Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:29

Ik heb 2 forest koekenpannen (moet eerlijk bekennen die heb ik gekocht voor de kleur i.c.m. handvat) maar bevallen goed.
Kleur omdat ze bij mij dus op het aanrecht staan deze pannen. Heb er ook nog een steelpannetje van.
En 1 van de action die valt me ook niet tegen.
https://www.action.com/nl-nl/p/vitaverd ... an-expert/ deze.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:33

Hoe doen jullie dat met die gietijzeren koekenpannen? Gewoon hele dikke spierballen kweken? Ik bak een keer per week pannenkoeken met drie pannen tegelijk voor een gezin met 3 pubers en gietijzer vind ik echt niet te tillen. Wanneer je ze kan laten staan werken ze heerlijk maar wanneer je ze op moet pakken om het beslag door de pan te krijgen -O-

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:57

Daarom heb ik crêpe pannen voor pannenkoeken bakken.
Die hebben maar een rand van 1 cm oid, dat scheelt enorm in gewicht t.o.v. een evengrote normale koekenpan.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:00

Hier sinds kort ook Greenpan. Voorlopig nog niet gemerkt dat dingen sneller aanbakken. Het is voor mij wel wennen om van gas naar inductie te gaan, het gaat zo traag :') Maar daar kan de pan niets aan doen...

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:07

Creuset en demeyere!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:30

Ik heb ook de crepe pan, dat is prima te doen dus

Greenpan heeft toch ook een antiaanbaklaag? Ik heb ze gehad maar ook die gingen vrij snel af. Of ze gingen ineens als een malle aanbakken/branden

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:33

Tieneke schreef:
Hier sinds kort ook Greenpan. Voorlopig nog niet gemerkt dat dingen sneller aanbakken. Het is voor mij wel wennen om van gas naar inductie te gaan, het gaat zo traag :') Maar daar kan de pan niets aan doen...

Inductie traag?
Die ervaring heb ik helemaal niet.
Gaat mijns inziens net zo snel of sneller dan met gas.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 04:50

amand0 schreef:
Ik heb ook 2 greenpan koekenpannen. Opzich blij mee hoor, maar bijvoorbeeld pannekoeken hoef ik er niet in te bakken, dat bakt echt als een gek aan

Ik vraag me nu echt af hoe jij pannenkoeken bakt dan :D

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 05:38

Demeyere pan pas gekocht, kost wat maar ik ben erg tevreden.
We gaan er meer kopen

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 06:49

Marije_jiplover schreef:
Tieneke schreef:
Hier sinds kort ook Greenpan. Voorlopig nog niet gemerkt dat dingen sneller aanbakken. Het is voor mij wel wennen om van gas naar inductie te gaan, het gaat zo traag :') Maar daar kan de pan niets aan doen...

Inductie traag?
Die ervaring heb ik helemaal niet.
Gaat mijns inziens net zo snel of sneller dan met gas.

Ik erger me juist steeds aan hoe traag gas is := Een pan op inductie zou direct warm moeten zijn. Als het wel traag gaat dan zou ik toch de pan de schuld geven haha, zou kunnen dat die bodem toch niet helemaal geschikt is voor inductie.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 07:00


Rizette
Berichten: 4355
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 08:52

Hebben jullie ook dat na verloop van tijd altijd de schroeffjes in de steel los gaan zitten en niet meer goed vast te krijgen zijn? Ik zou pannen willen die gewoon in de vaatwasser kunnen en die echt goed blijven. Dus niet meer dat gedoe met die schroefjes.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 08:59

Ik wilde de cooking totem gaan bestellen! Nu helaas uitverkocht, dus ik wacht nog even :) Pfoa en Pfas vrij, en extreem ruimtebesparend, wel zo handig in een tiny house. In de toekomst willen ze naast de 4-persoons pannen ook andere versies en los bij te bestellen pannen gaan produceren.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 09:04

Tieneke schreef:
Hier sinds kort ook Greenpan. Voorlopig nog niet gemerkt dat dingen sneller aanbakken. Het is voor mij wel wennen om van gas naar inductie te gaan, het gaat zo traag :') Maar daar kan de pan niets aan doen...

Inductie traag, misschien een verkeerde pan, bijvoorbeeld met een bodem waar wel opstaat voor inductie maar die bodem heeft standaard gaatjes. Dan spreekt de inductie plaat beveiliging aan of de inductie plaat ontploft (letterlijk). Dat laatste is hier in het verleden gebeurt. Inductie is zelfs zo snel dat een toppan van Creuset als je die volluit zet al na 1 keer de bodem krom is. Dus je hebt gelijk als je zegt met inductie moet je voorzichtig en traag de pan opwarmen (maar onze inductie plaat die wil wel te snel en dan pan krom).

Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 09:05

Ik heb allemaal rvs pannen van fissler. Eerst 9 jaar op gas gebruikt en nu sinds een paar maanden op inductie. Op beide warmtebronnen hele fijne pannen.

De koekenpannen en wokpan vind ik qua gewicht fijne pannen. De grillpan is wel behoorlijk zwaar.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 09:07

Ik ben fan van Hexclad.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 09:49

DuoPenotti schreef:
Ik heb sinds 1,5 maand de Greenchef.
Wat een enorm fijne pan.
Amper olie of boter nodig en denk ook een gezonde bereft laag.
En de prijs is ook nog fijn.

Ik heb er de wokpan van.

https://www.blokker.nl/greenchef-diamon ... 95434.html


Ik heb hier de hapjespan van en deze pannen zijn echt zo chill! Ik ben nu aan het sparen om al mijn pannen te vervangen door deze serie.

En inductie is razendsnel juist!

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 09:58

heeft er iemand ervaring met de sensuell lijn van IKEA (de RVS pannen)? Ik heb twee pannen van demeyere die erg fijn werken, maar dit is wel een ander prijskaartje ;)

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:04

Ik zou zeggen, gewoon een ouderwetse stalen koekenpan. Je moet uiteraard wel een beetje meer (bak)boter gebruiken dans met een antiaanbak pan.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 10:32

Zo wat een reacties :D Zeker bedankt allemaal! Ik zet het even op een rijtje!

Pannen van gietijzer zullen voor mij echt te zwaar zijn. Niet fijn voor mijn chronische schouder/arm problemen.

Buyer lijkt me niets ivm alleen wassen met heet water en niet met sop. Iedere keer invetten met olie en dan weer terugzetten in de schone kast :+ ? en ze zijn dus aan de zware kant.

De andere (voor mij onbekendere) merken die ik hier tegenkom, zijn ook best wel prijzig zie ik.

Greenpan is dus ook aan de zware kant? En lees in jullie ervaringen over aanbakken, dat schiet niet op, dat willen we juist niet!

Greenchef weinig boter nodig en fijne prijs en niet te zwaar. Ja klinkt tot nu toe goed! En bevalt dus ook goed met inductie. Zie alleen geen koekenpan 26 cm (behalve die met houten handvat)? Welk type hebben jullie van Greenchef?

Mijn inductie is met mijn oudere Tefal pannen en BK pan ook niet zo snel.

En kanarieverhaal is mij bekend. Dat kan inderdaad niet goed zijn (ookal zeggen ze voor mensen niet schadelijk), ik sluit me helemaal bij jou aan Menino! Tijd zal dit uitwijzen...

PS. Wat een grappig ontwerp zeg die Cooking Totem!
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 27-03-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:35

Ik ga even meelezen, altijd handig dit :D

Freekieee schreef:
Hier heeel erg blij met pannen van de buyer. Zijn wel iets zwaarder maar heel fijn in gebruik. Alleen schoonmaken met heet water en absoluut niet met sop. Verder hoe zwarter de uiteindelijk worden hoe fijner ze zijn met koken.
En na afwassen even met een papier doekje met klein beetje olie invetten elke x


Uit nieuwsgierigheid: is dat zo? Zie er op de website zo niks van staan (maar niet alle pannen nagegaan haha) en heb online wel eens gelezen dat dit vroeger zo was omdat zeep toen veel heftiger was (met lime meen ik?) maar inmiddels is het zeep (bv dreft) veel milder en dat het nu dus wel kan.

Maar misschien ging dat over hele andere pannen :))

Edit: oh ik zie het inderdaad staan bij de Carbon pannen.
https://www.debuyer.com/en/1-1363.html

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:39

Ik heb dankzij dit topic een Greenchef pannenset besteld, dus bedankt voor alle tips :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:39


Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:58

Voor de reacties op mijn post: de pannen zijn dus Greenpan, dus ze zijn wel geschikt voor inductie.
Misschien ben ik er gewoon te voorzichtig mee en te veel volgens het boekje of zo? Bij mijn gasvuur vlamde ik die pit open, hup volle gas (letterlijk) en hier kijk ik volgens de instructies :') misschien moet ik dat wat loslaten...

DuoPenotti

Berichten: 29452
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 11:00

Welke instructies heeft dat dan?

Ik heb dan de greenchef, niet pan :D
Maar ken daar geen instructies van.

Als het snel moet gaat het vol aan bij mij hoor. :D