Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 11:02

Tink89 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb sinds 1,5 maand de Greenchef.
Wat een enorm fijne pan.
Amper olie of boter nodig en denk ook een gezonde bereft laag.
En de prijs is ook nog fijn.

Ik heb er de wokpan van.

https://www.blokker.nl/greenchef-diamon ... 95434.html


Ik heb hier de hapjespan van en deze pannen zijn echt zo chill! Ik ben nu aan het sparen om al mijn pannen te vervangen door deze serie.

En inductie is razendsnel juist!

Hier is de koekenpan nog niet versleten maar als dat wel zo is wil ik daar nu ook de greenchef van.

Nu weet ik natuurlijk nog niet wat deze pan op de lange duur doet, maar nu nog fijn.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 11:08

Coentjuh schreef:
Zo wat een reacties :D Zeker bedankt allemaal! Ik zet het even op een rijtje!

Greenchef weinig boter nodig en fijne prijs en niet te zwaar. Ja klinkt tot nu toe goed! En bevalt dus ook goed met inductie. Zie alleen geen koekenpan 26 cm (behalve die met houten handvat)? Welk type hebben jullie van Greenchef?


Ik vind bijv op Bol.com:

- Hapjespan 28 cm (die gebruik ik gerust ook als koekenpan overigens)
- Wokpan 28 cm
- Koekenpan in 20 en 28 cm (dus idd geen 26, maar die maat heb ik sowieso niet in de kast, alleen 20-24-28 en 30)

En dan nog dingen als pannenkoekenpannen, minipannen, clickpannen, steelpannen enz...

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 11:09

Ik was ook al aan het zoeken op 26.
Maar vroeg me ook al af of dat een veel voorkomende maat is.
De deksel die ik heb is ook 28 en al van tig pannen geleden.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 11:14

Dank Oscar, maar als jij BK vrij zwaar vindt, dan is tie voor mij sowieso te zwaar. En de kwaliteit van mijn oude maar nog niet hele oude BK vind ik wat tegenvallen.

Denk dat Greenchef het gaat worden! Daar word ik wel gelukkig van als ik zo lees. In geval van nood kan die in de vaatwasser (doe ik nooit, maar die 1e keer op de 100 :D ) en hij is een beetje bestand tegen metalen spatels (doe ik ook nooit, maarrre mannen he }> )

Naast de airfryer, gebruik ik momenteel de volgende pannen die dus aan vernieuwing toe zijn:
* Tefal wokpan 28 cm
* Tefal koekenpan 28 cm
* BK koekenpan 24 cm

Die wilde ik eigenlijk gaan vervangen door:
* Wokpan 28 cm
* Koekenpan 26 cm - Maar misschien houd ik de koekenpan ook wel op 28 cm dan...


EDIT: Lief dat jullie meezoeken :D Qua type bedoel ik Diamond, Vintage, Profile Plus ?

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:07

Coentjuh schreef:
Dank Oscar, maar als jij BK vrij zwaar vindt, dan is tie voor mij sowieso te zwaar. En de kwaliteit van mijn oude maar nog niet hele oude BK vind ik wat tegenvallen.

Denk dat Greenchef het gaat worden! Daar word ik wel gelukkig van als ik zo lees. In geval van nood kan die in de vaatwasser (doe ik nooit, maar die 1e keer op de 100 :D ) en hij is een beetje bestand tegen metalen spatels (doe ik ook nooit, maarrre mannen he }> )

Naast de airfryer, gebruik ik momenteel de volgende pannen die dus aan vernieuwing toe zijn:
* Tefal wokpan 28 cm
* Tefal koekenpan 28 cm
* BK koekenpan 24 cm

Die wilde ik eigenlijk gaan vervangen door:
* Wokpan 28 cm
* Koekenpan 26 cm - Maar misschien houd ik de koekenpan ook wel op 28 cm dan...


EDIT: Lief dat jullie meezoeken :D Qua type bedoel ik Diamond, Vintage, Profile Plus ?


