn zus heeft de woningbouw te weinig stookkosten gerekend dus die mag bijbetalen.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:34

Of de VVE of andere verhuurder kan de contractant zijn. Maar dan kom je dus alleen in aanmerking voor de vergoeding als je niet heel het jaar onder prijsplafond zit.

Hier doen ze maandelijkd kosten doorrekenen en doorgeven aan huurders. Dan kan men gelijk zien wat ze teveel of te weinig betalen maar dat is dan wel met een dynamisch contract. Een de zomermaanden zijn natuurlijk minder duur, zeker omdat er ook best wel veel zonnepanelen op het dak liggen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:01

Hier zijn vanochtend eindelijk de zonnepanelen geïnstalleerd! *\o/*

De 1e paar kWh zijn opgewekt. Afbeelding

Op naar een lagere energie rekening :D

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:48

MarliesV schreef:
Hij zegt, heb je kinderen, kunnen die mooi een geul graven :')

:') Nee, ik heb (gelukkig) geen kinderen. Is iemand in het dorp met een graafmachine (klein), die komt de geul graven.

MarliesV schreef:
Succes met de bouw!
Dank je! Komt vast goed, maar wat een stress en geregel :list:


Ik ga op zoek naar een leverancier die dynamisch wil leveren op een bouwaansluiting.


Top mvdende *\o/* . Gelijk mooi weer erbij {:} !

pmarena

Berichten: 48094
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:30

Zo je hebt ook wel meteen 560Wp panelen, poeh hee! Heb je er 12 jaar garantie op...?

Wij zitten te kijken naar de 420Wp panelen N-type, die hebben 25 jaar garantie.
Ik snap niet helemaal waarom de meer dan 500Wp panelen van hetzelfde type, ineens maar de halve garantie hebben.....

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:28

pmarena schreef:
Zo je hebt ook wel meteen 560Wp panelen, poeh hee! Heb je er 12 jaar garantie op...?

Wij zitten te kijken naar de 420Wp panelen N-type, die hebben 25 jaar garantie.
Ik snap niet helemaal waarom de meer dan 500Wp panelen van hetzelfde type, ineens maar de halve garantie hebben.....


Het zijn 400wp panelen. Was even goed nadenken, want de waarden die de app aangaven werden steeds raarder
Afbeelding

Tot ik alle waarden van de afzonderlijke panelen ging optellen, en op hetzelfde getal uit kwam wat ook linksonder in het scherm staat als totale opbrengst van de dag. Is dus niet live wat ze nu opbrengen, maar de totale opbrengst per paneel van de dag wat de app aangeeft! Het klopte ook al niet, want als ieder paneel 1kwh opbrengt, dan zou je met 8 panelen die een uurtje lang boven de 1kwh opbrengst zitten in totaal een opbrengst hebben dat uur van 8kwh. En in één uur haalde ik maar iets van 2kwh binnen en géén 8kwh... toen begonnen de radertjes te draaien in mijn hoofd en kwam ik erachter.

Zit iets van 35 jaar garantie op deze.

Gisteren was de opbrengst uiteindelijk 17kwh.

pmarena

Berichten: 48094
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:55

mvdende schreef:
pmarena schreef:
Zo je hebt ook wel meteen 560Wp panelen, poeh hee! Heb je er 12 jaar garantie op...?

Wij zitten te kijken naar de 420Wp panelen N-type, die hebben 25 jaar garantie.
Ik snap niet helemaal waarom de meer dan 500Wp panelen van hetzelfde type, ineens maar de halve garantie hebben.....


Het zijn 400wp panelen. Was even goed nadenken, want de waarden die de app aangaven werden steeds raarder
[ [url=m/BiaDMy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tot ik alle waarden van de afzonderlijke panelen ging optellen, en op hetzelfde getal uit kwam wat ook linksonder in het scherm staat als totale opbrengst van de dag. Is dus niet live wat ze nu opbrengen, maar de totale opbrengst per paneel van de dag wat de app aangeeft! Het klopte ook al niet, want als ieder paneel 1kwh opbrengt, dan zou je met 8 panelen die een uurtje lang boven de 1kwh opbrengst zitten in totaal een opbrengst hebben dat uur van 8kwh. En in één uur haalde ik maar iets van 2kwh binnen en géén 8kwh... toen begonnen de radertjes te draaien in mijn hoofd en kwam ik erachter.

Zit iets van 35 jaar garantie op deze.

Gisteren was de opbrengst uiteindelijk 17kwh.


Zo hallo, dat is een flinke opbrengst zeg!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:03

Wij hadden gisteren ook een leuke opbrengst: 46kWh. Heerlijk, zo’n blauwe lucht de hele dag!

MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:07

Ik ben jaloers. Zou het wel willen kunnen betalen om ze te laten leggen of verhuurder die dat doet :+

Voorlopig hoop ik eigenlijk dat er snel verplichtingen richting woningbouwverenigingen komen over aanpassen van huizen. Zoals enkel glas vervangen en isoleren. (Mijn dakkapel heeft bijvoorbeeld al geen isolatie, enkel glas en achter de gipsplaten zit lege ruimte tot buitenmuur :+ )
Maar goed, dat gaat toch niet gebeuren voorlopig.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:07

8nnemiek schreef:
Wij hadden gisteren ook een leuke opbrengst: 46kWh. Heerlijk, zo’n blauwe lucht de hele dag!


Hoeveel panelen hebben jullie?