Wij zijn ook heel lief :-D

En ik heb zelf een voorkeur voor een lange steel aan mijn hapjespan, dus ik kwam uit bij de 24 cm greenchef prime. Ik vind houten handvaten niet zo fijn, dus die laat ik aan me voorbij gaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:26

Ik vet mijn De Buyer pannen niet in na gebruik.
Wel eerst goed inbranden.
En ik was ze af met heet water, droog ze af en laat ze nog even nadrogen op het fornuis en daarna gaan ze terug de la in.
Ze zijn wel vrij zwaar, dat dan weer wel.
Maar ik heb zeker geen vette pannenla de meeste pannen die erin liggen zijn van De Buyer.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:35

Freekieee schreef:
Hier heeel erg blij met pannen van de de buyer. Zijn wel iets zwaarder maar heel fijn in gebruik. Alleen schoonmaken met heet water en absoluut niet met sop. Verder hoe zwarter de uiteindelijk worden hoe fijner ze zijn met koken.
En na afwassen even met een papier doekje met klein beetje olie invetten elke x



Die hebben wij ook! De staaplaten pannen van Buyer. In het begin vond ik het niks, moest echt wennen. Alles bakte aan.
Nu heb ik geleerd hoe ik ermee om moet gaan. Alles glijdt de pan door en ik wil ik nooit meer anders.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:36

Wij hebben een dunne, goedkope Wok van Ken Hom. Voldoet uitstekend. Bij de Thai en Chinees gebruiken ze ook echt geen dure wokken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 15:43

Denk dat het nog niet genoemd is, ik heb een paar pannen van Just Vegan. Niet te duur en gaan al lang mee.
Ik kook nog op ouderwetse elektrische platen, maar ze zullen vast voor inductie ook wel geschikt zijn.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 15:48

Ondanks dat deze afvalt wilde ik zeggen dat wij een keramische BK pan hebben en dat deze aan de zwaardere kant is maar dat we er wel heel blij mee zijn.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:35

Ik heb deze zomer een rvs koekenpan gekocht met een wafelstructuir bodem in een kookwinkel. In de aanbieding was hij 43,- dus het was best een dure. Zeker als je ziet wat die goedkope tefal achtige pannen kosten. Die verkoopster zei; je moet eerst even oefenen en leren hoe je ermee moet omgaan. Daarna wil je nooit meer een andere pan.
Nou ze had gelijk hoor! Nooit meer
Tefal voor mij. Het eten smaakt zoveel lekkerder!!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:11

De buyer invetten valt mee hoor, drupje op de binnenkant, keukenpapiertje erover. Hoeft geen dikke laag. En geen vette kasten. Ik heb ook snel last van mn arm maar wil prima. Ze spoelen heel makkelijk af. In 2 min gefixt. Ik wil mn andere kookpannen ook hierdoor gaan vervangen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 21:34

Greenchef wokpan en koekenpan besteld hoor *\o/* nu maar hopen dat het goedkomt via Amazon haha. Dank Bokkers!

Ik heb me toch bedacht en ben toch voor de Vintage serie gegaan met de 'houten' handvaten. Dat past sowieso bij mij en ook zeker in onze rustieke keuken. Na wat recensies gelezen te hebben is dit schijnbaar geen echt hout maar van kunststof met een houten look (het leek mij in eerste instantie niet handig ivm die 1x per jaar toch in vaatwasser met houten handvat). Daarnaast wilde ik natuurlijk ook het liefst 26 cm maat koekenpan en die hadden ze van de vintage serie wel!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:46

Hier ook Debuyer. Maar voor de 'luie' kok is keramisch oid wel fijner denk ik :D.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:11

Hier gietijzeren Creuset pannen. Wel loodzwaar..

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:56

denice schreef:
Hier gietijzeren Creuset pannen. Wel loodzwaar..


En peperduur en volgens de winkel mogen ze niet in de vaatwasser.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:00

Tink89 schreef:
denice schreef:
Hier gietijzeren Creuset pannen. Wel loodzwaar..


En peperduur en volgens de winkel mogen ze niet in de vaatwasser.

Whehe, doen wij wel gewoon. Maar is idd beter van niet. Sowieso is met de hand afwassen voor de meeste spullen beter.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 10:58

Ik heb ooit zo'n geweldig braadpannetje gezien van Creuset. Rood in de vorm van een hart. Altijd gedacht dat ik die oooooit zou gaan kopen. Maar iedere keer als ik de prijs zie, ben ik genezen :')

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:50

Wij zijn al jaren heel tevreden over plaatstalen pannen, die je voor gebruik moet inbranden. Nooit meer wat anders, ook al zijn ze loodzwaar en mogen ze niet in de afwasmachine. En ze zijn toen we kort geleden over gingen van gas op inductie probleemloos mee overgestapt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:00

Ik lees mee, want zoek nieuwe bakpannen en evt een nieuwe wokpan.

Heb nu duurdere pannen verknald met "verkeerd" afwassen, maar snap echt niet hoe mensen dat doen; afspoelen en drogen en klaar. Ik ben ook niet de beste kok misschien, maar wil het laagje vet,olie en of boter dat achterblijft er toch uit hebben. En ik bak regelmatig iets aan ook.

Maar goed, afwas en schuursponsje zijn dus eigenlijk niet goed en moet weer nieuwe pannen.

De kookpannen doe ik wel in de vaatwasser, de bakpannen niet.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:06

Coentjuh schreef:
Ik heb ooit zo'n geweldig braadpannetje gezien van Creuset. Rood in de vorm van een hart. Altijd gedacht dat ik die oooooit zou gaan kopen. Maar iedere keer als ik de prijs zie, ben ik genezen :')


Ze gaan echt zo lang mee, een tefalpan moet je na een korte tijd alweer vervangen, uiteindelijk ben je denk ik nieteens duurder uit hoor.

Ik ben wel benieuwd naar die hartjespan :=

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:08

superpony schreef:
Ik lees mee, want zoek nieuwe bakpannen en evt een nieuwe wokpan.

Heb nu duurdere pannen verknald met "verkeerd" afwassen, maar snap echt niet hoe mensen dat doen; afspoelen en drogen en klaar. Ik ben ook niet de beste kok misschien, maar wil het laagje vet,olie en of boter dat achterblijft er toch uit hebben. En ik bak regelmatig iets aan ook.

Maar goed, afwas en schuursponsje zijn dus eigenlijk niet goed en moet weer nieuwe pannen.

De kookpannen doe ik wel in de vaatwasser, de bakpannen niet.


Volgens mij is het hele idee juist dat je steeds een laagje vettigheid erop laat zitten waardoor je zelf een anti-aanbak laag creëert. Dus wel wassen met warm water, maar niet met zeep.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:14

denice schreef:
superpony schreef:
Ik lees mee, want zoek nieuwe bakpannen en evt een nieuwe wokpan.

Heb nu duurdere pannen verknald met "verkeerd" afwassen, maar snap echt niet hoe mensen dat doen; afspoelen en drogen en klaar. Ik ben ook niet de beste kok misschien, maar wil het laagje vet,olie en of boter dat achterblijft er toch uit hebben. En ik bak regelmatig iets aan ook.

Maar goed, afwas en schuursponsje zijn dus eigenlijk niet goed en moet weer nieuwe pannen.

De kookpannen doe ik wel in de vaatwasser, de bakpannen niet.


Volgens mij is het hele idee juist dat je steeds een laagje vettigheid erop laat zitten waardoor je zelf een anti-aanbak laag creëert. Dus wel wassen met warm water, maar niet met zeep.


Maar de geur en smaak dan?

Ik ga geen pannenkoeken bakken in een pan die bijv naar ui, knoflook of vis ruikt en smaakt bijv.

En wat doen jullie met de buitenkant? Ik heb rvs buitenkant en poets die ook, maar dat wordt ook lastiger op den duur. Voor mijn gevoel zijn pannen "vies" als ik aanslag zie.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:10

superpony schreef:
Maar de geur en smaak dan?

Ik ga geen pannenkoeken bakken in een pan die bijv naar ui, knoflook of vis ruikt en smaakt bijv.

En wat doen jullie met de buitenkant? Ik heb rvs buitenkant en poets die ook, maar dat wordt ook lastiger op den duur. Voor mijn gevoel zijn pannen "vies" als ik aanslag zie.


Ik heb eigenlijk nooit last van luchtjes die in de pannen blijven hangen. Niet van vlees/ui/knoflook in elk geval, dus wat dat betreft bak ik in diezelfde pan ook pannekoeken. Alleen voor vis heb ik wel een aparte pan. En ja, de buitenkant van dit soort pannen verkleurt ook, is dus niet vies maar gewoon verkleurd. Dat hoort bij het materiaal. Hoewel ik dat van rvs niet zeker weet.

Verder, als je zo'n pan (dus idd zo eentje die je in moet branden om er een laag op te krijgen) hebt verkloot door hem af te wassen met zeep en/of in de machine te doen dan is hij nog gewoon te redden hoor :) Je moet dan wel heel de ingebrande laag goed afschrobben/schuren, dan kun je hem opnieuw inbranden en daarna is hij weer helemaal bruikbaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:28

Ik weet niet eens wat inbranden is???

Zelfs na afwassen met sop vind ik dat er soms nog teveel achterblijft qua luchtjes of vetlaagje.

Moet me dan misschien om de buitenkant minder druk maken, maar ik vind bakpannen er snel vies uitzien en dan boen ik me suf, met dus allerlei middelen en sponsjes etc.